energymeter geeft vreemde waarden bij meting TV

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:15
Vanmiddag heb ik een energy-meter van PeakTech (9024) gekocht om te weten te komen hoeveel stroom onze apparatuur verbruikt. Na het meten van de computer en de laptop, waar naar mijn idee betrouwbare waarden uitkwamen, wilde ik eens weten wat de televisie (een ouderwetse beeldbuis-TV) verbruikt. Nadat ik de TV inschakelde, bleef het verbruik 0 Watt. Het display liet af en toe wat hogere waarden zien, maar het schommelde tussen 80 watt naar 0 watt.

Nu vraag ik mij af wat de oorzaak is van deze vreemde waarden. Ligt het aan de manier waarop de TV stroom verbruikt (iets met een beeldkanon die niet constant verbruikt, maar in een bepaalde frequentie) waar de meter weer niets van kan maken? Het gekke is dat metingen van andere apparatuur wel betrouwbare waarden geven. Heeft iemand een idee, of zal de meter defect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Ik zie dat de power-factor 1 of 0,75 is.
Dat betekent dat voor inductieve belastingen een verkeerd vermogen wordt gemeten.
Hij meet VA i.p.v. Watt.

Ik denk dat hij het vermogen door de trafo's in de TV dus niet netjes zal meten.

[ Voor 21% gewijzigd door Onbekend op 16-01-2008 18:47 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:15
Wat wordt precies met de power-factor bedoeld? Er wordt overigens wel een stabiele amperage gemeten van 0,45 ampere. Ik begrijp niet zo goed waarom hij wel de stroom kan meten, maar niet het vermogen. Dit is toch gewoon P = U x I = 230 * 0,45 ?

edit

Ik zie het al, het heeft te maken met het reactief vermogen, het vermogen dat door het apparaat teruggegeven wordt aan het net. Dit wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld spoelen of condensatoren.

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenTheStig op 16-01-2008 19:17 ]