Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Vraag
Beste antwoord (via Makkelijk op 24-01-2022 20:44)
StaltonlateiMakkelijk schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Nee, het voelt/klinkt als staal en was wat rood maar nu ik 3 gaatjes heb geboord denk ik aan beton met kiezels. Is dat logisch?
Alle reacties
Die stalen balk is waarschijnlijk een latei en die is bedoeld om "draagkracht" te voorzien aan alles boven de ramen; het kozijn zelf en glas zal geen enkele draagkracht genereren.
Bij veel huizen is deze slecht enkele centimeters "dik" (hoog) maar het is zonde om lukraak elke 3cm nu gaten te gaan boren.
Weet niet wat voor gordijnrail of netjes je zou willen maar is het niet een idee om (bijvoorbeeld) een harderhouten of lichtmetalen "rail" tussen de 2 muren links & rechts op te hangen?
Bij veel huizen is deze slecht enkele centimeters "dik" (hoog) maar het is zonde om lukraak elke 3cm nu gaten te gaan boren.
Weet niet wat voor gordijnrail of netjes je zou willen maar is het niet een idee om (bijvoorbeeld) een harderhouten of lichtmetalen "rail" tussen de 2 muren links & rechts op te hangen?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik wil het gordijn niet helemaal tot de linkermuur laten doorlopen dus dat zou raar staan. Hoe hoog is een latei in een jaren 50 woning doorgaans? Wellicht kan ik een lat erboven plaatsen en het op die manier oplossen.
Edit: ik heb zojuist ook nog even 11cm boven het kozijn geboord en daar kom ik óók even diep, dus nu vermoed ik dat het een betonnen latei is ipv staal. Is dat logisch in een huis uit 1959?
Ik heb geen sds boren, morgen even regelen en kijken wat er gebeurt.
Edit: ik heb zojuist ook nog even 11cm boven het kozijn geboord en daar kom ik óók even diep, dus nu vermoed ik dat het een betonnen latei is ipv staal. Is dat logisch in een huis uit 1959?
Ik heb geen sds boren, morgen even regelen en kijken wat er gebeurt.
[ Voor 73% gewijzigd door Makkelijk op 22-01-2022 18:35 ]
Hier, hetzelfde probleem. gordijnrails aan plafond bevestigen zonder boren
Maar wel anders.sypie schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:25:
Hier, hetzelfde probleem. gordijnrails aan plafond bevestigen zonder boren
Weet je zeker dat er een stalen latei ligt?
Doorgaans ligt er een staltonlatei oid in bij binnenmuren.
Nee, het voelt/klinkt als staal en was wat rood maar nu ik 3 gaatjes heb geboord denk ik aan beton met kiezels. Is dat logisch?MLLL schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:04:
Weet je zeker dat er een stalen latei ligt?
StaltonlateiMakkelijk schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Nee, het voelt/klinkt als staal en was wat rood maar nu ik 3 gaatjes heb geboord denk ik aan beton met kiezels. Is dat logisch?
Wees voorzichtig met gaten boren in je latei, kan de draagkracht vd latei beïnvloeden.
8x 6mm niet supersnel een probleem denk ik?Jeweetje schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:52:
Wees voorzichtig met gaten boren in je latei, kan de draagkracht vd latei beïnvloeden.
Zit ook staal/ijzer in die latei (zoals op de foto). Meestal 2 pinnen naast elkaar. Die zou ik wel heel houden.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
:strip_exif()/f/image/IyAyLYa4JA0BUbrKV9OvYBbb.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk opgelost met latje in latei zodat ik wat speling zou hebben als het ergens op ijzer kwam. Zat inderdaad wapening in waar ik nog 2x op stuitte. Wapening lag dus verre van gelijkmatig of waterpas want al m’n gaten waren op dezelfde evenwijdige lijnen.
Thanks, blij dat ik niet gewoon de boorhamer er in heb gezet op 1 lijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 27-01-2022 16:32 ]
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/psOmJQFO6uAHNHxbjdWMFJti.jpg?f=fotoalbum_large)