Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-04 23:28
Veel Android-apps zijn tegenwoordig behoorlijk afhankelijk van Google, of liever gezegd, het Google Services Framework (GSF). Ik vind dat eigenlijk een beetje een kwalijke zaak. Want waarom moet de DigID app van de Nederlandse overheid bijvoorbeeld afhankelijk zijn van een van de grootste multinationals die er bestaat?

Er zijn verder genoeg andere redenen om een telefoon zonder Google te willen. Misschien vanwege privacy, misschien omdat je graag een Huawei-telefoon wilt, of misschien gewoon omdat je graag een schone custom ROM wilt met AOSP (voor meer informatie, zie hier: reviews: Het hoe en waarom van Android zonder Google).

Wat je redenen ook moge zijn om een telefoon zonder Google te willen, ik wil het hier graag over de technische beperkingen hebben van een Google-loze Android (AOSP) en de ervaringen hierover uitwisselen, met name gericht op Nederlandse apps. Het gaat hierbij dus niet over de alternatieven die je zou kunnen gebruiken (voor DigID is bijvoorbeeld geen alternatief mogelijk). Daar hebben we een ander topic voor, waarin je ook terecht kunt voor meer privacy-gerelateerde discussies.

Tweakers heeft al een aardig aanzetje gegeven een tijdje terug: reviews: Android zonder Google - Wat kun je zonder Google-diensten? In dit topic wil ik echter wat diepgravender bekende apps bespreken van mede-"de-Googlers" om zo een up-to-date overzicht te hebben van wat er wel en wat er niet werkt.

Wat ik tot zover ben tegengekomen:

Albert Heijn
Lijkt volledig te werken, maar je kunt geen winkels zoeken om je mandje te sorteren op looproute. Er worden geen winkels gevonden, ook niet als je de locatiepermissie inschakelt. Dit heeft misschien te maken met UnifiedNlp waarvan de Google-variant afwezig is?

DigID [opgelost]
Werkt inmiddels wel als je wilt inloggen zonder QR-code via een intent (op een overheidswebpagina die je opent in een browser op de telefoon waarom de DigID app staat). Maar de app gebruiken om in te loggen op een ander apparaat lukt niet. Hij scant geen QR-code. Geen idee waar dat aan ligt.

ING bankieren
Alles werkt, maar de optie om mobiel te betalen via NFC ontbreekt bij de instellingen. Als je op de melding drukt die soms langskomt op het hoofdscherm ("probeer nu mobiel betalen" o.i.d., dan zegt hij dat het apparaat het niet ondersteunt). Ik vermoed dat het iets te maken heeft met Safety Net van Google, wat natuurlijk ontbreekt? ING zelf zegt er niets over en een Google-loze telefoon voldoet aan alle voorwaarden.

Daarnaast werkt de QR-code-scanner niet bij ING. Bijvoorbeeld als je een betaling wilt doen via IDeal. De scanner opent maar scant geen code. Hetzelfde dus als bij DigID eerst niet werkte.

N26
Net als bij ING en voorheen bij DigID werkt de QR-code scanner niet.

NS (Nederlandse Spoorwegen)
De kaart waarmee je onder andere de huidige locatie van treinen kunt tonen werkt via Google Maps, en werkt dus niet.

Triodos Bank [opgelost]
QR-code scanner werkt niet, net als bij ING.

Ik hoor het graag als andere mensen met een telefoon zonder GSF kunnen bevestigen dat deze apps inderdaad op deze manier niet geheel werken. Al die apps zijn closed-source, dus je kunt weinig zelf achterhalen. Een bevestiging is dus zeer waardevol, zodat we weten dat het aan (de afwezigheid van) Google ligt en niet aan iets anders.

En deel vooral ook je ervaringen m.b.t. je eigen "ontGooglelde" apparaat. Als het zeker is dat bepaalde apps onder AOSP niet volledig werken is het misschien tijd om het betreffende bedrijf daarvan op de hoogte te stellen.

Graag geen andere discussies hier over het hoe en waarom van het niet (of juist wel) willen gebruiken van Google op Android, of over alternatieve apps voor Google apps of apps van derden die gebruik maken van GSF. Ga daarvoor naar het andere topic. Dit topic is echt alleen bedoeld voor de technische gevolgen van Googles alomtegenwoordigheid voor bepaalde apps waar je niet omheen kunt en wellicht hoe dat kan worden opgelost. Ook zijn ervaringen met apps op een telefoon met microG niet de bedoeling. Het gaat hier echt over de werking van apps op een "kaal" op AOSP gebaseerd besturingssysteem.

[ Voor 22% gewijzigd door Biodiv op 23-04-2024 22:14 . Reden: DigID app werkt nu weer gewoon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
DigiD zal een ingebouwde QR scanner missen, misschien kun je die via een app toevoegen en als standaard instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 15:49

13art

Moderator Mobile
Modbreak:In overleg met de TS besloten dit topic open te laten ondanks de gelijkenis met Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.
De tijd zal uitwijzen of deze twee topics naast elkaar kunnen bestaan of dat ze samen gevoegd dienen te worden.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
swhnld schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:38:
DigiD zal een ingebouwde QR scanner missen, misschien kun je die via een app toevoegen en als standaard instellen?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bevat GSF geen QR-scanner. Als dat zo is moeten apps dat dus zelf implementeren, of met libraries van derden. DigID scant dan ook wel, althans de camera wordt geopend, maar je kunt de QR-code nog zo netjes in het raampje houden, hij leest hem niet.

Maar goed, het kan ook aan iets heel anders liggen bij mij dan aan Google, want er zijn (in ieder geval in het verleden) vele problemen geweest met het scannen in de DigID app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijskooijma
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-03-2024
DigID
Werkt inmiddels wel als je wilt inloggen zonder QR-code via een intent (op een overheidswebpagina die je opent in een browser op de telefoon waarom de DigID app staat). Maar de app gebruiken om in te loggen op een ander apparaat lukt niet. Hij scant geen QR-code. Geen idee waar dat aan ligt.
In het verleden heeft de app wel QR-codes kunnen scannen (op mijn telefoon met microg geïnstalleerd, geen idee of dat ook gebruikt werd), maar dat is ergens een jaar of misschien twee geleden stuk gegaan.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bevat GSF geen QR-scanner.
Het lijkt erop dat ze een "ML-kit" hebben die allerlei vision processing kan, waaronder barcode scanning (mogelijk later toegevoegd). In dit geval lijkt de com.google.mlkit.dynamite.barcode class te ontbreken, zie ik in logcat. Deze wordt ook niet door microg geimplementeerd, zie https://github.com/microg/GmsCore/issues/1966

Om dat ik vind dat een overheid apps moet maken die niet van closed-source software (die ook nog eens als root/system draait) afhankelijk zou moeten zijn, heb ik op het Digid contactformulier het volgende bericht gestuurd. Ben benieuwd wat er op terug komt... Misschien helpt het als meer mensen er naar vragen?
Beste,

Ik gebruik een Android-telefoon gebaseerd op LineageOS, met uitsluitend open-source code. In het verleden kon ik daarmee goed gebruik maken van de digid-app. Echter, enige tijd geleden (mogelijk al wel een jaar of meer) is dat gestopt met werken - het lukt nu niet meer om de QR-code vanuit de app te scannen. Ik zie wel het camerabeeld in de app, maar de code wordt niet herkend.

Ik vermoed dat dit komt omdat de app nu (andere) Google-bibliotheken gebruikt voor het uitlezen van QR-codes, die op volledig open systemen niet beschikbaar zijn.

Ik hoop dat DigiD wil overwegen om deze afhankelijkheid van gesloten Google-code uit de app weg te halen (door voor het QR-code scannen een andere technische oplossing te kiezen), omdat het de overheid in mijn beleving past om openheid en toegankelijkheid na te streven, in plaats van te vereisen dat mensen gebruik maken van gesloten code van Google.

Voor wat extra (technische) achtergrond (ik ben zelf ook softwareontwikkelaar): Hoewel de kern van Android door Google open-source ontwikkeld wordt (dwz - iedereen kan de broncode zien en een eigen versie maken), voegen ze ook het "Google Services Framework" (GSF) toe, een extra gesloten laag. Appbouwers kunnen daarvan gebruik maken om een aantal extra handigheidjes te krijgen, maar hun app wordt daarmee wel afhankelijk van deze Google-code en de licentievoorwaarden die Google daar aan stelt (of in de toekomst gaat stellen).

Er is overigens ook een alternatieve implementatie van dit GSF die wel open-source is, die heet microg. Ik gebruik dat alternatief op mijn telefoon, maar het lijkt erop dat microg nog niet alles implementeert wat DigiD nodig heeft - die implementatie is beperkt door gebrek aan openheid en documentatie bij Google (en natuurlijk mooier als het ook zonder microg kan werken).

Het lijkt erop de module "com.google.mlkit.dynamite.barcode" problematisch is. Ik zou meer informatie toevoegen, maar ik heb maar 2000 karakters, mail gerust voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Supergoed @matthijskooijma. Ik verbaas me erover dat het dus zelfs niet werkt op microG. En dat niemand daar eerder over geklaagd heeft hier. De meeste mensen die een kale AOSP installeren zetten er volgens mij ook microG op, of het zit al ingebakken, dus die groep is aardig groot zou je zeggen.

Hoe dan ook, bedankt voor je moeite. Het steekt mij nog steeds het meest dat de DigID app niet werkt. Ik kan wel SMS-verificatie gebruiken gelukkig, maar wie weet houdt dat ook een keer op. Ik heb nu al een tweede telefoon in gebruik met GSF voor dit soort dingen. Heel onhandig.

Ik ben benieuwd. Vertel ons zodra je antwoord hebt ontvangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijskooijma
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-03-2024
Update over de DigiD-app: Deze werkt nu weer zonder Google services! Ik heb van de helpdesk nooit antwoord gehad (anders dan een autoreply dat ze binnen 2 werkdagen zouden antwoorden, tenzij het een ingewikkelde vraag is, dan zou het "langer" kunnen duren - blijkbaar een erg ingewikkelde vraag).

Maar ze hebben het dus ondertussen wel gefixt, al dan niet in reactie op mijn bericht. Vanaf versie 3.9.3 werkt het weer: https://www.logius.nl/dom...tes/digid-app-release-693 Ik heb het net even getest op mijn telefoon met LineageOS met microg, en het werkt idd weer. Scannen is nog wel een beetje lastig (duurt even voordat ie hem goed scant, een beetje inzoomen in je browser om de QR-code groter te maken lijkt te helpen), maar het werkt iig weer.

Overigens dank aan sjoerdfc voor de relevante info: https://github.com/microg...5#issuecomment-1782507494

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Zeer mooi @matthijskooijma! Ook op mijn telefoon met LineageOS, zonder GSF en zonder microg werkt het weer. Ik vermoed dat ze toch geluisterd hebben naar je. Of misschien hebben ze deze thread gelezen. ;)

Laat ze vooral blijven komen, de Nederlandse apps waar je niet omheen kunt die niet werken op AOSP zonder Google!

En dan vooral als het gaat om applicaties van of gefinancierd door de Nederlandse overheid. (Ik heb het o.a. over jullie, beste mensen van de NS!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Ik heb een nieuwe app ontdekt die niet werkt met AOSP: N26 (een bank).

Net als bij DigID gaat het om een niet werkende QR-code scanner, als je met Ideal wilt betalen. Heeft iemand dezelfde ervaringen met N26?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
En de ING app werkt op dezelfde manier als N26 niet: een IDeal QR-code scannen werkt niet.

N26 en ING zouden dus net als DigID hun app aan moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Het probleem met Triodos is inmiddels ook opgelost: nieuws: Triodos maakt QR-codescanner beschikbaar voor gebruikers met /e/OS-sm... (dit artikel heeft het over /e/OS met microG, wat we eigenlijk niet meetellen hier, maar het werkt nu ook zonder microG).

Ik had eerder ING ook gevraagd om z'n QR-code-functionaliteit te fixen maar ze geven niet thuis. Als grootste bank van Nederland qua gebruikers wel erg treurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:25
Ik tel niet mee hier, want gebruik MicroG (e.os), maar ASN (van de Volksbank/SNS) geeft ook niet thuis:

https://community.e.found...p-crasht-bij-stap-4/54381

ING werkt bij mij wel (versie 2024.8.0.0 op e.os 1.21), maar ik weet niet goed waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-5AYl1y9tWZAkm3bSNg_DXULt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P3Kgn6Ni9bR4ntsTX2KQe4SG.png?f=fotoalbum_large

NS App laatste versie, 8.20.2, weigert te werken zonder een actieve Google Play.
Opvallend genoeg werkt dezelfde versie wel op LineageOS+MicroG.
Een dergelijke foutmelding heb ik nog nooit gehad?
Pagina: 1