5GHz WiFi blijft maar instabiel (Ziggo)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:25
Goedemorgen,

Ik zit met een probleem dat al tijden speelt en het is om gek van te worden. Het gaat om het volgende. Al tijden is onze WiFi instabiel. Dan bedoel ik niet de snelheid maar dat de gehele 5GHz WiFi soms wegvalt. Dit lijkt heel random te gebeuren: de ene dag vrijwel niet, de andere dag om de paar uur. De 2,4GHz SSID blijft wel zichtbaar en werkt dan ook wel. Behoorlijk vervelend als je bijvoorbeeld in een Teams gesprek zit of aan het streamen bent.

Tot aan paar maanden terug had ik een oude Netgear R7000 aan de Connectbox gekoppeld als router. Ik dacht eerst dat het daar aan lag. Toen heeft de Connectbox een tijdje alleen gedraaid maar ook daar ging het niet goed. En nu heb ik een TP Link Archer AX-73 als router maar ook daar heb ik de problemen mee.

Zaken die (aan de hand van andere topics op Tweakers etc) al heb geprobeerd:

- Gespeeld met de kanalen. De boel stond eerst op "Auto", maar heb handmatig de 5GHz kanalen vastgezet. Bijv. op de 80MHz width en dan kanaal 44 of 48.
- Splitter verwijderd (we hebben hier geen TV abbo meer, dus splitter was overbodig geworden)
- Overal nieuwste firmware op, alles up to date
- SSID's van 2,4GHz en 5GHz samengevoegd "Smart WiFi", dan blijf je uiteindelijk wel verbonden met het internet maar dat gaat ook niet altijd even soepel. Bovendien heb ik wel de voorkeur om hier in huis bepaalde apparaten op 5GHz te hebben (en andere op 2,4GHz)
- Routers zijn in bridge mode achter de Connectbox.
- Het probleem speelt gelijktijdig op meerdere toestellen (S21 Ultra, Poco F3, maar ook bijvoorbeeld de LG tv waar we dan iets op aan het kijken zijn)
- Contact met Ziggo gehad, zij zeggen dat alles verder goed eruit ziet qua signaal etc. Kom ik niet verder mee.

Bekabeld internet heb ik geen problemen mee.

Hebben jullie nog suggesties? Zou het toch nog bijv. aan de Connectbox kunnen liggen? Of zelfs aan de coaxkabel of de hoofdaansluiting? Of moet ik het in een andere hoek zoeken. Het vreemde is dat het probleem alleen lijkt te liggen bij de 5GHz band. Vind het daarnaast heel lastig te troubleshooten omdat het probleem niet consistent optreedt. Soms denk ik: hé dit heeft gewerkt. En dan de volgende dag valt het mij plots op dat m'n telefoon geen WiFi heeft en kan ik weer opnieuw beginnen :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB04nZoUUNL6fCFOUiALkDAWRjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMiqYwhqwSRx5bIy7rKKIVtb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MitchellHearth op 24-01-2022 10:52 ]

Beste antwoord (via MitchellHearth op 27-01-2022 20:37)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:43
In elk geval de 80mhz uitzetten en proberen op 20mhz.
80 mhz kan wel sneller werken maar is niet altijd stabiel omdat het zoveel kanalen in gebruikt heeft.
Auto, 20mhz zou ik eerst proberen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:25
Allereerst: ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal. Ik merk dat ik in mijn openingspost/reacties voor wat verwarring heb gezorgd en ga m'n best doen de boel wat te verduidelijken ;)
dion_b schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:54:
Weet je heel zeker dat alles bedraad stabiel is?

Het zou niet eerste keer zijn namelijk dat "WiFi" problemen komen door gedonder in verbinding tussen modem en provider. Keerzijde: als ik lees wat allemaal bedraad aangesloten is zouden problemen daar ondertussen wel opgevallen zijn...
Ik heb nooit problemen ervaren met bedraad internet, maar dat hoeft nog niet per sé uit te sluiten dat de problemen óók bedraad spelen. Ik zal eens op aanraden van jou en wat andere Tweakers hier wat gaan monitoren op m'n PC.
Ben(V) schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:28:
Wat dan nog overblijft is iets als een loop die gecreëerd wordt doordat je Ziggobox en je eigen router(s) niet goed geconfigureerd zijn, dat kun je uitsluiten door te testen met enkel de Ziggo Connectbox te gebruiken.
Zit ik nog aan te denken. Om even de router weg te halen en bij de "basics" weer te beginnen: oftewel kan ik een situatie met puur de Connectbox creëren waarbij de boel zonder storingen werkt.
Nox schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:11:
[...]

Dfs zit nog wat lager, de 50's en 60's doen ook mee ;)

[...]

Routers? Meervoud?

Pingplotter en winmtr kan je gebruiken om diagnose te stellen. Belangrijk is om te kijken wat er gebeurt. Valt de verbinding compleet weg (disassociation, de-authentication) of is het probleem dat de link wel blijft maar de gateway niet bereikt kan worden bijvoorbeeld.

[...]

40mhz, kanaal 36-48. 80Mhz is gevoeliger. Evt 20Mhz kan je proberen.
[/quote]
Sorry: router (enkelvoud). In de meterkast zit de Connectbox, van daar loopt een UTP kabel naar m'n werkkamer waar vervolgens een nieuwe TP Link router staat. De Connectbox staat in bridge modus.

Ik ga sowieso 20Mhz proberen op een ander kanaal. Verder ga ik óók bedraad wat loggen. Hoop dat ik daar wat meer informatie uit kan halen.
Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:22:
Ik zou een aantal dingen proberen:
• Handmatig een laag kanaal kiezen (heb je al geprobeerd maar verder blijven gebruiken)
• Kanaalbreedte op 20MHz zetten bij het testen. Dit is veruit het meest stabiel, zeker bij matige ontvangst of druk verkeer.
• Een bedraad apparaat instellen om de internetconnectiviteit te monitoren. Daarmee kan je uitzoeken of het toch niet aan de internetverbinding ligt. Wellicht valt het draadloos op omdat je vaker gebruik maakt van draadloze apparaten?
• Een nieuw netwerk instellen (SSID + andere key): zou niet mogen uitmaken maar toch...
^^ dus dit :) Ga ik doen!

Gisteren deed ik overigens een Wifi analyzer scan. En ik zag eerst alleen m'n eigen netwerk staan bij 5GHz, alleen daarna plopte ineens een "Hidden SSID" op, exact hetzelfde kanaal en sterkte (ik zat naast de router). Wat zou dit kunnen zijn/is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2IapLgFQUq3kYyuNdZmL82rvIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJ1by5p77qAYv0IqTn2yj9ae.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ik zat verder trouwens nog te denken. Heb hier nog een Oneplus 8 Pro liggen die ik niet meer gebruik. Die zou ik in principe een hele dag in de werkkamer kunnen laten liggen met een app oid aan die de boel logt. Zou dat nog helpen en zo ja, wat voor app zou ik daar het beste voor kunnen inzetten?

[ Voor 4% gewijzigd door MitchellHearth op 25-01-2022 21:29 ]

Pagina: 1