Toon posts:

Ervaring Ultrawide versus dual monitorsetup

Pagina: 1
Acties:

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47
Ik heb momenteel 2x LG 27GL83a-b schermen.

Dit werkt opzicht goed alleen ik vind de setup soms wat lastig als in tweede scherm staat scheef naast eerste en er is altijd wel wat kleur verschil (ook na calibratie). Daarnaast merk ik dat ik vaak de tweede maar niet aan doe omdat ik denk ow nou ja het is wel even goed zo.

Nu overweeg ik een 34inch (of 38) curved scherm alleen ben ik beetje opzoek naar ervaringen daarmee versus 2x setup.

Ik vraag me af of het echt fijner werkt voor kantoor werk om een groot scherm te hebben ipv 2 schermen. Ook zie ik vooral voor windows handige tools om van een scherm met software er “2” van te maken maar voor de mac heb ik wel wat getest maar die werkte niet echt top maar misschien mis ik iets.

Relevante gegevens:

Voor werk een Mac in gebruik, voor gamen gewoon een windows machine.

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:29
Ik heb recent 2 stuks 27" 1440p omgewisseld voor één 49" 5120x1440p scherm. Ik werk dagelijks op het scherm. Ik gebruik het voor word, excel, autocad, pfd, etc. (Windows). Ik heb helaas geen Mac.

Ik wil niet meer terug naar 2x 27". Ik mis die bezels in het midden als kiespijn. De grote voordelen merk ik vooral als volgt:
- Dat je het primaire document waar je mee werk in het midden kan plaatsen, en bijzaken smal aan de zijkanten links en rechts.
- Maximale flexibiliteit om het scherm zo in te richten als je wilt (powertoys deelt het scherm in zones, en met slepen en de shiftknop verplaats je het zo naar de gewenste zone).
- Grote tekeningen schermvullend in CAD, Sketchup of pdf
- Uitgebreide excelsheets schermvullend, of gesplitst

Maar wat je zegt, Windows heeft goede tools beschikbaar (powertoys). Ik heb geen ervaring met Mac.

• Dracula
ZatarraNL schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:00:
Ik heb recent 2 stuks 27" 1440p omgewisseld voor één 49" 5120x1440p scherm. Ik werk dagelijks op het scherm. Ik gebruik het voor word, excel, autocad, pfd, etc. (Windows). Ik heb helaas geen Mac.

Ik wil niet meer terug naar 2x 27". Ik mis die bezels in het midden als kiespijn. De grote voordelen merk ik vooral als volgt:
- Dat je het primaire document waar je mee werk in het midden kan plaatsen, en bijzaken smal aan de zijkanten links en rechts.
- Maximale flexibiliteit om het scherm zo in te richten als je wilt (powertoys deelt het scherm in zones, en met slepen en de shiftknop verplaats je het zo naar de gewenste zone).
- Grote tekeningen schermvullend in CAD, Sketchup of pdf
- Uitgebreide excelsheets schermvullend, of gesplitst

Maar wat je zegt, Windows heeft goede tools beschikbaar (powertoys). Ik heb geen ervaring met Mac.
Wow 49 das wel heel groot past denk ik niet eens op mijn bureau maar wel erg gaaf.

Vond 34 of eventueel 38 al flink groot.

Mag ik vragen wat voor scherm je hebt?

Voor de Mac is er ook wel iets dacht ik maar echt testen op 27” is ook niet ideaal.

[Voor 3% gewijzigd door Dracula op 22-01-2022 10:41]

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:29
Ik heb de pricewatch: Samsung Odyssey G9 (G95TSSR) 49" Zwart. Gelukkig heb ik een van de weinig goede versies. Er zijn er veel geleverd met problemen. En deze is vrij aan de prijs. Voor 'gewoon' kantoorgebruik kan gewone 60Hz ook prima (al is >100Hz wel mooi smooth).

• Dracula
ZatarraNL schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:59:
Ik heb de pricewatch: Samsung Odyssey G9 (G95TSSR) 49" Zwart. Gelukkig heb ik een van de weinig goede versies. Er zijn er veel geleverd met problemen. En deze is vrij aan de prijs. Voor 'gewoon' kantoorgebruik kan gewone 60Hz ook prima (al is >100Hz wel mooi smooth).
Ja zag idd al wat gedoe met dat scherm.

Er wordt ook gegamed dus een wat hogere refresh rate is wel wenselijk idd.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid: Kun je met je huidige 1440p-schermen in onderstaand menu komen?

Op Ultrawides werkt scaling nog steeds niet helemaal lekker met MacOS waardoor het een beetje wazig en onscherp is. Google maar eens op Mac M1 Ultrawide HiDPI.

Aan het typen...

• Dracula
Mick1990 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:25:
Uit nieuwsgierigheid: Kun je met je huidige 1440p-schermen in onderstaand menu komen?

[Afbeelding]

Op Ultrawides werkt scaling nog steeds niet helemaal lekker met MacOS waardoor het een beetje wazig en onscherp is. Google maar eens op Mac M1 Ultrawide HiDPI.
Heb helaas nog geen M1 maar een intel Mac.

Wel goed om te weten dat er scaling issues zijn, das dan wel weer ruk

• Mick1990
  • Niet online
Vandaar mijn vraag of je met je huidige monitoren in dat scaling-menu komt komen en die icons van Larger Text en More Space kunt zien. Als het er precies hetzelfde uit ziet als op mijn plaatje, dan werkt HiDPI-mode (en dus scaling) dus goed. Als je dat nu namelijk niet hebt, dan zul je geen verschil zien als je naar 3440x1440 zou overstappen.

Zie net dat er trouwens een soort van fix is met de tool BetterDummy, maar dat is nog wel gelimiteerd tot 60Hz.

Aan het typen...

• Dracula

[Afbeelding]

Nee dus ik heb die instelling opties niet.

Ik dacht dat ik die wel had maar kennelijk niet dus.

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-01 15:50
Zijn dit de opties die je krijgt als je de Option/Alt key ingedrukt houdt terwijl je op scaled klikt?

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:31
Sinds ik thuis werk (nu bijna 2 jaar) vanwege COVID-19 werk ik op een 34” ultrawide (3440x1440) ipv 2 x 1080p schermen op kantoor. Ik had dit scherm al thuis staan omdat ik het al gebruikte voor gaming (sim racing) waarbij een ultrawide ook fijn is. Na 2 jaar moet ik ook concluderen dat ik het werken op 1 ultrawide scherm veel fijner vind dan 2 1080p schermen. Je totale schermoppervlak is wel wat minder horizontaal (verticaal heb ik nu wel wat meer resoluitie), maar je kunt gewoon midden voor het scherm zitten. Met 2 schermen heb je altijd een scherm links of rechts van je ‘hoofd’scherm staan. Want je wilt niet midden voor de bezels van 2 schermen zitten.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:28
Wat ik mij al een tijdje afvraag, ik werk nu met twee schermen en ik gebruik best vaak de optie ‘scherm delen’ om samen met een collega op afstand even te sparren. Daarvoor vind ik het uitermate handig dat ik twee schermen heb waarvan ik er slechts eentje deel.
Je kunt (in slack) ook wel losse vensters delen, maar dat werkt heel slecht. Kunnen andere deelnemers niet aantekeningen overheen maken, en anderen zien ook echt maar één venster. Niet dialoogvensters, zelfs geen tooltips.

Het lijkt me vooralsnog dus vooral erg onhandig als ik maar één heel groot scherm heb.

[Voor 8% gewijzigd door Vloris op 23-01-2022 12:57]

• Dracula
MachIV schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:33:
Zijn dit de opties die je krijgt als je de Option/Alt key ingedrukt houdt terwijl je op scaled klikt?
Ja er veranderd niets als ik de options key indruk voor ik op scale klik.

Ik dacht nog even misschien ligt het aan de dock die er tussen zit maar ook met alleen de AV dongle van Apple zelf heb ik geen andere opties.
PatrickC schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:33:
Sinds ik thuis werk (nu bijna 2 jaar) vanwege COVID-19 werk ik op een 34” ultrawide (3440x1440) ipv 2 x 1080p schermen op kantoor. Ik had dit scherm al thuis staan omdat ik het al gebruikte voor gaming (sim racing) waarbij een ultrawide ook fijn is. Na 2 jaar moet ik ook concluderen dat ik het werken op 1 ultrawide scherm veel fijner vind dan 2 1080p schermen. Je totale schermoppervlak is wel wat minder horizontaal (verticaal heb ik nu wel wat meer resoluitie), maar je kunt gewoon midden voor het scherm zitten. Met 2 schermen heb je altijd een scherm links of rechts van je ‘hoofd’scherm staan. Want je wilt niet midden voor de bezels van 2 schermen zitten.
Ja maar 1080p is ook wel wat anders als 1440p dus ik kan me heel goed voorstellen dat dat fijner is.

Wat je zegt mbt scherm links en rechts ipv bezel in het midden is idd precies de reden dat ik twijfel.
Vloris schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:56:
Wat ik mij al een tijdje afvraag, ik werk nu met twee schermen en ik gebruik best vaak de optie ‘scherm delen’ om samen met een collega op afstand even te sparren. Daarvoor vind ik het uitermate handig dat ik twee schermen heb waarvan ik er slechts eentje deel.
Je kunt (in slack) ook wel losse vensters delen, maar dat werkt heel slecht. Kunnen andere deelnemers niet aantekeningen overheen maken, en anderen zien ook echt maar één venster. Niet dialoogvensters, zelfs geen tooltips.

Het lijkt me vooralsnog dus vooral erg onhandig als ik maar één heel groot scherm heb.
Met teams en zoom gaat alleen dat bepaalde scherm delen prima. Daarnaast kan ik ook altijd de laptop open klappen en daar eventueel wat op delen als het moet.

Ik vind het een lastige keuze maar goed een LG of Alienware 38 inch is ook niet verkeerd :-)

[Voor 32% gewijzigd door Dracula op 23-01-2022 13:31]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:31
Dracula schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:57:
Ja maar 1080p is ook wel wat anders als 1440p dus ik kan me heel goed voorstellen dat dat fijner is.
Klopt, maar met name de breedte is belangrijk als je meerdere schermen naast elkaar hebt staan. Ik heb trouwens thuis ook altijd nog mijn laptop scherm links langs het scherm open staan, waarop ik dan Outlook en Teams heb staan, maar zou ook prima zonder dat extra scherm kunnen werken. Op mijn ultrawide staan dan vaak meerdere PuTTY vensters, Edge en TOAD for Oracle open. :)

• Dracula
Ja dat is zeker een goed punt.

Ik zit nu te kijken naar:

AW3821DW of de LG38GN950

De AW is 110 euro goedkoper momenteel en de service van Dell is wel stuk beter dan LG.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52

Croga

The Unreasonable Man

Om even een tegengeluid te laten horen;

Begin vorig jaar werkte ik op 1 1440P en 1 1080P scherm (Beiden 27"). Dat heb ik vervangen door een 3440*1440 scherm (34").
Al snel bleek dat scherm te klein voor alles wat ik in beeld wilde hebben en heb ik er alsnog een 1080 scherm naast gezet.
En ook dat werkte gewoon niet lekker. De de hoeveelheid ruimte is te klein en de indeling is onprettig. applicaties naast elkaar zetten werkte altijd nét niet prettig. óf één heeft te weinig ruimte of allebei.

Eind vorig jaar over gegaan naar 2 stuks 4K scherm (32") en het werkt een stuk prettiger. 2 applicaties naast elkaar op 1 scherm geeft beiden genoeg breedte en een SQL query draaien op die resolutie geeft zoveel meer data.

Al met al ben ik, voor productief werk, niet te spreken over breder dan 16:9 (en zou ook zo naar 16*10 gaan). Maar als je spellen speelt is breder echt heel erg prettig.

• Dracula
2x 32" is dan wel weer meteen nog een stap meer dan wat ik nu al heb :-)

overweging is dus nu een 38" scherm ipv 2x de 27".

• Dracula
AW3821DW Is onderweg. Eens kijken of het bevalt.

Vraag me wel af of ik mijn huidige monitor arm kan gebruiken.

Specs zeggen max 32” en 9 kilo.

Scherm is 7.9 kg

• Mick1990
  • Niet online
Goede keuze! Heb zelf de AW3420DW en ben daar erg te spreken over. Kan uit ervaring vertellen dat de voet ontzettend zwaar en degelijk is, dus ik verwacht dat je je monitor arm gewoon kunt blijven gebruiken. Het scherm zelf weegt niet zo veel.

Ben erg benieuwd of scaling op MacOS op jouw scherm wel goed gaat werken.

Aan het typen...

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:33
Ik begon met 2x24" 1920x1200.
Daarna heb ik een 29" 2560x1080 scherm aangeschaft.
Ik kon er niet aan wennen en heb deze uiteindelijk verkocht.
Nu heb ik 2x 27" 2560 x 1440 en een 24" 1920x1200 in portrait.

• Dracula
Mick1990 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:32:
Goede keuze! Heb zelf de AW3420DW en ben daar erg te spreken over. Kan uit ervaring vertellen dat de voet ontzettend zwaar en degelijk is, dus ik verwacht dat je je monitor arm gewoon kunt blijven gebruiken. Het scherm zelf weegt niet zo veel.

Ben erg benieuwd of scaling op MacOS op jouw scherm wel goed gaat werken.
Ik ben ook benieuwt hoe het gaat werken op de mac. Als het niks is gast hij gewoon weer terug maar ik hoop dat het niet nodig is.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-02 22:46
Op het werk 2x24inch (1080p) en thuis heb ik een 3821DW aan een beugel:

Puur om te werken prefereer ik toch 2 aparte schermen (veel excell icm 2e programma open). Thuis, waar het voor mij hoofdzakelijk om gaming gaat, prefereer ik absoluut de ultrawide (erop werken is geen straf maar dan mis ik soms toch de horizontale breedte).

FYI: Indien je twijfels hebt ivm het gewicht aan die beugel, en eventueel de kwaliteit van het blad van je bureau/desk, kan je overwegen om er nog een plankje of iets tussen te steken om het 'hangende' gewicht extra te verdelen op het blad.

[Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 25-01-2022 08:47]

• Dracula
TiezZ_BE schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:47:
Op het werk 2x24inch (1080p) en thuis heb ik een 3821DW aan een beugel:

Puur om te werken prefereer ik toch 2 aparte schermen (veel excell icm 2e programma open). Thuis, waar het voor mij hoofdzakelijk om gaming gaat, prefereer ik absoluut de ultrawide (erop werken is geen straf maar dan mis ik soms toch de horizontale breedte).

FYI: Indien je twijfels hebt ivm het gewicht aan die beugel, en eventueel de kwaliteit van het blad van je bureau/desk, kan je overwegen om er nog een plankje of iets tussen te steken om het 'hangende' gewicht extra te verdelen op het blad.
Ik gebruik vooral veel screen estate om info in mails of documenten te verwerken in browserbased programma’s.

Soms idd 2 ppt naast elkaar oid.

Goede tip mbt het bureau maar dat moet wel goed komen, het blad is een massief houten plank van ik denk 4 cm dik oid, maar dank voor het meedenken.

Helaas heeft UPS besloten een dagje later te komen, zat er al helemaal klaar voor en krijg ik ineens een email dat ze een dag later komen :'(

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vloris schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:56:

Is maar net wat je gewend bent en hoe je werkplek eruit ziet. Ik log op m'n desktop in via VMWare en kan via WebEx alleen m'n hele VM omgeving delen. Ik heb daardoor nooit gedoe met wie wat wel/niet ziet, m'n hele werkomgeving is gewoon zicthbaar.

Ik ben van 2x 27" overgestapt naar een 34" UW en dat bevalt nu al een half jaar erg goed. Het is even wennen met indelen, maar het is vooral handig als je veel schermoppervlakte nodig hebt. Ik maak veel use cases en grote UML modelleringen die soms erg groot worden, dat is op een 27" echt vreselijk. Maar er zijn ook genoeg redenen voor 2 losse schermen, vooral als je vaak op beide schermen 1 applicatie open hebt en geen groot oppervlakte nodig hebt. Ik vond zelf de schermrand irritant en zelfs mét calibratie zag ik nog paneelverschillen. Ten slotte zat ik recht voor één scherm terwijl het andere scherm wat verder van me vandaan was. moest m'n nek wat teveel draaien. Bij een UW zit ik er gewoon precies recht voor.

Gisteren de knoop doorgehakt en bij Mediamarkt met de BTW dagen de pricewatch: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart aangeschaft als upgrade voor 980 euro. 38" en QHD+ (3840x1600) schijnt nóg prettiger te werken. Kan de extra pixels ook wel gebruiken, vooral in de hoogte. Ik denk dat mijn max bij 38 of 40" zit, die 49" dingen zijn echt te gigantisch.

Vergeleken met TVs (een 55" OLED heb je al voor 1000 piek..) zijn monitoren echt rete duur. Maarja, als je er veel tijd op doorbrengt is het de investering dubbel en dwars waard natuurlijk :) Helemaal als je hem zakelijk gebruikt en ook nog (deels) van de werkgever vergoed krijgt. Ben benieuwd naar je ervaringen @Dracula

• Dracula
stin00 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Is maar net wat je gewend bent en hoe je werkplek eruit ziet. Ik log op m'n desktop in via VMWare en kan via WebEx alleen m'n hele VM omgeving delen. Ik heb daardoor nooit gedoe met wie wat wel/niet ziet, m'n hele werkomgeving is gewoon zicthbaar.

Ik ben van 2x 27" overgestapt naar een 34" UW en dat bevalt nu al een half jaar erg goed. Het is even wennen met indelen, maar het is vooral handig als je veel schermoppervlakte nodig hebt. Ik maak veel use cases en grote UML modelleringen die soms erg groot worden, dat is op een 27" echt vreselijk. Maar er zijn ook genoeg redenen voor 2 losse schermen, vooral als je vaak op beide schermen 1 applicatie open hebt en geen groot oppervlakte nodig hebt. Ik vond zelf de schermrand irritant en zelfs mét calibratie zag ik nog paneelverschillen. Ten slotte zat ik recht voor één scherm terwijl het andere scherm wat verder van me vandaan was. moest m'n nek wat teveel draaien. Bij een UW zit ik er gewoon precies recht voor.

Gisteren de knoop doorgehakt en bij Mediamarkt met de BTW dagen de pricewatch: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart aangeschaft als upgrade voor 980 euro. 38" en QHD+ (3840x1600) schijnt nóg prettiger te werken. Kan de extra pixels ook wel gebruiken, vooral in de hoogte. Ik denk dat mijn max bij 38 of 40" zit, die 49" dingen zijn echt te gigantisch.

Vergeleken met TVs (een 55" OLED heb je al voor 1000 piek..) zijn monitoren echt rete duur. Maarja, als je er veel tijd op doorbrengt is het de investering dubbel en dwars waard natuurlijk :) Helemaal als je hem zakelijk gebruikt en ook nog (deels) van de werkgever vergoed krijgt. Ben benieuwd naar je ervaringen @Dracula
Ik zit precies met het zelfde, scherm rand, toch andere kleuren etc etc.

Die BTW dagen heb ik niet aan gedacht en zie dat scherm ook niet op de website staat, wellicht in de winkel nog wel te krijgen maar goed de AW is nu al onderweg en die was ook best leuk in de korting bij Dell momentele met 23% discount.

Zal ervaring van het scherm delen uiteraard.

• stin00
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:48:
[...]
Ik zit precies met het zelfde, scherm rand, toch andere kleuren etc etc.

Die BTW dagen heb ik niet aan gedacht en zie dat scherm ook niet op de website staat, wellicht in de winkel nog wel te krijgen maar goed de AW is nu al onderweg en die was ook best leuk in de korting bij Dell momentele met 23% discount.

Zal ervaring van het scherm delen uiteraard.
MM heeft niet echt interessante UW monitoren in de schappen helaas, die 38" LG was een uitzondering en die was vrij snel leeggeroofd. 23% korting op de Dell AW3821DW is een erg mooie deal hoor, de kwaliteitscontrole en aftersales van Dell/AW zijn vele malen beter dan MM/LG :)

• Dracula
stin00 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:53:
[...]

MM heeft niet echt interessante UW monitoren in de schappen helaas, die 38" LG was een uitzondering en die was vrij snel leeggeroofd. 23% korting op de Dell AW3821DW is een erg mooie deal hoor, de kwaliteitscontrole en aftersales van Dell/AW zijn vele malen beter dan MM/LG :)
Dat was ook de overweging idd om voor Dell the gaan en niet voor MM/LG.

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:06
Hier een Philips 499P9H. Ik had vroeger 2x24" staan, maar kon dit scherm voor een leuk prijsje krijgen. Met 1 woord: geweldig. Voor gewoon kantoorwerk wil ik niet anders meer. Ik gebruik het scherm eigenlijk in drie vlakken: document/programma waar ik mee werk in het midden, andere info links en rechts. Werkt zo veel fijner dan twee losse beeldschermen!

Ik gebruik het scherm voor werk icm een Macbook Pro M1. Privé heb ik een gewone PC eraan hangen. Geen scaling issues oid met de Macbook, werkt gewoon goed & scherp op 5120x1440.

Voor gaming is het minder ideaal, ik speel het eea dat geen ultrawide ondersteunt. Dan stel ik meestal de resolutie op 2560x1440 in, en heb ik dus twee flinke zwarte vlakken links en rechts.

Om je vensters te managen kun je Divvy gebruiken, zowel PC als Mac. Kun je heel makkelijk dmv een keyboard shortcut je actieve venster dmv een grid op een andere plek zetten.

Met oog op gamen zou ik misschien toch nog eerder voor een 3x 27" setup gaan, zodat je één scherm recht voor je hebt en twee ernaast. Maar ik denk dat ik me wel aan de bezels zou gaan storen..

• Dracula
chup5528 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:14:
Hier een Philips 499P9H. Ik had vroeger 2x24" staan, maar kon dit scherm voor een leuk prijsje krijgen. Met 1 woord: geweldig. Voor gewoon kantoorwerk wil ik niet anders meer. Ik gebruik het scherm eigenlijk in drie vlakken: document/programma waar ik mee werk in het midden, andere info links en rechts. Werkt zo veel fijner dan twee losse beeldschermen!

Ik gebruik het scherm voor werk icm een Macbook Pro M1. Privé heb ik een gewone PC eraan hangen. Geen scaling issues oid met de Macbook, werkt gewoon goed & scherp op 5120x1440.

Voor gaming is het minder ideaal, ik speel het eea dat geen ultrawide ondersteunt. Dan stel ik meestal de resolutie op 2560x1440 in, en heb ik dus twee flinke zwarte vlakken links en rechts.

Om je vensters te managen kun je Divvy gebruiken, zowel PC als Mac. Kun je heel makkelijk dmv een keyboard shortcut je actieve venster dmv een grid op een andere plek zetten.

Met oog op gamen zou ik misschien toch nog eerder voor een 3x 27" setup gaan, zodat je één scherm recht voor je hebt en twee ernaast. Maar ik denk dat ik me wel aan de bezels zou gaan storen..
Ja divvy zag ik ook al idd als optie.

En 3 schermen? Dan moet ik er een huis om heen gaan kopen :-)

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:06
Dracula schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Ja divvy zag ik ook al idd als optie.

En 3 schermen? Dan moet ik er een huis om heen gaan kopen :-)
Divvy is top :). Een 34" monitor geeft je trouwens minder werkruimte dan je huidige 2x27" setup, dus probeer vooral een 49" te scoren zou ik zeggen :).

Als je games speelt die geen ultrawide ondersteunen, kun je eventueel Display Changer II gebruiken om via een shortcut je resolutie om te gooien :). Ik heb voor Dead By Daylight een kleine batch file die eerst de resolutie naar 2560x1440 mikt en daarna de game start.

• Dracula
chup5528 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Divvy is top :). Een 34" monitor geeft je trouwens minder werkruimte dan je huidige 2x27" setup, dus probeer vooral een 49" te scoren zou ik zeggen :).

Als je games speelt die geen ultrawide ondersteunen, kun je eventueel Display Changer II gebruiken om via een shortcut je resolutie om te gooien :). Ik heb voor Dead By Daylight een kleine batch file die eerst de resolutie naar 2560x1440 mikt en daarna de game start.
Heb dus een 38” besteld zoals een paar posts eerder gemeld. 49” is me echt te gek en gaat hem niet worden.

• Dracula

[Afbeelding]

Ok werkt dus wel op mijn Mac *O*

Nu alleen nog even kijken voor een andere aansluiting want HDMI doet kennelijk maar max 60 hertz ondanks dat de Dell website zegt 120 hz. Mijn AV dongle van Apple zou 100Hz moeten kunnen doen.

En uiteraard verder testen en daarnaast kijken of hij wil blijven hangen aan mijn monitor arm want met de standaard staat hij veel en veel te dicht bij

[Voor 4% gewijzigd door Dracula op 27-01-2022 13:07]

• TiezZ_BE
Dracula schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Ok werkt dus wel op mijn Mac *O*

[Afbeelding]

Nu alleen nog even kijken voor een andere aansluiting want HDMI doet kennelijk maar max 60 hertz ondanks dat de Dell website zegt 120 hz

En uiteraard verder testen en daarnaast kijken of hij wil blijven hangen aan mijn monitor arm want met de standaard staat hij veel en veel te dicht bij
De AW 3821DW? Dan is het normaal gezien max 85hz via HDMI (de aansluiting is 2.0) als ik het me goed herinner.

• Dracula
TiezZ_BE schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:07:
[...]

De AW 3821DW? Dan is het normaal gezien max 85hz via HDMI (de aansluiting is 2.0) als ik het me goed herinner.
Ja dat zie ik idd ook staan maar de Mac gaat dus niet hoger dan 60 Hz. Nou ja op zich geen probleem alleen wel raar dat die niet hoger wil met de bijgeleverde HDMI kabel

[Voor 7% gewijzigd door Dracula op 27-01-2022 13:19]

• stin00
  • Niet online
TiezZ_BE schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:07:
[...]
Klopt, de monitor heeft 1x DP 1.4 en 2x HDMI 2.0. Net als de LG UltraGear 34GN850-B. Ik vind het een bijzonder vreemde keuze om maar één fatsoenlijke DP aansluiting te hebben.. ik had er toch wel 2 verwacht en/of een usb-c aansluiting. Er wordt in ieder geval meer ingezet op gaming via 1 DP aansluiting.
Dracula schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:19:
[...]
Ja dat zie ik idd ook staan maar de Mac gaat dus niet hoger dan 60 Hz. Nou ja op zich geen probleem alleen wel raar dat die niet hoger wil met de bijgeleverde HDMI kabel
Ik denk dat je voor 85 Hz een custom resolutie moet aanmaken met andere software, zal native denk ik niet door een Mac als optie gegeven worden.

• TiezZ_BE
stin00 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Klopt, de monitor heeft 1x DP 1.4 en 2x HDMI 2.0. Net als de LG UltraGear 34GN850-B. Ik vind het een bijzonder vreemde keuze om maar één fatsoenlijke DP aansluiting te hebben.. ik had er toch wel 2 verwacht en/of een usb-c aansluiting. Er wordt in ieder geval meer ingezet op gaming via 1 DP aansluiting.
Vermoedelijk is dat (1x DP) een beperking door de gebruikte g-sync module

• Dracula
stin00 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:22:
[...]

[...]

Ik denk dat je voor 85 Hz een custom resolutie moet aanmaken met andere software, zal native denk ik niet door een Mac als optie gegeven worden.
Wat voor software kan dit dan? Ben daar niet zo in thuis denk ik...

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SwitchResX? Die al eens geprobeerd?

Voor mijn U3818DW werkt de boel standaard prima. Het voordeel van één monitor in plaats van 2 is dat je een UltraWide meestal als USB-hub kunt gebruiken, dat scheelt weer een boel kabeltjes heen en weer.

• Dracula
Snap switchResx denk ik niet maar goed we doen het voor nu met 60hertz.

Wel balen dat mijn huidige monitor arm het gewicht niet kan hebben ondanks dat ze zeggen 9 kilo en het scherm 7.8 ongeveer weegt.

Nieuwe besteld die morgen hopenlijk binnen komt en wel werkt.

Scherm staat anders veel te dicht bij dus heb nog niet echt kunnen testen

*Update: Kennelijk blijft hij wel hangen aan de tweede beugel die ik had, apart maar werkt prima verder.

Nu xwitchResx nog proberen te begrijpen

[Voor 17% gewijzigd door Dracula op 28-01-2022 13:55]

• Dracula
Ok nu hen ik wel 85hz op mijn Mac alleen Display port op windows doet helemaal niks geen beeld....?

HDMI werkt wel gewoon.

Vorige scherm met deze kabel werkte prima, ook andere kabel getest en andere poort op GPU geen verschil.

Gaat lekker :-(

Update: Bijzonder alleen de bijgeverde kabel van Dell werkt, alle andere niet terwijl die wel gewoon op mijn andere schermen werken. Rare boel.

[Voor 22% gewijzigd door Dracula op 28-01-2022 18:57]

• PTR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om nog een duit in deze zak te doen qua ervaringen en opties, na asus 34" een samsung 49", een msi 34", ben ik uiteindelijk beland bij een 40" lenovo.

Waar ik tegenaan liep of keek vooral, was de pixeldichtheid. De asus en samsung hebben een lage ppi van 109 en dat zie je, vooral bij tekst. Het is het verschil tussen wel of niet de schaling moeten toepassen.
De 40" lenovo heeft een resolutie van 5140x2160 met een ppi van 140, wat voor mij het ideale punt is van oppervlak en scherpte. Daarnaast licht gecurved wat het geheel bekijken ook comfortabeler maakt. De msi heeft dezelfde resolutie met bij 34", dus een nog hogere ppi, wat ook zeer fijn was, maar net te weinig oppervlak.

En gamen hierop...geweldig! Ondanks de beperking van max 75Hz.

Ik heb 'm nog niet op mijn mac aangesloten, maar in de recentie in de pricewatch staat daar iets over. Altijd aansluiten via fw/dp.

• Dracula
Dracula schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:33:
Ok nu hen ik wel 85hz op mijn Mac alleen Display port op windows doet helemaal niks geen beeld....?

HDMI werkt wel gewoon.

Vorige scherm met deze kabel werkte prima, ook andere kabel getest en andere poort op GPU geen verschil.

Gaat lekker :-(

Update: Bijzonder alleen de bijgeverde kabel van Dell werkt, alle andere niet terwijl die wel gewoon op mijn andere schermen werken. Rare boel.
Het blijft bijzonder, nu ineens op de mac weer max 60hz…

Ben er trouwens achter waarom mijn eigen DP kabels niet werkte. De DP poort zit te diep weggewerkt in het scherm waardoor menig DP kabel met een “release” knopje op de connector niet passen in de DP poort.

Dit kan je oplossen door het “release” knopje in te drukken en dan in de poort te duwen.

Morgen maar eens calibreren en dan kan het testen echt beginnen.

• Dracula
Zo nu een weekje in gebruik en dit zijn mijn bevindingen:

+ Zeer veel ruimte om meerdere zaken naast elkaar open te hebben
+ Mooie kleuren na calibratie
+ Werkt goed, ook op Intel Mac mbt scaling
+ Gamen is top op zo een groot scherm (nog niet heel veel getest trouwens: AoE IV, Planet Zoo en Civ6)

- Toch wel wat IPS glow maar goed was vooraf bekent
- Geen auto input switcher en menu om input te switchen zit beetje verstopt (derde optie in het menu)
- Maar 1 DP poort
- DP poort toegankelijkheid, zie post hierboven.
- Voet is enorm (opgelost met bureaubeugel)

[Voor 4% gewijzigd door Dracula op 06-02-2022 16:33]

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:22
Dracula schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:32:
Zo nu een weekje in gebruik en dit zijn mijn bevindingen:
+ Zeer veel ruimte om meerdere zaken naast elkaar open te hebben
Is het scherm niet te hoog voor 'kantoor en browse' werk?

Ik denk aan de overstap van een 24" 1200p 16:10 naar een 31,5" 4K 16:9 monitor. Echter ik twijfel over dat het scherm hierdoor 6cm hoger wordt en dan ik dan de hele tijd moet opkijken om tekst boven in het scherm te lezen. Een 31.5" 16:9 is namelijk ongeveer 6cm hoger dan een 24" 16:10 monitor.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 14:30
pipo1000 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:34:
[...]

Is het scherm te hoog voor 'kantoor en browse' werk?

Ik denk aan de overstap van een 24" 1200p 16:10 naar een 31,5" 4K 16:9 monitor. Echter ik twijfel over dat het scherm hierdoor 6cm hoger wordt en dan ik dan de hele tijd moet opkijken om tekst boven in het scherm te lezen. Een 31.5" 16:9 is namelijk ongeveer 6cm hoger dan een 24" 16:10 monitor.
Die 6 cm hoger kan je ook verdelen over de boven- en onderkant (als in, dat er dus 3 cm bovenin en 3 cm onderin bij komt). Dan is het al wat minder extreem.

Maar ik denk niet dat 6 cm hoger veel problemen op zal leveren qua omhoog kijken. Zelf gebruik ik sinds een half jaar een 43" Dell-monitor op m'n werkplek, en dat is wel ietsje aan de (te) hoge kant, maar dat is flink veel hoger dan een 32" monitor :)

The devil is in the details.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:58

Prx

♟♟♟♟♟♟♟♟

Dracula schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:32:
- Geen auto input switcher en menu om input te switchen zit beetje verstopt (derde optie in het menu)
Je kunt de andere toetsen op de achterkant van het scherm instellen als Shortcut Keys, zie 'Personalize' in het menu van het scherm. Dan kun je snel(ler) schakelen tussen de sources.

• Dracula
Prx schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:53:
[...]

Je kunt de andere toetsen op de achterkant van het scherm instellen als Shortcut Keys, zie 'Personalize' in het menu van het scherm. Dan kun je snel(ler) schakelen tussen de sources.
Ah kijk nuttige tip ga ik zeker even naar kijken. _/-\o_

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ben mij ook aan het oriënteren op de superwide markt en heb misschien de afgelopen dagen wel teveel reviews gelezen/bekeken en specs doorgenomen.

Mijn huidige setup bestaat uit 2x24" Acers die elk op 2560x1440@75Hz draaien op mijn kleine Lenovo. Ik doe geen games, alleen werk (dus kantoor/devops gedoe) en privé (browsen, youtube, 3D printing gekloot).
Ik twijfel tussen de Samsung G9 en de Philips P499P9. Ik meende begrepen te hebben dat het allebei dezelfde panels waren (Philips maakt idd niets meer, dus het is het Samsung panel), maar nu zie ik dat de Samsung 1000R is en de Philips 1800R. De Philips is dus aanmerkelijk 'platter'. Ik vond dat gek, omdat ze eigenlijk even breed zijn, maar de Philips is dus minder krom.
Bovendien is er een tweede model Philips, de P498P9 die zo te zien identiek is, maar geen webcam heeft, en iets nieuwer is (introductie begin 2020). Ik zag ook wel dat er wat problemen waren met die webcam, en geen driver voor Windows 11, dus misschien maar beter ook. Verder identiek.

Het verschil tussen de Samsung en de Philips lijkt 'm te zitten in de aansturing, waarbij Samsung duidelijk op de game markt inzet met superhoge refresh enzo, en Philips het rustig aan doet met slechts 70Hz. Verder valt het mij op dat ik heel veel problemen zie bij de Samsung en ik hoor niets van die Philips, op de driverproblemen met de webcam na dan. Draaft Samsung te ver door met de performance en gaat het scherm daardoor over de limiet?

Volgens mij is in mijn situatie de Philips een betere keuze, aangezien ik toch geen gebruik maak van de game kwaliteiten. Bovendien kan mijn PC die hoge refresh rates niet eens aansturen. En gezien de problemen met de Samsung lijkt het mij een loterij of je een goede krijgt. Zie ik nog iets over het hoofd?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee