Toon posts:

Energieverbruiksmeter klopt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-03 21:03
Ik probeer het energieverbruik van een aantal apparaten over langere tijd te meten met een PeakTech 9024. Het gemeten verbruik is 50% hoger dan de specs van de fabrikant. Als ik een uur lang een bureaulamp met 50W G4 lampje aanzet geeft de meter 52W aan en is er na een uur 0,05 kWh verbruikt. Dat lijkt dus te kloppen.

Mag ik er nu vanuit gaan dat het te hoge gemeten verbruik gewoon klopt of zou het kunnen dat de meter bij de halogeenlamp wel accuraat is, maar bij een ingewikkelder electrisch apparaat niet meer?

Alle reacties

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:52
Heb je van ook voorbeelden van je 'ingewikkelder' elektrische apparaat en het gemeten verbruik in relatie tot de fabrieksopgave?

• nielsgeode
Divak schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:22:
Heb je van ook voorbeelden van je 'ingewikkelder' elektrische apparaat en het gemeten verbruik in relatie tot de fabrieksopgave?
Een vriezer. Specs: 238 kWh / jaar. Gemeten: 363 kWh per jaar over een periode van 29 uur nádat ie op temperatuur is gekomen en zonder de deur veel te openen. Dit is 52% meer dan de spec. Liebherr geeft aan dat 15% afwijking acceptabel is. Meer dan 15% duidt op een technisch probleem. Maar er is verder niets te zien of te merken. Het apparaat komt snel op temperatuur, de deurrubbers sluiten goed en de vriezer maakt geen gekke geluiden.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:57

Nvidiot

notepad!

Is dat niet omdat deze meter VA meet en niet goed omgaat met apparaten met een lage power factor? Zie ook energymeter geeft vreemde waarden bij meting TV

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• nielsgeode
Nvidiot schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:56:
Is dat niet omdat deze meter VA meet en niet goed omgaat met apparaten met een lage power factor? Zie ook energymeter geeft vreemde waarden bij meting TV
Goeie vraag. Geen idee als ik eerlijk ben :/ Dit apparaat is al 20 jaar oud en ik vind het wel erg prettig een goeie meter te hebben, dus heb op amazon de ELV Energy Master besteld. Deze komt heel goed uit testen. Ik zal Liebherr eens bellen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
nielsgeode schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Een vriezer. Specs: 238 kWh / jaar. Gemeten: 363 kWh per jaar over een periode van 29 uur nádat ie op temperatuur is gekomen en zonder de deur veel te openen. Dit is 52% meer dan de spec. Liebherr geeft aan dat 15% afwijking acceptabel is. Meer dan 15% duidt op een technisch probleem. Maar er is verder niets te zien of te merken. Het apparaat komt snel op temperatuur, de deurrubbers sluiten goed en de vriezer maakt geen gekke geluiden.
Ik zou eens kijken of je kan opzoeken onder welke omstandigheden de vriezer 238 kWh / jaar verbruikt. Leeg/vol, omgevingstemp, defrost, etc.
Want nu zoek je het probleem bij je energiemeter en niet bij de vriezer.

• nielsgeode
chrisborst schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Ik zou eens kijken of je kan opzoeken onder welke omstandigheden de vriezer 238 kWh / jaar verbruikt. Leeg/vol, omgevingstemp, defrost, etc.
Want nu zoek je het probleem bij je energiemeter en niet bij de vriezer.
Dat heb ik geprobeerd te achterhalen. Liebherr zegt daarover: "fabrieksomstandigheden". Hoe die precies zijn is niet direct bekend. Echter, een apparaat hoort bij werkelijk gebruik niet meer dan 15% meer dan de specs te verbruiken. Uitzonderingen daargelaten zoals in een omgeving waar de deur honderden keren per dag ope nen dicht gaat, maar dat is hier natuurlijk niet aan de orde.

Van mijn gemeten waarde (363 tegen 238) zegt Liebherr dat het duidt op een technisch probleem. Ik heb gisteravond een andere vriezer die in de verkoop staat opnieuw aangesloten en na afkoelen aan dezelfde PeakTech meter gehangen. Bij deze meet ik ook 40% teveel, dus vandaar dat ik het wel zoek in de energiemeter.

Liebherr weet niet direct hoe dat zit met de power factor, dat gaan ze uitzoeken en daar hoor ik (waarschijnlijk volgende week) meer over.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:13
Zijn de specs heel realistisch denk je?
Mijn auto zou ook 1 op 30 moeten rijden volgens de fabriek, maar in werkelijkheid haal ik net 1 op 17.

Mischien ook eens testen met b.v de televisie?

• nielsgeode
remmuz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:19:
Zijn de specs heel realistisch denk je?
Mijn auto zou ook 1 op 30 moeten rijden volgens de fabriek, maar in werkelijkheid haal ik net 1 op 17.

Mischien ook eens testen met b.v de televisie?
Nou ja, Liebherr zegt zelf dat er binnen garantie kosteloos een monteur komt als het verbruik meer dan 15% bovenop de spec ligt en dat een goed functionerende vriezer vaak zelfs nog een klein beetje onder de spec zit. Dus ja, die specs zijn wel realistisch.

Ik ken het verbruik van auto's, dat zit anders. Dat wordt gemeten zonder spiegels en met afgetapte naden van de deuren en kofferklep.... want mensen tapen altijd hun deur aan de buitenkant af als ze gaan rijden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee