Aannemer rekent 1u per overleg, 10u voor douchewand:opties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:17
TLDR: samenwerking met aannemer die badkamer renoveert loopt erg stroef. Daarnaast bracht hij vorige week een woekerofferte uit voor elektra-werkzaamheden, rekent 1u @70€ inclusief BTW aan per overleg, en rekent 10,5u meerwerk voor het uitzoeken hoe onze douchewand geplaatst moest worden (nog zonder de plaatsing dus). Dit vinden wij niet kunnen, maar zijn van hem afhankelijk om het werk af te maken zodat we in het huis kunnen op 7/3. Mag dit zomaar, en wat zijn onze opties?

Beste Tweakers,

mijn vrouw en ik hebben een jaren 30-huis gekocht en zijn dit nu aan het renoveren. We zijn midden december begonnen, en op 7 maart moeten we erin trekken, want dan wordt onze huidige woning overgedragen aan de koper.

We hebben een aannemer onder de arm genomen die de badkamer en het toilet renoveert, en nog wat andere klussen oppakt, zoals het verwijderen van 2 schouwen, het maken van een leidingkoker van zolder tot de keuken, etc. We willen ook aanpassingen aan de elektra doen, en hij gaf aan een betrouwbare elektricien te kennen die dit kon oppakken. Hierover verder meer.

Helaas loopt de samenwerking erg stroef, en hou ik er rekening mee dat het niet goedkomt. Ik ben benieuwd naar jullie advies hierin.

Vooropgesteld: tijdens het voortraject was het een erg aimabele man, een beetje een 'wijze en behulpzame opa'-type. Hij levert werk af van hoge kwaliteit en hij heeft echt een grote bouwkundige kennis, waar we al flink profijt van hebben gehad: hij heeft ons namelijk voor een grote foute beslissing behoed. We wilden namelijk de hele vloer op de begane grond eruit slopen, en vervangen door een (isolerende) schuimbetonvloer met vloerverwarming. De houten vloerconstructie van de woonkamer met kruipruimte was geen probleem, maar de uitbouw heeft een betonvloer. Ik had al een sloopbedrijf onder de arm genomen om die te slopen, maar een weekje voor zij zouden beginnen kwam hij aan boord voor de badkamer. Hij gaf aan dat de betonvloer hoogstwaarschijnlijk meteen ook de funderingsplaat was van de muren van uitbouw, en dat ze dus best niet gesloopt kon worden. Alleen was dit niet te zien door de dekvloer. Ik heb het sloopbedrijf afgebeld, en hem de dekvloer laten verwijderen, en hij had helemaal gelijk. Als we de vloer hadden gesloopt zouden er hoogstwaarschijnlijk grote constructieve problemen ontstaan zijn in de uitbouw. Nu hebben we de betonvloer dus laten zitten, en schuimbeton gestort in de oude kruipruimte. Over beiden komt vloerverwarming en een dekvloer.

Tot zover het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat al vanaf week 1 de samenwerking met de aannemer erg stroef verloopt.
  • Hij is de hele tijd erg negatief ingesteld, lijkt erg gestresst en moppert over alles. Alles in het huis is prutswerk: cv-leidingen, elektra, raamkozijnen. Hij uit ook best beledigende dingen: dat we al die spullen gekozen hebben omdat ze de goedkoopste optie waren (alle kranen van Hotbath, toiletten van Geberit, zelfs een Sunshower in douche. Dit is dus duidelijk onzin), en sowieso van erg slechte kwaliteit (mogelijk, maar ik lees zowel erg positieve als negatieve verhalen over Hotbath, dus is niet duidelijk. Maar het is niet goedkoop in elk geval). We willen geen profielen op de hoeken van de tegels: dit was echt lelijk en ouderwets, en hij zou geen garantie geven. Dimbare leds in de badkamer: wat een gekkigheid. Douchewand: zo dom, gewoon voor een inloopdouche gaan, etc etc.
  • Hij riep in week 1 dat we de planning nooit gingen halen en dat we maar op zolder moeten gaan wonen met de kinderen. Ik moest tot 7 maart elke dag op de werf staan om het allemaal te laten lukken. We zijn halfweg, en we liggen gewoon op schema... 8)7
  • Op onze vraag om ook wat opbouw elektraleidingen in te frezen antwoordde hij dat het superveel werk was, dat het niet ging lukken in de timing, etc. We gaven aan dat we het begrepen als hgij het niet kon bolwerken in de timing, en dat we iemand anders konden zoeken, en toen dreigde hij dat als er andere aannemers/klussers in huis kwamen hij zijn boeltje zou pakken en zou vertrekken. Uiteindelijk hebben we dit samen met mijn schoonvader gedaan in een weekend, en toen hij maandag weer op de werf stond was hij erg boos, dat het prutswerk was, en dat dit niet zomaar ging, dat hij zijn handen van alle elektra aftrok, etc. Met andere woorden: hij wil/kan het niet doen, en als we het zelf oplossen is het ook niet goed.
Dat is allemaal gedrag. Het gaat maar om een paar weken, en zolang het werk en de financiële afwikkeling ervan prima zijn, kun je dat door de vingers zien. Maar de laatste week zijn er een aantal dingen gebeurd die ons vertrouwen in hem hebben doen gekelderen. We weten alleen niet goed hoe er mee om te gaan, omdat de badkamer af moet en we willen vermijden dat hij zijn boeltje pakt.

Hij rekent 1u (70€ inc btw) aan per overleg met ons, of het nu 20min of effectief 1u duurt. Wat ik op zich al erg gek vind. Dit heb ik, en mijn familie en vrienden, nog nooit van gehoord. Ik vraag mij ook af of dit zomaar kan. Maar wat het nog erger maakt is dat is dat hij zelf extreem lang van stof is, en erg warrig in zijn uitleg. Het kost ons altijd een hele tijd om precies te begrijpen wat het probleem is, en moeten hem altijd tot de essentie begeleiden: wat is het probleem, wat zijn de opties, welke info/beslissing heb je tegen wanneer nodig van ons.

Daarnaast merkten we dat hij wel erg gemakkelijk deed over het wat nog uit het huis gesloopt en vervangen moest worden. Zo kwam hij opeens met de boodschap dat ook het hele plafond in de woonkamer eruit moest, en dat dit 4k zou kosten. Dit is een flinke meerkost, dus we hoorden graag zijn onderbouwing. Die was dat er een paar scheuren inzaten, dat er sausplaten in plaats van plafondplaten gebruikt waren, en dat dit zou mogelijk maken dat het hele elektra-installatie vervangen kon worden. In een ideale wereld laat je meteen alles vervangen, maar helaas is ondanks de overwaarde van de verkoop het budget niet oneindig, en dit was geen prioriteit voor ons. Dit hebben we dus afgewezen.

Toen hij zag dat ik een glaszetter had laten komen om de ramen te vervangen door HR++-glas, snelde hij achteraf naar mij toe met de boodschap dat hij de glaszetter kende en dat hij slecht werk afleverde. Hij kon zelf ook het glas vervangen, en zelfs triple glas aanbrengen door 'intrekkozijnen' te plaatsen, en de sponningen van de vast glasdelen uit te frezen. Uiteraard zou dit bijna dubbel zo duur zijn als het HR++-glas. Dit hebben we ook geweigerd, omdat het budget dit ook niet toelaat, en de winst niet veel groter zou zijn. Op dat moment begonnen we ons als een wandelende portemonnee te voelen.

Zoals gezegd wilden we ook elektra-werkzaamheden laten uitvoeren: uitbreiding van de meterkast, een aantal nieuwe groepen naar zolder, voorbereiding qua elektra van de nieuwe keuken, uitbreiding van de groepenkast, en voorbereiding voor overstap naar driefasen. Hij gaf al vroeg aan dat hij vaak samenwerkt met een bevriende elektricien, en dat die betrouwbaar werk levert. Ik heb toen niet verder gezegd naar een andere optie. Pas een week voor de elektra-werkzaamheden moesten uitvoeren hebben we via de aannemer de offerte ontvangen, en die kwam neer op 11,3k inclusief btw. Toen we de electricien belden leek hij wat uit de lucht te vallen toen ik het totaalbedrag noemde, en gaf hij aan dat hij ongeveer 60€ inc rekent, dat hij ongeveer 40u werk had en zo'n 2-4000€ aan materiaal had gerekend. Het lijkt er dus op dat onze aannemer de prijs ongeveer verdubbeld heeft in de offerte die naar ons ging. Dit hebben we uiteraard geweigerd met de boodschap dat het gewoon veel te duur was. Vrijdag is een andere elektricien komen kijken, en die rekent 4000€ voor hetzelfde werk, plus nog een aantal extra dingen. Vandaag komt een tweede elektricien een kijkje nemen, benieuwd wat die vraagt. Maar ik schat niet in dat het hoger dan 5-6k zal uitkomen. Je kan je voorstellen dat ik mij nogal genaaid voelde.

En gisteren kwam de laatste druppel: hij rekent ons 10,5u meerwerk aan, omdat de douchewand niet past in de voorziene ruimte. Hij is vorige week de badkamer beginnen uittekenen op de zwaluwstaartplaten. Hij had moeite met het bepalen van hoe de vijfhoek douchewand geinstalleerd moest worden. De douchewand komt 'op' een nis te staan die 88cm breed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMjHPxwIfdknlylimj9p5Eurd7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j66zuVQiNU7tpUFYzSOIcKig.png?f=user_large

De douchewand heeft een officiele maat van 90x90, en dit betekent in de praktijk 87-89cm. Zou dus net moeten passen. Is ons ook zo aangeraden door de badkamerzaak. Alleen kwam het niet uit in de praktijk. Ik gaf al na een uur of twee aan dat hij even met de fabrikant kon bellen om een en ander uit te klaren, maar trots als hij is, weigerde hij dat. De volgende dag was hij nog steeds bezig met de douchewand, en belde hij mij om of ik kon langskomen. Ik gaf aan dat ik in een vergadering zat, maar dat ik zo snel mogelijk zou komen (ik woon op 5min lopen van het nieuwe huis). Uiteindelijk stond ik pas een uur later in het huis. Hij was helemaal gefrustreerd, riep dat het een kut-ding is, en dat het gewoon niet past. Ik vroeg of hij de fabrikant even wilde bellen, zodat we konden uitsluiten dat we iets over het hoofd zagen en dat het inderdaad de verkeerde maat was. Na heel wat overtuigen wilde hij bellen, en zijn conclusie werd bevestigd door de fabrikant: die 87-89cm is de buitenmaat van de douchewand. Aan de binnenzijde van de douchewand is hij maar 83-85cm: het profiel zou dus half op het muurtje en half in het ijle hangen, wat natuurlijk niet kan. Als je goed kijkt staat dit ook zo aangegeven in de installatiehandleiding.

Hij gaf aan dat we de 100x100 versie nodig hadden. Ik gaf aan hier even over te moetne nadenken, omdat de douche dan langs 2 zijden 10cm breder werd, wat mss problemen gaf met doorloop, openen van de douchedeur, etc. Hij is verder gaan werken op basis van een 100x100 douchewand. Op donderdagochtend kwamen mijn vrouw en ik met een oplossing om een van de muren wat op te dikken, zodat we de 90x90 kunnen blijven gebruiken, en het profiel toch volledig tegen een wand aan staat. Hij ontplofte helemaal, met de boodschap dat hij al te veel tijd gespendeerd had, dat we 10u meerwerk aan onze broek hadden hangen, en dat hij zaterdag de factuur zou opsturen, dat we vloerverwarming en dekvloer aanbrengen op maandag moesten afbellen omdat de badkamer niet klaar zou zijn, etc. Ik ben toen erg boos geworden, en ben even een rondje moeten gaan lopen. Mijn vrouw is achtergebleven bij hem, en heeft een hartig woordje gesproken met hem. We hebben begrip getoond voor zijn frustratie, aangegeven dat het niet onze fout is, en ook niet zijn fout, maar dat we hiermee moeten dealen. Uiteindelijk hebben beslist om voor onze oplossing te gaan: ytong-blokken van 5cm tegen de korte wand van de nis, zodat die ruimte nu 83cm dik wordt en de douchewand gewoon past. We gingen er ergens vanuit dat hij het meerwerk zou laten vallen na het gesprek, maar hij heeft woord gehouden: gisteravond kregen we dit in onze mailbox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2_HT-aplJ-TUW1wIWxBJ5aZ-PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzHri2h7yqhgEzIUA0Iuu0II.jpg?f=fotoalbum_large

10,5u aan werkzaamheden gelinkt aan de douchewand. Dit vinden wij echt ongehoord. Het uiteindeijke bedrag is niet eens zo bizar hoog, maar het is ondertussen gewoon een principekwestie voor ons. Wij zijn niet technisch aangelegd, en kunnen niet inschatten of iets de goede maat is of niet. Wij hebben hem de lijst met badkamerspullen doorgestuurd, metl inks naar de productpagina's. Hij had de maten kunnen checken. Hij had de installatietekening bij de hand, en had dus in een vroeg stadium kunnen zien dat de maat niet juist was. Hij had, zoals ik vroeg, kunnen bellen met de fabrikant. En tot slot: hij heeft een vaste prijs gegeven voor de badkamer, inclusief het plaatsen van die specifieke douchewand. Dat het installeren van de wand langer duurt, is erg vervelend, maar wel gewoon deel van zijn risico als installateur. Soms heeft hij geluk, en gaat het snel, en soms duurt het wat langer. Als het iemands fout lijkt, is het die van de badkamerzaak die ons een verkeerd advies heeft gegeven. Maar kun je dat uberhaupt op de badkamerzaak verhalen?

Hadden we zelf dingen beter kunnen doen? Ongetwijfeld: mijn vrouw kan soms wat verlamd geraken door keuzes, waardoor we beslissingen best laat genomen hebben, en ook laat op de avond doorgestuurd hebben, waardoor hij ze niet de dag erna kon meenemen. Dat is inderdaad erg vervelend. We hebben hem soms om advies gevraagd, en het dan niet opgevolgd, wat hem blijkbaar hoog zit. Maar dat is nog geen reden om je zo op te stellen.

We willen die rekening niet betalen. Want je kan er gif op innemen dat het niet bij deze keer gaat blijven. Maar we vermoeden dat hij dan niet meer komt opdagen, wat nadelig is voor ons, want de deadline komt dichterbij. Hoe zouden jullie dit aanpakken? En mag hij dit zomaar doen?

[ Voor 3% gewijzigd door marvel27 op 24-01-2022 13:04 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 09:32

lasharor

7 december 2004

Kan je niet iemand anders vinden die het werk voor je wilt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou zoeken naar een tijdelijke huurwoning ter overbrugging, superonhandig om er te moeten wonen terwijl alles overhoop ligt.
Kun je ook de tijd nemen om een goede aannemer te vinden. Maar reken op vele maanden wachttijd..

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Een beetje zeuren, maar hij rekent 47,50 ex, dat is toch geen 70 inc?

Hier moet je gewoon even zakelijk over praten. Haal de emotie uit het gesprek, want zijn factuur is duidelijk op basis van emotie opgesteld en als je op dat level aan het communiceren bent met elkaar dan wordt er zeker niks opgelost.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of hij zelf die badkamer ontworpen en/of ingetekend heeft, of dat jullie hem alleen inhuren om de spullen te plaatsen inclusief leidingwerk en alles wat erbij komt kijken? Want een verkeerde maat bestellen (al dan niet op aanraden van de badkamerverkoper) waardoor de aannemer veel langer bezig is dan begroot, dat risico hoeft hij toch niet te dragen? Of het vervolgens reëel is om 10,5 uur te rekenen is discutabel, maar ergens begrijp ik wel dat hij zijn tijd niet gratis bij jou weggeeft.

Zijn fout is denk ik dat hij bij jullie begint met een volgens hem niet realistische planning en met in zijn ogen knudde materiaal. Ik zou denken er zijn genoeg klanten, waarom begin je aan iets waar je als aannemer denkt gelazer mee te krijgen.
marvel27 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:58:
Wij hebben hem de lijst met badkamerspullen doorgestuurd, metl inks naar de productpagina's. Hij had de maten kunnen checken. Hij had de installatietekening bij de hand, en had dus in een vroeg stadium kunnen zien dat de maat niet juist was.
Dat had hij kunnen doen, maar in wiens tijd was dat geweest volgens jou?
Als het iemands fout lijkt, is het die van de badkamerzaak die ons een verkeerd advies heeft gegeven. Maar kun je dat uberhaupt op de badkamerzaak verhalen?
Is die badkamerboer ook bij jou thuis komen inmeten? Volgens mij verkopen ze jou doorgaans iets op basis van een basale (door jou zelf uitgevoerde) meting en berekening, en komen ze vervolgens langs bij jou thuis om in te meten of het ook daadwerkelijk past en om de puntjes in het ontwerp op de i te zetten. Wel een leuke vraag voor de rechtsbijstand, maar ik vermoed dat de badkamerboer hier wel een clausule voor in de algemene voorwaarden heeft staan.

[ Voor 40% gewijzigd door Ugchel op 24-01-2022 13:25 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Het klinkt ook een beetje alsof je een aannemer in de arm hebt genomen maar ook zelf de aannemer bent en hem, zoals @Ugchel vooral als klusser hebt rondlopen. Probleem is natuurlijk wel dat bij het tarief en de opslag die een aannemer rekent zit ingebouwd dat er weleens shit gebeurt zoals met zo'n douchewand, maar dat de aannemer die verantwoordelijkheid ook draagt.

Enige oplossing is er met hem uitkomen, rest wordt hoe dan ook duurder en/of frustrerender (tenzij je van juridische ellende houdt)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:10
Wat ik wel vreemd vind van de aannemer is dat 3x nodig heeft om te moeten inmeten! Je mag toch verwachten dat hij dat de eerste keer gelijk goed doet ipv 3x.

En daarnaast "Wachten op Uitslag" ? Vind dat een hele vreemde omschrijving voor gemaakte kosten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30
Wylana schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:59:
Wat ik wel vreemd vind van de aannemer is dat 3x nodig heeft om te moeten inmeten! Je mag toch verwachten dat hij dat de eerste keer gelijk goed doet ipv 3x.

En daarnaast "Wachten op Uitslag" ? Vind dat een hele vreemde omschrijving voor gemaakte kosten.
Daar blijkt de frustratie uit richting een opdrachtgever die niet alleen materiaal levert dat niet bij de tekening past, maar ook niet doortastend beslissingen neemt voor een oplossing waardoor nog meer tijd verloren gaat.

Ik neig naar dat enig meerwerk op z'n plek is, maar dat gewaakt moet worden dat niet de deur openzet voor nog veel meer 'meerwerk'. Sowieso moet er even eerlijk gesproken worden om wederzijdse frustraties kwijt te raken. Daarnaast moet deze relatie z.s.m. netjes afgesloten worden.

Ik zie trouwens ook een pluspunt: de vakman (gezien manier van werken en uurtarief is het geen aannemer) trekt aan de bel en stopt werkzaamheden in plaats van heilloos door te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:34

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Je gaat toch niet voor je uit zitten kijken als je moet wachten, dan pak je toch even een andere klus op uit de lijst van dingen die moet gebeuren...?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Rukapul schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Daar blijkt de frustratie uit richting een opdrachtgever die niet alleen materiaal levert dat niet bij de tekening past, maar ook niet doortastend beslissingen neemt voor een oplossing waardoor nog meer tijd verloren gaat.

Ik neig naar dat enig meerwerk op z'n plek is, maar dat gewaakt moet worden dat niet de deur openzet voor nog veel meer 'meerwerk'. Sowieso moet er even eerlijk gesproken worden om wederzijdse frustraties kwijt te raken. Daarnaast moet deze relatie z.s.m. netjes afgesloten worden.

Ik zie trouwens ook een pluspunt: de vakman (gezien manier van werken en uurtarief is het geen aannemer) trekt aan de bel en stopt werkzaamheden in plaats van heilloos door te gaan.
^^

Er is een trotse vakman ingehuurd en je gebruikt hem voor handjes, negeert zijn adviezen en doet er lang over om issues door jullie gecreëerd op te lossen.

Dat er uberhaupt zo uitgespecificeerd wordt in de factuur vind ik al erg bijzonder moet ik zeggen. Dat ging wel ff anders dan met de vakman die ik heb ingehuurd bij mijn badkamer. Alles in overleg, geen gedoe over uren en betalen ging gewoon per week of dag zonder geneuzel over halve uurtjes.

Vertrouwen gaat twee kanten op, maar die relatie is bij jullie wel goed weg.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:33
deWit schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:19:
Je gaat toch niet voor je uit zitten kijken als je moet wachten, dan pak je toch even een andere klus op uit de lijst van dingen die moet gebeuren...?
Tenzij je op de werf aan het werk bent en de klant zegt "oh wacht even, ik moet nog eerst iets nakijken".
Dan kan je als loodgieter niet snel even een andere klus er tussen nemen.
Dan is het ook niet meer dan logisch dat je die tijd moet betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door cadsite op 24-01-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Dat je een aannemer tot 10% commissie betaald over werk uit onderaannemers is relatief normaal en schappelijk.. maar een offerte flippen ?

Verder lees ik dat de beste man een hoop loopt te mopperen en overal een snellere ( en duurdere ) uitweg zoekt wat hem vooral gemak bezorgt.. heel vervelend maar ik zou stoppen met deze man.

Wij hebben net een complete verbouwing achter de rug en dit soort praktijken hebben we niet gehad en zouden we ook niet geaccepteerd hebben. hij mag een voorstel maken of adviseren.. maar hij die betaald bepaald..

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Daar zou ik aan willen toevoegen: hij die bepaalt, betaalt.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Ugchel schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Daar zou ik aan willen toevoegen: hij die bepaalt, betaalt.
Ook dat, maar als je iemand betaald om werk te verrichten, mag je er wel van uit gaan dat ze dat werk ook zullen uitvoeren zoals jij dat voor ogen hebt. anders moeten ze de klus niet aannemen.

Was niet arrogant bedoeld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wylana schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:59:
Ja / Nee.

De frustratie druipt van de offerte af.

"Voor de derde keer overleg...."... "Voor de tweede maal"... "Verkeerde gegevens...." ;)

Deze aannemer is TS zat.

[ Voor 7% gewijzigd door TMDC op 24-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30
Patientzero schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Ook dat, maar als je iemand betaald om werk te verrichten, mag je er wel van uit gaan dat ze dat werk ook zullen uitvoeren zoals jij dat voor ogen hebt. anders moeten ze de klus niet aannemen.
Dat had hier gekund maar ik betwijfel of topicstarter het op prijs had gesteld als de aangeleverde douchecabine even 'op maat' gemaakt was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TMDC schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:20:
[...]

De frustratie druipt van de offerte af.
Hoezo frustratie? Het lijkt er wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg op maar als je kijkt naar 20-1: man komt langs om iets te meten & tekenen. Blijkbaar (puur op screenshot) is @marvel27 en/of die man dan anderhalf uur niet in staat om "ja / nee" te zeggen. En pas daarna gaat de beste man verder met post 3 & 4; definitief overleg en nood-plee ophangen.

Nou ben ik geen aannemer maar als ik met een klant afspreek "ja, he, ik ben om 09:00 bij je; doe ik even wat meten en tekenen; als jij dan ja/nee zegt, kunnen we door". Dat er dan een post staat "wachten", doet mij vermoeden dat er inderdaad gewacht is. Waarop er gewacht is, dat lees ik expliciet nergens terug En tegelijkertijd vraag ik me af hoeveel andere klussen iemand in anderhalf uur kan doen (ter plekke of elders want reistijd / afspraken / blaat / etc).

Neemt niet weg dat in totaal 4x alles inmeten, je zou kunnen zeggen "ja, dat had sneller gekund". Maar als je het verhaal dan leest: maatvoering klopt 2x een paar cm niet. Klopt, want badkamerzaak maakt er ook een potje van qua informatie / bevestiging / breedte-dingesen.

TL;DR. Het uurtarief valt alleszins mee. Een andere "man" had na aftrek onnodige / frustratie-posten waarschijnlijk ook op 600 ex BTW gezeten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Pfoeh, de emotie druipt er van af. Niet alleen bij @marvel27, maar ook bij de "klusjesman".

Ik weet niet hoe @marvel27 aan 70 euro incl. BTW komt, maar ik kom daar in geen enkel geval op uit!
In het slechtste geval betaal je namelijk over de arbeid 21% BTW (dus 57,48 euro), maar volgens mij valt de arbeid nog onder het 9% BTW tarief. Als dat zo is, dan zou je op 51,78 euro uit komen. Waar die 70 euro vandaan komt, is mij dus een raadsel. Het toont overigens wel aan dat je goed kan overdrijven :+ en dat ontkracht wellicht ook wel enigszins de rest van je verhaal.

Maar los van het uurtarief, wat heb je met de "klusjesman" afgesproken qua facturering? Heb je een all-in prijs afgesproken met een afgeschermd takenpakket? Of heb je op basis van uren en een uurtarief het een en ander afgestemd?
Want het is leuk, dat je een uitgebreide factuur krijgt, maar als je een fixed price hebt zou ik niet wakker liggen waar hij zijn uren aan heeft besteed. Of hij dan 800 of 880 uur aan de klus kwijt is, dat is dan niet mijn probleem. TENZIJ er natuurlijk aanpassingen in de wensen komen. Dan is het niet gek om die aanvullende scope wensen opnieuw af te prijzen en te verrekenen met elkaar.
Heb je een 'uurtje factuurtje' prijs met elkaar afgesproken, dan begrijp ik zijn factuur een stuk beter. En dan begrijp ik ook dat er meerdere keren uitzetten, overleggen en afwachten op de factuur staat. Hij kan namelijk in die tussentijd dat hij voor jou bezig is geweest geen andere klus oppakken en dus worden die uren gewoon aan jou doorberekend.

Dat de "klusjesman" het verder niet eens is met de keuzes die je maakt, dat moet je loslaten. Het is jouw huis en jij bent uiteindelijk degene die bepaald wat je wel/niet laat doen. Als hij geen leidingen wilt infrezen, dan heb je groot gelijk dat je dat zelf doet. Maar daarmee ben je ook zelf verantwoordelijk om alles daaromtrent af te handelen. Als je vervolgens verwacht dat de "klusjesman" de elektra door jouw ingefreesde leidingen gaat trekken, de elektra gaat aansluiten, alles dichtsmeert, etc. dan is dat gewoon meerwerk. En meerwerk hoeft hij niet altijd te accepteren. Als hij denkt dat het niet goed is, kan hij dat bij jou aangeven en een deel van het werk "weigeren". Ook als je de afspraak hebt dat hij bijv. alle wanden zou stuccen. Jij hebt zelf namelijk de ondergrond aangepast (frees in de muur gezet) en dat betekend voor hem dat hij meer werk te doen heeft.

Overigens vind ik het ook niet gek, dat hij gewoon 1 uur voor overleg rekent. Ook als het korter duurt. Geen idee in welke branche jij werkzaam bent, maar als jij door een klant wordt uitgenodigd om een overleg bij te wonen die korter duurt, factureert jouw baas ook gewoon de uren die gepland stonden en niet de uren die je daadwerkelijk hebt gespendeerd aan het overleg.

Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. Mijn advies: Ga met elkaar in overleg (en ja, die uren zal hij doorbelasten) en haal de emotie uit het werk. Ga na waar voor hem de "pijnpunten" zitten en zoek naar oplossingen. Ook als hij meer geld wilt, kan dit soms de beste optie zijn! Nu een andere aannemer zoeken, levert jou een nadeel op. Want niet alleen de prijzen zijn hoger, ook zal er weinig tot geen plek zijn op korte termijn. Dit werkt in jouw nadeel en dat weet de "klusjesman" ook! Betekend dit dat je hem dan zijn zin moet geven? Zeker niet! Maar haal wel alle emotie die er nu is weg en maak heldere afspraken met elkaar. Vergeet daarbij niet het een en ander op papier (desnoods eenzijdig via de mail) vast te leggen! Mocht het dan toch anders lopen, dan kan je wel aantonen dat jij er alles aan hebt gedaan om het proces te doorlopen. Als je niks op papier hebt, heb je straks niks om op terug te vallen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Weet het niet hoor.
Een beetje klus bedrijf rekent een vast bedrag voor een badkamer met kosten voor het meer bij overziene gevallen.
10 uur voor het plaatsen van een gewone douchwand lijkt mij te veel.
Maar goed als er extra's in deze wand zitten zoals verlichting of douchkopen is dat ook weer niet veel.

Door ervaring kijk ik altijd waar het bedrijf gevestigd is.
Is dat bv in een van de Kanaaleilanden of Malta

Klus bedrijven die alles doen Electra, installaties,glaszeten, plafonds die zijn ook dun gezaaid.
Verder het plafond vervangen van een jaren 30 woning omdat er scheuren in zitten ja dat gebeurd nu eenmaal.
Scheuren kan je prima laten weg werken door een schilder stukadoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 10:49
BastaRhymez schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:44:
Pfoeh, de emotie druipt er van af. Niet alleen bij @marvel27, maar ook bij de "klusjesman".

Ik weet niet hoe @marvel27 aan 70 euro incl. BTW komt, maar ik kom daar in geen enkel geval op uit!
In het slechtste geval betaal je namelijk over de arbeid 21% BTW (dus 57,48 euro), maar volgens mij valt de arbeid nog onder het 9% BTW tarief. Als dat zo is, dan zou je op 51,78 euro uit komen. ................................................. Mocht het dan toch anders lopen, dan kan je wel aantonen dat jij er alles aan hebt gedaan om het proces te doorlopen. Als je niks op papier hebt, heb je straks niks om op terug te vallen.

Succes!
Goeie punten, bespreken, betalen, vastleggen. Het beste ervan maken.

Kleine opmerking, btw is wel 21% voor deze werkzaamheden aan een huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Als ik je verhaal zo lees dan snap ik de aannemer. Als ik klanten zou hebben die geen beslissingen (durfen) te nemen of op het laatste moment zou ik uiteindelijk ook mijn tijd gaan factureren die ik kwijt ben hieraan.

Je hebt duidelijk een aannemer ingehuurd zonder dat je zelf wist wat je wilde. Dat wordt uiteindelijk altijd duur en gaat irritaties opwekken.

Zorg nu eerst dat je een duidelijk plan hebt wat je wilt en ga dan verder.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 14:02
Zelfs mijn klusman die erg meegaand is/was vond alles prima, maar als je iets 3x opnieuw moet bespreken of uitleggen en dit telkens een uur kost dan schreef hij dat gewoon op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:54
Wat een lap tekst. Ik lees in de factuur al de nodige frustratie vanuit de kant van de aannemer.
"Dit vinden wij echt ongehoord. Het uiteindeijke bedrag is niet eens zo bizar hoog, maar het is ondertussen gewoon een principekwestie voor ons. Wij zijn niet technisch aangelegd, en kunnen niet inschatten of iets de goede maat is of niet."
Eerlijk gezegd denk ik dat je vooral jezelf in de vingers snijdt. Tonnen uitgeven aan een nieuwe woning en dan een aannemer lastig vallen en continu achter z'n broek aan zitten met nieuwe wijzigingen/opmerkingen/verkeerde info voor een paar losse euro's. Ik prijs de aannemer zijn geduld en zou de uren die ik er aan kwijt was ook niet te zuinig opschrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 24-01-2022 16:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 07:13
De beste man gaat aan de slag op basis van onjuiste gegevens/materiaal in de badkamer. Dit kost tijd en hij is daadwerkelijk aan het werk. Uiteindelijk moet het toch anders omdat de 5-hoek niet de juist afmetingen heeft en het werk ligt dan stil en er moet worden overlegd, vervolgens worden er nieuwe keuzes gemaakt. In deze situatie heeft hij werk verricht aan het door jullie gevraagde. Dit doet hij natuurlijk niet gratis. Ik vind het niet vreemd dat hij hiervoor de inspanningen in rekening brengt. En het mag gezegd worden, de factuur is wel helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor de 2e maal douchewand inmeten 2uren
Voor de 3e maal de douchewand inmeten 2 uren

4x E47,50 ex btw...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Wie ook gelijk heeft. Dit is geen “gelukkig huwelijk” meer. Ik zou een andere aannemer zoeken en zorgen dat je voordat hij start alle eisen en maatvoering vast hebt liggen en niet meer wijzigt.
Of je laat de aannemer ook materiaal kopen dan ben je ook klaar. Betaal je wel meer dan de laagste prijzen bij de grote online sanitairzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:13
Bijzonder situatie.
Vooral veel emotie inderdaad.

Ergens bekruipt mij het gevoel dat als de "extra" klussen, dus die de aannemer niet zou doen, wel met hem besproken waren (vooraf) het anders had gelopen.

Maar de electricien situatie doet mij toch een beetje doorslaan richting "hier klopt iets niet". Maar goed, enkel op de eenzijdige vertelling. Want wie zegt niet dat de Topic starter een enorme nitwit is, en de hele tijd op de vingers van de aannemer zit te kijken, ik denk het niet, maar je weet het niet hè.

Als advies zou ik de topicstarter aanraden om de situatie in bijzijn van een (min of meer) onpartijdige derde partij bespreken.

Aventuele afspraken in het vervolg goed vast te leggen en mogelijk toch zo snel mogelijk een andere partij zoeken om het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Ik herken z'n frustratie over Douchewanden, ik heb ook een hekel aan die dingen. Allemaal anders met vaak vertaalde Chinese beschrijvingen er bij...

Maar als hij vaak badkamers doet weet ie dit, en had ie in z'n offerte een paar uur daarvoor moeten rekenen... T niet achteraf opvoeren als meerwerk.

Hij is ook degene die de installatie tekening van de wand niet van te voren heeft gelezen toch?!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-05 13:07
Het is niet dat de aannemer in alle gevallen redelijk klinkt, maar hij heeft gewoon een dag niets kunnen doen, omdat jullie over de douchewand hebben moeten nadenken. Daarbij is het plan twee keer gewijzigd en dit gebeurde zo kort dag dat de aannemer onmogelijk andere klussen in die tijd kon uitvoeren. Lijkt me dan niet meer dan redelijk dat die kosten in rekening gebracht worden.

Verder, zoals al gezegd wordt. Haal de emotie er uit en benader het zakelijk. De elektra klinkt duur, maar niemand die je verplicht het af te nemen. En qua advies, als je vind dat de aannemer met de dure oplossingen komt, vraag hem dan niet om advies. Maar blijkbaar waardeer je zijn advies wel, zolang het niet duurder wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WillEatPancakes
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-01-2022
marvel27 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:58:
En gisteren kwam de laatste druppel: hij rekent ons 10,5u meerwerk aan, omdat de douchewand niet past in de voorziene ruimte.
Gewoon even een hele simpele vraag, maar wat verwacht je anders als iemand 1+ dag bezig is om jouw fouten te herstellen?
Dat de beste man dat maar gratis doet?
We hebben begrip getoond voor zijn frustratie, aangegeven dat het niet onze fout is, en ook niet zijn fout, maar dat we hiermee moeten dealen.
Dit is allemaal leuk en aardig gezegd, maar ergens heeft toch iemand die douchewand bestelt en die persoon heeft toch echt een grote fout begaan.
Als de aannemer de douchewand besteld had dan was het fixed price geweest en had hij het idd zelf moeten oplossen (daarvoor zou hij ook een toeslag berekend hebben waardoor de douchewand bij hem duurder zou zijn). Echter als jij de douchewand besteld hebt, dan is het aan jou om het op te lossen en alle uren dat hij stilstaat te betalen.
Uiteindelijk hebben beslist om voor onze oplossing te gaan: ytong-blokken van 5cm tegen de korte wand van de nis, zodat die ruimte nu 83cm dik wordt en de douchewand gewoon past. We gingen er ergens vanuit dat hij het meerwerk zou laten vallen na het gesprek, maar hij heeft woord gehouden: gisteravond kregen we dit in onze mailbox:
Ik kan het je nog sterker vertellen, waarschijnlijk gaat die douchewand je 12,5 tot 14,5 uur kosten. Want die ytong blokken zal hij ook moeten plaatsen en dat is ook gewoon meerwerk.
10,5u aan werkzaamheden gelinkt aan de douchewand. Dit vinden wij echt ongehoord. Het uiteindeijke bedrag is niet eens zo bizar hoog, maar het is ondertussen gewoon een principekwestie voor ons.
Om welk principe gaat het je dan?
Wij zijn niet technisch aangelegd, en kunnen niet inschatten of iets de goede maat is of niet. Wij hebben hem de lijst met badkamerspullen doorgestuurd, metl inks naar de productpagina's.
Je zegt het zelf al, jullie kunnen niet inschatten of iets de goede maat is of niet, waarom ga je het dan bestellen?
Hij had de maten kunnen checken. Hij had de installatietekening bij de hand, en had dus in een vroeg stadium kunnen zien dat de maat niet juist was.
En had je deze uren vooraf wel betaalt als hij die toen in rekening bracht?
Hij had, zoals ik vroeg, kunnen bellen met de fabrikant.
Dat is iemand in een beetje onmogelijke positie brengen, hij weet niet wat er gevraagd/gezegd is bij verkoop etc hij weet alleen dat dit niet past. Daar kan een fabrikant telefonisch ook niets aan doen.
Het is alsof je tegen een Schilder zegt : Ik regel de verf, als jij het hele huis schildert en dan kom je aan met een miniatuurpotje verf en als de schilder zegt dat het niet genoeg is : Dan moet je maar even bellen met de fabrikant...
En tot slot: hij heeft een vaste prijs gegeven voor de badkamer, inclusief het plaatsen van die specifieke douchewand. Dat het installeren van de wand langer duurt, is erg vervelend, maar wel gewoon deel van zijn risico als installateur.
Dit klopt als hij alle spullen regelt, regel jij zelf de spullen dan neem jij de verantwoordelijkheid op je dat dat de correcte spullen zijn en ga je er impliciet mee akkoord om alle meerkosten te gaan betalen als de spullen foutief zijn.

Dat is ook exact waarom je voordeel kan behalen door zelf de spullen te gaan kopen, als jij de juiste spullen koopt hoef je geen opslag/foutjes premie te betalen die de aannemer incalculeert in zijn kosten.
We willen die rekening niet betalen. Want je kan er gif op innemen dat het niet bij deze keer gaat blijven.
Hoezo zou het niet bij deze ene keer blijven? Hebben jullie nog 20 andere foutieve dingen besteld waarvan je nu al weet dat het niet gaat passen oid?
Als jullie gewoon de juiste spullen hebben gekocht en in de gevallen waar dat niet zo is sneller beslissingen gaan nemen, dan heeft de beste man de kans niet om dit vaker te gaan doen.

Alleen als er een beslissing genomen moet worden en jij zit in een vergadering en het duurt een uur, tja dan mag je dat uur nietsdoen voor hem betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Makrolon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:53:
Ik herken z'n frustratie over Douchewanden, ik heb ook een hekel aan die dingen. Allemaal anders met vaak vertaalde Chinese beschrijvingen er bij...

Maar als hij vaak badkamers doet weet ie dit, en had ie in z'n offerte een paar uur daarvoor moeten rekenen... T niet achteraf opvoeren als meerwerk.

Hij is ook degene die de installatie tekening van de wand niet van te voren heeft gelezen toch?!
Klinkt als Ikea. En vergelijkbaar dus: de tekeningen kloppen soms niet, de inhoud niet, zoals je zelf zegt bij bepaalde zaken de afmetingen niet en alles werd/wordt via een andere winkel aangeleverd. Hoezo mag je dat niet als meerwerk rekenen? Het is een aannemer; niet Rasta Rostelli met een diepgaande glazen bol in de wondere Chinese wereld van badkamer-bevestigingen.

Juist zou ik als aannemer dit soort gereutel en onbekendheid niet als fixed price neerzetten. Meten is weten; want anders dondert de glazen wand na 3x van de muur. Of past niet en springt uit elkaar (oke, veiligheidsglas). En 3x meten is 10000% zeker weten, samen met de opdrachtgever en alle bijkomende inzichten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Klinkt als Ikea. En vergelijkbaar dus: de tekeningen kloppen soms niet, de inhoud niet, zoals je zelf zegt bij bepaalde zaken de afmetingen niet en alles werd/wordt via een andere winkel aangeleverd. Hoezo mag je dat niet als meerwerk rekenen? Het is een aannemer; niet Rasta Rostelli met een diepgaande glazen bol in de wondere Chinese wereld van badkamer-bevestigingen.

Juist zou ik als aannemer dit soort gereutel en onbekendheid niet als fixed price neerzetten. Meten is weten; want anders dondert de glazen wand na 3x van de muur. Of past niet en springt uit elkaar (oke, veiligheidsglas). En 3x meten is 10000% zeker weten, samen met de opdrachtgever en alle bijkomende inzichten.
Hoe ik het lees is: aannemer leest vooraf de installatie tekening van de wand niet en gaat uit van 90cm. Hij plaatst het koofje op de verkeerde plek want hij gaat uit van die 90, daardoor past het niet.

Terwijl als ie vooraf de tekening had gelezen zag ie dat hij dat koofje niet op 90 maar op 85 had moeten zetten en was er niks aan de hand geweest.

Oh en nee, dat is geen IKEA waar ik het over heb. Maar gewoon wanden van gerenommeerde badkamerzaken.

Overigens klopte de tekeningen wel als ik de ts goed lees, alleen had die aannemer het gewoon niet vooraf gelezen.

Verder vind ik wel meer dingen onredelijk van deze aannemer... Hij heeft ergens geen tijd voor, maar als iemand anders het zou doen trekt hij z'n handen we vanaf. Wtf?!

Ik plaats zelf ook badkamers en moet er toch niet aan denken dat ik zo zou moeten werken zeg...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillEatPancakes
Makrolon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:22:
[...]
Hoe ik het lees is: aannemer leest vooraf de installatie tekening van de wand niet en gaat uit van 90cm. Hij plaatst het koofje op de verkeerde plek want hij gaat uit van die 90, daardoor past het niet.

Terwijl als ie vooraf de tekening had gelezen zag ie dat hij dat koofje niet op 90 maar op 85 had moeten zetten en was er niks aan de hand geweest.
Waarvoor zou de aannemer de installatie tekening moeten lezen? Het is toch gewoon passend spul wat de klant gekocht heeft, anders had er nooit een fixed-price afgegeven kunnen worden.

En als de aannemer wel de tekeningen had gelezen en het kloofje op 85 had gezet, dan had je alsnog heibel in de tent, want dan had de aannemer het niet volgens afspraak gedaan.
Verder vind ik wel meer dingen onredelijk van deze aannemer... Hij heeft ergens geen tijd voor, maar als iemand anders het zou doen trekt hij z'n handen we vanaf. Wtf?!
Dat lijkt me eigenlijk niet meer als normaal, ik kan instaan voor wat ik doe. Ik kan niet instaan voor wat voor prutswerk jij kan uitvoeren. Oftewel als jij iets doet kan ik niet meer instaan voor de degelijkheid van het totaalwerk.
Ik plaats zelf ook badkamers en moet er toch niet aan denken dat ik zo zou moeten werken zeg...
Het is de enige juist manier van werken als je correct wilt werken.
Jij gaat lekker even een douche 5 cm kleiner maken om daarna conflict met de klant te krijgen? Of ga jij gewoon even 10,5 uur onbetaald uit je neus zitten eten omdat je klant het verkeerde spul levert en geen beslissing kan nemen?
En jij gaat er echt voor instaan dat het werk goed is gedaan als ik zelf de elektriciteit ga aanleggen en ik heb daarna een elektrisch probleem?

Ik krijg meer het idee dat jij badkamers plaatst in opdracht van een aannemer/bedrijf en daardoor niets merkt van de afhandeling die er na jouw werk nog plaatsvind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WillEatPancakes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:57:
[...]

Waarvoor zou de aannemer de installatie tekening moeten lezen? Het is toch gewoon passend spul wat de klant gekocht heeft, anders had er nooit een fixed-price afgegeven kunnen worden.

En als de aannemer wel de tekeningen had gelezen en het kloofje op 85 had gezet, dan had je alsnog heibel in de tent, want dan had de aannemer het niet volgens afspraak gedaan.

[...]

Dat lijkt me eigenlijk niet meer als normaal, ik kan instaan voor wat ik doe. Ik kan niet instaan voor wat voor prutswerk jij kan uitvoeren. Oftewel als jij iets doet kan ik niet meer instaan voor de degelijkheid van het totaalwerk.

[...]

Jij gaat lekker even een douche 5 cm kleiner maken om daarna conflict met de klant te krijgen? Of ga jij gewoon even 10,5 uur onbetaald uit je neus zitten eten omdat je klant het verkeerde spul levert en geen beslissing kan nemen?
En jij gaat er echt voor instaan dat het werk goed is gedaan als ik zelf de elektriciteit ga aanleggen en ik heb daarna een elektrisch probleem?

Ik krijg meer het idee dat jij badkamers plaatst in opdracht van een aannemer/bedrijf en daardoor niets merkt van de afhandeling die er na jouw werk nog plaatsvind.
Als je iets niet kent is het eerste wat je doet de tekening bekijken toch? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillEatPancakes
bbbrumbrum schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:51:
[...]

Als je iets niet kent is het eerste wat je doet de tekening bekijken toch? 8)7
Schijnbaar niet, want dan was er helemaal geen discussie geweest, want dan had de TS al gelezen dat het niet zou gaan passen in de winkel.

Je hebt hier te maken met een uitvoerend persoon waarbij degene die de spullen geleverd heeft zegt dat het moet passen, zeker als je al vaker adviezen hebt gegeven die in de wind geslagen zijn, dan heeft het weinig zin om te gaan zeggen dat het niet past, terwijl de opdrachtgever zegt dat het wel moet passen.

Vierkant blokje door rond gaatje gaat niet passen en helemaal als de leverancier van de spullen dan ook nog eens gaat zeggen dat je maar even de fabrikant moet gaan bellen (want blijkbaar gelooft de opdrachtgever jou niet en moet die het echt van de fabrikant horen).
Dan ben je alleen maar de klant aan het helpen om jouw beleg van je boterham te eten. De klant had het beleg vooraf kunnen betalen door het jou te laten bestellen, of achteraf door het niet zelf op te gaan lossen. Maar droog brood heb ik liever niet als ik de keuze heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
WillEatPancakes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:57:
[...]

[...]

[...]

Haha neehoor, ik plaats badkamers van begin tot eind voor mezelf ;)

Daarom zullen klanten van mij niet snel een topic op tweakers openen ;) dat is me meer waard dan een paar uurtjes meerwerk schrijven en gezeik krijgen.

Je verdraait alles compleet, heb je het verhaal gelezen? Ts vraagt om leidingen in de muur te frezen, aannemer heeft geen tijd en als ts iets anders regels trekt de aannemer compleet zijn handen af van alle electra.

Verder plaats je een koof op de afmeting dat de gekochte spullen passen. Als je dan ziet dat de douche kleiner word dan op een eventuele tekening (maar deze maten staan nooit op standaard tekeningen van badkamerzaken) dan ga je dan in overleg. Niet na het maken van zo'n koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:50
Ik zie op de factuur dermate veel detail (dingen als PVC onderdelen, en erg specifiek waar uren aan besteed zijn) dat het me lijkt dat de aannemer hier op facturatiebasis werkt. Dat er dan voor uitzoekwerk tijd gerekend wordt lijkt me niet meer dan logisch.

Toen onze badkameraannemer een jaar terug erachter kwam dat de stelmaat van onze 90 x 70 (op koof van 20, dus effectief 90 x 90) douchwand 85 was mopperde hij kort op zichzelf (want hij had de tekening pas gelezen toen ie toe was aan plaatsen wand ipv eerder in werk) waarna hij direct zelf me de oplossing kwam om de koof op te dikken.

Enige meerkosten die wij hadden was 170 euro voor droog aanleggen van leidingen van zolder naar trapkast op begane grond voor vloerverwarming die we in de toekomst willen.We bedachten pas toen we de offerte al hadden dat we nu we badkamer en toilet tegelijk vervingen de uitlezen kans was om meteen deze leidingen netjes weg te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat TS hinkt op twee gedachten en dat moet je duidelijk in zijn. Eigenlijk wil je zelf de aannemer zijn, zelf spullen kopen zelf bepalen etc. kan prima dan neem je zelf alle risico en huur je de klusjesman/ aannemer in per uur en ieder uur betaal je. Je verwacht van hem net werk en goed advies waar je per uur voor betaald.
Dit is wat je financieel eigenlijk wilt maar je vindt ook dat hij gratis advies moet geven zonder die uren te rekenen. Zo werkt het dus niet, je kan niet van twee walletjes eten.
Ik heb zelf in het verleden met mijn vriendin een badkamer en toilet verbouwd en zelf aannemer gespeeld gaat prima maar je moet duidelijk zijn en het is handiger om dan specialisten in te huren dus loodgieter, electricien etc. Met een allround klusjesman heb je al gauw een conflict want die wil eigenlijk op jouw stoel zitten. Kortom maak duidelijke afspraken ook op papier.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
Ts. Hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tcw82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Rofdof schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Omg ik was niet helemaal helder ;)
Misschien een koude douche nemen....

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• marvel27
Ja, aannemer from hell strikes back 😉

Het is bijna afgelopen, maar nog niet helemaal. We zitten in de eindfase van de badkamer, maar daar is ook weer gedoe ontstaan zoals je ziet in de link.

Wat dit topic betreft hebben we het geslikt en betaald. Omdat we op dat moment een beetje murw geslagen waren door alle het gedoe met de aannemer en zieke kinderen thuis + werk, omdat we een harde deadline hebben voor de verhuizing en we niet de luxe hadden om de samenwerking met hem op te blazen en iemand anders te zoeken (los van het feit of dit juridisch mag). En ook omdat er in dit topic genoeg comments ons op ons aandeel in de ontstane situatie wezen. Er is veel gezegd hier, met veel goede punten en veel reacties die erg kort de bocht waren, waarbij wij voor mijn gevoel gereduceerd weten tot 1 karaktertrek, namelijk besluiteloosheid. Maar goed, genoeg reacties die ons hebben doen inzien dat wij ook dingen beter hadden kunnen doen.

Ondertussen zijn er weer rare zaken met het meerwerk hoor, zoals rekenen voor het plaatsen van de ventilatie van een Sunshower (twee gaten maken in de muur en daar twee kunststof buizen door steken die wij hebben aangeleverd), terwijl dit gewoon bij het apparaat hoort (stap 3 ofzo van de installatiehandleiding) en hij in zijn offerte "installeren Sunshower" heeft opgenomen, zonder de ventilatie uit te sluiten. Hij heeft trouwens al eerder sunshowers geïnstalleerd, dus hij kan niet zeggen dat hij niet wist dat er ventilatiekanalen geplaatst moesten worden. Maar goed, hij weigert dat voor zijn rekening te nemen.

Nog een paar werkdagen, en dan is hij ons huis uit. We hebben een fles champagne klaar staan 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
marvel27 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:45:
Maar goed, hij weigert dat voor zijn rekening te nemen.
Waarschijnlijk omdat hij denkt dat jij toch wel betaald (zoals je al in het verleden hebt gedaan)

Ergens waardeer ik je lange adem en incaserings vermogen, ik had hem al lang buiten gemieterd, maar op deze manier wordt er wel erg makkelijk over je heen gelopen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 14:40
marvel27 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:58: Hij levert werk af van hoge kwaliteit en hij heeft echt een grote bouwkundige kennis, waar we al flink profijt van hebben gehad: hij heeft ons namelijk voor een grote foute beslissing behoed. We wilden namelijk de hele vloer op de begane grond eruit slopen, en vervangen door een (isolerende) schuimbetonvloer met vloerverwarming. De houten vloerconstructie van de woonkamer met kruipruimte was geen probleem, maar de uitbouw heeft een betonvloer. Ik had al een sloopbedrijf onder de arm genomen om die te slopen, maar een weekje voor zij zouden beginnen kwam hij aan boord voor de badkamer. Hij gaf aan dat de betonvloer hoogstwaarschijnlijk meteen ook de funderingsplaat was van de muren van uitbouw, en dat ze dus best niet gesloopt kon worden. Alleen was dit niet te zien door de dekvloer. Ik heb het sloopbedrijf afgebeld, en hem de dekvloer laten verwijderen, en hij had helemaal gelijk. Als we de vloer hadden gesloopt zouden er hoogstwaarschijnlijk grote constructieve problemen ontstaan zijn in de uitbouw.
Alleen al op basis hiervan zou ik erg veel vertrouwen in deze man hebben en niet al te pietluttig zijn met het beoordelen van zijn facturen. Zeker als er overduidelijk een grote mate van verantwoordelijkheid voor foute en/of late keuzes bij mezelf lag. Ik zou overigens ook niet akkoord gaan met offertes die ik te hoog zou vinden zoals de elektra.

Maar overduidelijk mist hier inlevingsvermogen en overlegvaardigheid bij de TS. Niet technisch zijn en zelf wel alles inkopen, laat keuzes maken, niet snel kunnen beslissen bij veranderde situaties helpen daarbij niet.

Deze manier van (samen)werken past gewoon niet (en al helemaal niet bij een fixed price afspraak).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ach, je kunt bij de laatste factuur altijd nog zeggen dat je eerder gefactureerde posten in mindering hebt gebracht op de laatste betaling, omdat deze bijv dubbel zijn opgenomen (buizen en installatie sunshower) of niet reëel zijn (tekenen badkamer). Dan is de deadline al gehaald en zijn jullie over.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
twain4me schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Waarschijnlijk omdat hij denkt dat jij toch wel betaald (zoals je al in het verleden hebt gedaan)

Ergens waardeer ik je lange adem en incaserings vermogen, ik had hem al lang buiten gemieterd, maar op deze manier wordt er wel erg makkelijk over je heen gelopen. :X
Ik snap wat je bedoelt, en die afweging is natuurlijk ook 10x door mijn hoofd gegaan bij het betalen van die rekening. Maar de realiteit is dat we een harde, korte deadline hebben voor de verhuis. En met twee kleine kinderen hebben we een werkende badkamer nodig, nog meer dan die paar honderd euro. Het was geen optie te verhuizen naar een halve bouwval, want dat was het op dat moment. Dat weet jij, en dat weet de aannemer ook: hij kan lekker lopen dreigen met dat hij zij boeltje pakt en vertrekt, want jij hebt hem op dat moment meer nodig dan hij jou.

Succes met het vinden van een aannemer die op erg korte termijn het werk van een andere aannemer wil afmaken.

Dat was ook het advies van de juridische dienst van Eigen Huis: juridisch zijn er waarschijnlijk wel mogelijkheden om die bedragen voor de douchewand aan te vechten, maar aannemers hebben de macht in deze markt, zeker als je weinig tijd hebt.

Maar de situatie nu is wezenlijk anders: eind volgende week is de badkamer klaar en zijn zijn werkzaamheden afgerond, en dan is hij afhankelijk van ons voor de betaling van de eindtermijn.
Thijsmans schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:45:
Ach, je kunt bij de laatste factuur altijd nog zeggen dat je eerder gefactureerde posten in mindering hebt gebracht op de laatste betaling, omdat deze bijv dubbel zijn opgenomen (buizen en installatie sunshower) of niet reëel zijn (tekenen badkamer). Dan is de deadline al gehaald en zijn jullie over.
Inderdaad, dat is altijd de stok achter de deur.
coinman63 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:14:
[...]
Alleen al op basis hiervan zou ik erg veel vertrouwen in deze man hebben en niet al te pietluttig zijn met het beoordelen van zijn facturen. Zeker als er overduidelijk een grote mate van verantwoordelijkheid voor foute en/of late keuzes bij mezelf lag. Ik zou overigens ook niet akkoord gaan met offertes die ik te hoog zou vinden zoals de elektra.

Maar overduidelijk mist hier inlevingsvermogen en overlegvaardigheid bij de TS. Niet technisch zijn en zelf wel alles inkopen, laat keuzes maken, niet snel kunnen beslissen bij veranderde situaties helpen daarbij niet.

Deze manier van (samen)werken past gewoon niet (en al helemaal niet bij een fixed price afspraak).
Ik heb, zoals gezegd in de topic start, enorm veel vertrouwen in zijn technische kennis. Dat staat buiten kijf. Maar ook een top-vakman moet reëel zijn in wat hij op zijn facturen zet. Dat heeft niets met pietluttigheid te maken.

[ Voor 40% gewijzigd door marvel27 op 20-02-2022 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
@marvel27 ik sta trouwens aan jullie kant. heb hele topic gelezen. Het lijkt binnenkort klaar te zijn, echter had ik het volgende advies gegeven:

- speel mee en doe alsof je het met hem eens bent etc, als het werk maar af komt
- als het klaar is maak dan de afweging hoeveel het je waard is om gelijk te krijgen!
Pagina: 1