Toon posts:

Uitgebreide WHOIS-gegevens en GDPR

Pagina: 1
Acties:

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Naar aanleiding van nieuws: Google stopt met gratis legacyversie van G Suite moet ik mijn email adres veranderen, en kom ik na een spreekwoordelijke 100 jaar weer eens kijken in het configuratiepaneel van mijn registrar.

Daar zie ik mijn complete adres- email- en telefoongegevens staan. Ik herinner me het dilemma wat ik 100 jaar geleden had: De neiging onzin in te vullen omdat de gegevens door iedereen op te vragen zijn enerzijds, en de waarschuwing dat je je domeinen kwijt kunt raken bij verkeerde gegevens anderzijds.

Afhankelijk van welke WHOIS-service je gebruikt, kan je een deel van die informatie inderdaad makkelijk terugvinden. Zo zie ik mijn telefoonnummer. En vooral het email adres is op veel plekken te harvesten. Enkele registrars bieden een soort privacy shield aan, maar die van mij niet, omdat ze niet juridisch aansprakelijk willen zijn voor andermans domeinnamen.

Is er in de afgelopen 100 jaar sinds de invoering van GDPR/AVG en andere bewustwordingen nog iets veranderd omtrent de verplichtingen hier? Of moet je gewoon weer je hele hebben en houden in 3-voud invullen?

Als het inderdaad nog steeds dat laatste is, dan denk ik dat het tijd is om eens te gaan kijken naar diensten als Firefox Relay, SimpleLogin, of een ander alternatief. Je moet alleen wel iets hebben dat stevig genoeg is om bij voorkeur te blijven bestaan, en tegelijk enigszins te vertrouwen is omdat ze wel je email kunnen inzien, en je niet wilt dat ze opeens de prijzen hard verhogen want er zijn wel kosten aan verbonden.

Voor het telefoonnummer is het misschien tijd voor een SIPP-dienst, hier moet ik nog induiken maar daar zijn ook kosten aan verbonden.

En dan nog een relay/SIPP achtige dienst voor het adres. 8)7

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Lijkt mij ook afhankelijk te zijn val de TLD die je gebruikt. Zo zal je op een .be domeinnaam bijvoorbeeld al jaren geen persoonlijke informatie meer terug vinden. Die is wel bekend bij dns.be en de registrat, maar niet publiekelijk. Net om aan o.a. de GDPR te voldoen.

Ga dus op zoek naar een TLD die vanuit de basis je gegevens afschermt als je een domeinnaam nodig hebt. En besef dat het opgeven van valse informatie bij sommige TLD beheerders betekend dat ze je domein kunnen intrekken.

[Voor 13% gewijzigd door Blokker_1999 op 29-01-2022 16:36]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:09
Volgens mij is het zo sinds de invoering van de AVG, dat de publiekelijke gegevens die dus herleidbaar zijn naar een persoon, niet meer zichtbaar zijn bij een whois.Alleen de gegevens van de registrar en de nameserver zijn dan nog zichtbaar.

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
mamorunl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:39:
Volgens mij is het zo sinds de invoering van de AVG, dat de publiekelijke gegevens die dus herleidbaar zijn naar een persoon, niet meer zichtbaar zijn bij een whois.
Zou het dan blijven staan totdat je een update van je gegevens doet? Ik weet niet hoe het bij .be is, maar bij SIDN / NL zie ik in ieder geval mijn email adres staan. Dus om daar een semi-permanent relay-adres voor te gebruiken zou wel een tip kunnen zijn.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:03
WHOIS was niet GDPR-compatibel, omdat het persoonlijk identificeerbare gegevens kon weergeven, waaronder namen, e-mailadressen en thuisadressen.

Nu is het zo geregeld:

NL - Emailadres
FRL - Bij bedrijven alleen bedrijfsnaam
BE - Alleen bij bedrijven contactgegevens
DE - Niks
EU - Emailadres

Bron

📡 ADS-B / ADS-C / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X 📸 Canon EOS R / Sigma 150-600

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee