Toon posts:

CV ketel vervangen of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:52
Situatie:

Tussenwoning 1973
Supafil spouwmuurisolatie
HR++ glas beneden
Vloerisolatie met luchtkussens

Geen LTV dus geen vloerverwarming.
Stoken alleen beneden.
CV ketel is 20 jaar oud.

We hebben gezinsuitbreiding gehad en door de kosten van energie willen we besparen.

Zonnepanelen komen er sowieso maar ik weet niet of ik een nieuwe CV ketel moet kopen of moet gaan voor een lucht water hybride warmtepomp.

Is dit verstandig?

Gasverbruik is ongeveer 1100 M3 uit m'n hoofd.

Edit

In geval van een hybride warmtepomp: Als het erg koud is springt een CV ketel bij, maar laat nou het gasverbruik het hoogste zijn als het koud is dusja... Wat is wijsheid.

[Voor 15% gewijzigd door Lensent op 22-01-2022 17:52]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Een hybride warmtepomp zou ik niet aan beginnen, zit je nog steeds aan je CV ketel (gas) vast.
Ik zou eens gaan kijken naar een Airco warmtepomp, hebben wij ook om mee te verwarmen en werkt goed en veel goedkoper dan met het gasverbruik van een CV ketel. Wij hebben de CV ketel nog als backup en voor warm water. Ons gasverbruik is dan ook met 90% afgenomen.
Volgende stap is een warmtepompboiler voor warm water, dan kan de CV ketel eruit.
Wij hebben een MHI SRC/SRK35ZS-W en bevalt zeer goed.
Kijk anders eens in het topic; Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lucht/lucht is geen goede familie oplossing vind ik zelf, het is vergelijkbaar met een openhaard in een huis, vrij beperkt in de plek van warmte, bij stoppen ook zo weer weg.

Als de cv het nog doet beginnen met inlezen en pv, dan bespaar je al wat om te beginnen en dan eens goed kijken of je het kan met een lucht/water warmtepomp en zonder vloerverwarming, of dat je ook beter vloerverwarming in de vloer kan frezen van de zomer.
Als je pv hebt kan je wat gas naar stroom verhuizen met je sww, een warmtepomp boiler bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-02 20:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vanaf nu een spelletje 'how low can you go' met je ketel spelen geeft wat inzicht in je afgiftesysteem.
Dus ketel beperken op 45-50 graden, thermostaat op continu en kijken of het afkoelt (en hopen op een week vorst).
Als het afkoelt weet je dat er nog iets verbeterd kan worden.

Parallel daaraan kan je denken hoe je douchewater gasloos kan doen.
Warmtepompboiler, indirect gestookte boiler, doorstroomverwarmer met dwtw?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:37
Als je nog ruimte hebt voor extra radiatoren, dan kun je er meer plaatsen en zo je eigen 'LTV' opbouwen. Daar heb je ook wat aan als je later een nieuwe ketel zou kopen. Maar 1100 m3 klinkt niet als heel veel. Hoe wil je daarop besparen? De enige manier om serieus te besparen is om dan je gasaansluiting weg te doen. Kook je al elektrisch? Dan zou een warmtepomp je verder helpen.

• Lensent
Keteltemperatuur is nu 60 graden.
Met 19,5 is het eigenlijk altijd voldoende aangenaam.

We koken op inductie.

Het gas gaat dus op aan verwarming en douchen.
WTW in de douche is geen optie, is 1,5jr terug verbouwd maarja, toen nog een gezinslid minder en lagere energieprijzen.

Beneden wel radiatoren zonder convectoren tussen de platen overigens.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wtw voor de douche doe je in de ruimte eronder waar de standleiding loopt :)
Bij mij was er toen een koofje in het toilet gemaakt.
In mijn nieuwe huis is hij ook achteraf er in geklust.

Nu een nieuwe ketel kopen betekent nog 10 jaar gas stoken en daarna alsnog om, of als je pech hebt, stadsverarming.
Kijk even in de Transitievisie Warmte van je gemeente, dat geeft wat perspectief.

Als je je huis warm krijgt met 50 graden, dan is zelf een monoblock in de tuin zetten al financieel interessant omdat je dan geen vastrecht voor gas kwijt bent.
Hoe verder je onder die 50 graden komt, hoe sneller een warmtepomp zich terugverdient. Moeilijk is het niet.

Laten doen is alleen de moeite waard als je een aanbieding treft of als je echt een beroerd contract hebt.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
Echte LTV is lang niet altijd nodig.

Als je huis in 1973 al met de huidige cv radiatoren is opgeleverd, dan zullen die radiatoren nu al flink overbemeten zijn. Immers werd in 1973 meestal nog zonder spouwmuurisolatie en vloerisolatie gebouwd en was zelfs dubbel glas nog een bijzondere luxe.
Je radiatoren zijn waarschijnlijk berekend op de warmte behoefte van een huis zonder isolatie met enkel glas. Terwijl je intussen je isolatie redelijk op orde lijkt te hebben. Als ik een voorzichtige aanname doe, is het warmteverlies van je begane grond minstens gehalveerd ten opzichte van de originele bouw. En daarmee hebben je radiatoren bij 80 graden aanvoer dus minstens 50% overcapaciteit. Dit exclusief de overcapaciteit die het systeem vanuit de bouw al heeft meegekregen.

Bij 80 graden aanvoer is de dT met de gewenste kamertemperatuur 60 graden. Halveer die dT en je zal vrijwel zeker er nog warm bij zitten. Dat is dus met een aanvoertemperatuur van 50 graden.

Het is nu winter, dus het is *nu* het moment om te testen hoe laag je kan gaan met de aanvoertemperatuur. Zorg dat je tijdens het testen geen (of zeer beperkt) nachtverlaging toepast en begin gezien het relatief zachte winterweer eens met de aanvoertemperatuur op 40 graden te zetten. Als je het daarmee warm kan houden in huis, dan is je huis "warmtepomp-ready" en heb je nog wat marge om richting een aanvoertemperatuur van 45-50 graden te gaan wanneer het extreem koud wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Lensent
Is het gek om een efficiënte HR ketel te doen icm ltv radiatoren zodat de ketel op bijv 40 graden ingesteld kan worden of levert dat niks op.

Ketel vandaag op 50 graden gezet. Temp daalt snachts tot 16 graden dus morgenochtend eens kijken wat er gebeurt.

• Rol-Co

Rol-Co

Lensent schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:23:
Is het gek om een efficiënte HR ketel te doen icm ltv radiatoren zodat de ketel op bijv 40 graden ingesteld kan worden of levert dat niks op.

Ketel vandaag op 50 graden gezet. Temp daalt snachts tot 16 graden dus morgenochtend eens kijken wat er gebeurt.
Enige wat zou helpen is een kleine ketel, bijv een 24kW of nog kleiner waardoor ie verder terug kan moduleren en ook vaker hoger draait en dus efficienter is.
Probleem is alleen dat dit vaan cw3 ketels zijn dus weinig doorstroom verwarming, ook dat is met een 5 liter douche kop weer geen probleem.

Of het allemaal slim is,.... dat is punt 2.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Lensent schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:23:
Met een lage-temperatuurverwarming icm oude radiatoren kan je opstoken wel vergeten, dus max 2 graden nachtverlaging is met een WP aan te raden.
Warmhouden is genoeg.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik vind 2 graden nog veel eigenlijk, een beetje redelijk geïsoleerd en tochtvrij huis koelt geen 2 af met de kachel laag, maar zou max 1 doen.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Lensent schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:30:
Keteltemperatuur is nu 60 graden.
zet deze eens op 40 en de nachtverlaging op 1~2 graden en vooral je brandervermogen op minimaal zetten (zie installatiehandleiding) en de CV pomp op maximaal.

en je radiatoren waterzijdig inregelen. (zie cv tuning topic).

kijk eens wat daar uit komt gerold als je dat hebt gedaan. je gasverbruik zal zoizo minder worden. ;)

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Lensent
Ok, gisteren dus ketel op 50 graden gezet.
Vanochtend om 07:00 was het beneden 17 graden.
Thermostaat op 19 gezet en 2 uur later was de 19 graden bereikt.

Wat voor conclusie kan ik hier aan verbinden?

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 23:48
Waarom is een warmtepomp toch voordeliger dan een moderne gasketel? Als ik de verhalen mag geloven wordt het salderen de komende jaren versneld afgebouwd en dat is ook begrijpelijk. Een m3 gas is gelijk aan 10 kwu elektriciteit, dus Lensent gaat minimaal 11000 kwu stroom betalen. Een gasketel kost in aanschaf 1200 euro zonder montage, een warmtepomp een veelvoud hiervan.

• jamaarnee
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:32
Rocketman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:39:
Waarom is een warmtepomp toch voordeliger dan een moderne gasketel? Als ik de verhalen mag geloven wordt het salderen de komende jaren versneld afgebouwd en dat is ook begrijpelijk. Een m3 gas is gelijk aan 10 kwu elektriciteit, dus Lensent gaat minimaal 11000 kwu stroom betalen. Een gasketel kost in aanschaf 1200 euro zonder montage, een warmtepomp een veelvoud hiervan.
Omdat een warmtepomp minimaal 3x zo veel warmte uit dezelfde hoeveelheid energie kan halen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Rocketman kijk uit dat je het topic niet kaapt zo :)
Van die 11000 kWh warmte die @Lensent nu betaalt, verdwijnt minstens 2000 door de schoorsteen.
En met een warmtepomp komt van de overgebleven 9000 kWh ongeveer 6-7000 kWh gratis uit de buitenlucht.
Hij betaalt dus alleen de 2-3000 kWh die nodig zijn voor de compressor.

Vul voor jezelf maar in wat 2000 kWh elektriciteit kost en wat 1100 m³ gas kost (NB de energiebelasting is voor iedereen aangepast op 1 jan en vergeet het vastrecht niet).

Maar, je hebt gelijk dat installerend Nederland de toegenomen vraag haarfijn aanvoelt en inschat wat het mensen waard is.
Als doe-het-zelver is een warmtepomp makkelijker dan een ketel (geen rookgassen en explosiegevaar bij fouten) en dan is het wel snel interessant.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 23:48
Sorry mensen, ik moet me nog iets beter bijscholen.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 19:10

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik heb een vergelijkbaar scenario en heb gekozen voor een hybride ketel, deze zal binnenkort geplaatst worden.
Subsidie is dit jaar +/-30% op hybride ketels.

Daarnaast heb ik beneden ook radiator ventilatoren geplaatst.

Helemaal van het gas af zou te duur worden in mijn geval.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Lensent schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:25:
Ok, gisteren dus ketel op 50 graden gezet.
Vanochtend om 07:00 was het beneden 17 graden.
Thermostaat op 19 gezet en 2 uur later was de 19 graden bereikt.

Wat voor conclusie kan ik hier aan verbinden?
dat je nog makkelijk 5~10 graden omlaag kan. ;)
T-8one schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:10:
Ik heb een vergelijkbaar scenario en heb gekozen voor een hybride ketel, deze zal binnenkort geplaatst worden.
Subsidie is dit jaar +/-30% op hybride ketels.
Daarnaast heb ik beneden ook radiator ventilatoren geplaatst.
Helemaal van het gas af zou te duur worden in mijn geval.
dat lijkt me een mooi rekensommetje om te laten zien.

wel graag met de actuele gasprijzen. ;)

[Voor 40% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 12:50]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-02 20:29
Voor optimaal geisoleerde woningen is een warmtepomp ideaal. Hiermee zul je wel in de winter je woning 24/7 willen verwarmen om het aangenaam te houden Ook kan deze op zeer laag vermogen werken. Wellicht wordt een kleine nachtverlaging toegepast.

Waar je bij redelijk geïsoleerde woningen tegen aan loopt is dat vloerverwarming het energieverbuik verhoogt t.o.v radiatoren. Met radiatoren stook je de ruimte binnen een korte tijd warm en zet je de thermostaat een uur voor slapen laag. Vloerverwarming heeft doorgaans lange tijd nodig om de ruimte op te warmen dus dat gaat zo'n beetje de hele dag en nacht door. Je krijgt daar wel meer comfort voor terug.

Je kunt dus LT vloerverwarming nemen met WP, echter het energieverbruik zal hoger uitvallen. Dit is niet erg zolang je het kunt opvangen met gratis stroom uit zonnepanelen. Echter wek je met zonnepanelen stroom op, op het moment dat je deze maar gedeeltelijk gebruikt, daar zit de crux. Zodra de saldering er af gaat nemen de kosten toe.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:17
Proton_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:39:
Wtw voor de douche doe je in de ruimte eronder waar de standleiding loopt :)
Bij mij was er toen een koofje in het toilet gemaakt.
In mijn nieuwe huis is hij ook achteraf er in geklust.

Nu een nieuwe ketel kopen betekent nog 10 jaar gas stoken en daarna alsnog om, of als je pech hebt, stadsverarming.
Kijk even in de Transitievisie Warmte van je gemeente, dat geeft wat perspectief.

Als je je huis warm krijgt met 50 graden, dan is zelf een monoblock in de tuin zetten al financieel interessant omdat je dan geen vastrecht voor gas kwijt bent.
Hoe verder je onder die 50 graden komt, hoe sneller een warmtepomp zich terugverdient. Moeilijk is het niet.

Laten doen is alleen de moeite waard als je een aanbieding treft of als je echt een beroerd contract hebt.
Dat is ook in feite ons plan. Het lijkt erop dat we ons gasverbruik minstens zullen halveren, en dan in het <500 tarief komen. Die besparing op zich is de warmtepomp al waard over, zoals ik het uitreken, 2-4 jaar (energieprijzen zijn een beetje lastig in te schatten). Laat ik er 5 van maken, dan nog geen gekke deal.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee