• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-01 14:50
Heb een aantal offertes opgevraagd en er nu twee ontvangen die ik graag met elkaar wil vergelijken. Echter ik heb weinig technische kennis en kan zo lastig beoordelen welke zonnepanelen en omvormer beter zijn.
Foto's

orientatie: zuiden
hellingsgraad: 45.2
Beschikbare (dak)ruimte
?
Schaduw
nee geen schaduw
Jaarverbruik
Jaarverbruik 2021: 3150 kwh. Geen plannen voor elektrische auto etc. 3150 is echt de max want afgelopen jaar alleen maar thuis gewerkt en ga dit alleen maar minder doen de komende jaren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Budget max 4k. Wil enerzijds zonnepanelen voor een beter milieu en anderzijds om kosten te besparen.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen.
Bijhouden van data
Ben tevreden met minimale informatie.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
8x JA Solar JAM54S31-405/MR
Growatt MIC3000TL-X
Totaal incl btw 3542, exl btw 2927

Offerte 2:
8x DMEGC 405W M10 half cel / zilver frame witte backsheet (BC)
GoodWe 3000-XS , Wifi/ DC switch/ 10 jaar garantie (BC)
Totaal incl btw 3630, exl btw 3000
Regio
Zuid Holland

[Voor 48% gewijzigd door aaaido op 21-01-2022 16:32]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor een inhoudelijk net advies hebben we een hoop meer van je nodig: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Deze offertes zijn zo gelijk als gelijk maar gelijk kan zijn.

Ligt hiermee het dak vol?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• aaaido
Nee, er kan nog wel wat bij. Max is volgens mij 10 panelen.

• Ronald
  • Nu online
Dan zou ik echt aanraden om die 2 erbij te pakken. Daar ga je echt alleen maar baat bij hebben. Nog meer, nog beter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• aaaido
En waarom is meer beter als ik hoogstwaarschijnlijk nooit boven de 3100 ga komen met gebruik?

• Ronald
  • Nu online
Die vraag geef ik door aan gaslicht.com

3100 afname, richting 4000 teruglevering.

900*€0,39 redenen.

Als saldering afgebouwd wordt, geeft meer opwekking meer direct verbruik. Daarmee voorkom je het betalen van energie belasting en het hogere afname tarief meer.

• aaaido
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:46:

900*€0,39 redenen.

Als saldering afgebouwd wordt, geeft meer opwekking meer direct verbruik. Daarmee voorkom je het betalen van energie belasting en het hogere afname tarief meer.
Ik probeer het te begrijpen.

Mijn gemiddelde energie verbruik in 2021 (jaar waarin ik het meest thuis was ivm corona en thuiswerken) was 269 kwh per maand (jaar verbuik van 3227). Als ik kijk naar de stroomopbrengst van een van de offertes (beide max 8 panelen met 3240 wp) dan zie ik voor maanden als april en mei 400 kwh en over het jaar 3157.

Als ik daar een zonnepaneel bij doe kom ik zeker boven de 3227 plus je gebruikt s'avonds en in de winter als de zon schijnt ook stroom.

Waar denk ik mis?

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:40
Klopt wat je zegt maar voor elke kwh die je extra produceert krijg je geld terug.
In verhouding krijg je veel meer terug voor kwh's die je zelf ook gebruikt maar je weet ook niet of je in de toekomst misschien meer stroom gaat verbruiken.
Als ik je bericht goed lees begrijp je volgens mij ook niet goed hoe het terug leveren werkt. Even de basics: op momenten dat je zonnepanelen veel stroom opleveren en je gebruikt zelf op dat moment weinig stroom. Dan lever je stroom terug het net op. Op dit moment wordt elke kwh die je levert afgetrokken van het hoeveelheid kwh's die je verbruikt. Onafhankelijk van het moment van opwekken / verbruiken. Dit heet salderen. Deze regeling wordt in de toekomst waarschijnlijk wel afgebouwd maar daar is momenteel nog veel discussie over.

• Ronald
  • Nu online
Zolang saldering geld maakt het moment van opwek en gebruik niet uit. Maar dat gaat (waarschijnlijk) niet zo blijven.

Maar als we niet meer kunnen salderen telt het wel op welk moment je verbruikt.

Plaatje: https://www.thomasberger....w2=4000&temp_coeff2=-0.48
Negeer het gele lijntje. Blauw is je nu voorgestelde systeem; Groen het grotere systeem wat ik suggereer.

Stel het is vandaag 11:30 en de zon schijnt. Je zet de waterkoker aan (2kW)
Met jouw systeem kom je een paar 100W tekort. Die ga je door de meter trekken en je betaald levertarief + energiebelasting.

Met het grotere systeem betaal je niets.

Dit geld ook voor je koelkast en andere kleine verbruikers. Dat achtergrond verbruik begint vroeger al op de panelen te draaien, en gaat tot later door.
Dit is wat 'vergroten direct eigen vebruik' doet. Voorkomen dat je stroom door de meter trekt en er hoge tarieven voor betaald.

Nu krijg je zeker niet alle stroom van de panelen verbruikt... Dus je gaat stroom verkopen aan de leverancier. Dat wordt ook hoger met groter systeem... Je kunt dus geld verdienen aan je panelen. Op moment €0,39 / kWh bij de beste leveranciers. En dat is echt heel veel. Jouw zonnesysteem produceert dat voor rond de €0,05. Het is dus echt een no-brainer die extra panelen te leggen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@aaaido Vriendelijk verzoek of je je topicstart wil bijwerken conform de sjabloon Tips bij openen offerte topic zonnepanelen zoals al was gesuggereerd. Met de huidige kruimels informatie kunnen we geen goed advies geven!

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• apverschoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:10
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:49:
Zolang saldering geld maakt het moment van opwek en gebruik niet uit. Maar dat gaat (waarschijnlijk) niet zo blijven.

Maar als we niet meer kunnen salderen telt het wel op welk moment je verbruikt.

Plaatje: https://www.thomasberger....w2=4000&temp_coeff2=-0.48
Negeer het gele lijntje. Blauw is je nu voorgestelde systeem; Groen het grotere systeem wat ik suggereer.

Stel het is vandaag 11:30 en de zon schijnt. Je zet de waterkoker aan (2kW)
Met jouw systeem kom je een paar 100W tekort. Die ga je door de meter trekken en je betaald levertarief + energiebelasting.

Met het grotere systeem betaal je niets.

Dit geld ook voor je koelkast en andere kleine verbruikers. Dat achtergrond verbruik begint vroeger al op de panelen te draaien, en gaat tot later door.
Dit is wat 'vergroten direct eigen vebruik' doet. Voorkomen dat je stroom door de meter trekt en er hoge tarieven voor betaald.

Nu krijg je zeker niet alle stroom van de panelen verbruikt... Dus je gaat stroom verkopen aan de leverancier. Dat wordt ook hoger met groter systeem... Je kunt dus geld verdienen aan je panelen. Op moment €0,39 / kWh bij de beste leveranciers. En dat is echt heel veel. Jouw zonnesysteem produceert dat voor rond de €0,05. Het is dus echt een no-brainer die extra panelen te leggen.
Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs voor dit systeem van één kWh €0,05 euro? Ik dacht dat dit veel meer was. Ik ben ook bezig met zonnepanelen en als ik vraag om overcapaciteit te installeren, wordt door veel installateurs gezegd dit niet te doen. Zou niet rendabel zijn.

• Ronald
  • Nu online
@apverschoor ongeveer. Kosten systeem verdelen over productie raming over zoveel jaar.

Mijn systeem: €6000 / (6100kWh/jaar * 20 jaar) ~= €0,05

Dat was tot een paar jaar terug het teruglevertarief, dus niet rendabel.
Nu is het tot €0,39 en kun je dus in jaar 1 de marginale kosten van de extra panelen voor een groot deel terugverdienen.

[Voor 39% gewijzigd door Ronald op 21-01-2022 13:12]

• aaaido
Ik heb de begin post aangepast :)

• Ronald
  • Nu online
Kijk, nu je wat meer gegevens hebt gedeeld kunnen we er ook dieper op in gaan.

Hoeveel is de ruimte tussen de dakramen en de nok?
Meer dan 2,4-2,5m ?
Hoeveel ruimte tussen de dakramen ?

En hoeveel is de totale lengte tussen goot en nok?

Waarom wil ik dat allemaal weten? Ik denk dat er 11 passen.

Dat is realistisch ook nog mogelijk binnen de gestelde 4k ex BTW. Wees niet @mathijshooi en al zijn vrienden met niet-vollegspijt.

Meer kan zo te zien ook, uitbouw en/of schuur. Maar dat gaat niet binnen je gestelde budget passen.

En nu weer in detail kijken: de panelen in beide offertes zijn panelen met hele hoge stroom. Op het randje voor de Ja solar/Growatt combinatie, een fractie erboven voor de dmecg/Goodwe. Buiten spec en betekent aftoppen op stroom, niet vermogen.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:11
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:54:

Meer dan 2,4-2,5m ?

Dat is realistisch ook nog mogelijk binnen de gestelde 4k ex BTW. Wees niet @mathijshooi en al zijn vrienden met niet-vollegspijt.

Meer kan zo te zien ook, uitbouw en/of schuur. Maar dat gaat niet binnen je gestelde budget passen.

En nu weer in detail kijken: de panelen in beide offertes zijn panelen met hele hoge stroom. Op het randje voor de Ja solar/Growatt combinatie, een fractie erboven voor de dmecg/Goodwe. Buiten spec en betekent aftoppen op stroom, niet vermogen.
Ik hoop dat niet ik een bedenkelijke reputatie krijg hier...

Ga voor maximaal, weest niet bang, krijg geen spijt, luistert niet naar de baas thuis!

• aaaido
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:54:

Meer dan 2,4-2,5m ?

Hoeveel is de ruimte tussen de dakramen en de nok? 287cm
Meer dan 2,4-2,5m ?
Hoeveel ruimte tussen de dakramen ? 231cm breed, 369 hoog

Heb hierbij een dakpan gemeten, geteld op het dak en zo berekend.

• Ronald
  • Nu online
Dan vermoed ik dat van boven naar beneden past:
2x3 landscape
2x1 landscape tussen dakramen
1x3 landscape onder dakramen.

Staat netter, meer opbrengst.

• aaaido
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:46:

900*€0,39 redenen.

Mag ik vragen waar je die 0,39 vandaan haalt? Het kale leveringstarief is toch meestal tussen de 0,05 en 0,09?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

aaaido schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Mag ik vragen waar je die 0,39 vandaan haalt? Het kale leveringstarief is toch meestal tussen de 0,05 en 0,09?
Dat was vóór de gascrisis. Tegenwoordig krijg je de hoofdprijs.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• aaaido
de Peer schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Dat was vóór de gascrisis. Tegenwoordig krijg je de hoofdprijs.
ok maar waar?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik krijg momenteel 45 cent per KWh van Eneco, maar momenteel kun je alleen nog 31 cent afsluiten bij ze dacht ik.

Bij Engie kun je nog steeds wel boven de 40 cent per KWh krijgen.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• aaaido
Nieuwe offerte:
10x jasolar 385wp
Growatt mic 3300tl-x
3394 excl 4107 incl

• aaaido
Nu wel een interessante offerte ontvangen:
11 DMEGC 405W M10 half cel / zilver frame witte backsheet (BC) € 2.080,93
1 Goodwe 4200 D-NS omvormer ( BC ) € 714,92
11 Onderconstructie,materiaal, arbeid € 1.650,00
1 Groep aanmaken in de meterkast € 100,00
1 Korting: groep aanmaken in de meterkast € -100,00
1 Extra korting € -474,85
Totaal excl. BTW: € 3.971,00
BTW 21%: € 833,91
Totaal incl. BTW: € 4.804,91
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee