Powerstates en AMD GPU troubleshooten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:30
Mijn vraag
Ik heb sinds enkele maanden een RX 6800 XT. Over het algemeen natuurlijk superblij mee, en tijdens games + andere desktop zaken werkt het allemaal naar behoren. Echter, ik heb nu een paar situaties waar iets toch niet helemaal goed zit t.o.v. de nVidia kaart die ik hiervoor gebruikte (1050Ti)

1. Wanneer mijn computer in slaapstand gaat, en ik wil hem weer opstarten, krijg ik wel dat de fans + RGB aan gaan, maar geen display output meer. Dit moet ik oplossen door 10 seconden de stroom eraf halen.

2. Ik heb 2 manieren waarop ik mijn computer afsluit: handmatig, en via windows Task Manager shutdown -s -f -t 1 runnen (harde bedtijd klok). In de eerste situatie gaat de computer goed uit. In de tweede situatie blijven de fans + RGB aan na het afsluiten, maar is de display en dergelijke verder wel uit. Dit lijkt verdacht veel op de staat na opstarten uit slaapstand.

Nogmaals, dit werkte prima met hetzelfde moederbord/CPU en een GTX 1050Ti. Het enige wat is veranderd sinds die setup is de videokaart en 2 grotere ARGB fans voor wat extra airflow en licht in het duister.

Heeft iemand tips hoe ik deze problemen het beste kan onderzoeken of oplossen? Mijn oude videokaart heb ik inmiddels al verkocht, dus die kan ik niet gebruiken als vergelijk helaas.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro 64-bit - 21H2
ASRock Pro4 B460M
Intel i5-10400F
32GB 2666MHz C13 RAM
650W MSI A650GF
Adrenaline 21.12.1
-----
Iiyama 3466 Red Eagle

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

C-states uitschakelen in BIOS
Fast Boot uitschakelen in BIOS
AMD Drivers updaten (zou grappig zijn als dit in 22.x specifiek verholpen is)
Andere DP kabel
Aansluiten via HDMI
Oude nVidia drivers deinstalleren met DDU
Drivers van nVidia en AMD volledig verwijderen via DDU in safe mode, daarna AMD drivers factory reset installeren

[ Voor 5% gewijzigd door Excalibaard op 30-01-2022 20:59 ]

Beste antwoord (via Excalibaard op 30-01-2022 22:07)

Anoniem: 472287

Bios update voor het moederbord al gechecked? Wellicht is er een incompatabiliteit met de RX kaarten geweest en inmiddels opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:23
GeForce drivers verwijderd met DDU in Safe Mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
Yes, DDU gebruikt, zal hem even in het lijstje zetten :)

herinner me niet zo snel of ik dat in safe mode heb gedaan of niet.though, was op de eerste dag dat ik nieuwe GPU had

[ Voor 52% gewijzigd door Excalibaard op 29-01-2022 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:23
En als je de monitor aansluit met HDMI ipv DP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
Bedankt voor je hulp tot nu toe @Uszka , helaas nog geen oplossing gevonden ondanks je suggesties!

Afgelopen weekend even weggeweest, maar zonet HDMI kabel geprobeerd ipv DP, maar zelfde probleem.

Daarna heb ik via DDU in safe mode beide nvidia en AMD gpu drivers verwijderd, en met Adrenalin een factory reset + verse install van de nieuwe drivers gedaan. Nog steeds dezelfde problemen.

Daarnaast heb ik nu ook net weer ervaren dat mijn USB muis soms disabled blijft na het opstarten, waardoor ik deze weer moet uitpluggen. Dit probleem had ik eerder beschreven in deze topic: USB muis moet uit-en-ingeplugd worden om te activeren

Ik heb het lijstje aangevuld met de nieuwe pogingen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Bios update voor het moederbord al gechecked? Wellicht is er een incompatabiliteit met de RX kaarten geweest en inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
Anoniem: 472287 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:21:
Net BIOS versie 1.60 geflashed. Stond niks bij over videokaarten, wel over TPM en Windows 11 (laatste gebruik ik nog niet though).

Dit lijkt te hebben geholpen! Na het runnen van de task uit task scheduler ging de computer in zijn geheel uit, scherm gaf ook de melding 'Signal Cable not detected' ipv 'Video Output not detected'.
Een testje vanuit slaapstand gaat nu ook goed! Ik denk dat mijn problemen hier nu mee verholpen zijn! _/-\o_

Bedankt beiden voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Excalibaard schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Net BIOS versie 1.60 geflashed. Stond niks bij over videokaarten, wel over TPM en Windows 11 (laatste gebruik ik nog niet though).

Dit lijkt te hebben geholpen! Na het runnen van de task uit task scheduler ging de computer in zijn geheel uit, scherm gaf ook de melding 'Signal Cable not detected' ipv 'Video Output not detected'.
Een testje vanuit slaapstand gaat nu ook goed! Ik denk dat mijn problemen hier nu mee verholpen zijn! _/-\o_

Bedankt beiden voor de input!
Top! Soms kan het zo makkelijk zijn :)

Ik zie bij de overige BIOS updates ook niets over GPU's, maar ik weet niet of ze elk detail daar vermelden.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 31-01-2022 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
Denk het niet inderdaad. Ik had hiervoor BIOS 1.50 dus wel typisch dat die 1.60 nou net het verschil maakte... is ook echt hooguit een maand nadat ik mijn systeem oorspronkelijk in elkaar heb gezet uitgekomen dus dan kijk je er niet meer naar om (liep immers al een generatie 'achter').

Fijn dat het nu werkt in ieder geval, nogmaals bedankt :)
Pagina: 1