1 radiator (stadsverwarming) vervangen door elektrische

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Hallo mede-Tweakers,

Op de babykamer hebben wij 3 ruiten, waarvan 1 aan de ene kant en 2 ruiten op de muur ernaast. We hebben echter maar 1 kleine radiator onder die ene ruit. Onder de 2 ruiten zit geen verwarming. (dit ivm een dakkapel vele jaren terug die er nog niet was toen de verwarming aangelegd werd)

Wij overwegen nu om daar een radiator op te hangen, maar twijfelen tussen een radiator op stadsverwarming of een elektrische. Ik heb hiervoor een berekening gemaakt, maar wil die hier graag plaatsen om door jullie te laten controleren.

Ik monitor al 4 jaar zo goed mogelijk ons verbruik, de kosten daarbij en het vermogen per radiator/kamer. Hierdoor weet ik dat de radiator in de badkamer in 2020 70 euro aan verwarming kostte. Toendertijd was het tarief 23.99 (incl) per Gj. Alle vaste kosten betalen we sowieso, ongeacht de mate van stoken, dus ik gebruik in deze berekening alleen het bedrag per Gj.

70 euro per jaar voor de badkamer-verwarming
1 Gj kost 23.99 incl btw
Dit komt neer op 70 / 23.99 = 2.9 Gj in 2020 voor de badkamer.

Volgens Google staat 1 Gj gelijk aan 277,78 Kwh.
Dus 2.9 Gj voor de badkamer staat gelijk aan 810.19 Kwh.
Met een gemiddelde stroomprijs van € 0.23, zou 810.19 Kwh gelijk staan aan € 186.34.

Conclusie:
70 euro een kosten voor het stoken met stadsverwarming zou destijds gelijk hebben gestaan aan 186.34 euro. In 2020 was stroom dus 2.67x duurder dan stadsverwarming.

(dit is de eerste rekensom waarvan ik niet 100% zeker ben, en die ik door jullie wil laten controleren).

Op dit moment (2022) kost de stadsverwarming 42.95 per Gj. Als ik dan bovenstaande rekensom herhaal MAAR dezelfde hoeveelheid van warmte wil. Dan kom ik uit op het volgende.

2.9 Gj verwarming staat gelijk aan 810.19 Kwh stroom.
2.9 Gj * 42.95 = 124.56 euro
810.19 Kwh * 0.23 = 186.34 euro.

Dus zelfs met de huidige tarieven van vandaag zou stadsverwarming nog steeds goedkoper zijn?
(dit is de tweede rekensom waar ik niet zeker van ben en zou willen laten controleren).

Ik weet dat ik hierbij ook rekening moet houden met de efficientie van de radiator. Dus 1000 W stroom hoeft in de praktijk niet 1000 W aan warmte op te leveren. Maar deze gegevens worden niet duidelijk vermeld bij veel winkels. Daarnaast weet ik dat de stroom tegenwoordig duurder is geworden, maar (zover ik heb kunnen vinden) betaal ik nog steeds rond de 0.23 euro per Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 21:19
Een elektrische radiator heeft een rendement van 100 procent in ieder geval

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

snameroc schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:10:
Een elektrische radiator heeft een rendement van 100 procent in ieder geval
tja, als je een COP van 3 of 4 kan halen is dat nogsteeds niet heel interessant.

maar het hangt er vooral vanaf hoe goed je huis geisoleerd is, want efficient stoken voor de mussen is ook inefficient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
supervinnie40 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:15:
Daarnaast weet ik dat de stroom tegenwoordig duurder is geworden, maar (zover ik heb kunnen vinden) betaal ik nog steeds rond de 0.23 euro per kWh.
Hoelang heb je je contract vastgezet?
Voor nieuwe contracten betaal je nu ongeveer € 0,50/kWh.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Accretion schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:24:
[...]

tja, als je een COP van 3 of 4 kan halen is dat nogsteeds niet heel interessant.

maar het hangt er vooral vanaf hoe goed je huis geisoleerd is, want efficient stoken voor de mussen is ook inefficient.
Op zich is het huis best goed geïsoleerd en vorig jaar zijn alle ruiten vervangen naar hr++ (het was alleen hr). Het dakkapel is echter iets minder goed geïsoleerd dan de muren (wat meestal zo is). Voor de rekensom zou het niet veep uit moeten maken. Mijn vraag is vooral of mijn rekensom klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Juup schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Hoelang heb je je contract vastgezet?
Voor nieuwe contracten betaal je nu ongeveer € 0,50/kWh.
Eigenlijk weet ik dat (nog) niet. Ik weet alleen dat het automatisch in juli verlangd wordt tenzij ik ervoor kies om over te stappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
Dakkapel aanwezig. Kun je daar niet veel beter een kleine airco unit op laten installeren? Van 2,5 kW ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik mag toch hopen dat stadsverwarming goedkoper is (en blijft) dan elektrisch verwarmen, anders kan iedereen beter direct de stadsverwarming dichtdraaien en elektrische kacheltjes plaatsen. ik ga er van uit dat je berekeningen juist zijn.

Maar om je probleem te tackelen, kun je geen fans monteren op de bestaande radiator om de warmte afgifte te vergroten? In plaats van een radiator bijplaatsen? Zie bijvoorbeeld het topic https://gathering.tweaker...ist_messages/1490061/last

Tot slot, je kan ook overwegen een airco te plaatsen, als het zomers daar vaak warm is los je daar 2 problemen mee op. Een Airco is ook een warmtepomp en verwarmt dus efficiënter dan een elektrische radiator. Misschien met jouw huidige prijzen zelfs goedkoper dan stadsverwarming.

edit:
Wat @Wilke hierboven ook typte dus

[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 29-01-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
jurjen_g schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:19:
Ik mag toch hopen dat stadsverwarming goedkoper is (en blijft) dan elektrisch verwarmen, anders kan iedereen beter direct de stadsverwarming dichtdraaien en elektrische kacheltjes plaatsen. ik ga er van uit dat je berekeningen juist zijn.
De berekeningen zijn juist.

In het topic over de gasprijzen kwam al iemand langs waarbij COP 1 elektrisch stoken momenteel (en vast vrij tijdelijk) bijkans goedkoper was dan stadsverarming. Die had nog een mooi goedkoop meerjarig abo voor stroom, nu met verlaagde energiebelasting, en stadsverarming voor ongeveer de max prijs van €50.

En ja, dat is echt te bizar voor woorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37

ericplan

5180 Wp PV

De waarom-vraag is nog niet beantwoord. Babies hebben het niet snel te koud. Is die kamer werkelijk een vriescel?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
supervinnie40 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:24:
Eigenlijk weet ik dat (nog) niet. Ik weet alleen dat het automatisch in juli verlangd wordt tenzij ik ervoor kies om over te stappen.
??? Dan ga je dus vanaf juli naar een variabel (= duur) contract.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Wilke schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:08:
Dakkapel aanwezig. Kun je daar niet veel beter een kleine airco unit op laten installeren? Van 2,5 kW ofzo.
Daar hadden we eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Gezien de aanschafkosten weet ik (nog) niet hoe lang het duurt om het voordeliger te maken dan een radiator. Dat zou ik nog moeten opzoeken en uitrekenen.
jurjen_g schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:19:

Maar om je probleem te tackelen, kun je geen fans monteren op de bestaande radiator om de warmte afgifte te vergroten? In plaats van een radiator bijplaatsen? Zie bijvoorbeeld het topic https://gathering.tweaker...ist_messages/1490061/last

Tot slot, je kan ook overwegen een airco te plaatsen, als het zomers daar vaak warm is los je daar 2 problemen mee op. Een Airco is ook een warmtepomp en verwarmt dus efficiënter dan een elektrische radiator. Misschien met jouw huidige prijzen zelfs goedkoper dan stadsverwarming.

edit:
Wat @Wilke hierboven ook typte dus
In het topic waar je naar verwijst staat ergens ook nog een paar berichten van mij. Ik heb beneden overal ventilatoren met sensors en relais waardoor deze gaan blazen bij een bepaalde temperatuur en ook weer op tijd uitgaan. Het werkt wel, maar in de babykamer is het vermogen van de radiator heel veel te klein (300 watt vermogen, terwijl dit minimaal 1500 moet zijn).

Stadsverwarming is tamelijk duur, en het is niet zeker dat dit op korte termijn zal dalen. Dit jaar kost het 42.95 euro per Gj. En 1 Gj is in de praktijk niet zo heel veel. Wij zijn zuinig, maar onze buren (met kinderen) betalen nu 300 euro per maand voor de verwarming.
Wilke schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:23:
[...]

De berekeningen zijn juist.

In het topic over de gasprijzen kwam al iemand langs waarbij COP 1 elektrisch stoken momenteel (en vast vrij tijdelijk) bijkans goedkoper was dan stadsverarming. Die had nog een mooi goedkoop meerjarig abo voor stroom, nu met verlaagde energiebelasting, en stadsverarming voor ongeveer de max prijs van €50.

En ja, dat is echt te bizar voor woorden.
Bedankt voor de bevestiging. Deels jammer dat het klopt, ik hoopte stiekem dat ik het fout had en dat elektrisch toch goedkoper was ;).
ericplan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:28:
De waarom-vraag is nog niet beantwoord. Babies hebben het niet snel te koud. Is die kamer werkelijk een vriescel?
Vriescel is veel gezegd, maar het daalt daar ongeveer tot 13 a 14 graden wanneer het buiten net boven het vriespunt hangt. Dat lijkt mij voor de baby te laag. Daarnaast heb ik een vrouw die zeer duidelijk is in haar overtuiging dat het minimaal 18 graden moet blijven. (en dat is geen punt dat open staat voor discussie ;) )
Juup schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:23:
[...]

??? Dan ga je dus vanaf juli naar een variabel (= duur) contract.
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb me daar eigenlijk nog niet in kunnen verdiepen. #teveelprojectenlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik ga in april van ongeveer 15 naar 35 cent voor stroom. Verder stadsverwarming, waar ik per maand veel meer voor betaal. Interessant dat elektra voor verwarming gebruiken waarschijnlijk niet goedkoper is. Meet een elektrische warmtepomp zou het natuurlijk iets anders liggen, aangezien het rendement dan hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Diablow schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:32:
Ik ga in april van ongeveer 15 naar 35 cent voor stroom. Verder stadsverwarming, waar ik per maand veel meer voor betaal. Interessant dat elektra voor verwarming gebruiken waarschijnlijk niet goedkoper is. Meet een elektrische warmtepomp zou het natuurlijk iets anders liggen, aangezien het rendement dan hoger is.
Het is een beetje een lastige berekening misschien. Ik heb de extra kosten hier namelijk niet in meegenomen.
Bij stroom betaal je netbeheerkosten en bij Stadsverwarming betaal je aansluitkosten.

Om een meer volledig plaatje te scheppen heb ik deze er ook eens bij gepakt en de berekening herhaald:

2,9 Gj voor het stoken in de badkamer
=
810,19 Kwh voor het stoken in de badkamer

Stadsverwarming tarieven 2021
541,44 Euro aansluitkosten
23,99 Euro per Gj

Stadsverwarming tarieven 2022
563,71 Euro aansluitkosten
42,95 Euro per Gj

Stroomtarieven 2021
193,51 Euro netbeheerkosten
0,23 Per Kwh

Stroomtarieven 2022
266,84 Euro netbeheerkosten
0,43 Per Kwh

Stadsverwarming 2021
Met de stadsverwarming in 2021 zou 2,9 Gj neerkomen op 69,57 euro per jaar. Met de aansluitkosten komt dat op 611,01 euro.
Stadsverwarming 2022
Met de stadsverwarming in 2022 zou 2,9 Gj neerkomen op 124,56 euro per jaar. Met de aansluitkosten komt dat op 688,27 euro.

Stroomkosten 2021
Met de stroomkosten in 2021 zou 810,19 Kwh neerkomen op 186,34 euro per jaar. Met de netbeheerkosten komt dat op 379,85 euro.
Stroomkosten 2022
Met de stroomkosten in 2022 zou 810,19 Kwh neerkomen op 348,38 euro per jaar. Met de netbeheerkosten komt dat op 615,22 euro.

Ondanks dat het op deze manier lijkt alsof stroom goedkoper is, klopt het beeld niet helemaal. Want bij stadsverwarming worden de aansluitkosten verdeeld over warm kraanwater (Afwassen, douchen, poetsen etc) en de verwarming. Bij stroom worden de netbeheerkosten natuurlijk verdeeld over alle apparaten in het hele huis.
Daarnaast moet ik die bijkomende kosten sowieso betalen, of ik nou wel of geen gebruik maak van de voorziening. Vooral als je probeert te besparen op je verbruik heeft dat bij stadsverwarming heel veel nut (NOT).
Ik had deze kosten expres weggelaten om alleen te laten zien wat het verschil zou zijn in de jaartotalen wanneer alle andere factoren gelijk zouden blijven.

In dat geval krijg je dus:
Stadsverwarming 2021
2,9 Gj * 23,99 euro/Gj =
69,571

Stadsverwarming 2022
2,9 Gj * 42,95 euro/Gj =
124,555

Stroom 2021
810,19 Kwh * 0,23 =
186,3437

Stroom 2022
810,19 Kwh * 0,43 =
348,3817

En dan is stadsverwarming dus weer goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
supervinnie40 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Het is een beetje een lastige berekening misschien. Ik heb de extra kosten hier namelijk niet in meegenomen.
Bij stroom betaal je netbeheerkosten en bij Stadsverwarming betaal je aansluitkosten.
Klopt, maar er is veel voor nodig om helemaal los van de een of de ander te komen.

Voor los van elektra zou ik meer dan genoeg zonnepanelen nodig hebben + een flinke accu.

Voor los van stadsverwarming heb ik minstens een elektrische boiler nodig voor warm water en een elektrische warmtepomp oid voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
En dan komt daar nog de factuur bij om überhaupt af te laten sluiten.

Maar in ons geval is dat niet wat we willen. Om het hele huis om te bouwen naar elektrische verwarming/warm water, is veeeel te duur. Dat haal je er nooit meer uit. En dat vinden we ook niet direct nodig. (ondanks dat ik hoop dat men in de toekomst toch betere dingen verzint dan de peperdure stadsverwarming, maar dat is een discussie voor een andere keer ;) ).

Op dit moment was vooral de vraag of het de moeite waard was om die een elektrische radiator op te hangen in plaats van stadsverwarming. Met elektrisch heb je geen buizen langs de muur die voor meubels in de weg zitten. Maar stadsverwarming blijkt toch goedkoper te zijn dan elektrisch. Dus de kans is groot dat we toch buizen langs de muur moeten gaan laten leggen die straks lekker in de weg gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-06 11:41
Het is vrij simpel:

1 GJ kost je 42 euro
1 GJ is 277 kWh thermisch (en dus ook elektrisch als je dat met een convectorkacheltje doet)
--> 42 / 277 = 0,15 euro/kWh kosten vanuit je stadsverwarming (let op: thermische kWhs)

dus zolang je stroom goedkoper is dan 15 cent/kWh kun je beter elektrisch stoken dan stadsverwarming. Als je nu een contract hebt voor 50 cent/kWh elektriciteit dan is het dus een factor 3 goedkoper om gewoon je stadsverwarming te gebruiken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:25
supervinnie40 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Vriescel is veel gezegd, maar het daalt daar ongeveer tot 13 a 14 graden wanneer het buiten net boven het vriespunt hangt. Dat lijkt mij voor de baby te laag. Daarnaast heb ik een vrouw die zeer duidelijk is in haar overtuiging dat het minimaal 18 graden moet blijven. (en dat is geen punt dat open staat voor discussie ;) )

[...]
13/14 is wel laag ja. Maar veel hoger dan 18 zou ik ook niet stoken. Ideale temperatuur voor die kleintjes zit rond die temperatuur.
https://www.ggdhvb.nl/vee...t%2020%20graden%20celsius.

Vergeet niet, vooral richting mama dus, dat de kleintjes ook een rompertje, pyama én slaapzak hebben. Die worden knetterwarm altijd.

*sowieso

Pagina: 1