Toon posts:

Inductiekookplaat, perilex/krachtstroom?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Onlangs hebben we van iemand een inductiekookplaat van gratis overgenomen (Ikea Smaklig). We koken nu nog op gas, maar willen deze inductiekookplaat wel gebruiken. Nu moet daarvoor eerst een een kookgroep en perilex-aansluiting worden gerealiseerd, wat ik wil laten doen. Ik heb ter voorbereiding wat zitten googlen, maar eea. is mij niet helemaal duidelijk.

Perilex wordt vaak in 1 adem genoemd met krachtstroom, echter hebben wij nu (vziw) geen krachtstroom en van wat ik van een klusjesman begreep die we een tijdje geleden voor iets anders in huis hadden (toen ik die kookplaat nog niet had) werd het wel een wat complexere operatie als de kookplaat op krachtstroom is, omdat er dan ook van alles vanuit de netbeheerder moest worden geregeld en mogelijk ook aan de stoppenkast. Hoe zit dit precies en hoe kan ik controleren? Op de achterkant zie ik zowel 230V als 400V staan.
Als de kookplaat geen krachtstroom was, zou het volgens hem een kwestie zijn van een groep toevoegen aan de meterkast.

Ik zou graag willen weten wat ik moet controleren (of wat ik hier nog extra moet aanleveren) om te weten welke ingrepen er nodig zijn in mijn situatie om deze inductiekookplaat te kunnen gebruiken? Uiteindelijk zal ik uiteraard iemand vragen om dit te doen en ook van te voren te checken wat nodig is, maar ik zou zelf eerst een beeld willen hebben van hoe eea precies zit.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:05
Kookplaten hebben vaak meerdere aansluitmogelijkheden omdat er voor Perilex geen echte standaard is. Als je een driefasen-aansluiting hebt (in je meterkast) kun je drie fasen + nul + aarde aansluiten op je perilex. Je hebt dan door het faseverschil 400V tot je beschikking.

Je kunt ook een kookgroep maken waarbij je 1 fase splitst en dan kun je de perilex als het ware aansluiten als twee stopcontacten naast elkaar met een gedeelde aarde. Omdat je 1 fase gebruikt heb je dan 230V. Dit kan zowel bij een 3 fase aansluiting als bij een 1 fase aansluiting.

Je klusjesman had het waarschijnlijk over een kookplaat die 400V nodig heeft. Dan moet je waarschijnlijk je aansluiting (van je netbeheerder) omzetten naar 3 fase. Maar voor die IKEA plaat is dat niet nodig.

• Palomar
  • Niet online
Thanks voor je verhelderende antwoord, daar kan ik wat mee! :)

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:27
Ook de technische informatie van dit betreffende model geeft aan dat er meerdere aansluitmogelijkheden zijn (pagina 24) waaronder dus inderdaad opties voor aansluiting op 1 fase.
Bedenk je wel dat je bij een 1-fase aansluiting minder kracht tot je beschikking hebt.
Je zal dit voornamelijk merken als je meerdere pannen tegelijkertijd op het vuur hebt.
Ik heb zelf een kook-groep (2 stoppen op 1 fase) en merk dat alles net wat minder snel kookt als ik 3 pitten aan heb staan.
Indien je besluit hem aan te sluiten op 1-fase, limiteer dan het vermogen voordat je de kookplaat gebruikt!
De handleiding heeft op pagina 12 een sectie "eerste gebruik" lees deze goed door en voer de stappen hier uit! Anders zal het mogelijk donker worden in de keuken omdat je stoppen doorslaan 😉.

• milo526

CoolBlue heeft trouwens ook een mooi overzicht over de verschillen tussen perilex en krachtstroom en een fornhuisgroep en andere termen die je langs zult horen komen.

https://www.coolblue.nl/a...lektrische-kookplaat.html

• Palomar
  • Niet online
@milo526 thanks, die verschillende manieren van aansluiten zijn ook nieuw voor me. Weer wat geleerd! Ook dat ik die specifiek een kookgroep moet laten aanleggen.

Maar wat betreft 1 fase. Als ik de plaat dan op die manier aansluit zou ik er dus een normale stekker op kunnen zetten, kookplaat limiteren op 2,5kw en dan zou die dus in een normaal stopcontact kunnen werken zonder verdere aanpassingen in de meterkast?
Is overigens niet wenselijk, want in onze verouderde keuken zitten de oven en vaatwasser geloof ik ook op dezelfde groep, maar zou hem dan wel even kunnen proberen.

• milo526
Ik ben geen elektricien en heb te weinig kennis hierover om je hier een goed antwoord op te kunnen geven.

Wat ik aan ervaring heb komt van het feit dat ik afgelopen jaar zelf heb zitten klooien met het aansluiten van een inductie fornuis, hierbij heb ik ook hulp gekregen van meerdere tweakers, misschien vind je nog wat nuttigs in dat topic.

Hoeveel fase heb ik beschikbaar voor mijn fornuis

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou, ja dat kan, maar is prutswerk. Wat je kan doen:
1 16a groep en begrenzen op 2.5kw
Kookgroep gebruiken (dubbele 16a groep) en begrenzen op 7kw

Maar wat je ook doet: sluit het netjes aan, met de juiste stekker. Mooi moment om ook de oven en vaatwasser op een eigen groep te zetten.

Wise enough to play the fool

• Palomar
  • Niet online
teacher schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:11:
Nou, ja dat kan, maar is prutswerk. Wat je kan doen:
1 16a groep en begrenzen op 2.5kw
Kookgroep gebruiken (dubbele 16a groep) en begrenzen op 7kw

Maar wat je ook doet: sluit het netjes aan, met de juiste stekker. Mooi moment om ook de oven en vaatwasser op een eigen groep te zetten.
Ik ga er idd sowieso een elektricien bij halen. En we hebben idd wel verbouwplannen, waarbij we oa. een nieuwe keuken willen. Misschien is het dan idd een idee om direct alles alvast goed te doen, zodat die apparaten allemaal alvast een eigen groep krijgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee