Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
n00b-vragen hier (denk ik)...

Ik zit al jaren tegen de aanschaf van een 3D printer te hikken, tientallen keren al iets in de winkelmand gezet, om het daarna toch niet te bestellen. Nu ik mijn huis slimmer aan het maken ben, heb ik de behoefte aan een aantal brackets om e.e.a. netjes op te hangen, en daarna zal ik er vast nog wel meer mee gaan spelen. Ik heb dus nu eindelijk een goede reden om mijn vrouw (en mezelf ;-) ) van het nut van aanschaf van nieuw speelgoed te overtuigen ;-)

Ik ben op zich een redelijke tweaker, en helemaal voor het zelf doen, maar ik heb op dit moment geen tijd om me onwijs te gaan verdiepen in modden en upgraden van een heel nieuw onderwerp (i.e. 3D printen). De printer moet het out-of-the-box gewoon doen, de rest kom ik dan al doende wel achter.

Mijn oog viel daarom op de: Original Prusa MINI+. Die valt ook nog redelijk binnen budget. De kit zou me wel lukken, maar de levertijd van 14-16 weken van de kit staat me tegen. Dus ga dan liever voor de geassembleerde versie.

vraag 1: volgens mij is dit een prima printer voor mijn usecase (beginner, niet al te grootse plannen), toch?

Dan een vraagje over de mogelijke accessoires:
vraag 2: Wat is die filament sensor? Detecteert die of de draad aanwezig/gebroken is? Is dat nuttig om er meteen bij te bestellen? Kost me de kop niet, maar geld weggooien is ook weer zoiets.
Volgende vraag is hetzelfde:
vraag 3: De print sheet. Wat is het praktische verschil tussen de "smooth double-sided PEI" en "Smooth PEI and texture powder-coated"? Waar is dit goed voor?

En dan nu de super-n00b vraag:
vraag 4: Welk type filamant kan ik het beste meebestellen om mijn eerste printstapjes mee te maken? Eerste projectje zal het printen van twee kleine brackets zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door breew op 27-01-2022 10:30 ]

Beste antwoord (via breew op 17-02-2022 08:51)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, eigenlijk is 3D printen een rabbit hole waar, als je er eenmaal in zit heel erg kan escaleren (heb 3 printers hier, CR10, Prusa Mini+, en een RatRig V-Core 3).

De Prusa Mini is een heel erg goede starter printer, en bovendien een goed (open) ecosysteem waarvan je eigenlijk er vrij zeker van kan zijn dat alles werkt en past. Prusa is zeg maar een beetje de 'audi' onder de 3D printers. Duur, maar de moeite waard (semi-assembled is hij trouwens sneller leverbaar overigens). Vooral als je niet te veel met de printer zelf bezig wil zijn, zou ik zeggen: koop een prusa.

De filament sensor is vrij basaal, ik heb hem niet op m'n mini zitten: hij detecteerd of je filament niet op is, en ik geloof dat hij bij prusa ook detecteerd of het uberhaupt nog beweegt. Ik kan zelf wel zien of er nog filament op de rol zit (en de slicer geeft aan hoeveel nodig is...), dus vond ik het overkill.

De print sheet is het oppervlakte. Het bepaald hoe goed je print hecht, en de textuur aan de onderkant van je print.

PEI is een polymeer wat plakkerig wordt als het warm wordt en dus plakken je prints er aan tijdens het printen, en als het oppervlakte ruw is: nog wat beter.

Filament is een persoonlijke keuze. Ik zou kijken bij prusa wat de voor- en nadelen zijn van elk soort (PETG, PLA, ABS, ASA, TPU, etc...). Vuistregel: PLA/PETG kan bij kamertemperatuur, ABS/ASA is lastig zonder een enclosure (verwarmde kamer/filter). Let wel op dat je bij SOMMIGE 3d printers (niet bij de prusa's) mogelijk gevaar loopt bij temperaturen boven de 230 graden (er loopt een PTFE buis door de hotend heen bij sommige goedkopere printers die kan ontgassen bij die temperatuur, en dat is niet goed spul...). Dus beslis welk materiaal je wilt printen.

Dat gesteld hebbende... is PLA (met alle voor- en nadelen) goed genoeg voor je, dan denk ik dat een cheapass china-printer zoals een creality goed genoeg is. De slicer profielen (prusaslicer, cura, superslicer) zijn goed te vinden, en ze printen vrij aardig. Ze zijn alleen minder "geen zorgen over de printer" dan een prusa.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:14
Deze vragen passen heel goed in het 3D printen topic :)

Open Source 3D Printing - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
thanks, mag zeker verplaatst worden... Ik zal even een modje 'bellen'.
Ik had vergelijkbare topics/vragen gezocht en kwam (o.a.) op dit sub-forum terecht, excuses voor de vervuiling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:09
voor jouw use case is een prusa prima inderdaad. Veel plezier met je aankoop :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, eigenlijk is 3D printen een rabbit hole waar, als je er eenmaal in zit heel erg kan escaleren (heb 3 printers hier, CR10, Prusa Mini+, en een RatRig V-Core 3).

De Prusa Mini is een heel erg goede starter printer, en bovendien een goed (open) ecosysteem waarvan je eigenlijk er vrij zeker van kan zijn dat alles werkt en past. Prusa is zeg maar een beetje de 'audi' onder de 3D printers. Duur, maar de moeite waard (semi-assembled is hij trouwens sneller leverbaar overigens). Vooral als je niet te veel met de printer zelf bezig wil zijn, zou ik zeggen: koop een prusa.

De filament sensor is vrij basaal, ik heb hem niet op m'n mini zitten: hij detecteerd of je filament niet op is, en ik geloof dat hij bij prusa ook detecteerd of het uberhaupt nog beweegt. Ik kan zelf wel zien of er nog filament op de rol zit (en de slicer geeft aan hoeveel nodig is...), dus vond ik het overkill.

De print sheet is het oppervlakte. Het bepaald hoe goed je print hecht, en de textuur aan de onderkant van je print.

PEI is een polymeer wat plakkerig wordt als het warm wordt en dus plakken je prints er aan tijdens het printen, en als het oppervlakte ruw is: nog wat beter.

Filament is een persoonlijke keuze. Ik zou kijken bij prusa wat de voor- en nadelen zijn van elk soort (PETG, PLA, ABS, ASA, TPU, etc...). Vuistregel: PLA/PETG kan bij kamertemperatuur, ABS/ASA is lastig zonder een enclosure (verwarmde kamer/filter). Let wel op dat je bij SOMMIGE 3d printers (niet bij de prusa's) mogelijk gevaar loopt bij temperaturen boven de 230 graden (er loopt een PTFE buis door de hotend heen bij sommige goedkopere printers die kan ontgassen bij die temperatuur, en dat is niet goed spul...). Dus beslis welk materiaal je wilt printen.

Dat gesteld hebbende... is PLA (met alle voor- en nadelen) goed genoeg voor je, dan denk ik dat een cheapass china-printer zoals een creality goed genoeg is. De slicer profielen (prusaslicer, cura, superslicer) zijn goed te vinden, en ze printen vrij aardig. Ze zijn alleen minder "geen zorgen over de printer" dan een prusa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Umbrah schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:45:
[...]
Thanks voor je antwoorden en tips.
Ik snap/begrijp dat PLA (blijkbaar) een beetje te low-end is voor een prusa, als in: je kunt hetzelfde resultaat bereiken met een China-kloon. Maar zoals je zelf ook al aanhaalde: ik heb nu even geen zin in afstel-gepiel en het kijken van 100 Youtube-tutorials voordat ik met mijn eerste (fatsoenlijke) print kan beginnen ;-)

Mijn (spaarzame) vrije tijd gaat op dit moment volledig op aan homeassistant ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:09
breew schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Thanks voor je antwoorden en tips.
Ik snap/begrijp dat PLA (blijkbaar) een beetje te low-end is voor een prusa, als in: je kunt hetzelfde resultaat bereiken met een China-kloon. Maar zoals je zelf ook al aanhaalde: ik heb nu even geen zin in afstel-gepiel en het kijken van 100 Youtube-tutorials voordat ik met mijn eerste (fatsoenlijke) print kan beginnen ;-)

Mijn (spaarzame) vrije tijd gaat op dit moment volledig op aan homeassistant ;-)
Je printer kun je ook leuk integreren in home assistant. ;)

En pla is best wel een ideaal materiaal als het niet heel temperatuur bestendig hoeft te zijn. Je hebt ook pla legeringen (PLA+) die sterker zijn dan PETG of ABS, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Mijn goedkope ender 3 v2 doet pla en petg zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Bartske schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:00:
[...]
Je printer kun je ook leuk integreren in home assistant. ;)
Hou op.. Ik ben nu mijn hoofd aan het breken over het via YAML aansturen van icecast-radiostreams naar dlna-devices èn sonos...

Maar uiteraard: https://github.com/sq3tle/prusa_mini_home_assistant :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-05 19:26
PLA+ is echt meer dan genoeg voor simpele dingetjes als brackets of andere dingen, ik heb mijn Ender 3 V2 al een paar maanden en verbaas me eerder over hoe sterk PLA+ is dan dat ik zit te kijken of ik ABS/PETG/etc moet hebben. Koop inderdaad die Prusa Mini pre-assembled, je betaalt voor de kwaliteit en kwaliteitscontrole, dat ontbreekt bij Creality Ender's en als je (zoals ik achteraf gezien) niet uren bezig wil zijn met reparaties en kalibraties maar gewoon wil printen, dan zit je met de Prusa veel beter.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

PLA is geweldig. Zeker op een high end printer. Het is keihard, vervormt niet, maar in dat keiharde zit ook gelijk een nadeel: het kán wat bros zijn. En het wordt zacht bij 60 graden. En in THEORIE verkleurt het sneller dan andere materialen. Maar het is echt niet zo dat een materiaal low-end is voor een printer of zo. Sterker nog: de ratrig die ik heb is een van de meest high-end FDM printers die er zijn, en in print hoofdzakelijk PLA (wel rete-snel uiteraard). Een prusa + PLA is een geweldige combo.

Heb ook zat bracketjes, haakjes, en andere dingen van gemaakt, echter als er ook mechanische zaken in het spel komen dan kies ik doorgaans voor PETG. Mocht ik ook temperatuur gevoelige zaken willen maken (boven PETG niveau wat ~73 graden is), dan ga ik wel kijken naar de nachtmerrie die ABS/ASA kan zijn. Leuke test: ik heb 3 vogelhuisjes buiten hangen. Een van PLA "regulier" (jupiter van 123-3d.nl, €19,95/kg), Eén van bijzondere PLA's (hout + silk -- hout was op), en Eén van ASA. Ze hangen sinds oktober, en zien er alle drie geweldig uit.

Een filament soort en een printer horen niet noodzakelijk bij elkaar; maar printers hebben wel zo hun beperkingen: een PTFE-lined bowden tube (als in: PTFE óp de nozzle, zeker een korten nozzle zoals een mk8) zal ik persoonlijk, binnenshuis, zeker niks anders dan PLA mee printen, puur omdat ik de verkoolde PTFE tubes van 240 graden PETG prints vast heb gehad. Verkoold = ontgast, en dat gas = zenuwgas. Wil niet zeggen dat ik geen PTFE of bowden tubes gebruik, of geen PETG/ABS print, of op een printer die een nette full metal hotend (evt zelfs met direct drive) heeft geen PLA print. PLA is geweldig.

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 27-01-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
zo.. besteld. laat het wachten beginnen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:42
Om nog even erop terug te komen.

Ik heb momenteel ook 2 printers, een prusa mini en een china cloon. Maar de china cloon wordt momenteel omgebouwd tot een prusa mk3s. Te veel ergernissen ermee.
Voordelen voor mij van de mini:
- Print ALTIJD
- Je gooit een rol filament erop, en de printer print
- Ik heb beide sheets. De vlakke metalen zorgt voor gladde ondergronde. De andere voor grovere ondergronden. Ziet er overigens erg mooi uit.

Mijn advies: koop de prusa :p. Ik ben er nu wel echt een fanboy van geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Naast mijn bureau staat terwijl ik dit typ, een Prusa Mini+ een tweede telefoonstandaard te printen. Ik ontving mijn Mini+ vorige week na ongeveer 4,5 week wachten. Ik had twee avonden nodig voor de montage, maar daar speelde mijn gebrek aan elektronica kennis. Hoe, waar, en - vooral dit - hoe hard moet ik die connectie-kabeltjes erin duwen?

Maar ik vond de montage heel erg leuk. Je voelt, ziet, en ruikt (echt waar) een kwaliteitsproduct. De assemblage handleiding is top. En ik kreeg toen al het gevoel de juiste keuze te hebben gemaakt.

Nou, dat gevoel was volledig weg bij de eerste calibratie print. Ik kreeg een mooi abstract patroon, en niet de rechte hoeken van het voorbeeldplaatje. Maar de zeer duidelijke "help" pagina's van Prusa zette mij op het juiste spoor. Ik moest niet zeuren en gewoon die z-as naar beneden draaien.

En dat is mijn belangrijkste tip! Prusa heeft de printer ontworpen als "workhorse". Zo staat het ook in de handleiding. Met die gedachte heb ik de printer naast mijn bureau gezet en ben gewoon gaan printen. Ik zet op de usb stick wat ik nodig heb, starten, en de Prusa maakt het voor mij!

Veel plezier!

p.s. ik durf het als Tweaker haast niet te schrijven, maar lees naast de assembly guide ook de manual (is hetzelfde papieren boekje). Dat gaf mij prima handvaten om de printer te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
breew schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:17:
zo.. besteld. laat het wachten beginnen ;-)
wordt vandaag geleverd... *O*

• kaassouflee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
breew schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:52:
[...]

wordt vandaag geleverd... *O*
Dat is nog vrij snel. Had je bij bestellen ook de 4-6 weken levertijd staan, of was die korter op dat moment?
Ik ben op dit moment in dezelfde twijfel als jij was, dus deze discussie was leerzaam in ieder geval.

• breew
  • Nu online
kaassouflee schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:16:
[...]

Dat is nog vrij snel. Had je bij bestellen ook de 4-6 weken levertijd staan, of was die korter op dat moment?
Ik ben op dit moment in dezelfde twijfel als jij was, dus deze discussie was leerzaam in ieder geval.
Stond dat in februari uitgeleverd zou worden.. dat is dus prima gelukt 👍🏻.
Printer zat binnen een uur in elkaar (pre assembled versie). Binnen 2 uur eerste test (fluitje) geprint. Letterlijk een fluitje van een cent.

Erg tevreden.

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Woot! Blij om te horen. Wel de stappen goed gevolgd mbt. gummi bears? Duurde bij mij wat langer omdat er eentje ontbrak waardoor ik voor haribo door moest.

• breew
  • Nu online
Umbrah schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:34:
Woot! Blij om te horen. Wel de stappen goed gevolgd mbt. gummi bears? Duurde bij mij wat langer omdat er eentje ontbrak waardoor ik voor haribo door moest.
Hilarisch idd. De gummibears heb ik af moeten staan aan mijn dochter.. daardoor kon ik rustig een paar uurtjes prutsen tijdens papadag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Mij eerste 'issue' met de mini is een (of beter: was een) feit.
Ineens zag een print er niet meer uit. Wat een glad vlak had moeten worden, had vreemde uitstekende stukken. Alsof er iets was verschoven... Ook kwam de printer niet meer door de self-test van de x-as / x-axis heen.

Het fenomeen blijkt layer shift te heten.

Dus ik aan het googlen...

Eerst begonnen met het strakker zetten van de belt van de x-as.. Maar dat was het niet.
Tot bleek dat het nog wel eens kan gebeuren (ik lees er iig vrij veel over) dat de pulley van de x-as los komt van de as van de motor.. ja.. dat werkt het natuurlijk niet.
Heel handig (waarschijnlijk omdat het dus vaker gebeurt :+ ): Bovenop de x-as zit een klein gaatje, waar precies een inbussleutel in past waarmee je de pulley vast kunt draaien.. heel handig. Waar ik alleen na een half uur prutsen (pas) achter kwam, is dat de inbus van de pulley niet de maat van de meegeleverde inbus (2.5), maar een stapje kleiner (2). Dus in het donker de schuur in en de gereedschapskist op z'n kop gezet (kleine rotdingen liggen altijd op de bodem ;-) ). Even een kwartslagje aandraaien, et presto.... gladde printvlakken!!!

note to future self: mocht dit issue snel weer optreden: boel uit elkaar halen en de pulley-schoef voorzien van een drupje locktite.

[ Voor 3% gewijzigd door breew op 20-02-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Laatst online: 16:49
Umbrah schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:50:
(...) Leuke test: ik heb 3 vogelhuisjes buiten hangen. Een van PLA "regulier" (jupiter van 123-3d.nl, €19,95/kg), Eén van bijzondere PLA's (hout + silk -- hout was op), en Eén van ASA. Ze hangen sinds oktober, en zien er alle drie geweldig uit.(...)
Misschien heb je het antwoord op mijn vraag al gegeven hoor, maar ik ben erg benieuwd hoe je vogelhuisjes er inmiddels uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Oeh, goeie, want het is nu bijna een jaar dat ze hangen. Ik zal morgen wat foto's maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 23:31
Ik heb anderhalve week geleden de Prusa Mini+ besteld. Ben zeer benieuwd 😁
Twijfel of ik ook nog een ESP-01 module voor wifi aanschaf. Iemand hier al ervaring mee?
Pagina: 1