Toon posts:

Help Me! Eerste Game PC voor 1000 tot 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Mat_out
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-04-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het moment speel ik op de eerste generatie ps4. Nu wordt het tijd voor wat beters na al die jaren. Nu weet iedereen wel dat de ps5 bijna niet te verkrijgen zijn en je voor dat geld al bijna een goede game pc kan maken. Dus hier ben ik dan met zeer weinig kennis en ervaring opzoek naar mijn eerste game pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben eigenlijk opzoek naar de beste prijs kwaliteit verhouding in de prijs range van 1000 tot 1500 euro. Denk erbij dat ik al een monitor bezit. Ook hoeft een toetsenbord en muis niet meegenomen te worden in de prijs. Het gaat dus echt puur om de computer. Ook zal ik hem zelf in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op het moment game ik met de AOC CQ32G2SE - QHD VA Curved 165Hz Gaming Monitor - 32 Inch monitor. Met de ps4 haal ik daar niet alles uit en hoop dat met een game pc wel te kunnen doen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben behoorlijk nieuw in deze wereld. Wel zat ik aan een AMD Ryzen 5600x boxed te denken als CPU. Of dat een goede keuze is in deze prijs klasse weet ik niet?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat het liefst uit naar de wat gerenommeerdere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Heb niet bepaalde eisen/ wensen behalve in de 1000 tot 1500 euro prijs range en dan meest kwaliteit voor je geld.

Ga je overklokken?
Dat is niet de bedoeling.

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk hoop ik dat jullie mij kunnen helpen naar de beste game pc die ik kan maken op het moment. Alvast bedankt ;)

AMD Ryzen 5 5600X, 3,7 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor € 274,90
MSI B550M PRO-VDH, socket AM4 moederbord € 79,00
Gigabyte Radeon RX 6600 XT GAMING OC PRO 8G Videokaart € 689,00
Kingston FURY 16 GB DDR4-3600 werkgeheugen € 74,90
Sharkoon TG6 RGB tower-behuizing € 89,90
SAMSUNG 980, 1 TB SSD € 109,90
Sharkoon SilentStorm Cool Zero 750W voeding € 77,90

Totaal € 1395,50

[Voor 22% gewijzigd door Mat_out op 26-01-2022 10:45]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In Desktop Aankoopadvies staan wat sticky topics; allicht kan je die nog even doornemen en dan je topicstart aanvullen?

En gezien de prijzen in GPU-land, ga je 1440p niet/slecht halen binnen het budget. Je kan eens kijken naar reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022 als basis/idee maar je zal mogelijk sneller in de richting van reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022 gaan.

Het ligt er ook aan welke games je speelt; AAA-games kan je eigenlijk niet op 1440p "ultra" aansturen binnen jouw budget maar als je de hele dag Civilization 6 speelt, dan heb je kans dat dat zonder problemen op 1440p draait want relatief lage fps nodig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mat_out
MAX3400 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:35:
In Desktop Aankoopadvies staan wat sticky topics; allicht kan je die nog even doornemen en dan je topicstart aanvullen?

En gezien de prijzen in GPU-land, ga je 1440p niet/slecht halen binnen het budget. Je kan eens kijken naar reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022 als basis/idee maar je zal mogelijk sneller in de richting van reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022 gaan.

Het ligt er ook aan welke games je speelt; AAA-games kan je eigenlijk niet op 1440p "ultra" aansturen binnen jouw budget maar als je de hele dag Civilization 6 speelt, dan heb je kans dat dat zonder problemen op 1440p draait want relatief lage fps nodig.
Bedankt heb een voorbeeld geven waar ik aan zat te denken. Op het moment speel ik vooral Apex, Fortnite en Warzone. Daar zal het ook voor bedoelt zijn.

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 18:20

belgianmadcow

enthousiast

Ik zag vandaag dat er -10% is op de 5600x. Geen slechte keuze, je zou ook voor de 12400F kunnen gaan.

Qua GPU, dit is van de 6600 Xt review op Tom's hardware:
"Gaming at 1440p is still absolutely possible, but you won't be pushing a 144Hz display in most games, and you might need to drop a few settings down a notch or two to get above 60 fps". Dat gaat dan wel over een gemiddelde van een hele reeks games, Apex en Fortnite ga je wél heel hoge fps halen. Warzone zou ik 's opzoeken: ik zie hier toch goeie dingen.

Dus wederom, geen slechte keuze als je wat budgetbewust bent. Als je de volle 165 Hz in alle denkbare games wil gaan benutten gaat het dus niet lukken binnen je budget. Het hangt er maar van af wat je verwachtingen zijn.

• Mat_out
belgianmadcow schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:11:
Ik zag vandaag dat er -10% is op de 5600x. Geen slechte keuze, je zou ook voor de 12400F kunnen gaan.

Qua GPU, dit is van de 6600 Xt review op Tom's hardware:
"Gaming at 1440p is still absolutely possible, but you won't be pushing a 144Hz display in most games, and you might need to drop a few settings down a notch or two to get above 60 fps". Dat gaat dan wel over een gemiddelde van een hele reeks games, Apex en Fortnite ga je wél heel hoge fps halen. Warzone zou ik 's opzoeken: ik zie hier toch goeie dingen.

Dus wederom, geen slechte keuze als je wat budgetbewust bent. Als je de volle 165 Hz in alle denkbare games wil gaan benutten gaat het dus niet lukken binnen je budget. Het hangt er maar van af wat je verwachtingen zijn.
Ja precies. Raadt jij de intel CPU of de amd CPU aan? Het is dat ik die monitor heb maar dat betekend niet dat ik dat ook moet behalen. We moeten realistisch blijven als dat er niet in zit, zit het er gewoon niet in. Maar denk je dat ik iets moet veranderen aan deze build?

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:14
Mat_out schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:31:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het moment speel ik op de eerste generatie ps4. Nu wordt het tijd voor wat beters na al die jaren. Nu weet iedereen wel dat de ps5 bijna niet te verkrijgen zijn en je voor dat geld al bijna een goede game pc kan maken. Dus hier ben ik dan met zeer weinig kennis en ervaring opzoek naar mijn eerste game pc.
Jij moet natuurlijk zelf kiezen of je een PC of console wilt, maar een PC is toch nog altijd aanzienlijk duurder hoor.
Een nieuwe PS5 disc koop je momenteel al voor zo'n €650 via Marktplaats etc. Dat is een stuk minder dan de €1400 van jouw lijstje.
Een RX 6600XT presteert verder gelijkaardig aan een PS5

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Mat_out schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Ja precies. Raadt jij de intel CPU of de amd CPU aan? Het is dat ik die monitor heb maar dat betekend niet dat ik dat ook moet behalen. We moeten realistisch blijven als dat er niet in zit, zit het er gewoon niet in. Maar denk je dat ik iets moet veranderen aan deze build?
De prestaties in games zijn zowat gelijk, de Intel is goedkoper maar de bijpassende moederborden (zoek in de pricewatch op socket 1700 en chipset H670 of B660) zijn duurder, dus samen komt het zowat gelijk uit, zeker als je niet te veeleisend bent naar features van het moederbord. Kom je bij dingen als pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 voor Intel.

Wat voor Intel pleit is dat socket 1700 nieuw is, en er zeker nog een generatie CPU op die socket uitkomt, dus je kan een makkelijke upgrade doen later. AM4-socket van AMD gaat al mooi lang mee, maar is waarschijnlijk aan het einde nu. Kan ook zijn dat upgraden je niet zo boeit.

Anderen hier zullen denk ik goeie commentaar kunnen geven op je voeding (waar ik twijfels bij heb) en een goed setje RAM kunnen aanraden als je voor Intel zou gaan.

De 6600 XT die je kiest is duur (en zal maar marginaal beter zijn): zie bv deze pricewatch: ASRock Radeon RX 6600 XT Challenger D 8GB OC

Nog aanstippen dat hardware sowieso goedkoopst is in de zomer, en dat er misschien (geen glazen bol hier) wel wat gebeurt met mining dat ook lagere GPU-prijzen meebrengt. Dus ook belangrijk hoeveel geduld je hebt ;-)

Het zou goed zijn als je hier een wenslijstje aanmaakt (bij artikels in de pricewatch in bovenbalk"willen" aanklikken, en als je klaar bent "exporteer rml"), dat is handiger. En als je zelf in mekaar steekt, en dus niet per sé bij 1 shop wil blijven, kan je zo besparingen vinden.

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Voeding vervangen naar degelijker + lager vermogen want 750 serieuze overkill,
SSD vervangen voor besparing, A2000 voldoet hier prima (al is 1 TB in deze game-tijden geen overschot).
Ik had twijfels bij je case - zoon heeft ze ook, wordt erg warm en dan gaan de fans nogal tekeer. Je zou ook iets met mesh kunnen uitzoeken (voor airflow), bv pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
Je zou nog CPU-koeler kunnen nemen (in de plaats van de stock cooler bij de CPU) als je gevoelig bent aan lawaai.

Voor een AMD-setup is dat dan bv zo'n lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH€ 59,99€ 59,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 XT Challenger D 8GB OC€ 619,-€ 619,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 98,95€ 98,95
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RBK2/16€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.283,74

• Mat_out
belgianmadcow schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:40:
Voeding vervangen naar degelijker + lager vermogen want 750 serieuze overkill,
SSD vervangen voor besparing, A2000 voldoet hier prima (al is 1 TB in deze game-tijden geen overschot).
Ik had twijfels bij je case - zoon heeft ze ook, wordt erg warm en dan gaan de fans nogal tekeer. Je zou ook iets met mesh kunnen uitzoeken (voor airflow), bv pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
Je zou nog CPU-koeler kunnen nemen (in de plaats van de stock cooler bij de CPU) als je gevoelig bent aan lawaai.

Voor een AMD-setup is dat dan bv zo'n lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH€ 59,99€ 59,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 XT Challenger D 8GB OC€ 619,-€ 619,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 98,95€ 98,95
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RBK2/16€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.283,74
Wow hartelijk dank. Bedankt voor de tips. Is een nieuwe cooler kopen voor de CPU echt nodig? Of kom ik ook weg met de meegeleverde cooler? Wat betreft de case is dat zeker een goede tip hartelijk dank. Denk jij dat de 6600 XT een goede prijs kwaliteit verhouding is? Of raad je een andere aan? Ben ook bereid op te wachten.

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Meegeleverde cooler geen probleem - geluidsproductie wat hoger onder belasting. Ik ben daar gevoelig aan, maar als je gamet met een headset stoort t je allicht niet. Deze AMD overklok je niet (dat doet ie prima zelf) en dus een bijzonder goeie koeler is niet nodig.

Ik vind de 6600 XT heel aardig qua prijs/kwaliteit. Komt vaak in de buurt van 3060 en de prijs scheelt behoorlijk.
Hier en hier kan je 'm zien staan in een prestatieranking.

6700 XT aan de adviesprijs via amd.com (510 €) ware natuurlijk toffer, maar geraak er maar eens aan. Daar is een heel topic over...
Je kan die kaarten ook "nieuw tweedehands" vinden in V&A hier op tweakers, prijzen waren lang 600-650 € en dat vond ik 'n vrij mooie deal. Recentelijk gingen ze 800+, dan kan je er net zo goed beter één uit een shop halen.
Ik zie dat de prijzen in V&A aan het dalen zijn (net als andere GPU-prijzen)...op je case kan je nog besparen ;-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee