Toon posts:

Lease/kopen

Pagina: 1
Acties:

• hallllllooodaar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Hoi,

Topic nr. zoveel over leasen:

Ik ben een laatbloeier geweest met het halen van mijn rijbewijs (jaar in bezit nu, 31j oud) en zit nu te kijken naar een eerste auto.

Situatie is als volgt: recentelijk verbouwing aan huis uitgevoerd, nog budget over van 8000eu voor een auto. Spaar +/- 750eu per maand. Werkgever heeft besloten te verhuizen waardoor ik straks een enkele reis moet maken van 27km om naar werk te komen. Openbaar vervoer reistijd 50min enkele reis. En ik heb eerlijk gezegd geen behoefte meer om elke dag in overvolle treinen te zitten. Vandaar de auto. Ben nu 4j in vast dienstverband met een technische achtergrond (olie & gas), 6j totaal werkervaring. Dus qua werkgelegenheid zit ik volgens mij altijd wel goed (arbeidsongeschiktheid buiten beschouwing gelaten).

Nu mijn vraag:

Ik zit nu naar auto's te kijken, en tevens ook wat private lease te bieden heeft. Maar het valt me op dat als ik naar de website van ANWB kijk, en daar bijvoorbeeld een Peugeot 208 uit 2013 kies. Kost 5.500EU in aanschaf. Maar de ANWB site meldt dat de kosten (incl. brandstof) op 410EU per maand geschat worden. Nu kan ik dezelfde Peugeot 208, maar dan een nieuwe auto, leasen voor 336EU per maand (excl. brandstof, 15dkm p/j, 48mnd). Waardoor de totale kosten maandelijks gezien vergelijkbaar zijn. Hoe realistisch is dit kostenplaatje die de ANWB mij schetst?

Als het kostenplaatje klopt, kan ik dan concluderen dat de enige nadelen aan het leasen zijn dat de auto niet van mij is aan het einde en dat ik eigen risico betaal voor bepaalde dingen? Uiteraard ook de BKR registratie, echter heb ik al een koopwoning en ga ik er niet vanuit dat deze registratie mij zal hinderen verder. En als wederdienst rij ik dan 4j lang zorgeloos in een nieuwe auto rond..?

Of mis ik nu iets?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En hoeveel gaat jouw werkgever vergoeden? Want (ik dacht) als de afstand & kosten hierdoor voor de werknemer negatief uitvallen, dan mag de werkgever hier "substantieel" aan gaan bijdragen en niet enkele 19ct/km.

En in jouw berekening: incl vs excl brandstof. Ik reken even mee: enkele reis 27. Keer 20 werkdagen. Is zomaar 1080km (minstens). Dan kijk ik even naar de gemiddelde literprijs nu. Hoppa, 2 Euro. Wat verbruikt een 208? Zomaar 1 op 13? Kom ik rap op 150+ Euro aan benzine.

Iets zegt me dat de ANWB dus ook maar wat roept (naast dat je een blok van bijna 10 jaar oud wil vergelijken met een gloednieuw blok en dus andere performance / verbruik meet).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je maakt kosten aan aanschaf / afschrijving; verzekering; onderhoud; brandstof.

- Aanschaf spreekt voor zich. 5500 euro.
- Verzekering: kun je met behulp van wat kentekens makkelijk zelf bepalen door een online premieberekening te doen bij een verzekeraar.
- Onderhoud: Deze is wat lastiger. Maar, zo'n auto hoeft niet per se dealeronderhouden te worden. Zelf ben ik heel tevreden over een universele garage in de buurt.
- Uiteraard heb je wel reparaties en slijtagedelen. Eens in de zoveel jaar een nieuwe accu, nieuwe banden, remblokken, distributieriem/multiriem, ruitenwissers. Niet alle onderdelen hoeven per sé van de originele fabrikant te komen.
- Brandstof: kijk hoeveel de auto ongeveer verbruikt, en wat een liter brandstof kost. Zo kun je prima uittellen hoeveel brandstof je per maand verstookt. ;)

De enige écht onzekere factor is: reparaties. Als je schade rijdt, wat kost die reparatie dan? En met een veel voorkomende auto zal dat ook wel meevallen; desnoods haal je onderdelen van de sloop.

Met bovenstaande kun je waarschijnlijk een prima inschatting maken.
Voor mij is het rekensommetje heel simpel: ik heb niet de eis dat ik een grote of nieuwe auto rij. Ik zal dan ook nooit leasen. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• hallllllooodaar
MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:53:
En hoeveel gaat jouw werkgever vergoeden? Want (ik dacht) als de afstand & kosten hierdoor voor de werknemer negatief uitvallen, dan mag de werkgever hier "substantieel" aan gaan bijdragen en niet enkele 19ct/km.

En in jouw berekening: incl vs excl brandstof. Ik reken even mee: enkele reis 27. Keer 20 werkdagen. Is zomaar 1080km (minstens). Dan kijk ik even naar de gemiddelde literprijs nu. Hoppa, 2 Euro. Wat verbruikt een 208? Zomaar 1 op 13? Kom ik rap op 150+ Euro aan benzine.

Iets zegt me dat de ANWB dus ook maar wat roept (naast dat je een blok van bijna 10 jaar oud wil vergelijken met een gloednieuw blok en dus andere performance / verbruik meet).
Andere collega's hadden het over een fietsenplan als tegemoetkoming en dat is iets waar nu naar gekeken wordt door management. Maar ik zit er niet op te wachten om 27km te fietsen. Verder ben ik niet bekend met de regels omtrent vergoeding nu. Maar ik heb nu ook collega's die 30km per reis maken en zij worden ook 0.19ct/km gecompenseerd. Is dit dan weer anders?

De lease auto betreft een 1.2 (75pk) 208. Verbruik wordt geschat op 1 op 23. Nieuwe motor zal wel ingereden moeten worden. De reis naar werk zal ook voor 90% uit 80+/snelweg bestaan.

• hallllllooodaar
@DrivinUCrazy thanks!

Dat zijn ook inderdaad alle kosten die de ANWB site meeneemt in hun berekening. Dus het gehele kostenplaatje schatten zij op basis van 4jaar auto bezit en 15.000km per jaar op 410eu per maand/0.33ct per km (excl. aanschaf).

Het is voor mij niet perse een eis om nieuw te rijden. Maar ik vind het wel aantrekkelijk om geen onverwachte kosten te hebben op een eigen auto. Maar tegelijkertijd ben ik nog aan het uitpluizen hoe erg het tegen elkaar opweegt (kopen/lessen) voor mij.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-01 16:17
Afhankelijk wat je fietsenplan doet, kan je met een knappe elektrische fiets dat met gemak afleggen. M'n vriendin en ik fietsen beiden naar het werk met een Qwiq fiets 24,5 en 26,3 km enkele reis. Daar doen we een kleine 45 - 60 minuten over.

Met een speed pedelec heb je ondersteuning tot 45km. Best wat voordelen. Je hebt wat beweging en lekker buiten.
Nadeel is dat je een helm op moet.

Als je alleen voor je werk een auto aanschaft, kan je met 3000/4000 een zeer knappe pedelec scoren. Scheelt je een hoop extra kosten zoals benzine e.d.

[Voor 16% gewijzigd door CuBras op 24-01-2022 16:05]

• MAX3400

MAX3400

Ik zit nu even hardop te denken maar, @hallllllooodaar, heb jij al gekeken wat een verzekering kost voor jou (als beginnend bestuurder)? Als jij namelijk een auto op eigen naam zet (dus prive aankoop), is het zomaar een mogelijkheid dat de verzekering bijvoorbeeeeld 63 Euro all-risk kost. Een lease-auto (afhankelijk van de voorwaarden) is vaak al all-risk en/of heeft een bepaalde dekking die het risico bij de verhuurder legt en niet de huurder.

Als je dat doorrekent en de verhuurder is bereid om einde looptijd jouw schadevrije jaren te verklaren zodat je de volgende auto zelf kan verzekeren, klinkt dat nog niet eens heel slecht.

/edit: lol, ik heb even mijn prive-auto doorgerekend voor jou (ervanuitgaande dat we alleen leeftijd en schadevrije jaren moeten compenseren op dit adres); jij (0 schadevrije jaren) betaalt in dit geval 2.61x meer premie dan ik (17 schadevrije jaren).

[Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 24-01-2022 16:07]

• hallllllooodaar
CuBras schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:04:
Afhankelijk wat je fietsenplan doet, kan je met een knappe elektrische fiets dat met gemak afleggen. M'n vriendin en ik fietsen beiden naar het werk met een Qwiq fiets 24,5 en 26,3 km enkele reis. Daar doen we een kleine 45 - 60 minuten over.

Met een speed pedelec heb je ondersteuning tot 45km. Best wat voordelen. Je hebt wat beweging en lekker buiten.
Nadeel is dat je een helm op moet.

Als je alleen voor je werk een auto aanschaft, kan je met 3000/4000 een zeer knappe pedelec scoren. Scheelt je een hoop extra kosten zoals benzine e.d.
Beweging zit wel goed! Ik heb me altijd op de fiets verplaatst en dat zal ik ook doen als ik een auto heb. Vandaar ook maar de 15dkm per jaar optie bij het leasen. Maar ik zie het gewoon niet zitten om zulke afstanden dagelijks te fietsen in weer en wind. Luxe probleempje wellicht, maar toch iets wat ik liever niet doe.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 18:19
@hallllllooodaar Kijk even op spritmonitor.de voor het daadwerkelijke verbruik van de auto's die op je lijstje staat. Neem de rest van de lasten mee in je Excel sheet en je hebt een duidelijk beeld.

Maar idd, als je de svj mee kan nemen is leasen nog lang niet zo gek. Als dit niet het geval is zou ik toch gaan kopen, je moet die schadevrije jaren toch een keer op gaan bouwen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

hallllllooodaar schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:59:
De lease auto betreft een 1.2 (75pk) 208. Verbruik wordt geschat op 1 op 23. Nieuwe motor zal wel ingereden moeten worden. De reis naar werk zal ook voor 90% uit 80+/snelweg bestaan.
Die 1:23 (fabrieksopgave?) gaat 'ie niet halen. Maar reken al eens met 1:17, en je komt al een heel eind.
hallllllooodaar schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:04:
@DrivinUCrazy thanks!

Dat zijn ook inderdaad alle kosten die de ANWB site meeneemt in hun berekening. Dus het gehele kostenplaatje schatten zij op basis van 4jaar auto bezit en 15.000km per jaar op 410eu per maand/0.33ct per km (excl. aanschaf).

Het is voor mij niet perse een eis om nieuw te rijden. Maar ik vind het wel aantrekkelijk om geen onverwachte kosten te hebben op een eigen auto. Maar tegelijkertijd ben ik nog aan het uitpluizen hoe erg het tegen elkaar opweegt (kopen/lessen) voor mij.
Ik denk dat de ANWB die auto 100% afschrijft. Daarom zullen de kosten wel zo hoog zijn. Maar in de regel krijg je ook nog wel wat inruilwaarde er voor terug, óf rij je langer dan die 48 maanden door.

Die onverwachte kosten kun je zelf ook een beetje zien aankomen. Als je regelmatig de vloeistoffen peilt, en je merkt dat er wat koelvloeistof of veel olie gebruikt wordt, dan kunnen er flinke kosten aan komen. Ook regelmatig eens naar de draaiende motor luisteren of je geen afwijkende geluiden hoort.
MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:05:
Ik zit nu even hardop te denken maar, @hallllllooodaar, heb jij al gekeken wat een verzekering kost voor jou (als beginnend bestuurder)? Als jij namelijk een auto op eigen naam zet (dus prive aankoop), is het zomaar een mogelijkheid dat de verzekering bijvoorbeeeeld 63 Euro all-risk kost. Een lease-auto (afhankelijk van de voorwaarden) is vaak al all-risk en/of heeft een bepaalde dekking die het risico bij de verhuurder legt en niet de huurder.

Als je dat doorrekent en de verhuurder is bereid om einde looptijd jouw schadevrije jaren te verklaren zodat je de volgende auto zelf kan verzekeren, klinkt dat nog niet eens heel slecht.

/edit: lol, ik heb even mijn prive-auto doorgerekend voor jou (ervanuitgaande dat we alleen leeftijd en schadevrije jaren moeten compenseren op dit adres); jij (0 schadevrije jaren) betaalt in dit geval 2.61x meer premie dan ik (17 schadevrije jaren).
Met een dergelijke ruimte om te sparen, waarom zou je dan niet simpelweg wat geld opzij zetten en zelf je verzekering spelen? Kijk ook eens wat ze nog uitkeren voor een auto van 9 jaar oud. Waarschijnlijk kom je dan snel tot de conclusie dat all-risk wat overdreven is. WA of WA+, met ruitschade en zo, is dan een stuk interessanter.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• MAX3400

MAX3400

DrivinUCrazy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Met een dergelijke ruimte om te sparen, waarom zou je dan niet simpelweg wat geld opzij zetten en zelf je verzekering spelen? Kijk ook eens wat ze nog uitkeren voor een auto van 9 jaar oud. Waarschijnlijk kom je dan snel tot de conclusie dat all-risk wat overdreven is. WA of WA+, met ruitschade en zo, is dan een stuk interessanter.
Euh? Omdat je mogelijk appels met peren vergelijkt. Namelijk: niet alle lease-maatschappijen bieden WA aan. Wel all-risk. Dan moet je dus alle rekensommen gelijk houden.

Nogal wiedes dat WA (particulier) goedkoper is dan elke hogere verzekering (elders).

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:23
DrivinUCrazy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:14:

Maar die €63 waar @MAX3400 het over heeft was ik in 2017 al kwijt aan WA+ voor mijn Hyundai Accent uit 2003 van €750 met 0 schadevrije jaren, het was zelfs €68. Helaas na een jaar al €1350 APK en toen eruit gedaan voor een nieuwe Peugeot 108 lease bij Leaseplan. Deze is afgelopen mei eruit gegaan en nu mooi 4 schadevrije jaren.

Ik kan het TS wel aanraden als beginnend bestuurder. :)

• hallllllooodaar
Bedankt voor de reacties!

Ik heb even gekeken naar verzekering en wegenbelasting. Op zich valt dat me niet tegen. 59eu per maand ben ik allrisk verzekerd bij Allianz met deze 208 uit 2013. Wegenbelasting 27eu per maand. Afschrijving (geen idee.. 80eu per maand? ANWB meldt 98eu), onderhoudskosten 70eu per maand volgens ANWB.

Spritmonitor heeft 4 resultaten opgeleverd, en zij geven aan dat gemiddeld verbruik tussen 1 op 15 en 1 op 17.5 ligt. Met de aanname van 1 op 16 zou ik dan voor 1250km per maand zo'n 156 eu kwijt zijn aan brandstof (2eu per liter). Totale kosten zijn dan 390eu per maand (aanname 80eu afschrijving) voor een eigen auto. De lease auto zit dan op 480eu per maand.

Edit: rekenfoutje

[Voor 3% gewijzigd door hallllllooodaar op 24-01-2022 19:46]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je bent alvast prima op weg. Paar losse puntjes.

- Je vergelijkt hagelnieuwe auto met een 8 jaar oude auto.
- Lease-duur is 48 maanden, niet flexibel (kan wel, check voorwaarden)
- Wees niet te bang voor onderhoud op tweedehands auto's. Nieuw is uiteindelijk 'afkoop' van risico, waarop ook marge wordt gemaakt.
- Kort rijbewijs, enige lakschade kan gebeuren. Tweedehands rijden is dan fijn.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:14
Als je een 5 à 6 jaar oude occasion koopt en die na 2 jaar verkoopt is zowel je afschrijving als onderhoud - met wat geluk - minimaal. Voor mijn BMW ben ik omgerekend echt geen €336 per maand kwijt.

Daarnaast geen BKR registratie, doorverkopen wanneer je wilt (bv. bij gezinsuitbreiding), minder gedoe bij lakschade - volgens mij is deze keuze heel makkelijk.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hallllllooodaar schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:04:Maar ik vind het wel aantrekkelijk om geen onverwachte kosten te hebben op een eigen auto.
Knuppel -> hoenderhok...

Ga dan niet voor een Europese auto maar voor een Japanse of Koreaanse. Die komen over het algemeen als een stuk betrouwbaarder uit de bus.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-01 19:09

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:53:
De werkgever mag overal aan bijdragen maar dat kan maar heel beperkt belastingvrij als het reiskosten voor woon-werkverkeer betreft. Je kunt iets vanuit de WKR doen maar door dat budget ben je zo heen. En als het niet belastingvrij kan is het dus belast loon en dan is het maar de vraag of ze daarin meegaan.

Werkgevers zijn in het algemeen best bereid om mee te denken maar als jij het krijgt dan willen die andere 170 collega's het waarschijnlijk ook en dan is €50 per maand ineens €100.000 per jaar.

@hallllllooodaar Kijk even in je arbeidsvoorwaarden voordat je verplichtingen aan gaat.

En een tweedehands Peugeot... Blijf dan iig heel ver uit de buurt van de THP motoren.

[Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 24-01-2022 22:50]

9620wp op ut dakkie

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Of een E-208 incl 3350,- subsidie over 48 maanden met laden op het werk?

[Voor 18% gewijzigd door hjs op 24-01-2022 22:57]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Euh? Omdat je mogelijk appels met peren vergelijkt. Namelijk: niet alle lease-maatschappijen bieden WA aan. Wel all-risk. Dan moet je dus alle rekensommen gelijk houden.

Nogal wiedes dat WA (particulier) goedkoper is dan elke hogere verzekering (elders).
Ik vergeleek bewust appels met peren.

Omdat je bij lease een nieuwe auto rijdt, wil dat niet zeggen dat een zelf gekochte auto óók nieuw moet zijn. En als het je om de bijbehorende kosten gaat, zijn dat toch echt 2 realistische scenario's. Het prijsverschil daartussen is dan het stukje ontzorgd zijn én het feit dat je een nieuwe auto rijdt.

• MAX3400

MAX3400

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Ik vergeleek bewust appels met peren.

Omdat je bij lease een nieuwe auto rijdt, wil dat niet zeggen dat een zelf gekochte auto óók nieuw moet zijn. En als het je om de bijbehorende kosten gaat, zijn dat toch echt 2 realistische scenario's. Het prijsverschil daartussen is dan het stukje ontzorgd zijn én het feit dat je een nieuwe auto rijdt.
:X Zal wel aan mij liggen; ik rij geen nieuwe auto. Die op kenteken bijna 10 jaar oud is. 2 jaar geleden aangeschaft. Lekker All-Risk verzekerd. Ja. Kost geld. Maar wel 3 jaar lang 100% aanschaf vergoed bij total-loss/verdwenen. En zeer goede pechhulp (vind ik).

Dus jouw argumenten / berekeningen & mijn argumenten / berekeningen zijn beide valide; ligt er maar net aan hoeveel geld / zekerheid je voor iets wil hebben.

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:10
Puntje van aandacht: heeft het nog wel zin om een auto uit 2013 (9 jaar oud) nog wel all-risk te verzekeren?

• MAX3400

MAX3400

XFlame schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:00:
Puntje van aandacht: heeft het nog wel zin om een auto uit 2013 (9 jaar oud) nog wel all-risk te verzekeren?
En waarom niet (zie ook mijn vorige reply)??

Ja, mogelijk heb je gelijk dat je een 208 uit 2013 niet specifiek all-risk moet verzekeren. Maar er zijn legio redenen waarom iemand een auto van 9 jaar oud wel all-risk wil verzekeren.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 20:55
Smart ForTwo elektrisch. Zijn makkelijk 2e hands binnen budget te vinden. Daarmee rijd je echt super voordelig en comfortabel naar je werk voor dat soort afstanden.

• fisherman
hjs schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:57:
Of een E-208 incl 3350,- subsidie over 48 maanden met laden op het werk?
Een E-208 voor 5K?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nee, hij benoemd een 208 leasen voor 3nogwat per maand.
Een E-208 is dan ook een optie, zeker als je de subsidie meerekent.
(en als je dan op je werk kan laden voor weinig)

[Voor 8% gewijzigd door hjs op 27-01-2022 11:07]

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 19:58
Op deze afstand is electrisch rijden inderdaad super interessant, hoor diverse commercials over private lease van electrische auto.s

Een 2e handse nissan leaf is ook perfect voor deze afstand, als de aanschafsprijs toch hoger is, verdien je dat makkelijk terug met je besparing op brandstof & onderhoud.

Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:14

FreakNL

Well do ya punk?

Wat de werkgever hem geeft is eigenlijk helemaal niet relevant (behalve in zijn eigen afweging). Het gaat om het vergelijken van kosten tussen private lease en privé aanschaffen..

De heersende consensus is eigenlijk altijd;

- Als je een hagelnieuwe auto koopt kun je net zo goed private lease doen. Sterker nog, private lease is in dat geval zelfs vaak goedkoper vanwege schaalvoordeel.
- Als je een auto koopt waar de kop af is (zeg 2 jaar oud) valt de berekening in het voordeel uit van privé aanschaffen.

Nuances:
Met een prive-auto heb je ongelimiteerde KMs. (voordeel prive)
Met een prive-auto kun je pech hebben (veel onderhoud, defecte zaken) (voordeel PL)
PL is niet heel handig als je binnen nu en 4 jaar een ander huis wilt kopen (voordeel prive)
Met prive heb je lagere (direct opeisbare) vaste kosten (eigenlijk alleen MRB en Verz) (voordeel prive)
Met prive moet je een "investering" doen (voordeel PL)
Aanpassingen achteraf aan auto is prive makkelijker (trekhaak bijvoorbeeld)
PL zullen zuinigere auto's zijn dan een auto van 4 jaar oud. Dat maakt de berekening ingewikkelder

Ik durf wel te stellen:
Als jij een KIA koopt van 3 jaar oud met 7 jaar garantie ben je echt wel financieel spekkoper tov die KIA nieuw leasen.

Om de financieele afweging te maken:
Private lease is natuurlijk makkelijk, vast bedrag per maand en klaar.

Maar je wil natuurlijk vergelijken;

De tools van ANWB en Autoweek geven je een goed inzicht in de kosten van een privé auto:
https://www.anwb.nl/auto/autokosten
https://www.autoweek.nl/kostenberekening/

Een deel van de kosten zijn simpel (MRB, Verzekering).
Afschrijving is ook wel simpel, ga gewoon uit van een defensieve restwaarde en je zit altijd goed. Voorbeeldje: Mijn auto is uit 2018 (37k), gekocht in 2020 (23k), ik ga uit van een restwaarde van 4k in 2026. Dus ik schrijf in 6 jaar af: 23k - 4k = 19k / (6*12) = 263 euro per maand. Als je een auto koopt van 8k en je verwacht daar nog 2k voor te krijgen over 5 jaar is de afschrijving 8k -2k = 6k / (5*12) = 100 euro per maand

Je onderhoudskosten zijn echt het lastigst te berekenen. En dat kan tegenvallen en meevallen. Ik zou daar een gemiddelde van nemen van wat auto-week en ANWB zeggen..

En dan is het gewoon tegen elkaar wegstrepen. Ik heb hetzelfde gedaan toen ik mijn auto kocht en daarbij de afschrijving en onderhoud heel ruim ingecalculeerd. Dat viel alsnog met een euro of 100 in het voordeel uit van privé. Enige risico wat ik nu loop is dat er echt iets heel duurs stuk gaat aan de auto. Maar (afkloppen) dat is nog niet gebeurt. En het voordeel is dat de ruim ingeschatte kosten aan onderhoud en afschrijving natuurlijk alsnog in mijn zak steek als over een paar jaar blijkt dat het meevalt... (ik zet die gelden ook op een aparte rekening).. Bij PL kan er nooit iets mee of tegenvallen, er zijn geen variable lasten...

Er is niks mis met PL of privé, beiden hebben bestaansrecht. Bij een volgende auto zal ik de overweging weer maken en valt het misschien de kant van PL op.

nog meer leesvoer:
Private lease of occasion? Welk merk/model?
Private Lease - Deel 1

[Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 27-01-2022 11:45]

• fisherman
FreakNL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:20:
De heersende consensus is eigenlijk altijd;

- Als je een hagelnieuwe auto koopt kun je net zo goed private lease doen. Sterker nog, private lease is in dat geval zelfs vaak goedkoper vanwege schaalvoordeel.
Dat geldt natuurlijk alleen als je iedere 3-4 jaar een nieuwe auto koopt. Ik heb vorig jaar een nieuwe auto gekocht, maar ik doe daar langer mee dan 4 jaar.
Leasen is sowieso iets wat niet in mij op zou komen. Andere opvoeding gehad blijkbaar. Maar kopen is echt wel voordeliger voor een langere termijn.
Alleen voor een nieuwe EV moet je natuurlijk wel minimaal 30K over hebben als deze echt als eerste of enige auto bruikbaar moet zijn.
Maar goed momenteel heeft TS geen auto en geeft aan dat deze voor woon werk verkeer over 27 kilometer enkele reis bedoeld is. Er zijn genoeg 2e hands elektrische alternatieven binnen budget en waar je nagenoeg voor niets heel betrouwbaar en comfortabel op de bestemming kunt komen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee