Lease contract en levertijd nieuwe Volkswagen

Pagina: 1
Acties:
  • 11.181 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis52b
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-10-2022
Mijn vraag

Een tijdje geleden ben ik begonnen met een nieuwe baan en hier mocht ik met zakelijk lease en mooie wagen uitzoeken bij de leasemaatschappij Alphabet. Na het bestellen van de wagen is de levertijd 4 keer op en neer aangepast, tot vorige week de levertijd aangepast werd met een verlenging van 8 maanden waarmee de totale levertijd op 10 maanden is gekomen. Na overleg met de dealer (Van Mossel) heb ik te horen gekregen dat de auto nog niet in productie is en er geen garantie is dat ik de auto dit jaar nog ga ontvangen (waarmee de levertijd op meer dan 12 maanden zal komen). Nu wil ik eigenlijk deze auto cancelen en voor een andere merk gaan die wel binnen een korte tijd leverbaar is. Na overleg met de leasemaatschappij en de dealer, stellen zij dat hiervoor een boete in percentage van het leasebedrag betaald moet worden. Hier ben ik het niet mee eens omdat zij de wagen simpelweg niet binnen een redelijke termijn kunnen leveren en de auto maar telkens blijven uitstellen (tot 8 maanden van de originele leverdatum op het moment) en er staat ook nog steeds geen datum vast.

Kortom, ze blijven de nieuwe wagen maar uitstellen zonder dat ik uitzicht heb (ik ben wel in het bezit van een tijdelijke) zonder dat ze mij enig alternatief aanbieden omdat ze zeggen dat hij ooit wel geleverd zal worden.

Nu is mijn vraag, welke stappen kan ik ondernemen om tot een overeenkomst te komen en te zorgen dat ik het contract kosteloos kan omzetten?

Advies is welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 08:54
Hier in juli of augustus ook een nieuwe Golf Variant besteld. Deze zou in februari geleverd worden, maar ik kreeg vorige week een mailtje dat dit uitgesteld wordt naar mei. Geen antwoord op je vraag, maar ik volg het topic graag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen. Jij hebt een contract met de leasemaatschappij, zij met de dealer. Dus de leasemaatschappij is ie aanspreekpunt, het is ook hun auto.

Verder: join the club. Vrijwel alle autoproducenten hebben lange levertijden door chiptekorten en personeelsgebrek als gevolg van de coronacrisis.
Seat Leon lijkt nog goed leverbaar heb ik me laten vertellen, maar vrijwel alles hybrid is overal een drama. Lees er de diverse topics maar eens op na.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
The Eagle heeft gelijk dat er een contract is met de leasemaatschappij. Het zal met hun geregeld moeten worden.
Echter, ik ga er vanuit dat jij niet persoonlijk een contract/afspraak hebt met de leasemaatschappij maar je werkgever? Dan zal je werkgever de leasemaatschappij in gebreke moeten stellen. Dat hangt er vanaf van wat er precies is afgesproken in het contract over een leverdatum (dus de kleine lettertjes) en wat billijk/redelijk is. Dan stel bijvoorbeeld een termijn voor van nog 1 maand om hun nog een laatste kans te leveren wat overeengekomen is, en dat als ze dat niet doen laat je de overeenkomst ontbinden.

Leasemaatschappij zal zich vast willen beroepen op overmacht. Maar gezien ze levertijden beloofd hebben die ze al bij verkoop wisten dat ze niet gingen halen (autofabrikanten hebben structureel te weinig chips in kunnen kopen) is dat niet meer geloofwaardig en zal een rechter daar wel gehakt van maken mocht het überhaupt zo ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:14
Ik zou bij je werkgever aankloppen. Dit betekend dat jij 12 maanden met eigen vervoer naar werk moet komen.
Dus of je regelt ondertussen een andere auto of je krijgt flinke reiskostenvergoeding.
Hier heb jij niet voor getekend.
Je werkgever gaat dan echt wel even aankloppen bij de LM.

Aan de andere kant, een nieuwe auto geleverd krijgen binnen 2-4 maanden is ook niet meer van deze tijd. Dus ergens wist je van te voren al dat je minimaal een half jaar zonder zat.

Ik denk dat jouw werkgever dit beter kan oplossen dan jij met de LM. Vergeet niet dat zij een contract hebben met LM en jij puur een auto mag uitkiezen op kosten van jouw werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
kx22 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:43:
Ik zou bij je werkgever aankloppen. Dit betekend dat jij 12 maanden met eigen vervoer naar werk moet komen.
Dus of je regelt ondertussen een andere auto of je krijgt flinke reiskostenvergoeding.
Hier heb jij niet voor getekend.
Je werkgever gaat dan echt wel even aankloppen bij de LM.

Aan de andere kant, een nieuwe auto geleverd krijgen binnen 2-4 maanden is ook niet meer van deze tijd. Dus ergens wist je van te voren al dat je minimaal een half jaar zonder zat.

Ik denk dat jouw werkgever dit beter kan oplossen dan jij met de LM. Vergeet niet dat zij een contract hebben met LM en jij puur een auto mag uitkiezen op kosten van jouw werkgever.
Ik heb gewoon een voorloopauto uit de shortlease pool van alphabet, is gewoon een dienst van hun.
Deze mag ik blijven rijden tot mijn nieuwe auto er is.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brak1977
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:40
Het is overal schering en inslag. Lees maar eens in "ons" Cupra topic. Veel mensen in September/October besteld met de belofte in November al te kunnen rijden. We kunnen ze uiteindelijk nu pas ophalen, dan zit je ook al op 4 maanden. Maar een jaar vind ik echt van de zotte. Ik snap de overmacht situatie echt wel, dat merk ik ook in mijn baan. Maar beloof dan niks, en geef op tijd informatie. En wees coulant als een klant dan een andere auto wil. De bestelde auto's raak je echt wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is bijna overal hetzelfde:
Bizarre levertijd Mercedes

Accepteren en doorgaan :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:14
skai21 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Ik heb gewoon een voorloopauto uit de shortlease pool van alphabet, is gewoon een dienst van hun.
Deze mag ik blijven rijden tot mijn nieuwe auto er is.
Uit je verhaal begrijp ik dat je al 4 maanden wacht en waarschijnlijk nog 8 maanden moet wachten. Misschien een idee om een auto uit de pool te krijgen die wel aan je verwachtingen voldoet?

Maar alsnog, vraag het je werkgever. Jij zit met een auto die je eigenlijk tijdelijk had. Dat tijdelijk wordt 1 jaar. De LM werkt niet redelijk mee en daarover mag jouw werkgever best wat zeggen naar de LM (tenzij die al vermeld is in het contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Hangt 100% af van hoe je werkgever tegen leaseauto's aan kijkt.

Als leuk en gaaf of als ter beschikking gesteld bedrijfsmiddel.

In het eerste geval: wat een kl*te LM; ik ga ze de hele dag lastig vallen totdat er wel een mooie, nieuwe gave bak komt

In het tweede geval: je hebt toch een voorloop auto? Is alleen maar goedkoper zo; die voorloper stond anders maar in de pool kosten te maken. Ga zeker niet mijn relatie met de LM verslechteren omdat onze nieuwste werknemer wat later zijn nieuwe speelgoed krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Soms hebben ze nog wel een aantrekkelijk voorraad model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis52b
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-10-2022
Dankjewel allemaal. Ik ben er uiteindelijk niet uitgekomen met de dealer en de leasemaatschappij maar ik ben met mijn werkgever in gesprek gegaan en zij zeggen dat zolang de auto niet in productie is en de dealer de auto met 8 maanden uitstelt, de bestelling geannuleerd zou moeten kunnen worden. Ik weet dat snel een nieuwe wagen rijden niet van deze tijd is, maar het stoort me dat toen ik de auto bestelde het chip tekort al bestond en er alsnog een verwachte levertijd werd gegeven van januari. Daarbuiten, na het verloop van de bedenktijd blijft de auto uitgesteld worden zonder dat hier een andere optie of een exacte leverdatum tegenover staat met het feit dat de auto nog steeds niet in productie is.

Verder kunnen andere merken (Kia en Polestar) wel leveren binnen een aantal maanden en daarom wil ik de auto graag cancelen. Voor de werkgever is een poolauto ook niet ideaal omdat deze straks weer naar nieuwe werknemers moet zodra deze een auto moeten bestellen en het feit dat elektrisch (mijn keuze) beter is voor de uitstoot van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 21:47
Uit interesse, om welk model gaat het?
Kan ook via Alphabet een auto kiezen en heb ook een VW op het oog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dennis52b schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:06:
Ik weet dat snel een nieuwe wagen rijden niet van deze tijd is, maar het stoort me dat toen ik de auto bestelde het chip tekort al bestond en er alsnog een verwachte levertijd werd gegeven van januari.
Waarom eerlijk zijn als je ook gewoon klanten kan binnenhalen door ze wijs te maken dat er niks aan de hand is en dan langzaam maar zeker telkens de levering uitstelt en hiermee op 12 maanden komt.
Als ze gelijk 12 maanden roepen in het begin gaat menig klant wel verder kijken.
Zal wel standaard sales protocol zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 31-01-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 21:33
Zelf in juni een Tiguan PHEV besteld via KBC lease in België. Originele leverdatum was gisteren, origneel 8 maanden totaal. Niks gehoord maar ik vermoedde wel vertraging en heb dus contact opgenomen met de LM en dealer. Momenteel voorspelt de ene een maand vertraging en de andere 2 maanden. We shall see...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Vergelijkbaar verhaal. Ik had een Seat Taracco FR ice besteld en deze zou juli 2022 binnenkomen. Kreeg twee maanden later een berichtje, het word maart 2023. De dealer had geen productie spot voor dit jaar weten te bemachtigen.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 21:47
Zojuist ook bij Alphabet de nieuwe Taigo besteld. De dealer zelf gaf 14 weken aan. Had ook voor een Polo kunnen gaan, maar die zou 30 weken duren. Ze willen blijkbaar snel het nieuwe model de weg op dus die krijgt voorrang in de fabriek. Ben heel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 11:29
Skinnyice schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:12:
Zojuist ook bij Alphabet de nieuwe Taigo besteld. De dealer zelf gaf 14 weken aan. Had ook voor een Polo kunnen gaan, maar die zou 30 weken duren. Ze willen blijkbaar snel het nieuwe model de weg op dus die krijgt voorrang in de fabriek. Ben heel benieuwd
Dat vind ik nou juist het pijnlijke aan deze situatie(s).
Dat dealers kampen met leveringsproblemen door chip tekorten, door corona of door de oorlog in Oekraïne kan ik nog wel vatten. Dat we daardoor wat langer op onze auto's moeten wachten ook.

Echter worden er wel continue nieuwe modellen aangekondigd en in productie genomen.
Facelift van de Polo, De nieuwe Troc, De Tiago nu inderdaad weer.. Laat die dan ook even links liggen en focus je op je huidige bestellingen.

Verder ook eens met de stelling die hier al is aangehaald in dit topic.
Volkswagen komt niet met realistische levertijden bij de bestelling. Ze geven een te hoopvolle situatie op, omdat anders men inderdaad bij voorbaat al niet besteld!

Tot een maand terug stond deze stelling nog op de website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjzPIZCaqIPjkRZ9mrZ4f9wtnG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tgx8PEpNTBGapgNcl5pIAOSb.png?f=fotoalbum_large

2 tot 3 maanden was toen al niet meer realistisch natuurlijk.
Inmiddels is de tekst aangepast en staan er geen gemiddelde levertijd meer op en is de tekst aangepast naar de nieuwe situatie in Oekraïne.

Ik wacht zelf op een Polo Rline Business+. Deze begin november '21 besteld en kreeg toen de verwachte levertijd van week 20 2022. Direct na de bevestiging van de order was dit al week 26 geworden.
Afgelopen maand gebeld door de dealer dat hij 'wat' vertraging op had gelopen door niet te leveren kabelbomen. Momenteel staat hij op week 48 2022 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:22
Februari dit jaar heb ik een VW Polo R-Line besteld. Verwachte leverdatum stond op December 2022. Inmiddels is dit verschoven naar April 2023..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 23:00
In mei een nieuwe T-Roc 1.0 R-line (facelift) via Alphabet bij van Mossel besteld.
Zojuist van Mossel gesproken, verwachte levertijd is van initieel week 40 naar week 48 en nu week 8 2023 gegaan.

Nu maar hopen dat ze ook kunnen aftellen in de weken maar ik vrees van niet ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekWhostalkin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-01 09:22
In augustus 2021 een nieuwe Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybr via ALD bij van Mossel besteld. Verwachte leverweek van 29-2022 naar 44-2022 naar 08-2023.

Heb ik nu het record in dit topic? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 23:00
LoekWhostalkin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:26:
In augustus 2021 een nieuwe Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybr via ALD bij van Mossel besteld. Verwachte leverweek van 29-2022 naar 44-2022 naar 08-2023.

Ben bang van wel, bij mij is zojuist het onmogelijke gebeurd. Hij is van week 8 naar week 2 gegaan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 16:21
ben zelf nu ook bezig met nieuwe leasewagens te bestellen voor mijn firma, en wat tot nu toe succesvol werkt is gewoon een stockwagen te kiezen. Iets minder vrije keuze voor het personeelslid, maar wel een levering binnen de twee weken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:22
dengregg schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:57:
ben zelf nu ook bezig met nieuwe leasewagens te bestellen voor mijn firma, en wat tot nu toe succesvol werkt is gewoon een stockwagen te kiezen. Iets minder vrije keuze voor het personeelslid, maar wel een levering binnen de twee weken.
Tja, of een voorraad model :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:22
Wessel0101 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Tja, of een voorraad model :-).
stock == voorraad

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:22
Als TS een beetje heeft opgelet afgelopen jaar was hij echt niet verrast geweest.
Snap sowieso dit topic niet. Je gaat nergens een auto vinden die nieuw gebouwd moet worden en dan sneller geleverd gaat worden. tenzij je dus een voorraad model kiest zoals @dengregg aangeeft zul je overal moeten wachten en is het overal onduidelijk. Lang leve de oorlog, corona, personeelstekort en de opkomende financiele crisis.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 22:15

JuG

Aaaaaaah een topic waar er geklaagd wordt over de levertijd van je wagen, lekker. Ik doe even mee want wat ga je anders doen als je ineens een jaar of langer moet wachten op iets waar je enorm naar uitkijkt, terwijl er een levertijd van 4 maanden werd beloofd.

Ik wacht sinds januari op een Hyundai Tucson N-Line Sky en die had er volgens de dealer ook al lang moeten zijn. Bij het bestellen kreeg ik ook de volmondige JA toen ik vroeg of de vooropgestelde levertijd van 4 maanden toch wel echt was he? For realsies? Want bezeikt worden, daar zit niemand op te wachten natuurlijk. Maar ik ben er ook ingetuind op een manier zoals enkel dealers dat met je kunnen. Ik heb zelfs de keuze voor de motorisatie aangepast omdat een PHEV 9 maanden wachten was, een HEV was veel sneller leverbaar. En ja, langer dan wachten dan nodig, ja dat gaan we natuurlijk niet doen.

TLDR; Dealers vertellen maar wat zodat je de bestelling plaatst, het teleurstellen is voor enkele weken/maanden later. Dan is het ineens "out of their hands" en krijg je dit soort standaard mails (die volgens mij echt copy paste zijn, zelfs tussen merken haha):
Beste heer/mevrouw

Helaas zorgen de hedendaagse ontwikkelingen voor een structurele mismatch tussen vraag en aanbod (productiecapaciteit) in de markt voor personenwagens.
Als autofabrikant worden wij immers voortdurend geconfronteerd met kostenstijgingen, inflatie en tekorten aan onderdelen, met als gevolg een dalende productiecapaciteit.
Dit leidt tot steeds verder oplopende levertijden en een grote backorder portefeuille.

Wij vinden het zeer vervelend om te melden maar volgens de huidige productiestatus komt uw auto later binnen als verwacht.
Het minste wat wij kunnen doen is u hier wel van op de hoogte brengen.

Wij hopen voor uw begrip in deze tijd.
Vertrouwende erop u hiermee zorgvuldig te hebben geïnformeerd, maar schroom niet om contact op te nemen met alle eventueel levende vragen.
Nou. Ik heb wel enkele levendige vragen gesteld maar een concreet antwoord krijg je natuurlijk niet. Ik probeer er eigenlijk niet meer aan te denken, maar dat lukt soms toch niet zo goed. De volgende keer ga ik toch wel heel hard proberen een wagen te bestellen waarbij er geen dealer aan te pas komt. Een tesla bijvoorbeeld. Je zal misschien toch nog moeten wachten, maar dan heb je tenminste die kut dealers er niet meer tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:43
Mijn advies is om een auto te bestellen die net aangekondigd is. Meestal als je een van de vroege vogels bent heb je zo'n auto meestal snel in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 11:29
LoekWhostalkin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:26:

Nou ik kom ook aardig ver als we het over records aan wachttijd hebben. Begin november 2021 besteld, tijdens proefrit week 20 doorkregen. Na bestelling bevestiging was het week 26.

Daarna een paar maand later begrepen dat er wat vertraging was en dat het week 48 2022 zou worden.(zoals eerder gemeld in het topic)

Echter een week of 6 terug weer een bericht vanuit de dealer dat de auto wederom vertraagd was en dat hij nu op week 21 2023 staat!

Toen aangeven dat ik dan graag wil kijken naar alternatieven. Dus auto's die sneller geleverd konden worden of youngtimers. Maar ook in die zoektocht moeilijk iets kunnen vinden omdat ik ook nog moet voldoen aan een strengere lease regeling qua uitstoot ondertussen. :+

Verder kreeg ik recent bericht dat ik ook nog eens opties (assistance pakket) van mijn bestelde auto moest schrappen omdat anders de levertijden nog meer op zouden kunnen lopen..

Zo'n twee weken terug kreeg ik echter opeens bericht vanuit de dealer dat ze een vergelijkbare auto als die ik had besteld ook hadden gevonden. Alleen miste daar dus ook het assistance pakket en was keyless entry toegevoegd als optie. Voor de rest alle opties die ik ook had besteld.
Of ik mijn auto wilde omruilen omdat deze auto nog wel in november dit jaar verwacht wordt en ook al in de definitieve planning van de fabriek staat. Er kwam echter wel een prijsverhoging bij op die per 1 september weer geldt.. 600 euro boven op. Dat nog wel aangekaart bij de leasemaatschappij maar dat was onoverkomelijk volgens hen. Die 600 extra en het extra optie pakket keyless entry neem ik dan maar voor lief in de bijtelling. Heb liever de auto vandaag nog als morgen _/-\o_ ..

Nu maar hopen dat deze inderdaad daadwerkelijk sneller komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topic is van januari, het is niet de bedoeling dit nu te kapen en om te zetten in een algemeen topic over lange levertijden. Topic dicht.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.