€1000 voor 55" TV. LG OLED, Hisense of Samsung QLED of...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zoek een?
Voor familie van mij zoek ik een ~55" televisie. Ze hebben tijdenlang andere prioriteiten gehad maar nu toch een nieuwe TV. Ze kijken nu nog naar beeldbuis (ja...) dus qua beeldkwaliteit zullen ze er sowieso op voorruit gaan. Geluid waarschijnlijk wat minder op voorruit. (speakers hebben eenmaal volume/ruimte nodig).

Wat is je budget?
€1000. Maar het liefst natuurlijk minder, het hoeft echt niet op.
Als het geluid tegenvalt zal er daarvoor ook een oplossing geregeld moeten worden en wat je dan niet aan de TV uitgeeft kunnen ze dan voor audio uitgeven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Weinig meer dan lineair tv kijken, Netflix en de (jonge) kinderen kijken ook wel eens wat.
Ook gebruiken ze vaak de radio-functie van de KPN TV-decoder.
(waardoor de TV ook vaak daarvoor lang aanstaat)
Er wordt dus TV gekeken bij KPN en er wordt niet gegamed o.i.d.

De TV komt nu in de woonkamer, over een aantal jaar zal deze waarschijnlijk in de slaapkamer gehangen worden (van een nog te bouwen woning). In beide gevallen zal de TV aan de muur komen te hangen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik wil zoals gezegd niet hun budget 100% gebruiken, maar het geeft in ieder geval wel ruimte om in ieder geval niet de allergoedkoopste (budget)TV te nemen.
En dan kom je al snel in het QLED en OLED segment terecht.

En dan kom ik qua OLED eigenlijk op 2 TV's uit:
pricewatch: LG OLED55A16LA Zwart
pricewatch: LG OLED55B16LA Zwart

Beiden zullen mijns inziens prima voldoen voor hun gezien de hierboven genoemde gebruik.
De B1 was eigenlijk geen optie (hogere prijs) maar bij de Media Markt is deze nu met €887,55 (excl. CashbackXL) goedkoper dan de A1.
(Helaas heeft de Media Markt de OLED55A16LA niet op de site staan, anders was die nog goedkoper geweest; die is bij Hofma het goedkoopst met €895)
EDIT: Apollo heeft 'm net op €879 gezet.
In het verleden is de A1 wel eens €632 geweest na alle kortingen en LG/CashbackXL cashbacks...

Van wat ik kan vinden biedt de B1 vooral als voordeel hogere refreshrate, andere voet.
Volgens RTINGS is de audiokwaliteit van de B1 ook wat beter maar misschien is dat ook maar gerommel in de marge. De voet gaat er toch af en de hogere refreshrate hebben ze weinig aan (al kijken zij vast wel voetbal en Formule 1, zou het daar schelen?).
Maar goed, momenteel is de B1 toch goedkoper dan de A1 dus...

Maar wat mij tegenhoudt van OLED zijn de welbekende nadelen. Burn-in en degradatie van het scherm.
Nu zal iedereen hier wel gaan zeggen dat het wel meevalt, maar ik lees blijf de verhalen hierover tegenkomen, ook bij recente modellen.
Ook dat het scherm duidelijk minder wordt in de jaren (degradatie) en (direct) zonlicht helemaal schadelijk is.
Nou zal bij hun direct zonlicht waarschijnlijk niet het probleem zijn (ramen van woonkamer zijn op noordwesten, met de TV op de zuidwesten wand en in de toekomst komt de TV in de slaapkamer onder zadeldak aan de zuidoost wand.
In theorie dus geen direct zonlicht op scherm.

Maar toch, als je die onzekerheden niet wil hebben kom ik bij QLED uit.
Een veelgenoemd model is pricewatch: Hisense 55U8QF Zwart
In mijn zoektocht naar een geschikte TV kwam deze in het forum regelmatig terug als dé QLED TV als je rond dit budget zat.
Het merk vind ik minder, het Smart TV zal ook minder zijn dan die van de LG maar audiokwaliteit schijnt juist erg goed te zijn. Het Smart TV zouden ze eventueel kunnen oplossen met een Chromecast en dan ben je al beter uit dan met de Smart TV gebeuren van LG. En geen nadelen als burn-in en gedoe met zonlicht.

Tevens is de TV - op dit moment - bij de Media Markt maar €577,65 wat toch €310 goedkoper is dan de LG B1. (excl. CashbackXL)
Dat is toch een serieus verschil dat ze in de zak kunnen steken of - indien geluid tegenvalt - kunnen steken in audio.

Maar ik heb verder geen idee van andere merken/modellen in dit formaat/segment dat als alternatief kunnen dienen. Samsung natuurlijk maar daar heb ik geen idee wat nu de aantrekkelijkste modellen zijn.
(naast het feit dat ik toevallig weet dat Samsung erg met advertenties aan het pushen is)

EDIT: of zoiets: pricewatch: Sony Bravia XR-55X92J Zwart €784,25 bij de Media Markt. (excl. CashbackXL)
Ziet er ook niet onaardig uit. Heeft Google TV wat een zeer groot pluspunt is.

Het zijn geen puristen die minieme verschillen in beeldkwaliteit o.i.d. gaan merken of belangrijk vinden.
Qua beeldkwaliteit is alles een voorruitgang. Wat meer telt is goede prijs/kwaliteit, geen "gebruiksaanwijzing" bij gebruik (het burn-in/zoninval gebeuren) en handig in gebruik (Netflix, Spotify etc.)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik weet het; het zoveelste topic/vraag over QLED versus OLED maar zeker omdat het voor iemand anders is blijf ik er over tobben.
Moet ik hun maar zeggen dat ze gewoon het geld in de zak kunnen houden en die Hisense bestellen?
Of juist voor nu voor de LG B1 gaan of juist nog een heel andere merk/model TV?

[ Voor 199% gewijzigd door Piet91 op 24-01-2022 15:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Toch opvallend dat wanneer ik een topic open voor aankoopadvies ik zoveel mogelijk uiteen probeer te zetten wat eisen/wensen zijn en de afwegingen van de producten, wat voor eventuele reageerders eenvoudig is om op te reageren omdat het al zo gekaderd is maar dat er desondanks altijd maar weinig respons is. Ik bedoel 106 views momenteel, niemand advies?

En als ik dan andere aankoopadvies-topics lees (om zelf al zoveel mogelijk advies daarvan over te nemen) heeft men soms minimale OP's waar geen enkele moeite in lijkt te zijn gestoken maar dat daar dan uitvoerig gereageerd wordt.

TLDR: Iemand toch noch advies of tips? Als het een OLED moet worden is de keus vrij makkelijk maar als het verstandiger is om toch niet voor OLED te gaan (en bijvoorbeeld wel voor QLED) dan wordt de keus moeilijker omdat bij dat type TV niet echt de kennis paraat heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 14:11

Soggney

Zeekomkommer

Ik vind het huidige voorstel wel goed. Bij gebruik van de radio optie, zou het scherm terug op z'n screensaver moeten vallen (tot natuurlijk er weer input ontvangen wordt) De burn-in klachten zie je vaak terug van meer intensief gebruik, dat verwacht ik van deze familie niet.
Persoonlijk staat mijn oled al zeker 5 jaar z'n ding te doen, en geen klachten of burn-in issues (maar ja N=1)

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 09:44

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Mijn LG CX OLED heeft een functie om het scherm uit te schakelen, zo krijg je sowieso geen burn-in bij radio luisteren. Heb de tv inmiddels ongeveer een jaar en kan daarom niet zoveel zeggen over burn-in of verminderde helderheid. Samsung heb ik persoonlijk een wat minder goede ervaring mee, vooral het smart gedeelte vind ik erg omslachtig werken. In mijn ervaring geeft OLED het mooiste beeld!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:47

FeaR

In GoT we trust

Piet91 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:10:
En als ik dan andere aankoopadvies-topics lees (om zelf al zoveel mogelijk advies daarvan over te nemen) heeft men soms minimale OP's waar geen enkele moeite in lijkt te zijn gestoken maar dat daar dan uitvoerig gereageerd wordt.[/sub]
Algemene topics zijn makkelijker te beantwoorden. In een topic van iemand die het helemaal niet weet is het makkelijk roepen "links" of "rechts". Waar in dit topic het antwoord wat meer doordacht en minder makkelijk moet zijn? Puur een gevoel...

Ontopic:
Voor de prijzen van OLED: let niet op wat op diverse sites staat maar neem contact op met de bekende winkels. Eventueel kan je OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic als basis nemen.

Om verder te gaan op de prijs, ik zou vast een externe audio oplossing meenemen in de calculatie. Geluid van de hedendaagse platte TV's is echt slecht. Er zijn zeker wel TV's die een beter geluid produceren dan gemiddeld maar nog steeds schaar ik dat onder de noemer "slecht". Voordeel is wel dat je met een relatief simpele set al betere kwaliteit kan halen dan het geluid wat uit de TV komt.

Al ben ik fan van OLED (heb er zelf ook één :P ) zou ik in deze haast neigen naar een LCD. OLED heeft zeker nadelen, al zijn sommige wat overdreven, ze zijn er wel. Direct zonlicht is een no-go. OLED zou ik adviseren als ik in een TS zou lezen dat men fanatiek gamer is, fanatiek films kijkt en een goed plaatje kan waarderen, et cetera. Dat zie ik niet, dan zou ik eerder een LCD adviseren waar geen omkijken naar is. Als in, iemand die een potje Patience onder gamen verstaat ga je ook geen RTX3090ti aanraden.

Mogelijk onpopulaire mening maar zo sta ik er in :P

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 25-01-2022 14:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:18
Voorheen werd er altijd een sreensaver getoond wanneer je via de KPN decoder radio luisterde, via de instellingen kun je dit nu ook uitzetten en wordt er niets getoond (lees: volledig zwart beeld).

Imo is het een lastige keus, uit de OP kun je opmaken dat ze geen hoge eisen stellen. Zoals je zelf al aangeeft is elke tv een goede upgrade, waarom zou je meer uitgeven als je toch geen kritische kijker bent?

Aan de andere kant kun je stellen dat wanneer je een investering doet, je dit ook gelijk goed doet. Zeker met het idee dat ze de tv in een later stadium door willen schuiven naar de slaapkamer. Hou er dan wel rekening mee dat een 55'' in de slaapkamer relatief groot is, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Een 48''/ 50'' zou voor nu dan imo een logischere keus zijn.

Wanneer de voorkeur uitgaat naar goede beeldkwaliteit en natuurgetrouwe kleuren, zou ik voor de 48'' LG C1 kiezen (valt binnen budget). Wanneer je de bijgeleverde voet gebruikt is de geluidskwaliteit relatief goed, deze zal zeker niet onderdoen voor wat ze momenteel gewend zijn. Een andere optie is de Sony 48A9, deze is met wat onderhandelen net boven budget te koop echter is de geluidskwaliteit boven gemiddeld en minimaal te vergelijken met een soundbar van een paar honderd euro.

Wanneer de beeldkwaliteit niet zoveel boeit, net als de kleurweergave. Zou ik voor een relatief goedkope LCD tv kiezen met VA paneel, wanneer deze vervolgens wordt doorgeschoven naar de slaapkamer kan men altijd nog de balans opmaken of een high end tv het wel of niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Greveldinges schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:21:
In mijn ervaring geeft OLED het mooiste beeld!
Daar zit ik een beetje mee. Vooral met weinig licht ('s avonds) lijkt OLED mij mooier beeld geven (zwart versus grijs beeld) en over het algemeen kijk je ook vaker TV in de avond waar OLED t.o.v. QLED in het voordeel is.
FeaR schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:04:
Algemene topics zijn makkelijker te beantwoorden. In een topic van iemand die het helemaal niet weet is het makkelijk roepen "links" of "rechts". Waar in dit topic het antwoord wat meer doordacht en minder makkelijk moet zijn? Puur een gevoel...
Of ik ben onsamenhangend en langdradig :+
Ontopic:
Voor de prijzen van OLED: let niet op wat op diverse sites staat maar neem contact op met de bekende winkels. Eventueel kan je OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic als basis nemen.
Die houdt ik inderdaad een beetje bij (net als pepper), maar als je ziet waar de 55" A1 en B1 nu bij de Media Markt voor weggaan; zo'n lage prijs komt niet vaak voor.
(behalve dus de A1 die pas met cashback €632 is geweest)
Om verder te gaan op de prijs, ik zou vast een externe audio oplossing meenemen in de calculatie. Geluid van de hedendaagse platte TV's is echt slecht. Er zijn zeker wel TV's die een beter geluid produceren dan gemiddeld maar nog steeds schaar ik dat onder de noemer "slecht". Voordeel is wel dat je met een relatief simpele set al betere kwaliteit kan halen dan het geluid wat uit de TV komt.

Al ben ik fan van OLED (heb er zelf ook één :P ) zou ik in deze haast neigen naar een LCD. OLED heeft zeker nadelen, al zijn sommige wat overdreven, ze zijn er wel. Direct zonlicht is een no-go. OLED zou ik adviseren als ik in een TS zou lezen dat men fanatiek gamer is, fanatiek films kijkt en een goed plaatje kan waarderen, et cetera. Dat zie ik niet, dan zou ik eerder een LCD adviseren waar geen omkijken naar is. Als in, iemand die een potje Patience onder gamen verstaat ga je ook geen RTX3090ti aanraden.

Mogelijk onpopulaire mening maar zo sta ik er in :P
Zo sta ik er ook wel een beetje in. Niet meer betalen als het niet nodig is.
Nou moet er ook niet direct te zwaar getild worden aan goede audio. Waarschijnlijk vinden ze het ook wel prima wat de TV zelf produceert. Zeker als de TV op langere termijn (hopelijk toch wel binnen een jaar of 2-3) naar een slaapkamer gaat. Tegen die tijd kan in de woonkamer (en dan weer een nieuwe tv) naar betere audio gekeken worden.

Overigens, wat vind je dan bijvoorbeeld een "relatief simpele set" die goede audio geeft?
Freshouttheoven schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:20:
Voorheen werd er altijd een sreensaver getoond wanneer je via de KPN decoder radio luisterde, via de instellingen kun je dit nu ook uitzetten en wordt er niets getoond (lees: volledig zwart beeld).
Ik heb genoemd dat ze via de KPN decoder en TV naar radio luisteren, maar op zich is dan niet het allerbelangrijkste natuurlijk.

Ze zouden ook desnoods iets als een Mi Smart Speaker kunnen nemen (€30-40); makkelijker in gebruik en klinkt waarschijnlijk beter dan de gemiddelde TV.
Imo is het een lastige keus, uit de OP kun je opmaken dat ze geen hoge eisen stellen. Zoals je zelf al aangeeft is elke tv een goede upgrade, waarom zou je meer uitgeven als je toch geen kritische kijker bent?

Aan de andere kant kun je stellen dat wanneer je een investering doet, je dit ook gelijk goed doet. Zeker met het idee dat ze de tv in een later stadium door willen schuiven naar de slaapkamer. Hou er dan wel rekening mee dat een 55'' in de slaapkamer relatief groot is, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Een 48''/ 50'' zou voor nu dan imo een logischere keus zijn.
Tenzij de bouwtekeningen nog flink veranderen wordt de slaapkamer ook aardig groot; ik gok dat de afstand kussen - TV ook wel zo'n 4 meter wordt.
Wanneer de voorkeur uitgaat naar goede beeldkwaliteit en natuurgetrouwe kleuren, zou ik voor de 48'' LG C1 kiezen (valt binnen budget). Wanneer je de bijgeleverde voet gebruikt is de geluidskwaliteit relatief goed, deze zal zeker niet onderdoen voor wat ze momenteel gewend zijn.
Wat doet die voet dan qua audio? Reflectie van de speakers o.i.d.?
Maar zoals gezegd; zowel in de woonkamer als slaapkamer is het plan om de tv op te hangen; dus de voet wordt gedemonteerd.
Een andere optie is de Sony 48A9, deze is met wat onderhandelen net boven budget te koop echter is de geluidskwaliteit boven gemiddeld en minimaal te vergelijken met een soundbar van een paar honderd euro.
Ok, maar dan ga je dus naar een TV kijken die specifiek qua audio goed scoort terwijl deze Sony een paar honderd euro duurder is dan de genoemde LG OLED's. Dan kunnen ze (indien audio tegenvalt) beter losse audio regelen? En als audio niet tegenvalt kunnen ze het verschil in de zak steken.
Wanneer de beeldkwaliteit niet zoveel boeit, net als de kleurweergave. Zou ik voor een relatief goedkope LCD tv kiezen met VA paneel, wanneer deze vervolgens wordt doorgeschoven naar de slaapkamer kan men altijd nog de balans opmaken of een high end tv het wel of niet waard is.
Zoals de genoemde Hisense? Dan heb je ook nog de Samsungs en Sony's, maar van hun hele line-up heb ik geen kaas gegeten.

Overigens zal de TV voor de toekomstige woonkamer waarschijnlijk wat makkelijker te kiezen zijn; want die ruimte krijgt veel grote ramen, lichtinval (mogelijk rechtstreeks zoninval) en zal natuurlijk wat vaker overdag gekeken worden waar iets als QLED dan beter geschikt zal zijn dan OLED...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:40

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als je echt bang bent voor het geluid:
https://www.mediamarkt.nl...55oled935-12-1670562.html

als dat boven budget is, dan is de 48 inch variant wel onder de 1000€..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ik heb genoemd dat ze via de KPN decoder en TV naar radio luisteren, maar op zich is dan niet het allerbelangrijkste natuurlijk.

Ze zouden ook desnoods iets als een Mi Smart Speaker kunnen nemen (€30-40); makkelijker in gebruik en klinkt waarschijnlijk beter dan de gemiddelde TV.
Dit betwijfel ik, een tv zoals de LG C1 of een Sony OLED tv geeft sowieso een veel betere stereobeeld c.q. ruimtelijker en ik acht de kans groot is dat de geluidskwaliteit ook beter zal zijn. Dan kan je de aankoopprijs van zo'n speakertje beter bij het budget van de tv optellen.
Tenzij de bouwtekeningen nog flink veranderen wordt de slaapkamer ook aardig groot; een goed is afstand kussen - TV ook wel zo'n 4 meter wordt.

Wat doet die voet dan qua audio? Reflectie van de speakers o.i.d.?
Maar zoals gezegd; zowel in de woonkamer als slaapkamer is het plan om de tv op te hangen; dus de voet wordt gedemonteerd.
Dan is een 55'' tv inderdaad een betere keus. De voet van de C1 zorgt er inderdaad voor dat het geluid gereflecteerd wordt, dit resulteert in een betere weergave.
Ok, maar dan ga je dus naar een TV kijken die specifiek qua audio goed scoort terwijl deze Sony een paar honderd euro duurder is dan de genoemde LG OLED's. Dan kunnen ze (indien audio tegenvalt) beter losse audio regelen? En als audio niet tegenvalt kunnen ze het verschil in de zak steken.
Beeldkwaliteit is vergelijkbaar, en op detail niveau zelfs beter op een aantal punten zoals tone mapping en motion handling.
Zoals de genoemde Hisense? Dan heb je ook nog de Samsungs en Sony's, maar van hun hele line-up heb ik geen kaas gegeten.

Overigens zal de TV voor de toekomstige woonkamer waarschijnlijk wat makkelijker te kiezen zijn; want die ruimte krijgt veel grote ramen, lichtinval (mogelijk rechtstreeks zoninval) en zal natuurlijk wat vaker overdag gekeken worden waar iets als QLED dan beter geschikt zal zijn dan OLED...
Persoonlijk ben ik geen fan van Hisense, de door jouw gelinkte Hisense biedt wel veel bang for the buck maar kent ook zo z'n nadelen zoals o.a. een matige motion handling en quality control.

QLED is puur marketing, wanneer het zover is zou ik je adviseren om weer een nieuwe topic te openen zodat we jullie daar ook goed advies in kunnen geven.

De high end LCD alternatieven die Samsung en Sony bieden zijn net zo duur als een goede OLED tv, wellicht nog duurder. Wanneer beeldkwaliteit en geluidskwaliteit er toe doen en in acht nemend dat de tv doorgeschoven gaat worden naar de slaapkamer, biedt de door prein2 gelinkte Philips OLED tv de meeste bang voor the buck (voor een losse soundbar die de geluidskwaliteit van de geïntegreerde Bowers & Wilkins soundbar weet te evenaren betaal je al snel rond de 400 tot 600 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 18:45

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Piet91 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:53:
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Weinig meer dan lineair tv kijken, Netflix en de (jonge) kinderen kijken ook wel eens wat.
Ook gebruiken ze vaak de radio-functie van de KPN TV-decoder.
(waardoor de TV ook vaak daarvoor lang aanstaat)
Je noemt het bijna als eerste: is tegenwoordig het geluid niet veel belangrijker dan het beeld?

Wat me opgevallen is, is dat de laatste paar jaar het gebruik van omroepzenders enorm veranderd is. In bejaardenhuizen staat de televisie wel vaak aan, maar zit in de gezamenlijke huiskamer niet meer iedereen rond het apparaat en de mensen die er wel bij zitten, zitten daar om rustig te slapen. Ook mijn thuiswonende bejaarde ooms en tantes kijken tegenwoordig meestal met rug of schouders naar de televisie; ook daar dient hij vooral voor het achtergrondgeluid. Net als bij ons, toen we jong waren.

Mijn bovenburen hadden een enorm dure TV (een aspect dat ze graag benadrukten) maar deze gaf ontzettend veel geluidsoverlast. Gelukkig zijn ze verhuisd, samen met hun TV. Mijn benedenburen hebben een „soundbar” gekocht en die geeft juist veel minder overlast dan de speakers die ze eerst hadden.

Dus ik zou zeggen: kijk inderdaad vooral naar het geluid.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ook gebruiken ze vaak de radio-functie.
Hier hoef je niet veel geld voor uit te geven. Een fatsoenlijke instap-tv zal prima voldoen. Momenteel is de U8QF niet veel duurder dan die tv's, maar dan met geschikte HDR hardware en een 'soundbar' + 3 jaar extra fabrieksgarantie. Ik zou niet verder kijken of meer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:02:
Als je echt bang bent voor het geluid:
Eerlijk gezegd; nee.
Misschien heb ik zelf een verkeerde aanzet gegeven, maar nu gaat het hier bijna alleen maar over audio van de TV. De ingebouwde speakers van de TV's zullen waarschijnlijk wel voldoen.
Misschien bij een in de toekomst te kiezen TV voor de nieuwe woonkamer wordt audio belangrijker; die woonkamer wordt ook veel groter dan nu. De huidige woonkamer is vrij klein.
Misschien willen ze bij die nieuwbouw ook wel iets als een Sonos/Google speakers in huis hebben; wat je dan nu uitgeeft aan audio hebben ze dan niets aan.
Freshouttheoven schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:44:
Dit betwijfel ik, een tv zoals de LG C1 of een Sony OLED tv geeft sowieso een veel betere stereobeeld c.q. ruimtelijker en ik acht de kans groot is dat de geluidskwaliteit ook beter zal zijn. Dan kan je de aankoopprijs van zo'n speakertje beter bij het budget van de tv optellen.
Het radio luisteren via de KPN decoder/TV gebruiken ze als achtergrondgeluid, weinig meer dan dat.
Dan is een 55'' tv inderdaad een betere keus. De voet van de C1 zorgt er inderdaad voor dat het geluid gereflecteerd wordt, dit resulteert in een betere weergave.
Ok, maar die voet wordt dus verwijderd want wandmontage.
Persoonlijk ben ik geen fan van Hisense, de door jouw gelinkte Hisense biedt wel veel bang for the buck maar kent ook zo z'n nadelen zoals o.a. een matige motion handling en quality control.
Het Smart TV deel van een TV is al snel verouderd maar dat valt mij ook tegen van de Hisense.
Die is toch wel minder dan bijvoorbeeld Samsung of LG.
Tuurlijk, je kunt een Chromecast erbij kopen, maar als je i.i.g. de eerste jaren het gemak het van de ingebouwde apps i.c.m. afstandsbediening is dat toch wel fijn. Pas later kun je dan overgaan op iets als een Chromecast.
QLED is puur marketing, wanneer het zover is zou ik je adviseren om weer een nieuwe topic te openen zodat we jullie daar ook goed advies in kunnen geven.
Ongetwijfeld. :P
De high end LCD alternatieven die Samsung en Sony bieden zijn net zo duur als een goede OLED tv, wellicht nog duurder. Wanneer beeldkwaliteit en geluidskwaliteit er toe doen en in acht nemend dat de tv doorgeschoven gaat worden naar de slaapkamer, biedt de door prein2 gelinkte Philips OLED tv de meeste bang voor the buck (voor een losse soundbar die de geluidskwaliteit van de geïntegreerde Bowers & Wilkins soundbar weet te evenaren betaal je al snel rond de 400 tot 600 euro).
Dat als audio dus direct een pré is, maar zoals ik hierboven aangeef; dat is niet het belangrijkst.
Het gestelde budget was ballpark, maar zeker niet om er overheen te gaan; liever lager.

Daarom vind ik de genoemde LG A1 en (nu vanwege MM BTW dagen) aantrekkelijk voor hun vanwege de beeldkwaliteit van OLED en mocht audio tóch tegenvallen (wat ik betwijfel) dan kunnen ze dat later (afhankelijk van welke ruimte de TV staat) nog naar kijken wat ze dan willen (hetzij soundbar, stereospeakers of surround o.i.d.)
En op de langere termijn lijkt een OLED versus LCD in de slaapkamer natuurlijk wel mooier beeld ('s avonds/donkere ruimte).

Het enige wat mij tegenhoudt van OLED zijn de genoemde nadelen; en daarom zoek ik met dit topic naar specifieke modellen in dit prijssegment dat gedegen concurrenten zijn voor deze 2 TV's maar niet de nadelen van OLED hebben.

Ik kwam met genoemde Hisense omdat ik bij diverse bronnen (o.a. Tweakers) deze vaak naar boven komt zetten met erg goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Maar zoiets als de genoemde Sony Bravia heb ik ook wel eens genoemd zien worden en ingebouwde Android TV is erg fijn.

Maar er zijn ook Samsung, Sony's e.d. onder €1000 die ongetwijfeld goede concurrenten zijn, maar van die merken heb ik weinig kennis van hun line-up en prijs/kwaliteitsverhouding.
Het is veel zoekwerk op Tweakers en sites als RTINGS om dat uit te zoeken, daarom kwam ik met dit topic.
aawe mwan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:11:
Je noemt het bijna als eerste: is tegenwoordig het geluid niet veel belangrijker dan het beeld?
Nou, nee dus eigenlijk.

Dat radio luisteren moeten ze IMHO gewoon anders oplossen. Dat kunnen ze beter met een radio of smart speaker doen, zeker ook omdat de TV in een andere ruimte staat dan ze zelf zijn.
Ook is het wat zot om zowel een decoder als TV uren aan laten staan als zoiets als een radio of speaker ook volstaat.
benbaba schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:24:
Hier hoef je niet veel geld voor uit te geven. Een fatsoenlijke instap-tv zal prima voldoen. Momenteel is de U8QF niet veel duurder dan die tv's, maar dan met geschikte HDR hardware en een 'soundbar' + 3 jaar extra fabrieksgarantie. Ik zou niet verder kijken of meer uitgeven.
Ja dat punt kom ik regelmatig dus tegen.
In het ergste geval nemen ze er direct een Chromecast bij en hebben ze qua smart TV ook direct goed voor elkaar. Hisense bekt natuurlijk niet zo lekker als Samsung of LG. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Daarom vind ik de genoemde LG A1 en (nu vanwege MM BTW dagen) aantrekkelijk voor hun vanwege de beeldkwaliteit van OLED en mocht audio tóch tegenvallen (wat ik betwijfel) dan kunnen ze dat later (afhankelijk van welke ruimte de TV staat) nog naar kijken wat ze dan willen (hetzij soundbar, stereospeakers of surround o.i.d.)
En op de langere termijn lijkt een OLED versus LCD in de slaapkamer natuurlijk wel mooier beeld ('s avonds/donkere ruimte).

Het enige wat mij tegenhoudt van OLED zijn de genoemde nadelen; en daarom zoek ik met dit topic naar specifieke modellen in dit prijssegment dat gedegen concurrenten zijn voor deze 2 TV's maar niet de nadelen van OLED hebben.

Ik kwam met genoemde Hisense omdat ik bij diverse bronnen (o.a. Tweakers) deze vaak naar boven komt zetten met erg goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Maar zoiets als de genoemde Sony Bravia heb ik ook wel eens genoemd zien worden en ingebouwde Android TV is erg fijn.

Maar er zijn ook Samsung, Sony's e.d. onder €1000 die ongetwijfeld goede concurrenten zijn, maar van die merken heb ik weinig kennis van hun line-up en prijs/kwaliteitsverhouding.
Het is veel zoekwerk op Tweakers en sites als RTINGS om dat uit te zoeken, daarom kwam ik met dit topic.
Zoals eerder aangegeven betaal je voor de goede OLED concurrenten op LCD gebied momenteel meer dan €1000 euro.

Naast de U8QF heb je nog de Sony X9xJ serie en de Samsung Q80A, alle drie de modellen beschikken over een VA paneel met FALD. De U8QF biedt de meeste bang for the buck, tussen de Q80A en de X9xJ wint laatst genoemde het op de meeste punten.

U8QF heeft meer dimming zones (echter een matige local dimming algoritme) en kan een hogere (piek)helderheid behalen vergeleken met de Sony X9xJ. De voordelen van laatstgenoemde zijn dat het beeld accurater wordt weergeven (HDR, kleuren, kleurengradatie, schaduwdetails etc.) naast een veel betere processing en motion handling. Of dit een meerprijs van 200 euro (~140 euro na aftrek van een Chromecast 4K) waard is en of het verschil überhaupt zou opvallen dienen jullie jezelf af te vragen.

Met het geringe prijsverschil tussen de LG A1 en B1, is laatstgenoemde een betere keus. Dan blijven er nog drie modellen over om uit te kiezen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:10:
Zoals eerder aangegeven betaal je voor de goede OLED concurrenten op LCD gebied momenteel meer dan €1000 euro.
Blijkbaar.
Naast de U8QF heb je nog de Sony X9xJ serie en de Samsung Q80A, alle drie de modellen beschikken over een VA paneel met FALD. De U8QF biedt de meeste bang for the buck, tussen de Q80A en de X9xJ wint laatst genoemde het op de meeste punten.

U8QF heeft meer dimming zones (echter een matige local dimming algoritme) en kan een hogere (piek)helderheid behalen vergeleken met de Sony X9xJ.

De voordelen van laatstgenoemde zijn dat het beeld accurater wordt weergeven (HDR, kleuren, kleurengradatie, schaduwdetails etc.) naast een veel betere processing en motion handling. Of dit een meerprijs van 200 euro (~140 euro na aftrek van een Chromecast 4K) waard is en of het verschil überhaupt zou opvallen dienen jullie jezelf af te vragen.
Dus eigenlijk enige voordeel van de Hisense is dat deze feller gaat. Als ik de verschillende verhalen van TV's lees valt die meerwaarde eigenlijk wel mee en zelfs instap OLED zet men soms wel minder fel.
Persoonlijk heeft het merk voor mij wat minder waarde en ook het smart TV deel lijkt mij een serieus nadeel.
Tweakers geeft dat in hun review ook al aan.
Zo lees ik dat ze vorig jaar bijv. NPO Start en NLZIET zouden toevoegen. Ze lijken daar wat mij betreft toch wat achter te lopen op de concurrentie.

Zoals jij al aangeeft; als ze er al snel achter komen dat ze een Chromecast nodig hebben (een van hun wensen was Chromecast/casten) dan is het verschil tussen de Hisense en Sony al kleiner.
Met het geringe prijsverschil tussen de LG A1 en B1, is laatstgenoemde een betere keus. Dan blijven er nog drie modellen over om uit te kiezen :p.
Dus wat jou betreft:
pricewatch: Hisense 55U8QF Zwart
€577,65 (of eigenlijk zo'n €563 i.c.m. CashbackXL): vooral hogere piekhelderheid, Smart TV is minder en kans dat er alsnog een Chromecast moet komen.

pricewatch: Sony Bravia XR-55X92J Zwart
€784,25 (~ €765): beter beeldkwaliteit, erg fijne Smart TV (heb zelf Google Chromecast met Google TV en daar kun je echt alles op installeren :9 , plus daarbovenop ingebouwde Chromecast natuurlijk)
(Zo hebben ze ook wat IP camera's en met TinyCam Pro kunnen ze die dan gemakkelijk op de TV zien)

€887,55 (~ €865): beste beeldkwaliteit (zeker in in donkere ruimte), een ok Smart TV (zal tussen de Hisense en Sony zitten)

Hmm, blijft toch lastig. Jammer dat die A1 niet meer voor die €632 verkrijgbaar is.
Dan was het die geworden en desnoods met aparte Chromecast; dan was dat een mooie middenweg.

Maar ze willen nu toch wel een keer een TV kopen (ik zoek zoiets veel uitgebreider uit dan hun) en wachten op een flink lagere OLED prijs zal 'm niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Piet91 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Blijkbaar.

[...]

Dus eigenlijk enige voordeel van de Hisense is dat deze feller gaat. Als ik de verschillende verhalen van TV's lees valt die meerwaarde eigenlijk wel mee en zelfs instap OLED zet men soms wel minder fel.
Persoonlijk heeft het merk voor mij wat minder waarde en ook het smart TV deel lijkt mij een serieus nadeel.
Tweakers geeft dat in hun review ook al aan.
Zo lees ik dat ze vorig jaar bijv. NPO Start en NLZIET zouden toevoegen. Ze lijken daar wat mij betreft toch wat achter te lopen op de concurrentie.

Zoals jij al aangeeft; als ze er al snel achter komen dat ze een Chromecast nodig hebben (een van hun wensen was Chromecast/casten) dan is het verschil tussen de Hisense en Sony al kleiner.

[...]

Dus wat jou betreft:
pricewatch: Hisense 55U8QF Zwart
€577,65 (of eigenlijk zo'n €563 i.c.m. CashbackXL): vooral hogere piekhelderheid, Smart TV is minder en kans dat er alsnog een Chromecast moet komen.

pricewatch: Sony Bravia XR-55X92J Zwart
€784,25 (~ €765): beter beeldkwaliteit, erg fijne Smart TV (heb zelf Google Chromecast met Google TV en daar kun je echt alles op installeren :9 , plus daarbovenop ingebouwde Chromecast natuurlijk)
(Zo hebben ze ook wat IP camera's en met TinyCam Pro kunnen ze die dan gemakkelijk op de TV zien)

€887,55 (~ €865): beste beeldkwaliteit (zeker in in donkere ruimte), een ok Smart TV (zal tussen de Hisense en Sony zitten)

Hmm, blijft toch lastig. Jammer dat die A1 niet meer voor die €632 verkrijgbaar is.
Dan was het die geworden en desnoods met aparte Chromecast; dan was dat een mooie middenweg.

Maar ze willen nu toch wel een keer een TV kopen (ik zoek zoiets veel uitgebreider uit dan hun) en wachten op een flink lagere OLED prijs zal 'm niet worden.
De prijzen zullen nog wel wat verder gaan zakken van de genoemde LG OLED modellen, echter zal dit pas over een aantal maanden zijn.

Het is maar net wat je onder betere beeldkwaliteit verstaat en waar de voorkeur naar uitgaat. De U8QF biedt inderdaad vooral een hogere (piek)helderheid en wat dieper zwart vergeleken met de X92J, waarbij de Sony wat meer blooming zichtbaar is. Imo wegen de andere pluspunten van de X92J zwaarder wat het voor mij een betere keus zou maken, voor een ander die de tv uit de doos haalt en 'm vervolgens ophangt zonder iets te wijzigen kan dan net zo goed voor de goedkoopste optie kiezen.

Als ik het zo lees, lijkt de 55X92J voor nu de beste keus. Bestel het online, laat het thuis bezorgen of haal het op dan kan je de tv altijd weer retourneren mocht het toch om een bepaalde reden tegenvallen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Uiteindelijk is het de LG geworden: pricewatch: LG OLED55B16LA Zwart
Zojuist besteld.

Ook deze wandbeugel: pricewatch: Vogel's Base 05 M Flat Wall Mount 32-55"

Van de week maar eens helpen installeren. Kijken of ze (met behulp van oude foto's) die leidingbuis voor de kabels kunnen terugvinden die ze ruim 7 jaar geleden tijdens verbouwing hebben voorbereid...
Pagina: 1