gordijnrails aan plafond bevestigen zonder boren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:19
In de keuken zit een 4 meter lange pui in een soort van nis. "Op" de nis ligt een grote dubbele stalen balk (2 x hoek). Tegen de onderkant zit een stucplaatje waarna alles is afgestuct.
Nu heeft mevrouw paQ bedacht dat ze daar "tóch een soort van vitrage wil" hebben :|

Ik kan onmogelijk in die stalen balk gaan boren, en ca 9-12 mm aan gips gaat het ook niet doen vrees ik.
Een megamagnetische gordijnrails lijkt niet te bestaan.
Blijft over.... lijmen....
Het gaat om vitrage, dus echt zwaar zal het niet zijn, maar blijft zoiets zitten? Zoveel oppervlak zit er volgens mij niet aan de achterkant van een gordijnrails.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:53
Waarom is het onmogelijk om in die stalen balk te boren? Zou prima moeten kunnen met het juiste gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het staal is 10-12 mm dik. Kan ik daar zo zonder koeling in gaan boren?

Een ander idee dat ik had (maar ook niet het makkelijkste) is een sleuf in het gips frezen, en dan de rail erin kitten.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 14-10-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
paQ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:33:
Tuurlijk! Anders beetje WD40 of ander spul erbij. Niks aan de hand.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je boor of boortje te warm wordt moet je gewoon een pauze inlassen, maar dat is bij in steen boren ook.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou eerder een lat in de kleur van je stucwerk aan je nis verlijmen. Dan schroef je daar je gordijnrails aan vast. Een paar mm dikte zou al voldoende moeten zijn om het voldoende stevig te kunnen vastschroeven.

Heeft als voordeel dat je rails later altijd weer verwijderd kan worden. Wel zo handig bij schilderen of andere werkzaamheden. :)

Als je je vitrage goed afstelt, zie je daar ook helemaal niets van terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 14-10-2021 09:35 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 16:46
Deftige zelftappende schroeven lukt dat ook. Maar zoals Question Mark aangeeft; mogelijk eerst een lat vastschroeven en daarop de rails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 16:23
Met high tack zou je de gordijnrails naar mijn inzicht direct aan het plafond kunnen lijmen. Als je hele zware gordijnen gaat hangen wordt het wellicht spannend maar voor lichte vitrage zie ik dat er niet zomaar af komen.
Voor goede hechting wordt wel wat speling tussen oppervlakte aangeraden. Je zou met vulplaatjes die mm speling kunnen creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:43

Sharky

Skamn Dippy!

significant schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:53:
Met high tack zou je de gordijnrails naar mijn inzicht direct aan het plafond kunnen lijmen. Als je hele zware gordijnen gaat hangen wordt het wellicht spannend maar voor lichte vitrage zie ik dat er niet zomaar af komen.
Voor goede hechting wordt wel wat speling tussen oppervlakte aangeraden. Je zou met vulplaatjes die mm speling kunnen creëren.
Dat maakt vervanging of onderhoud niet echt makkelijk. Ik denk dat een lat tacken en de gordijnrails schroeven een betere keus is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:30:
In de keuken zit een 4 meter lange pui in een soort van nis. "Op" de nis ligt een grote dubbele stalen balk (2 x hoek). Tegen de onderkant zit een stucplaatje waarna alles is afgestuct.
Nu heeft mevrouw paQ bedacht dat ze daar "tóch een soort van vitrage wil" hebben :|

Ik kan onmogelijk in die stalen balk gaan boren, en ca 9-12 mm aan gips gaat het ook niet doen vrees ik.
Een megamagnetische gordijnrails lijkt niet te bestaan.
Blijft over.... lijmen....
Het gaat om vitrage, dus echt zwaar zal het niet zijn, maar blijft zoiets zitten? Zoveel oppervlak zit er volgens mij niet aan de achterkant van een gordijnrails.
Vitrage weegt niets. Ik heb verduisterende gordijnen (wel relatief lichte stof) uiteindelijk direct met tuimelpluggen aan de stucplaten (+stucwerk) bevestigd. Hangt als een huis, echt geen enkel probleem. Heb wel wat extra klemmetjes gebruikt om het gewicht te verspreiden. Nu elke ~30cm een klemmetje. Met vitrage zou ik het helemaal zonder problemen aandurven.

Edit: overigens zit de rail bij mij welk haaks op de stucplaten, dus het gewicht is over veel verschillende platen verdeeld. Wellicht maakt dat nog uit. Maar dan nog: bestel die vitrage en kijk wat het weegt. Ik vermoed praktisch niets :P

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 14-10-2021 09:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02

Een ander idee dat ik had (maar ook niet het makkelijkste) is een sleuf in het gips frezen, en dan de rail erin kitten.
Je kan in metaal prima boren zonder koeling.
Omdat je boven je hoofd werkt, zet een veiligheidsbril op!!
(gipspoeder in je oog is naar, ijzer spanen/vijlsel nog veel vervelender)

je kan een boortje 3-4mm gebruiken en dan gewoon een schroef of zelftapper erin draaien.
Of je boort 6mm en gebruikt een plug.

Als je cobalt boren gebruikt, dan heb je aan een boortje genoeg.
Je kan een setje kopen, maar ze zijn ook los verkrijgbaar.
Ze hebben een beetje gunmetal kleur coating.
https://www.gamma.nl/asso...-hss-co-6-delig/p/B478898

De goudgeel gecoatte boren zijn veel minder duurzaam, het zou dan best kunnen dat je 2 of 3 boortjes verslijt.

Overigens is er ook nog de optie montagekit. :D
als je een houten afwerklat neemt kun je die gewoon tegen de bovenkant aan lijmen met montagekit.
Dan kun je daarna de rail eenvoudig vastschroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 14-10-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik ga voor het verlijmen van een lat en dan daar de rails op schroeven. Wil je de rails ook nog wegwerken achter een lat?

Die montagekit van "vandaag" is wel sterk hoor. Ik heb een houten koof gemaakt om verwarmingsbuizen in een hoek van een kamer weg te werken. Gewoon die koof gemaakt uit wat afvalhout wat ik nog had liggen. Toen wilde ik dus steunen gaan maken van een paar blokjes hout om de koof daarop vast te schroeven, maar uiteindelijk toch gekozen om een keer niet eigenwijs te zijn en gewoon de bus Polymax te pakken. Geen centje pijn, terwijl die koof deels uit hardhouten multiplex (15mm dik), deels uit MDF (12 mm dik) en wat vuren latten bestaat. Ding weeg niet niks. Muurvast.

Ik twijfel alleen een beetje aan kitten op de supergladde achterkant van een gordijnrail. Vraag me af of dat wel goed genoeg gaat hechten. Hout, steen, stucwwerk.... da's allemaal geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Met high-tack blijft het wel zitten, maar je hebt wel kans dat het gips het eerder opgeeft dan je kit, dan ben je wel verder van huis.

Ik ben onderdeel van team gaatjes boren. Zeker als je weet dat het staal is, hoef je ook niet een boel bevestigingspunten te maken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK, wellicht is 4 mm voorboren nog zo'n gek idee niet, en dan met zelftappertje 4,5 oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:20
Hooglander1 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:08:
Met high-tack blijft het wel zitten, maar je hebt wel kans dat het gips het eerder opgeeft dan je kit, dan ben je wel verder van huis.

Ik ben onderdeel van team gaatjes boren. Zeker als je weet dat het staal is, hoef je ook niet een boel bevestigingspunten te maken.
Ik verwacht ook dat op een gegeven moment die gordijnrail op de grond ligt met aan de achterkant nog een paar stukjes karton :P

Ik zou ook kleine gaatjes boren en draad tappen. Veel heb je er dan niet nodig en diep hoeft het ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 15:21
Kruitschiethamer. Heerlijk gereedschap om zaken mee vast te zetten aan metalen profielen.
Voor gordijnrails wellicht ietwat overkill. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

leecher schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Ik verwacht ook dat op een gegeven moment die gordijnrail op de grond ligt met aan de achterkant nog een paar stukjes karton :P
Daarom ook eerst een lat. Die kun je dan over de hele lengte en breedte verlijmen. Dat gaat echt niet loskomen hoor. We hebben het hier over max een kilo of 7?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Klemmen is ook nog een mogelijkheid. Ik heb mijn vitrages aan een soort douchegordijn-stang met veer hangen, die zit geklemd tussen de kozijnen.
Edit: al is het bij mij geen 4 meter breed.

[ Voor 13% gewijzigd door zacht op 14-10-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bovenkant kozijn is gelijk aan plafond? Of zit er nog een stukje wand (latei) boven je kozijn? (3) of (4)
Mocht dat het geval zijn dan kun je ook voor een wandmontage-setje kiezen.
Of in het geval van een houten kozijn in kozijn schroeven (1).

Afbeeldingslocatie: https://www.skil.nl/media//contentmanager/items/stepbystep/g/o/gordijnrail-1600_600.png

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 14-10-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 17:36
En op het kozijn iets? Dat gebeurd ook vaak met draai-kiepramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

zacht schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:04:
Klemmen is ook nog een mogelijkheid. Ik heb mijn vitrages aan een soort douchegordijn-stang met veer hangen, die zit geklemd tussen de kozijnen.
Edit: al is het bij mij geen 4 meter breed.
Dat was ook mijn eerste gedachte, een roede in de nis klemmen of bevestigen aan de zijkant. En hij sneuvelde op die 4 meter inderdaad. Dat gaat 'm echt niet worden als je het een beetje subtiel wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-05 20:49
gaatje voorboren en tappen ^^

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-05 21:34
Iets met magneten zou ook wel een vette tweakers oplossing zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom niet gaan voor een mooie (bijvoorbeeld RVS) gordijnrail vóór de nis. In plaats van "doe ik niet want lelijke haken/rail" wordt het dan juist een blikvanger.

Niet onbelangrijk: Wil je de oplossing in of voor de nis? En wat voor pui is het, gewoon één groot raam, meerdere ramen of deuren/schuifdeuren?

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 14-10-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 10:32
significant schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:53:
Dat lijkt leuk maar eigenlijk zit het zo vast als de verflaag op het plavond.
Kun je super kit hebben maar dat valt met verf en al van het plavond af.
Ik stel voor om toch een paar gaten in het staal te boren met een goede boor dus niet die zwarte bouwmarkt troep.
En dan of zelftappers gebruiken of draad tappen.
dan zou ik daar een lat mee aan het plavond schroeven en daar de gordijn rail op vast met hout schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40
Om nog een alternatief te geven: als je iemand bent of kent die kan lassen, een paar stukjes draadeind aan de balk vastlassen. Moet je alleen wel eerst wat stucwerk verwijderen om er goed bij te kunnen.

Maar ik zou eerst proberen te boren, lijkt me het minst bewerkelijk idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als de vitrage niet elke dag open en dicht hoeft kun je de magneten ook in de vitrage naaien en rechtstreeks op de metalen balk bevestigen. Heb je geen gewone gordijnen trouwens daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Gaatje boren in constructiestaal is toch niet zo moeilijk? Het is maar Fe37.
Afgezien van een scherp boortje van goede kwaliteit moet je het toerental niet te hoog zetten. Dan kan je wel 100 gaatjes boren voordat het boortje op is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Question Mark schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Daarom ook eerst een lat. Die kun je dan over de hele lengte en breedte verlijmen. Dat gaat echt niet loskomen hoor. We hebben het hier over max een kilo of 7?
Ja, misschien wel. Maar misschien wil de TS wel hele zware gordijnen, of is hij net zo lomp als ik dat vandaag of morgen iets of iemand er in blijft hangen en het hele zooitje van het plafond trekt. Ik zou die constructie in notime omtoveren tot een plank met wat stukjes karton erop en een tot vloerkleed veroordeeld gordijn hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:09
Staaldraad spannen van muur tot muur? En daar de vitrage aan ophangen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
leecher schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

Ja, misschien wel. Maar misschien wil de TS wel hele zware gordijnen, of is hij net zo lomp als ik dat vandaag of morgen iets of iemand er in blijft hangen en het hele zooitje van het plafond trekt. Ik zou die constructie in notime omtoveren tot een plank met wat stukjes karton erop en een tot vloerkleed veroordeeld gordijn hebben.
je onderschat montagekit echt heel erg.
als ik een plank van 8cm breed en 2,1m lang tegen het plafond kit, krijg jij hem er echt niet meer vanaf.
High tack heeft een treksterkte van 2,2N/mm2

Dat krijg je alleen los door er een plamuurmes doorheen te meppen.
De kans dat het gips naar beneden komt is groter dan dat de lat loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@FRANQ

dat is wat ik bedoel :P Die montagekit zit dan nog aan het plankje samen met het karton omdat je dat wel los krijgt van de stucplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
leecher schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:42:
@FRANQ

dat is wat ik bedoel :P Die montagekit zit dan nog aan het plankje samen met het karton omdat je dat wel los krijgt van de stucplaat.
:9

Dan is het dus afhankelijk van de constructie van het koofje :P

Mijn gordijnen (kamerhoog vitrage en verduisterde overgordijnen) hangen aan 5 plugjes in een 9mm gipsplaat.
Kan me de kramp in de arm van het omhooghouden van het gordijn nog herinneren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Question Mark schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Hij heeft het over vitrage. Eerder max 700 gram denk ik :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07
den braven high tack.
bijvoorbeeld, maar er zijn veel montage kitten die overal en alles vast plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:16
geldersscheepje schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:38:
Staaldraad spannen van muur tot muur? En daar de vitrage aan ophangen.
Nee, tape is altijd de oplossing he (kan als bevestiging plafond maar ook de mond van mevrouw paQ natuurlijk) :+

Als boren niet lukt/etc, dan zou ik inderdaad de oplossing zoeken zoals voorgesteld door @Cheesy

[ Voor 27% gewijzigd door mgizmo op 14-10-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Cheesy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:08:
Bovenkant kozijn is gelijk aan plafond? Of zit er nog een stukje wand (latei) boven je kozijn? (3) of (4)
Mocht dat het geval zijn dan kun je ook voor een wandmontage-setje kiezen.
Of in het geval van een houten kozijn in kozijn schroeven (1).

[Afbeelding]
dat is echt enorm krap, maar wel naar gekeken

Het betreft 4 glaspanelen, waarvan de twee middelste deur zijn. Ik zou dan in het midden een overspanning hebben van 2 meter, maar bovenal is een klem tegen de kozijnen ook weer lelijk.

Als je zo relatief makkelijk in het staal kan boren, dan doe ik dat gewoon. gordijnrail vlak er tegen, all good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40
JukeboxBill schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:41:
Gaatje boren in constructiestaal is toch niet zo moeilijk? Het is maar Fe37.
Afgezien van een scherp boortje van goede kwaliteit moet je het toerental niet te hoog zetten. Dan kan je wel 100 gaatjes boren voordat het boortje op is.
Kan nog wel eens tegenvallen hoor. Er wordt tegenwoordig ook veel in S355 geconstrueerd. En als je boven je macht staat te werken zonder kleeftol heb je daar een behoorlijke kluif aan. Maar goed eerst maar eens proberen zou ik zeggen. Een plan b kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
Kan je gewoon in boren, stalen balk is ook geen probleem.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2021 19:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
mcDavid schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

Kan nog wel eens tegenvallen hoor. Er wordt tegenwoordig ook veel in S355 geconstrueerd. En als je boven je macht staat te werken zonder kleeftol heb je daar een behoorlijke kluif aan. Maar goed eerst maar eens proberen zou ik zeggen. Een plan b kan altijd nog.
Ja, het gaat niet vanzelf.
Boven je macht werken moet je ook niet doen. Zo dicht mogelijk bij het plafond op een stevige trap, zodat je goed druk kan zetten. Dan moet het wel lukken. Gaatje van 4 mm hoeft niet eens helemaal door. Als een parker 2 a 3 gangen in het staal zit is dat in dit geval voldoende.
En als @paQ eerst een lat monteert, dan zijn 4 a 5 gaatjes genoeg. Hangt er een beetje van af hoe recht de lat is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Kun je geen folie op het raam plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05 16:14
dreamscape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:44:
Kruitschiethamer. Heerlijk gereedschap om zaken mee vast te zetten aan metalen profielen.
Voor gordijnrails wellicht ietwat overkill. :)
En jij wil beweren dat zo'n ding door 1 cm dik staal heen knalt? Geloof er helemaal niets van. Een metalen profiel is iets heel anders als een metalen balk.

Ik zie volgens mij niemand het er over hebben, maar in het gips moet het volgens mij ook echt wel kunnen, met wat hollewandpluggen.
Maar in de balk boren lijkt mij ook de beste oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 14-10-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PP_Sound schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:25:
Kun je geen folie op het raam plakken?
Dat is niet gezellig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
WEBGAMING schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

En jij wil beweren dat zo'n ding door 1 cm dik staal heen knalt? Geloof er helemaal niets van. Een metalen profiel is iets heel anders als een metalen balk.

Ik zie volgens mij niemand het er over hebben, maar in het gips moet het volgens mij ook echt wel kunnen, met wat hollewandpluggen.
Maar in de balk boren lijkt mij ook de beste oplossing.
Dr valt niet veel te hollewandpluggen.
Het is een stucplaat tegen het staal gekit. Daar een din laagje stuc op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Neem je een folie met vitrage motiefje. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Strook multilplex met deze unit vastschieten ben je in enkele minuten spekkoper

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L19pg2wFclUfJOobA5lCYTXHwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkzo53ZmOFjGwSoTscc1O7nA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
paQ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Dr valt niet veel te hollewandpluggen.
Het is een stucplaat tegen het staal gekit. Daar een din laagje stuc op.
oke, dat maakt het nog eenvoudiger, ik dacht dat er een holle ruimte tussen zat.

Je tekent met behulp van de rail de plaatsen voor de gaatjes af.

Je neemt een boortje 3mm en boort de gaten.
https://www.toolstation.n...balt-boor-geslepen/p17336

Paar zelftappers voor in de geboorde gaten. (zelftapper is iets groter dan het geboorde gat)
https://www.toolstation.n...WjXog8veFv0hoCGf4QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
goed, change of plans.
Ik wil 'perse' een wave gordijn (niet geplooid dus) en dat vind ik eigenlijk alleen mooi wanneer het zo kort mogelijk op het plafond zit. Wat inhoudt dat ik de rails in het plafond wil verwerken / flush met het oppervlak.
Het betreft een riemgedreven aqara profiel. Dat (misschien gelukkig?) vrij groot is.

Nu zit ik echter nog steeds met de bevestiging.
De sleuf die ik in de gipsplaat wil zagen om het profiel te huizen, zit precies tussen twee stalen hoekbalken in. Hier en daar zitten de balken met elkaar verbonden, dus ik zal sowieso moeten kijken of ik daar kleine stukjes van weg kan zagen / snijden.

Dit is de situatie give or take:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kxLftlc_GZgRPFSHM7bxyNJqLA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0m2EuKJIV4l4UVKNUulBZ63X.gif?f=fotoalbum_large

Het profiel is 32,5 x 27mm.
Meegeleverd zijn stalen plaatjes die ik bovenop het profiel kan klemmen, en dan op die manier (normaliter) dien vast te schroeven. Maar zou ik dat zo doen, dan 'steekt' m'n profiel nog altijd minimaal 18 mm uit. (27 van profiel + minimaal 1 van het plaatje)
Het profiel past met gemakt tussen de stalen hoekprofielen, maar dan heb ik 0 bevestigings-mogelijkheid, althans niets anders dan strak langs het hoekprofiel zagen en die zijkant als lijmoppervlak gebruiken. Ik weet dan alleen haast zeker dat het profiel dicht `al buigen, want de motor en accu aan het profiel wegen samen ook nog best wat, en dan moet de (lichte) gordijnstof er ook nog aan op 4 m lengte.

Idealiter zou ik dus iets hebben waardoor ik in wezen het profiel aan de plaat hang, en dan van bovenaf.
Probleem is natuurlijk dat je dan eigenlijk alleen van bovenaf het profiel op het 'plafond' moet laten zakken, en dat gaat uiteraard niet.

Een andere optie is het profiel geheel in het plafond drukken, en dan aan de onderzijde aan weerskanten een aluminium strip monteren die als het ware het profiel dragen. Ik vraag me alleen af of dat mooi is, ik zou natuurlijk iets kunnen laten knippen en daarna in dezelfde latex afwerken.

Zie ik een makkelijkere manier over het hoofd hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-05-2023
wat zit er boven je stalen profiel? betonnen vloer, dak etc

[ Voor 25% gewijzigd door Jd2074256 op 17-01-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Jd2074256 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:58:
wat zit er boven je stalen profiel?
muur :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ri9sB712Fq-qApX-68H68EuMVdE=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kwW1a23thXTjTmtKYLNGnSvp.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hKH-if5LdF7EFEbiVjVe-vI3vg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/UaFA08aWYPHeZc7PRtSPPQb2.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWtKIX7LX9mP6kvyBTyXvj4yMrE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/gdngNH1GnJbbwg2zQbnzRfOB.gif?f=fotoalbum_large

Buitenblad op de buitenste balk, binnenblad op het binnenste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
het is dus een massieve muur? anders heb je er lucht boven van je spouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jd2074256 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:09:
het is dus een massieve muur? anders heb je er lucht boven van je spouw
Nou, de gordijnrail gaat tussen de balken in.
Die zitten onderling verbonden, maar daar moet ik nog onder passen denk ik.
Dit is de draagbalk in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi7OJExbjnVowYSHZ5W8Be6VH5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8d4qtOnzklSGizpYlod9CMtG.jpg?f=fotoalbum_large

De dubbele dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hmmm
Ik zou hem er ook aan kunnen “ophangen” bedenk ik me net. Er zitten 5 van die plaatjes ingelast. Als die mooi water pas (zouden) zitten, dan is daar misschien nog wat op te fabrieken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GloriX
  • Niet online
En houten klossen tussen de balken klemmen en daarop je rails vastschroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
GloriX schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:43:
En houten klossen tussen de balken klemmen en daarop je rails vastschroeven?
Is ook een optie idd.
Alleen moet ik dan alle gipsplaat over de breedte van de sleuf verwijderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GloriX
  • Niet online
paQ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:42:
[...]

Is ook een optie idd.
Alleen moet ik dan alle gipsplaat over de breedte van de sleuf verwijderen
Uh, ja dacht dat je die ruimte toch wilde maken voor die rails. Anders om de 50cm een klein stukje eruit en daar een blokje tussen klemmen, met een MultiTool is dat zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
GloriX schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:26:
[...]

Uh, ja dacht dat je die ruimte toch wilde maken voor die rails. Anders om de 50cm een klein stukje eruit en daar een blokje tussen klemmen, met een MultiTool is dat zo gedaan.
true :)
En dan klosje ertussen meppen
Moet wel echt rete strak zitten. Gaat dat niet teveel werken met temp schommeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
paQ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:29:
[...]

true :)
En dan klosje ertussen meppen
Moet wel echt rete strak zitten. Gaat dat niet teveel werken met temp schommeling?
ik denk het wel want is de muur geisoleerd? anders valt het wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jd2074256 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:12:
[...]

ik denk het wel want is de muur geisoleerd? anders valt het wel mee
De muur is vanaf buiten geïsoleerd. ca 13cm.

Ik zag zojuist bij hornbach RVS tiewraps. Ook best van een behoorlijk formaat. Supermooi spul eigenlijk, maar ik denk dat het grijpdeel van zo'n strip net te dik is, en het karretje en haakjes er niet meer vrij voorbij kunnen rollen.
En dat zal met een schroefkop niet veel anders zijn.

Het vervelende is dat ik niet vanaf boven bij kan. Want dan waren er zat opties.
Misschien een zakje kopen en gewoon testen of het zou passen.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 18-01-2022 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MrStiffler schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:28:
Iets met magneten zou ook wel een vette tweakers oplossing zijn!
@paQ Ik lees dat je volledig over deze optie heen reageert. Is dat geen optie?

https://www.supermagnete....evestigen-zonder-te-boren bijv.

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 18-01-2022 14:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Falcon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:21:
[...]

@paQ Ik lees dat je volledig over deze optie heen reageert. Is dat geen optie?

https://www.supermagnete....evestigen-zonder-te-boren bijv.
Sorry overheen gelezen idd.
Zojuist even gekeken, maar het profiel is niet magnetisch. helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

paQ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Sorry overheen gelezen idd.
Zojuist even gekeken, maar het profiel is niet magnetisch. helaas
Bij dit product doel je op, maar misschien valt daar zelf wat te ontwikkelen/tweaken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Klossen tussen je staal slaan is een prima oplossing en wordt vaak gedaan in de bouw, dat gaat geen kant op. Je kan een blok hout nemen en het vast slaan met een wig bijvoorbeeld om het vast te klemmen op de juiste positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
frennek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:07:
Klossen tussen je staal slaan is een prima oplossing en wordt vaak gedaan in de bouw, dat gaat geen kant op. Je kan een blok hout nemen en het vast slaan met een wig bijvoorbeeld om het vast te klemmen op de juiste positie.
yes, alleen dan kan ik nog steeds geen (naar verwachting) schroefkop kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
paQ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:12:
[...]

yes, alleen dan kan ik nog steeds geen (naar verwachting) schroefkop kwijt.
Moet je de rail verzinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het is knap dun. Ik vrees dat er niet veel te verzinken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Klos ter hoogte van de balk er van bovenaf inklemmen? Beetje dit formaat: \ / (alleen iets minder schuin wellicht) Onderkant kun je eventueel ter plekke afzagen ter hoogte van de balk zelf, en geeft je hout om zaken in vast te schroeven.

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hangt dat gordijn nóg niet op??

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
nope :+

(in my defense: ik weet de hoogte natuurlijk nog niet O-) )

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 18-01-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-RVn7q92GXNvTF-MeIVE0At2bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyCuYnJnhdy5BliLeiNIxnK3.jpg?f=fotoalbum_large
Situatie 1 of 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

paQ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Het is knap dun. Ik vrees dat er niet veel te verzinken valt.
Hoe behoort die rail dan normaalgesproken bevestigd te worden?

En voor wat betreft die houten klossen en het werken van hout: hout werkt niet in alle richtingen even veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W_BqfERvEplGVK5GZ6MoezRAe4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wCGLkhG3H9GA32LRReRcAdac.png?f=user_large
Dus daar kan je rekening mee houden bij het zagen en plaatsen van de klossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 18-01-2022 17:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Orion84 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Hoe behoort die rail dan normaalgesproken bevestigd te worden?
Er zitten plaatjes bij die je als het ware aan de bovenkant erin moet klikken, door ze een kwart slag te draaien.
Dat moet dus van te voren.

De plaatjes zijn overigens 63mm lang.
M.a.w. Als ik die tussen de draagbalken kan krijgen, dan is het klosjes idee helemaal de oplossing! :)

edit:
Zo te voelen past dat *O*
Wordt veel werk dit weer dichtmaken :')
Moet wat over hebben voor het hebben van een verzonken gordijnrail.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 18-01-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Theoretisch nog steeds zonder boren :+
Ben wel het huis weer aan het afbreken, but hey :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhMLWr2jQgjO88O67vRYQGKlSvU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nDOFz4j1fug6rbMIQPwsLmfX.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ4QjgW41z6p358PE5sIKbWfFEM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/irt9k1EenrrLby4WhF1Fc3kj.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJbjcQu3hUmR_TrG8kx2Rgxzxpo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XpMwOKBjj1HwH6VrEBOBPqs7.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 15:17
Lekker bezig, maar wat me opvalt....

Heb je zelf de isolatie eruit gehaald? of is de linkerzijde niet je buitenblad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Waarom heb je het niet gewoon opgehangen aan de stucplaten dan? Een vitrage of van mij part een gordijn hangt toch prima aan een paar gipsplaat- of hollewand pluggen hangen?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hij wil de onderkant van de rails zo vlak mogelijk hebben met het plafond (mede ivm. het type gordijn dat gekozen is).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Rob-T6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:58:
Lekker bezig, maar wat me opvalt....

Heb je zelf de isolatie eruit gehaald? of is de linkerzijde niet je buitenblad?
Er zit hier geen isolatie.
Dit is maar 2 of 3 blokken hoog.
De isolatie zit aan de buitenkant van het buitenblad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Nog steeds niet geboord :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1aF3UDyEEcg8WbCWbQVx2po0-E=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/uuuInXjHBPN2oZZBHwNtB041.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_6F0vS2yaBh6s6PmviN9AjAoWk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/c1Y2L8OlHVCjDm3vtDzKuPGY.gif?f=fotoalbum_large

@GloriX +1 voor de klosjes

nu nog wat hoekprofiel om alles weer dicht te maken

Pagina: 1