Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 15:00
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXnpPaKTocisszEG-obiLJT4HvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfrKNWQS9kiZ8eFAuKs6ZjKN.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het gaat het om een plat dak. Ruimte is 43 m2. Plan is om 15 x 385 wp panelen neer te leggen van Ja Solar met een goodwe omvormer van 4000 <-- dit kwam uit de sunnyweb designer van SMA. Die gaf een sunnyboy 4.0 aan.
Opstelling wordt oost / west. 1 v.d. rijen moet dan voor de helft oost / voor de helft west opgesteld worden.
Schaduw
Er is momenteel 1 pijpje wat schaduw problemen geeft. Dit is voor de afvoer van douche. Mogelijk dat dit ook op een andere manier opgelost kan worden.
Jaarverbruik
momenteel 3000 Kwh maar er moet ook een warmtepomp komen dus schat het op zo'n 6000kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
goedkoop mogelijk. Maar ik ga nu uit van rond de €3000
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf doen.
Bijhouden van data
Via Wifi is prima
Reeds verkregen offertes
geen
Regio
Groningen

Vragen:
Als ik naar de specsheets van de SB4.0 kijk heeft deze een maximaal wp vermogen van. 7500 WP. als ik kijk naar de totaal WP wat op het dak gaat liggen (385 * 16 = 6160) lijkt me dat wat veel. Wat zou een goede alternatieve zijn? Of toch maar gewoon de Sunny Boy pakken...

Heeft een van jullie nog tips voor de opstelling / paneel soort. Ik heb eerst gekeken naar de langere panelenmaar dat lijkt niet te passen op de montage set clickfit evo van winkelman zonnepanelen.
Zijn er ook montage manieren waarop dit wel kan?
Hoe wordt een dergelijk systeem verankerd?
Wat voor groep zou ik moeten kiezen voor een dergelijke setup? 16 BCA karakteristiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Budget 10.000,- zeker? :+

Kan je dak dit gewoon hebben?
Je zou portrait oost west kunnen leggen, wat is de breedte maat van het dak? Eventueel op betonvoeten zodat je gelijk ballast hebt.

Groep 16A B aardlekautomaat

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 22-01-2022 19:49 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat is je gasloos plan? PV heeft daar erg weinig mee te maken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:42:
Wat is je gasloos plan? PV heeft daar erg weinig mee te maken :)
De komma staat er niet maar je moet het anders lezen. ;)

Het is een doe het zelf pv plan, en we moeten hem van het gas af helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ook een beetje verwarrend om een Goodwe te selecteren aan de hand van SMA specs.
Maar op zich is een 4 kW omvormer niet verkeerd voor 6 kWp o/w.

Portrait o/w lijkt hier inderdaad beter te passen, met halfcell panelen en 2 mppts een goede optie. Dan kan je meer vermogen kwijt (16*400?) en wordt 3fase een overweging (ivm netspanning, selectiviteit en futureproofing).

Als je met PV ombouwt naar 3fase, dan kan je ook van die kosten de BTW terugvragen. Het overwegen waard als je uiteindelijk gasloos wil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
Hey all, bedankt voor jullie reacties!

@Rol-Co Dit dak gewoon hebben? Het dak is van mijn ouders die het huis bezitten. Het grote dak willen we gebruiken, verder zijn er nog een keuken dak, en een bijkeukendak wat eventueel gebruikt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwVbG6bZXvnXKUMcq5ecR5pqXno=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y0ExstUJDc3JOJx0jwV7vsUo.png?f=user_large
maten zijn * ongeveer, ben nog niet met meetlint het dak op geweest.

grote dak is 4,34 x 10,5
groen vlak is 1,8 x 3,55
bijkeuken 2 x 5,32 m

@Proton_ De verbinding tussen pv-plan en gasloos-plan zie ik als dat je zoveel mogelijk elektriciteit opwekken om zo de uiteindelijke energierekening laag te houden. Dus hoeveel energie ga je ongeveer verbruiken per jaar, dan wil je dat per jaar opwekken met je zonnepanelen. Ik ben op de hoogte van het feit dat dit gaat veranderen als de salderingsregeling er per 2024 af gaat. Wat betreft het gasloosplan, als ik de berekening gebruik die elders op het forum staat, namelijk de koevlaas formule komt dit huis op een 7 kwh panasonic monobloc j. Heb zelf een H aangesloten dus dan moet de J ook wel lukken. Verder SWW met doorstroomverwarming. Eventueel nog infra rood panelen in kantoor. Electrische vloerverwarming badkamer. Verder de Jaga's nog even uitstellen. Woonkamer kan ook bijgestookt worden met houtkachel. Serre eventueel nog vloerverwarming leggen op termijn. Dak isolatie is voltooid. Vloer isolatie is problematisch.

Verder de Goodwe is wat goedkoper dan de SMA; heb even in de specs van de goodwe 4 gekeken. Daar stond Max DC doorvoervermogen 5460.

3 fase heb ik ook over nagedacht idd slim om mee te nemen in de btw aangifte en kan ook gelijk de 'juiste' groep erop gezet worden.

budget 10000 is wat te hoog op dit moment. Volgens mij komen ze niet in aanmerking voor die subsidie van 10000. Eventueel lening zijn we nu nog aan het overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door bspans op 23-01-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@bspans

Op het grote dak passen dus wel 2 rijen van 10 panelen portrait als ze 99 breed zijn en 2m lang, wel even zoeken omdat ze tegenwoordig weer vaak 1m5 breed zijn.
Mijn 410Wp Ja-solar zijn 99x2m1 dus daar zouden er zo 20 op passen, dan zit je al 8200Wp oost-west maar redelijk plat.

Solar bouwmarkt heeft zo snel niets in die maat, op 10m 50 zou heel misschien dit net 20x passen maar anders gewoon 18 natuurlijk, ook mooi.
https://www.solar-bouwmar...ku-cs3n-420ms-perc-s.html
Prijs is wel ok, zwart hoeft niet op een plat dak en met 20 stuks 8400Wp

Maar dan de keuze van montage materiaal, 22 betonvoeten is nogal wat, misschien toch een aluminium systeem met minder gewicht.
22x45 kg + 20x 20kg = 1390kg over het hele dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
Goede tip van die canadian solar. Dacht dat dat heel duur was maar lijkt mee te vallen.
Pagina: 1