Ledstrips in binnenmuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-05 13:18
Ik heb deze vraag ook gesteld in het Hue-forum, maar wellicht dat hier ook mensen zijn met ervaring:
ik wil in mijn nieuwbouwhuis ledstrips in binnenmuren verwerken en die met een wandschakelaar bedienen. De wandlichtpunten worden dan niet gebruikt en wil ik dichtstuccen. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 15:12
Volgens de NEN1010 hoor je geen inbouwdozen dicht te stucen. Die moeten zichtbaar en toegankelijk zijn.

Ik weet niet of je een loze doos zonder bedrading mag wegwerken maar ik neem aan van niet.

In praktijk wordt dit gewoon dichtgesmeerd, maar als huiseigenaar ben ik zeer gefrustreerd geraakt toen de vorige eigenaar allerlei loze leidingen en lasdozen in de muur had gestuuct. Dus ik zeg nee. Dek ze af met een deksel of plaats er lampjes die wel mooi staan. Ze hoeven niet aangesloten zijn of aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 15:37
Geen ervaring mee, en ik denk met goede redenen.
Even vooropgesteld - wat wil je precies *in* de binnenmuren verwerken?
- De LED strips? Wat moet ik me voorstellen van lichtbronnen in een muur?
- De trafo? De LEDs draaien niet op 220V, er zit een trafo tussen. Die wil je vast niet weg stuccen...

Of wil je eigenlijk een (zichtbaar) stopcontact hebben (met daarin de trafo); en dat stopcontact met een wandschakelaar bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Jackssonss schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:26:
De wandlichtpunten worden dan niet gebruikt en wil ik dichtstuccen. Iemand ervaring hiermee?
Als je de dozen en leidingen leeg laat of hoogstens alleen een trekdraad achterlaat, geen probleem.
Leidingen of dozen met bedrading waar spanning op staat of kan staan, dus niet doen.
En natuurlijk dat je accepteert dat je later misschien jezelf vervloekt, omdat je er toch bij moest kunnen. Tot die tijd kan je genieten van een strak gestucte muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:06
Ledstrips 'in' de muur begrijp ik niet zo goed. Dingen die je ooit nodig gaat hebben wegstuccen idem.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
Ik bedoel een stucprofiel met daarin een ledstrip wegwerken in de muur, zoals dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OUdnFMw0ZxOKB5Ir7Krpug7cvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XmMn4HJAmwpmTIoQmpyPDL4K.jpg?f=user_large

Die lichtpunten heb ik niet nodig. In mijn huidige huis heb ik lichtpunten ook weggewerkt en in meer dan 10 jaar nooit nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
BartS12 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:33:
Geen ervaring mee, en ik denk met goede redenen.
Even vooropgesteld - wat wil je precies *in* de binnenmuren verwerken?
- De LED strips? Wat moet ik me voorstellen van lichtbronnen in een muur?
- De trafo? De LEDs draaien niet op 220V, er zit een trafo tussen. Die wil je vast niet weg stuccen...

Of wil je eigenlijk een (zichtbaar) stopcontact hebben (met daarin de trafo); en dat stopcontact met een wandschakelaar bedienen?
Nee, de trafo komt op een plek te liggen uit het zicht. Zie hierboven voor een foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
com2,1ghz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:32:
Volgens de NEN1010 hoor je geen inbouwdozen dicht te stucen. Die moeten zichtbaar en toegankelijk zijn.

Ik weet niet of je een loze doos zonder bedrading mag wegwerken maar ik neem aan van niet.

In praktijk wordt dit gewoon dichtgesmeerd, maar als huiseigenaar ben ik zeer gefrustreerd geraakt toen de vorige eigenaar allerlei loze leidingen en lasdozen in de muur had gestuuct. Dus ik zeg nee. Dek ze af met een deksel of plaats er lampjes die wel mooi staan. Ze hoeven niet aangesloten zijn of aan staan.
Ik weet waar ze zitten, dus als het nodig is tik je ze zo open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Jackssonss schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Ik weet waar ze zitten, dus als het nodig is tik je ze zo open.
Jij wel, maar richtlijn zegt wat anders. Dus om een antwoord op jouw vraag te geven nee, je hoort er niet overheen te stucen. Dat je dat doet is je eigen probleem :+

Wil je het echt goed doen? Dan trek je die inbouwdoos en leiding uit de muur en stuuc je de boel dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:30
com2,1ghz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:32:

Als jij netjes een foto en afmetingen hebt waar de dozen zitten, is daar niks mis mee. ‘Volgens NEN’ is een veel gehoord argument hier. Voelt een beetje als roomser dan de paus. In de NEN1010 staat ook veel om het maar te benoemen. Als jij een lege doos wegstuct, ga je mij niet wijsmaken dat dit op welke manier dan ook gevaar kan opleveren. En voor boren is het ook niet echt een argument. Je kan ook door de leiding boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
t14wo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Als jij netjes een foto en afmetingen hebt waar de dozen zitten, is daar niks mis mee. ‘Volgens NEN’ is een veel gehoord argument hier. Voelt een beetje als roomser dan de paus. In de NEN1010 staat ook veel om het maar te benoemen. Als jij een lege doos wegstuct, ga je mij niet wijsmaken dat dit op welke manier dan ook gevaar kan opleveren. En voor boren is het ook niet echt een argument. Je kan ook door de leiding boren.
Het maakt mij geen reet uit hoe of wat iemand wat doet. Ik geef alleen antwoord op de vraag. Doe er maar mee wat je wilt. Als jouw huis de fik in gaat omdat je elektra niet in orde is dan wens ik je success met je verzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:30
com2,1ghz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:29:
[...]

Het maakt mij geen reet uit hoe of wat iemand wat doet. Ik geef alleen antwoord op de vraag. Doe er maar mee wat je wilt. Als jouw huis de fik in gaat omdat je elektra niet in orde is dan wens ik je success met je verzekering.
En een verzekering die niet uitkeert vanwege het wegstuccen van een doos? Zo’n vaart loopt het niet hoor. Een beetje common sense is meer op z’n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
t14wo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:32:
[...]

En een verzekering die niet uitkeert vanwege het wegstuccen van een doos? Zo’n vaart loopt het niet hoor. Een beetje common sense is meer op z’n plaats.
Er is hier nog niet eens zo lang geleden een topic geweest over iemand die een huis had gekocht en later erachter kwam dat er goed geprutst was met elektra. Die kon de verkoper aansprakelijk stellen voor een ondeugdelijke installatie.

In dit soort gevallen is common sense de richtlijn volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 21:42
Ik heb zelf aluminium led u profielen geplaatst. Zelf ingefreesd, vastgezet met knauf en de stukadoor vlak laten zetten.aan het einde sluiten die profielen aan op 16mm buis naar de meterkast waar de voedingen zitten.
Na het stuccen ledstrip geplaatst en melkglas cover erop gedrukt.
Veeel werk maar mooi resultaat.
Ik heb gekozen voor 24v voor minder verlies. Kijk eens op ledstripxl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
com2,1ghz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Er is hier nog niet eens zo lang geleden een topic geweest over iemand die een huis had gekocht en later erachter kwam dat er goed geprutst was met elektra. Die kon de verkoper aansprakelijk stellen voor een ondeugdelijke installatie.

In dit soort gevallen is common sense de richtlijn volgen.
Ik waardeer je bezorgdheid. Ik zoek eigenlijk dus een inbouwtrafo die in het lichtpunt kan worden weggewerkt.
Pagina: 1