Moederbord start niet (Aorus x570 pro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05-2023
Helaas heb ik een probleem met mijn nieuw geboudwe pc setup. Soms start het moederbord helemaal niet. De keren dat die wel heeft gestart brand het lampje vga rood op het moederbord. Heb gestart met en zonder de grafische kaart. Het gaat om een aorus x570 moederbord. Het enige wat ik kan bedenken is dat de bios de CPU niet ondersteund. De case heeft enkel powerled -+ en power switch. Verder lijkt alles goed te zitten.

Suggesties ?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:33
Eerste suggestie: geef ons de info die we nodig hebben.

Dus: volledige specificaties incl psu en als je corsair ram hebt ook de versienummer op de sticks. Daarnaast ook je bios versie.

En dan ook graag wat je al gedaan hebt om het op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
- mobo aorus x570pro
- cpu Ryzen X5900
- RAM Crosair 2 x 8 GB DDR4 3600 mhz
- Case Be quiet base 500
- Cooler Darkrock pro 4
- graphics GTX 1050 TI
- Voeding Be quiet dark power pro 11 850 watt voeding

Bios zou geupdate moeten worden voor support van de ryzen 5000 series.
Geprobeerd te starten soms doet het moederbord niks. Stroom eraf en erop start de pc soms wel met foutcode VGA. getest met en zonder graphische kaart.

Vraag me af of de CPU uit het moederbord moet zijn voor de bios update. Denk ook niet dat dit het probleem is.

Case kabels powerled en powerswitch opnieuw verbonden.

Indien info ontbreekt laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
Type corsair? Verkeerde corsair +ryzen is probleem. Ook graag versienr, dat vind je alleen op de latjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33
mcknikker schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:41:

Bios zou geupdate moeten worden voor support van de ryzen 5000 series.
is het dan geen idee om dat eerst te doen? :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Helaas zijn de ladjes redelijk verstopt ivm de cooler etc. Zal kijken of het lukt.

Op de verpakking staat vengeance LPX (supports intel) AMD staat niet specifiek erop lijkt me sterk gezien het gewoon ddr4 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Bios update gaat dus niet omdat die niet doorstart. Dacht dat het met de CPU erin wel zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
mcknikker schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:57:
Helaas zijn de ladjes redelijk verstopt ivm de cooler etc. Zal kijken of het lukt.

Op de verpakking staat vengeance LPX (supports intel) AMD staat niet specifiek erop lijkt me sterk gezien het gewoon ddr4 is.
Het probleem is dat veel corsair ram niet goed samengaat met Ryzen; amd certified wel, maar andere latjes hebben vaak chips die niet super zijn icm amd. Zijn veel forumtopics ier te vinden met zelfde uitkomst. Je weet welke chips als je het versienummer hebt, want 1 type corsair kan 10 soorten chips en verschillende compatibiliteit hebben

[ Voor 11% gewijzigd door manzonderdas op 23-01-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
ram versie 8.31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
mcknikker schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:59:
Dacht dat het met de CPU erin wel zou lukken.
Wat zegt het manual hierover?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Handleiding zegt niks erover, omdat ryzen 5000 toen nog niet was. Je kun de bios zonder cpu updaten. Echter las ik online dat het ook met zou moeten kunnen vandaar. Echter lijkt me sterk dat dit zorgt voor het niet starten van de mobo, zou eerder een foutcode of beep verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
Lees dit topic al eens: zijn nanya chips, duidelijk niet de beste combinatie met ryzen

Probeer eerst je bios te updaten, misschien helpt dat. Anders ander ram nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
ga bios proberen zonder cpu erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
https://glennsqlperforman...%20on%20the%20motherboard.

Volgens deze site en meerdere zou het flashen van bios ook moeten werken met alles erop. Blijf het raar vinden dat die daardoor helemaal niet zou starten. Denk toch eerder aan het ram dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
mcknikker schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:17:
https://glennsqlperforman...%20on%20the%20motherboard.

Volgens deze site en meerdere zou het flashen van bios ook moeten werken met alles erop. Blijf het raar vinden dat die daardoor helemaal niet zou starten. Denk toch eerder aan het ram dan.
Dan haal je eerst nieuw geheugen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1e bankje overslaan vanaf cpu, dus 2en4. Vaak A2-B2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Heb ik gedaan A2-B2 thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:43
mcknikker schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:14:
Helaas heb ik een probleem met mijn nieuw geboudwe pc setup. Soms start het moederbord helemaal niet. De keren dat die wel heeft gestart brand het lampje vga rood op het moederbord. Heb gestart met en zonder de grafische kaart. Het gaat om een aorus x570 moederbord. Het enige wat ik kan bedenken is dat de bios de CPU niet ondersteund. De case heeft enkel powerled -+ en power switch. Verder lijkt alles goed te zitten.

Suggesties ?

Thanks!
Het is logisch dat de VGA led brand wanneer je geen GPU in je PC hebt, je CPU (5900x) heeft namelijk geen GPU aan boord.
Verder heeft je GPU (1050) geen/minimale UEFI-ondersteuning waardoor het maar hopen is dat je moederbord de kaart herkent en opstart (niet echt compatibel zeg maar). Het KAN werken maar dit hoeft niet (wat jij dus nu meemaakt). Je kunt bijvoorbeeld controleren of je 1050 een switch heeft om tussen UEFI en Legacy-BIOS te schakelen (zoals bijvoorbeeld de sapphire 290 heeft, lees dit maar eens https://forums.anandtech....-and-legacy-mode.2388131/ ).

Mijn advies :
0. Ik ga er vanuit dat je moederbord de laatste BIOS heeft en dat je alle onderdelen goed hebt aangesloten, je kunt 1x alles "reseaten"
1. Op GPU UEFI aanzetten (als dit kan anders door naar 2),
2. fast boot (als die aan staat) uitzetten voor maximale compabiliteit (ik vermoed namelijk dat je PC te snel door de initialisatie heen gaat)
3. Gaan zoeken naar een GPU van maximaal 5 / 6 jaar oud (290x bv).

Er is niets mis met je CPU (wat deze klacht veroorzaakt), je hebt gewoon te maken met compatibiliteitsissues omdat je hardware (GPU + CPU/mobo) van verschillende "generaties" is.

Zoals ze wel eens zeggen wanneer je mixed en matched... your mileage may vary.

[ Voor 33% gewijzigd door huubhuub op 23-01-2022 21:06 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Zojuist alles ontkoppeld. CPu eruit, memory eruit. Usb stick in de poort bios gestopt. Helaas lijkt het moederbord niet te reageren wat wel zou moeten. Het enige wat ik zie gebeuren als ik het stroom erop zet is dat de ledstrip Aorus rood gaat knipperen.

Ik ga kijken of ik support kan krijgen vanuit gigabyte omtrent het troubleshooten.

Thanks zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
@huubhuub Thanks, v.w.b. de oudheid van de gpu heb je misschien gelijk. Echter zou ik verwachten dat die ook boot op de onboard vga van het mobo zelf. Tenslotte zijn mobo en CPU wel op elkaar afgestemd.

Iedergeval heb ik gigabyte gevraagd om advies om hopelijk zo weer wat stappen verder te komen, nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:57
mcknikker schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:07:
Zojuist alles ontkoppeld. CPu eruit, memory eruit. Usb stick in de poort bios gestopt. Helaas lijkt het moederbord niet te reageren wat wel zou moeten. Het enige wat ik zie gebeuren als ik het stroom erop zet is dat de ledstrip Aorus rood gaat knipperen.

Ik ga kijken of ik support kan krijgen vanuit gigabyte omtrent het troubleshooten.

Thanks zover!
Hoe wil je je moederbord flashen zonder een werkende CPU???
Je zal altijd een werkende CPU nodig hebben om te flashen.

Dat je huidige nu niet werkt, betekend dus dat je een leen CPU zal moeten gebruiken. Misschien dat je lokale computerboer die heeft voor je?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:05
Wylana schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Hoe wil je je moederbord flashen zonder een werkende CPU???
Je zal altijd een werkende CPU nodig hebben om te flashen.

Dat je huidige nu niet werkt, betekend dus dat je een leen CPU zal moeten gebruiken. Misschien dat je lokale computerboer die heeft voor je?
Mobo heeft Q flash plus, daarmee kan je zonder cpu en geheugen het bios flashen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:26
mcknikker schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:06:
@huubhuub Thanks, v.w.b. de oudheid van de gpu heb je misschien gelijk. Echter zou ik verwachten dat die ook boot op de onboard vga van het mobo zelf. Tenslotte zijn mobo en CPU wel op elkaar afgestemd.

Iedergeval heb ik gigabyte gevraagd om advies om hopelijk zo weer wat stappen verder te komen, nogmaals dank!
welke onboard gpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:57
freaky35 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Mobo heeft Q flash plus, daarmee kan je zonder cpu en geheugen het bios flashen
ok. Ik dacht dat je altijd een CPU op zijn minst nodig had.
Weer wat geleerd vandaag O-)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
@borft https://www.gigabyte.com/.../X570-AORUS-PRO-rev-10#kf. Met de HDMI 2.0 support ga ik ervanuit dat deze onboard graphics ondersteund. Maar dit kan ook een foutieve aanname zijn van mijn kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
mcknikker schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:57:
@borft https://www.gigabyte.com/.../X570-AORUS-PRO-rev-10#kf. Met de HDMI 2.0 support ga ik ervanuit dat deze onboard graphics ondersteund. Maar dit kan ook een foutieve aanname zijn van mijn kant.
je hebt helemaal gelijk, alleen heb je dan wel een cpu nodig met geïntegreerde gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:26
Hij ondersteunT cpu's met een geintegreerde gpu, maar jouw cpu heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Oke helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:43
Dit is inderdaad niet juist knikker.

Moederbord + cpu met een igp moet je dan hebben. De 5900x heeft GEEN igp (interne videokaart).

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beeldscherm aansluiten op je GTX 1050 TI

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
@Hackus Al gedaan op advies van gigabyte alleen 1 ram stick cpu, cooler en vga aansluiten. Helaas start het moederbord niet verder dan 2 led bleepjes op het moederbord. atx + 8/4 pin zitten goed aangesloten op het moederbord.

https://drive.google.com/...acFZACZg/view?usp=sharing

Wacht nog op verdere reactie. Heb tevens crossair aangeschreven over het support omtrent de huidige ram sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-07 22:04
- Probeer om de moederbord uit de kast te halen en kijken of hij het wel doet. Kan misschien sluiting zijn van je
case.

- Voor de bios update wel de goede bestand de goede naam gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
@Evertt Goede naam gegeven voor het bios bestand, wat bedoel je met sluiting? Ik zal proberen alles weer uit de case te halen.. Helaas betekent dit dat alles en dus ook voeding weer eruit moet. Maar is niet anders. Hopelijk kan ik zo achter het probleem komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
belangrijk ook, voor Q flash moet je USB stick fat32 geformat zijn, werkt niet met NTFS of EXfat partities

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
mcknikker schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:16:
@Evertt Goede naam gegeven voor het bios bestand, wat bedoel je met sluiting? Ik zal proberen alles weer uit de case te halen.. Helaas betekent dit dat alles en dus ook voeding weer eruit moet. Maar is niet anders. Hopelijk kan ik zo achter het probleem komen.
Dat je moederbord sluiting maakt met de kast waardoor er kortsluiting is.

Al geprobeerd een andere bios versie te nemen? Bij mij werkte dat ook bij een nieuwe pc met een bios update.

[ Voor 10% gewijzigd door Evertt op 25-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
@Evertt @blamauci usb stick is fat32 geformateerd. Alles uit de kast gehaald geen verschil. Fan zou ook moeten draaien en lampjes knipperen bij bios update. Zal een andere usb stick proberen en of andere bios versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
ok, nouja ik zie regelmatig mensen hiermee de fout in gaan, en zag in het topic dit verder niet vernoemd worden dus was een poging waard

ook is het vaak met Q-flash of bios flashback etc, maar 1 bepaalde usb poort achterop die daarvoor geschikt is, geen idee of dit bij jou moederbord ook zo is, maar dit kan ook een dingetje zijn

[ Voor 42% gewijzigd door blamauci op 25-01-2022 16:54 ]

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Helaas is het product uit 2e hand. En adviseert de leverancier dit als defect aan te melden. Wat wel raar is dat het in het begin even gedraaid heeft inclusief alle fans, behalve dat het lampje vga rood ging branden en geen beeld.
Helaas niet even plug and play..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
mcknikker schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:55:
Helaas is het product uit 2e hand. En adviseert de leverancier dit als defect aan te melden. Wat wel raar is dat het in het begin even gedraaid heeft inclusief alle fans, behalve dat het lampje vga rood ging branden en geen beeld.
Helaas niet even plug and play..
Bij zulke componenten vertrouw ik nooit 2de hands. Of het moet het van een computer winkel af komen.

Hopen dat je deze nog retour kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mcknikker schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:16:
Sowieso altijd testen op de doos van het moederbord, en niet vergeten spacers te gebruiken bij het weer inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Ik heb de boel netjes ingebouwd ook met spacers dus daar ligt het niet aan. Helaas beetje pech dat het niet werkt, anders was het geen probleem. Volgende keer eerst testen uit de kast inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:55

KneoK

Not in a million lightyears

Een bios update gaat het probleem hoogstwaarschijnlijk gewoon oplossen, maar dan moet je het wel exact op de juiste manier doen.

- laatste bios van de Gigabyte website downloaden (let er ook op dat je de bios voor het juiste moederbord pakt, Gigabyte heeft een aantal Aorus x570 bordjes)
- bios hernoemen naar gigabyte.bin
- bij voorkeur een kleine usb stick fat32 formatteren en alleen het bin bestand er opzetten
- usb stick in de witte poort aan de achterkant stoppen
- zorgen dat moederbord stroom heeft (dus 24 pins atx en 4/8 pins aangesloten)
- voeding inschakelen
- niet de pc inschakelen met de power knop maar het q flash knopje op je moederbord indrukken (ik moest 'm even ingedrukt houden)

Als je dit allemaal exact zo doet dan gaan er wat ledjes branden/knipperen. Wachten totdat de boel uiteindelijk opnieuw opstart.

Dit kan zonder cpu/geheugen/videokaart maar uit eigen ervaring werkt het ook met alle componenten aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door KneoK op 25-01-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Als de bios niet up-to-date zal zijn zullen de fans wel draaien. Die draaien niet op de filmpje te zien.
Alleen zie de RGB led even aan en uit gaan.

Denk dat de moederbord kapot of de voeding.
Of een aansluiting probleem met de voeding kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcknikker
Zodra ik een andere usb erin stop. en ik houd het qflash langer ingedruk zie ik wel dat het lampje op de usb heel even gaat branden na korte tijd weer uit. verder gaan de fans niet aan. Ik laat het even rusten voor paar dagen als ik nieuw moederbord zou aanschaffen, wil ik wel zeker weten dat dat het probleem is.

• mcknikker
Probleem is gelukkig gefixed. PSU bleek defect en veroorzaakte kortsluiting op het moederbord.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Spuit 11. Pagina 2 niet gelezen :p

[ Voor 90% gewijzigd door Dagion op 17-02-2022 19:15 ]

Pagina: 1