Daikin Altherma hybrid Monoblock in CV systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamkazz
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-05-2022
Afgelopen jaar heb ik (helaas) een nieuwe cv ketel aangeschaft. Een Intergas HRE 36/30. Prima ketel, makkelijk te installeren. Nu de gasprijzen fors stijgen en ik een tweede energiebesparende maatregel moet nemen (naast gevelisolatie) wil ik een warmtepomp in mijn cv systeem zetten.

Nu kom ik uit op de Daikin Altherma Hybrid Monoblock (EJHA04AV3). Even een check of ik het goed beredeneer.

Er zijn twee opties voor de installatie die Daikin aangeeft.
- Speciale boiler (helaas niet voor mij van toepassing, hier had ik beter over moeten nadenken afgelopen jaar bij de aanschaf van de ketel). Echter zie ik in de installatiehandleiding dat de warmtepomp in serie geschakeld staat met de cv ketel. De warmtepomp verwarmt het water voordat het de cv ketel bereikt. Dan hoeft de cv ketel niet of nauwelijks bij te verwarmen en heb je een hybride systeem.
- Boiler van derden: Dit zal mijn optie moeten worden volgens de installatiehandleiding...
Hier is de warmtepomp parallel geschakeld en moet ik een extra pomp in mijn cv systeem zetten. Volgens mij is het principe nu dat de warmtepomp het cv water verwarmt, als deze het niet kan leveren schakelt de cv ketel in waardoor de cv ketel als bypass functioneert bij een hogere warmtevraag. Hierdoor lijkt de warmtepomp buitenspel te staan en is er dus geen hybride oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkGYgvZY9X_dT2UHr7jqtbJpqtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Elzug90ijmocxwW4iFCLjkh.jpg?f=user_large

Tweede punt is dat ik volgens de 'boiler van derden opstelling' een extra pomp in het systeem moet zetten. Deze lijkt mij te schakelen als een soort van klep: Als de cv ketel inschakelt stopt te pomp voor de warmtepomp te draaien en start de cv ketel. Als de warmtepomp het aan kan qua verwarming draait de pomp en staat de cv ketel uit.
Nu heb ik in mijn systeem al een extra pomp zitten van de vloerverwarming en ben ik bang dat deze twee elkaar gaan tegenwerken.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit systeem en opstelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDMQX4IXHoX5L_0E9FmqxEviqDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dj667SOq3FlOFpw7gJglo4hT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Die nieuwe ketel is toch een combi-ketel? Daar sluit je dan het koude en warme water op aan. Een boiler heeft namelijk stilstand-verliezen terwijl deze ketel alleen begint te werken zodra je warm water wilt gaan gebruiken.

Kijk eens op de site van Intergas: daar staat info over de manier zoals jij je huis zou willen verwarmen.

https://www.intergas-verw...oducten/hybride-monobloc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamkazz
Hi Mark,
in de installatiehandleiding wordt gesproken over een cv boiler als cv ketel. De opstelling hierboven komt uit de handleiding die ik op mijn huis heb toegepast.

Volgens de handleiding kan ik de ketel niet in serie plaatsen. Dit betekent dat de warmtepomp het water voorverwarmt als het de ketel in komt. Volgens de handleiding is dit alleen mogelijk met de 'speciale cv ketel'.
Echter zie ik geen direct verschil tussen de 'speciale cv ketel (Intergas EHY2KOMB) en de ketel die ik heb hangen, de Intergas HRE36/30.
De tekening van mijn installatie is de ketel parallel geschakeld. Hiermee verlies je de 'hybride functie' van het voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:33
Toevallig ben ik vandaag aan het kijken wat eventueel opties voor onze situatie thuis is om gas te besparen.

Ik heb dezelfde ketel als jou, maar dan laten installeren in 2018.
Op mijn factuur van de installateur staat artikelnummer 041507, terwijl op de site van intergas nu 041517 staat.

Je zegt dat de speciale gasboiler niet op jouw ketel van toepassing is. Hoe ben je daar achter gekomen?
Volgens de intergas site is deze ketel wel 'hybrid ready': https://www.intergas-verw...co/hreco-36/documentatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamkazz
Hi Archiebald, excuus voor de wat late reactie.
Ik heb met intergas gesproken, hybrid ready betekent dat er een warmtepomp op aangesloten kan worden maar dat deze niet in serie kan staan (lees: alle cv ketels zijn dus hybrid ready)
Ik zie het een beetje als de HD-ready televisies van 20 jaar geleden. Alles behalve HD, leuk in de marketing.

Ik heb gesproken met een installateur en de opstelling voor deze combinatie dient inderdaad parallel te zijn.

Dus de situatie wordt dat de warmtepomp de primaire warmtebron is. Als deze de energievraag niet meer kan leveren schakelt de warmtepomp de cv ketel in via de aan/uit aansluiting en neemt de cv ketel het over. (de pomp voor de warmtepomp stopt dan met draaien en neemt de pomp van de cv ketel het over). Hierdoor functioneert de pomp van de warmtepomp als een soort van tweewegklep.
Als je dus alleen vloerverwarming hebt kan je de ketel instellen op 35 graden. Wil je convectie uit de radiatoren halen weet ik niet of de warmtepomp de benodigde 70 graden kan leveren.
Dit kan ik ook niet direct uit de installatiehandleiding halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:07
Een CV ketel of warmtepomp kan maar één temperatuur tegelijk aanvoeren. Bij een CV ketel gebruik je dan een vloerverwarming verdeler met pomp om toch lage temperatuur naar de vloerverwarming te kunnen aanvoeren.

Bij een warmtepomp kost een verdeler met pomp vrij veel rendement en kan lastig zijn bij een defrost. Dus dan bij voorkeur een pomploze. Maar als je ook nog een CV ketel hebt moet je er dan wel voor zorgen dat er niet te warm water wordt aangevoerd.

In een situatie met vloerverwarming beneden en in de badkamer maar radiatoren boven die niet veel aan staan zou ik sowieso niet voor hybride kiezen. Ook een full electric warmtepomp heeft beneden voldoende afgifte en boven zullen de radiatoren het altijd nog een beetje blijven doen. Mogelijk voldoende als ze 24/7 aan staan, en anders kun je grotere radiatoren hangen, convectoren, airco, IR paneel of indien het verwarmen incidenteel is een elektrisch kacheltje.

Een warmtepomp stookt als het buiten koud is daarnaast 24/7. Dan heb je ook bij radiatoren echt niet 24 uur per dag 70 graden aanvoer nodig om het binnen 20 graden te houden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-02 14:44
@hamkazz , ben jij toevallig al wat verder met je Intergas / Daikin systeem (serie of parralel)? Zo ja, dan ben ik wel geinteresseerd om je ervaringen te horen aangezien ik zelf ook naar dit systeem aan het kijken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
hamkazz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:07:
Ik heb met intergas gesproken, hybrid ready betekent dat er een warmtepomp op aangesloten kan worden maar dat deze niet in serie kan staan (lees: alle cv ketels zijn dus hybrid ready)
Ik zie het een beetje als de HD-ready televisies van 20 jaar geleden. Alles behalve HD, leuk in de marketing.

Ik heb gesproken met een installateur en de opstelling voor deze combinatie dient inderdaad parallel te zijn.
Had je deze messages gezien? Je kunt de Intergas ketel ombouwen van traditioneel naar hybrid zodat je wel in cascade kunt werken. Levert een hoger rendement op. Blijkbaar alleen de elektronica van de gasketel vervangen: branderautomaat Intergasketel vervangen

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nepali
Thx. Ik heb Midget1234 een berichtje gestuurd. Ik weet niet hoe hij aan die branderautomaat is gekomen. Het lukt mij iig (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sildehoop
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-10-2023
Heb je toevallig reactie gekeken van Midget1234?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarviinL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-05 11:02
De branderautomaat met artikelnummer 074077 is hiervoor nodig. (Is wel lastig te verkrijgen)
Aandachtspunt hierbij is wel dat je hier ook een current loop module (artikelnummer 925607) bij nodig bent voor de communicatie tussen de warmtepomp en cv ketel.

Heb zelf sinds een maand een 5 jaar oude HReco draaien i.c.m.de EJHA04AV3 door deze artikelen te gebruiken.

De ondersteuning van Daikin en Intergas is nihil, zelfs via de installateur laten zij niks los.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
Hi @MarviinL , super je reactie! Heel fijn dat er nog meegelezen wordt. En je aandachtspunt zal ik zeker meenemen. Al worstel ik wel met wat het precies is. Is het art. van Daikin of Intergas? Of van een groothandel? Ik kan deze namelijk nergens terugvinden. Mocht je meer informatie kunnen delen hierover, dan graag.

Heb je mogelijk nog wat tips voor het inregelen? Zo dacht ik alleen de gateway aan te schaffen en zo bespaar ik de investering in de Daikin thermostaat. Daarnaast kan ik het mooi in Home Assistant hangen.

Zelf heb de branderautomaat inmiddels besteld via Wasco. Alleen zij kregen het los bij Intergas. Bizar hoe beide fabrikanten hier zo moeilijk over doen en de consument eigenlijk verplichten een nieuwe ketel te bestellen/vervangen. Het art nr is trouwens veranderd: 5024207 (Daikin) en 91562146 (Wasco). Let wel op omdat de webshop het artikel niet goed weergeeft.

Ik zal over 2wk starten en hoop wat voortgang hier te kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
Hoi @sildehoop, helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarviinL
Nepali schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:29:
Hi @MarviinL , super je reactie! Heel fijn dat er nog meegelezen wordt. En je aandachtspunt zal ik zeker meenemen. Al worstel ik wel met wat het precies is. Is het art. van Daikin of Intergas? Of van een groothandel? Ik kan deze namelijk nergens terugvinden. Mocht je meer informatie kunnen delen hierover, dan graag.

Heb je mogelijk nog wat tips voor het inregelen? Zo dacht ik alleen de gateway aan te schaffen en zo bespaar ik de investering in de Daikin thermostaat. Daarnaast kan ik het mooi in Home Assistant hangen.

Zelf heb de branderautomaat inmiddels besteld via Wasco. Alleen zij kregen het los bij Intergas. Bizar hoe beide fabrikanten hier zo moeilijk over doen en de consument eigenlijk verplichten een nieuwe ketel te bestellen/vervangen. Het art nr is trouwens veranderd: 5024207 (Daikin) en 91562146 (Wasco). Let wel op omdat de webshop het artikel niet goed weergeeft.

Ik zal over 2wk starten en hoop wat voortgang hier te kunnen delen.
Bedoel je de Current loop module?
Deze ben je nodig voor de communicatie tussen de warmtepomp en ketel, hier sluit je ook je warmtepomp op aan.

Deze is ook bij de Wasco te bestellen middels onderstaande artikelnummer;
Daikin current loop module set
(wasco) artikelnr: 91561686
(Daikin) leveranciersnr: 5035934

Aandachtspunt voor het inregelen is van mij voornamelijk de flow instellen van je afgiftesysteem, dus je radiatoren/vloerverwarming.
Hier loop ik nu tegenaan omdat je hiermee ook je DeltaT bepaald en dit bepaald ook weer het stookgedrag van je WP.

Hoever ben je zelf met de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
@MarviinL Dank!

Alle materialen zijn besteld. Nog niet alle materialen zijn binnen.

Ik probeer nu al met mijn gasketel mezelf voor te bereiden. Door:
* Stook op 45o om te zien of ik het red met mijn radiatoren (heb geen vloerverwaring - '30 woning)
* Monitor mijn gasverbruik p/u om te kijken wanneer ik het wel/niet red met max vermogen van de wp
* Heb het modulatie bereik vergroot (vermogen & pomp) van mijn gasketel

Tot nu toe een stabiele afgifte en temp in huis is goed. Stooklijn duurt alleen soms wat lang. Maar dat komt ook omdat we 's nachts de thermostaat behoorlijk omlaag gooien.

Vwb die delta T. Bij een gasketel wil je dat die hoog is. Dat verhoogd het rendement van de ketel. In de praktijk betekent dat vaak meer dan 15o. Met een warmtepomp wil je dat juist ~5-7o hebben toch? Hoe ben je in staat deze goed in te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyKastelijn
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-10-2023
Ik breek graag even in op deze post, ik heb een Intergas HRE 36/30 icm Daikin Monobloc EJHA04AV3. Vooralsnog geen groot succes mede dankzij de slechte installatie van de, inmiddels failliete, installateur. Zie mijn post:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2163408

[ Voor 6% gewijzigd door DannyKastelijn op 17-12-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarviinL
Nepali schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:57:
@MarviinL Dank!

Alle materialen zijn besteld. Nog niet alle materialen zijn binnen.

Ik probeer nu al met mijn gasketel mezelf voor te bereiden. Door:
* Stook op 45o om te zien of ik het red met mijn radiatoren (heb geen vloerverwaring - '30 woning)
* Monitor mijn gasverbruik p/u om te kijken wanneer ik het wel/niet red met max vermogen van de wp
* Heb het modulatie bereik vergroot (vermogen & pomp) van mijn gasketel

Tot nu toe een stabiele afgifte en temp in huis is goed. Stooklijn duurt alleen soms wat lang. Maar dat komt ook omdat we 's nachts de thermostaat behoorlijk omlaag gooien.

Vwb die delta T. Bij een gasketel wil je dat die hoog is. Dat verhoogd het rendement van de ketel. In de praktijk betekent dat vaak meer dan 15o. Met een warmtepomp wil je dat juist ~5-7o hebben toch? Hoe ben je in staat deze goed in te regelen?
Inderdaad met een warmtepomp wil je die ~5-7 graden hebben voor een optimale werking.
Deze heb ik vooral kunnen regelen door veel tijd de besteden aan het waterzijdig inregelen. Vooral met onze bestaande (meng) vloerverwarmingsverdeler.

Het mooiste zou zijn als je echt nauwkeurig de flow in kunt stellen, maar waarschijnlijk kun je (net als ik) dit niet instellen door het ontbreken van de juiste voetventielen e.d. op je radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nepali
@DannyKastelijn , dank voor het delen. De posts inmiddels doorgelezen.

@MarviinL , waar heb je deze sensor (aanvoerwatertemperatuur) geplaatst? Ik neem aan op de retour van de gasketel (dus aanvoer van de WP)? Daarnaast lees ik in de installatiehandleiding dat deze alleen lijkt nodig te zijn als je meerdere ruimtes onafhankelijk wilt regelen (hfst 7). Is dit gelijk aan jouw situatie?

[ Voor 29% gewijzigd door Nepali op 27-12-2022 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarviinL
Nepali schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:35:
@DannyKastelijn , dank voor het delen. De posts inmiddels doorgelezen.

@MarviinL , waar heb je deze sensor (aanvoerwatertemperatuur) geplaatst? Ik neem aan op de retour van de gasketel (dus aanvoer van de WP)? Daarnaast lees ik in de installatiehandleiding dat deze alleen lijkt nodig te zijn als je meerdere ruimtes onafhankelijk wilt regelen (hfst 7). Is dit gelijk aan jouw situatie?
Deze heb ik geplaatst op de aanvoerbuis die de ketel uitgaat, dit staat ook in het originele schema van de gasboiler die geleverd wordt vanuit Daikin.
Deze is (volgens mij) daar geplaatst zodat je de temperatuur meet van het uitgaande water, dit is ook de aanvoerwatertemperatuur waar je op stuurt.
In Hybride opstelling ben je deze zeker nodig anders krijg je net als ik een storingsmelding en zal de warmtepomp en ook je ketel niet verwarmen. In Bivalent (add-on) ben je deze niet perse nodig omdat de warmtepomp en ketel dan feitelijk afzonderlijk van elkaar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
Even een kleine update en tevens een hulpvraag.

Update:
* Monoblock (EJHA-AV3) gemonteerd;
* Aangesloten in serie/cascade op mijn HReco intergasketel zodat ik één hydraulisch circuit heb;
* Branderautomaat omgewisseld;
* Gateway BRP069A62 geinstalleerd;
* Currentloopmodule gemonteerd;
* Aanvoerwaterthermistor gemonteerd;
* Elektrische aangesloten waaronder; signaalkabel loopt van monoblock naar gasketel & van monoblock naar gateway (en volgens mij zijn beide niet gepolariseerd);
* Huidige OT Honeywell round kamerthermostaat aagesloten op P1P2 van gateway.

Ik heb dus NIET de Daikin gebruikersinterface (EKRUCBL) besteld en aangesloten. Dit omdat ik dacht via de gateway en app af te kunnen.

De installatie is in bedrijf genomen. Systeem is op druk. Gasketel gaat aan en geeft geen foutmelding. Monoblock zet ik ook aan en deze knippert groen (wat goed is). De gateway heeft een IP adres en ik kan verbinding ermee maken.

NU het probleem: De gateway P1P2 led indicator knippert (wat niet goed is en volgens de installatiehandleiding betekent dit dat er geen communicatie is met de binnenunit = gasketel). Daarnaast 'vind' ik de Altherma wel met de ONECTA app, maar stagneert de initialisatie. Dus geen werkend systeem. Ik zou niet weten hoe debug te doen; ik tref geen storingscode ergens aan (anders dat de P1P2 signaal op de gateway). De Round kamerthermostaat geeft 'OT!' aan (wat volgens mij een algemene OpenTherm verbindings/communicatieprobleem aangeeft).

Heeft iemand een suggestie? @MarviinL @hamkazz @arnoldniessen toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Nepali schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:12:
* Huidige OT Honeywell round kamerthermostaat aagesloten op P1P2 van gateway.

Heeft iemand een suggestie? @MarviinL @hamkazz @arnoldniessen toevallig?
Die zou ik maar snel loshalen. P1/P2 is helaas geen OT. Je hebt de EKRUCBL (of een andere main controller, als die er zou zijn) op P1/P2 wel nodig, anders doet P1/P2 niets, en ik vermoed dat die BRP069A62 alleen niet gaat werken zonder EKRUCBL.

[ Voor 5% gewijzigd door arnoldniessen op 19-01-2023 22:30 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
Thx voor je snelle reply @arnoldniessen . Ik heb al meerdere setups geprobeerd (met/zonder Round op gasketel en/of gateway). Desondanks geeft p1p2 een 'communicatiefout' aan met binnenunit.
Omdat de EKRUCBL als optie is aangegeven en parallel op p1p2 van de gateway zit, heb ik deze achterwege gelaten. Het is mijn enige optie nu nog op te proberen, maar voordat ik dat koop, leek het me waardevol om wat gedachten/tips van jullie te horen.
Heb jij deze wel nodig gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Je zou kunnen proberen de gateway alleen op P1/P2 te zetten. Ben benieuwd of dat werkt. De EKRUCBL is wel optioneel maar als je die niet hebt, hoe stel je de settings dan in, en staat er ergens dat de gateway dan wel zou werken?

Zover ik weet kun/moet je juist niets op de gasketel aansluiten, alles gaat via de outdoor unit (en de gasketel communiceert alleen daarmee via die current loop module).

Zelf heb ik de originele combi-hybride, met de EKRUCBL1, en ipv de LAN adapter gebruik ik mijn zelfgebouwde versie daarvan (een P1P2MQTT bridge), maar ook die kan de EKRUCBL1 niet vervangen, en dat is mijn plan ook niet.

[ Voor 21% gewijzigd door arnoldniessen op 19-01-2023 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nepali
Yes geprobeerd. Alleen gateway op p1p2 werkt niet.
Overigens kom ik ook de EKRUHML1/2 tegen. Weet je toevallig het verschil?
Zal morgen even langs Wasco gaan. Hopelijk op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Nepali schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:59:
Overigens kom ik ook de EKRUHML1/2 tegen. Weet je toevallig het verschil?
[edit: weggehaald want website Daikin lijkt onjuiste info te geven over EKRUHML1]

[ Voor 64% gewijzigd door arnoldniessen op 19-01-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
Volgens mij heb ik de EKRUHML nodig. Aangezien dit om een Altherma H Hybride systeem is. Heb jij de R Hybride?
zie: https://www.aircovent.nl/...onsumentenbrochure_01.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fteGpqSSMW6mC-choaB4wJiFm_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcfXHFqvtWDsI6ESwkpQH3fN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
'De eenvoudige gebruikersinterface kan alleen in combinatie met de primaire gebruikersinterface worden gebruikt' kan je ook interpreteren als 'er kunnen 2 bedieningen worden gebruikt'... Zie bovenstaand.

Ze omschrijven het niet erg duidelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Nepali schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:06:
Volgens mij heb ik de EKRUHML nodig. Aangezien dit om een Altherma H Hybride systeem is. Heb jij de R Hybride?
zie: https://www.aircovent.nl/...onsumentenbrochure_01.pdf
Ik heb de originele hybrid, de voorloper van de R.

Onduidelijk inderdaad.. de plaatjes op de Daikin website en in die handleiding zijn ook anders.

[ Voor 3% gewijzigd door arnoldniessen op 19-01-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wij hebben al diverse van dit merk/type warmtepomp als add-on aangesloten.

Aansluiting warmtepomp:
Je moet de warmtepomp parallel aansluiten.
In zowel de aanvoer van de CV ketel als de warmtepomp moet een keerklep.

Elektra aansluiten:
- L,N,Aarde: Hierop sluit je de 230V voeding.
- Bivalent contact: hierop sluit je de aan/uit contact van de ketel aan.
- P1-P2: Hierop sluit je de Daikin thermostaat aan.
- L,N,Aarde Ext. Pump: Hierop sluit je de Daikin/Wilo pomp aan.
-Ext. Pump GND,PWM: Hierop sluit je de PWM kabel van de Daikin/Wilo pomp aan.

Belangrijke parameter:
05 - 00 op 1
05 - 01 Vanaf wanneer buitentemperatuur de CV ketel aangestuurd kan worden.
07 - 04 op 1
0C - 0A op 0
0C - 04 Vanaf wanneer alleen de CV ketel nog werkt, minimaal 3 graden lager als parameter 05 - 01

Stooklijn:
- Kun je na wensen instellen.

Daikin branderautomaat:
- Sommige stoppen de Daikin branderautomaat in een normale Intergas ketel, echter dit is AFKEUR!!! DIT MAG NIET!!!
JE TOESTEL IS NIET MEER CONFORM CE KEUR!!

Benodigd materiaal:
- EJHA04AAV3 (Warmtepomp)
- EKADDONJH2 (kabel + keerklep)
- EKADDONJH (pomp)
- EKRUHML1 (Thermostaat/bedieningspaneel)
- EKBALLV1 (optioneel afsluiter buitenunit)
- Eventueel extra benodigde materiaal niet verder gespecificeerd.

Veel succes!
Voor vragen kun je mij een PM sturen.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 19-01-2023 23:44 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepali
@DutchWing , je lijkt aardig thuis te zijn in de instellingen. De wp en ketel verwarmen inmiddels goed. De EKRUHML1 was de oplossing. Maar, bij ww vraag schakelt de ketel niet. Ik krijg geen foutmelding en de debietsensor werkt goed. Als ik de wp uitzet en de ketel solo laat draaien, geeft hij wel ww.
Ik verwacht dat het een instelling is? Weet jij mogelijk waar in de gebruikersinterface hiervoor een instelling te vinden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nepali
Sorry, heb het gevonden. In de gebruikersinterface; huisje en aanzetten... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen3108
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01-2023
@Nepali Ben er zelf ook voor aan het kijken, maak me alleen wat zorgen om het geluidsniveau. Wat is je ervaring hiermee?
Plan is om de unit aan de voorzijde van het huis te zetten en heb geen zin in commentaar van de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nepali
Hi allemaal,

Inmiddels alles top aan het lopen! Aangezien ik veel tijd heb moeten investeren in uitzoeken, dacht ik mijn ervaring en installatie tips kort hier te plaatsen. Hopelijk is het van waarde voor de (nog oriënterende) tweaker.
Aanleiding en situatie:
  • Tussenwoning uit 1933. HReco cw4 Intergasketel uit 2015. Gezin van 6 pers. en een gasjaarverbruik van 1500m3 = tap en cv.
  • Onderstussen het afgelopen jaar door 'gedragsverandering' (thermostaat lager, minder delen van het huis verwarmen) en met enkele isolerende en tocht reducerende maatregelen, het gasverbruik teruggebracht naar 1100m3.
  • Doel is om het gehele verbruik van CV (bijna) te elimineren dmw van (hybride) warmtepomp. Ik ga er vanuit dat we 500m3 nodig blijven hebben. @130ct /m3 ~ 800Eur verwacht verdienpotentieel p/jr.
  • Waarom niet geheel van het gas af zou je misschien denken? In mijn geval wens ik gas als energiebron te behouden (wegens flexibiliteit) en heb daarnaast niet de ruimte in het huis om een buffervat te plaatsen voor zonnethermie of een xtype-boiler oplossing.
Gekozen oplossing:
  • Daikin Altherma hybride EJHA04AV3. Merk met langdurige ervaring in wp'en. Obv gasverbruik van gasketel wist ik dat ~4kwh voldoende vermogen is. Deze wp specifiek is een monoblock hierdoor kan ik de installatie zelf doen (alleen waterzijdig aansluiten).
  • Mijn gasketel behouden. Hij is maar 8jr oud en de huidige marktstandaard levert geen significante effiiciency verbetering. Met goed onderhoud gaat deze nog prima 10jr mee.
  • Met als beoogd resultaat dat het Daikin systeem kan economisch/ecologisch can calculeren welke energiebron het beste is.
  • DUS; in serie (dus wp is voedend aan gasketel)! Of zoals @hamkazz de topic startte; met de 'speciale gasboiler'.
  • Dat vraagt om een ombouw van de HReco naar 'speciale boiler'. De investering hiervoor is ~600Eur (branderautomaat, curr loop en sensor). Maar dit is dik goedkoper dan een nieuwe ketel (~1300Eur) en nagenoeg even kostbaar als een parallelle installatie (ruim 500Eur door extra pomp, 3-wegklep, terugslagkleppen). Daarnaast scheelt het aanzienlijk in arbeid!
Mijn resultaat en ervaringen (2weken):
  • Met de huidige temperaturen (lichte vorst 's nachts), kan ik prima uit met de wp solo.
  • De wp is echt fluisterstil! Vraag mijn (vooraf) gestreste vrouw maar...
  • Klus is goed te doen (mits een beetje handig).
  • Meer data/ervaringen moeten we nog gaan verzamelen het resterende seizoen.
Totale investering:
  • Materialen/gereedschap (arbeid vnl zelf) ~ 900Eur voor leiding, appendages, beugels, boringen, foam, buffervat (20l), 22m buis (koper, was al 300Eur).
  • Ombouw 600Eur
  • Wp 2300Eur
  • Overige vaste artikelen behorende bij de wp 450Eur (beugel, afsluiters, gateway, interface, schakelaar)
  • Subsidie -/- 2400Eur
  • TOTAAL (excl. arbeid) = 1850Eur. Potentiele ROI (op basis van die bovenstaande 800Eur) >2,5jr. (afhankelijk van Kwh/p)
Wat zou ik anders doen een volgende keer?
  1. Niet de gateway aanschaffen (~165Eur). App biedt weinig toegevoegde waarde en ik hoopte het zonder de Interface te kunnen (maar niet dus...). Nu zoeken hoe ik alles in home assistant weet te krijgen. Mochten er nog tweakers zijn met tips daarover, dan zou dat fijn zijn!
  2. Niks, ik kan deze setup aanbevelen als je dezelfde afwegingen hebt als ikzelf.
Als er nog zorgen van lezers zijn over de zgn CE keuring die vervalt, dan kan ik zeggen dat het bs is. Immers; alle onderdelen die je gebruikt zijn CE gekeurd. De CE keuringen zijn nodig om consumenten te beschermen van onveilige en ongezonde producten van producenten. In mijn geval ben ik 'installateur' en moet zorgen voor een veilige, gezonde en bruikbare installatie. Daarvoor zijn andere normen en wetten (not for this toppic). Het belangrijkste is dat de installatie moet functioneren. En dat doet hij zeker!

Ter leering ende vermaeck

[ Voor 4% gewijzigd door Nepali op 31-01-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarviinL
Mooi dat het gelukt is Nepali!

Zou je je huidige instellingen ook eens willen delen?

Bij ons heeft de wp er moeite mee om lager dan 2 graden solo te draaien, maar dit zal uiteraard ook te maken hebben met de aanvoerwatertemperatuur van 47 graden.
Zelf moet ik één dezer dagen nog (wegens eigen overtuiging) de v.v. (meng) verdeler vervangen naar één zonder pomp en hoop hier effecienter stookgedrag mee te bereiken.
Pagina: 1