Toon posts:

Vergelijking aanbieders zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-01 13:15
De afgelopen weken heb ik verschillende offertes opgevraagd bij leveranciers van zonnepanelen. Op basis hiervan zijn er nu twee overgebleven. Zij bieden het volgende aan;

Leverancier 1
Investering (netto): 5.586,00
Paneel: 11x REC 365TP4 Black
Omvormer: Enphase IQ7+
Totaal vermogen: 4015 Wp
Verwachte opbrengst: 3691 kWh

Leverancier 2
Investering (netto): 5.273,00
Paneel: 10x Monokristallijn Fullblack SunPower 375Wp
Omvormer: Enphase IQ7A
Totaal vermogen: 3750 Wp
Verwachte opbrengst: 3648 kWh

De verwachte opbrengst vind ik overigens lastig te vergelijken, omdat de rekenmethode van beide partijen zal verschillen en had ik het idee dat leverancier 1 wat voorzichtiger te zijn.

Hiermee zou ons dak vol liggen (er blijft een gat over voor een toekomstige dakkapel). Verder wat nog wat info over de situatie;

Jaarlijks verbruik: +- 4200 kWh
Orientatie dak: ZW

De reden voor mij om voor leverancier 1 te gaan is het hogere totale vermogen, echter had leverancier 2 een goed verhaal over o.a. garantie (direct bij SunPower, ook geen voorrijkosten etc.) en dat dit een paneel dat bij bijv. een vogelpoepje maar minimaal verlies zal hebben.

Wat zou jullie advies zijn?

Edit: Ik weet niet of het de bedoeling is om namen van bedrijven te posten, dus deze even vervangen.

[Voor 22% gewijzigd door BrightSun op 20-01-2022 16:28]

Beste antwoord (via BrightSun op 02-02-2022 12:58)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
Het kan dus wel, maar waar je een traditioneel paneel liefst portrait naast een dakkapel wil, wil je de Hyundai in landscape.

De bypass diodes in een traditioneel paneel knippen het paneel in 3 repen van ~33 bij 170-200+
In de Hyundai zitten 2 diodes, voor de onderhelft en bovenhelft (dus 2x ~114 bij ~85)

De beschreven stroken-powerpoints zijn lastig in residentiele systemen aan een string omvormer. Maar heel gaaf in een beduidend duurder optimizer of micro-omvormer systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• Ronald
Het zijn allebei prijzige offertes; mede door Enphase (duur) en deels door REC (Twinpeak, wel premium, niet heel duur, wel wat meer dan grijze massa $chineesmerk) of Sunpower (duidelijk duurder)).

Garantie van REC door een aangesloten installateur gaat overigens ook tot het dak.

Dure panelen noem ik, maar die beslissing laat ik aan jouw. Krijg je er evenveel meer opbrengst uit als ze duurder zijn... goede kans van niet.

Enphase (Of APSystems) zou je een goede reden voor moeten hebben. Complexe situatie, veel schaduw (met name schaduw op afstand, zoals bomen).

Ik ben wel benieuwd naar je andere offertes, en geef wat meer inzicht in jouw situatie? Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• BrightSun
Ronald schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:04:
Het zijn allebei prijzige offertes; mede door Enphase (duur) en deels door REC (Twinpeak, wel premium, niet heel duur, wel wat meer dan grijze massa $chineesmerk) of Sunpower (duidelijk duurder)).

Garantie van REC door een aangesloten installateur gaat overigens ook tot het dak.

Dure panelen noem ik, maar die beslissing laat ik aan jouw. Krijg je er evenveel meer opbrengst uit als ze duurder zijn... goede kans van niet.

Enphase (Of APSystems) zou je een goede reden voor moeten hebben. Complexe situatie, veel schaduw (met name schaduw op afstand, zoals bomen).

Ik ben wel benieuwd naar je andere offertes, en geef wat meer inzicht in jouw situatie? Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Bedankt voor je reactie @Ronald. Hierbij wat meer informatie.
Foto's
Een foto van ons dak met daarop ingetekend de zonnepanelen door leverancier 2.
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak bevat geen obstakels, echter willen wij in de toekomst een dakkapel plaatsen, waardoor we die ruimte nu niet willen vol leggen met zonnepanelen. Als referentie is het dakkapel van de buren gebruikt.

De totale oppervlakte van ons dak is, middels de meettool van Google Maps (afstand meten) zo'n 60m2 met een hellingshoek van 45 graden.
Schaduw
Op dit moment geen enkele schaduw, in de toekomst mogelijk (licht) van dakkapel.
Jaarverbruik
+- 4200 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Doel is heel algemeen; ons geld slim investeren in ons huis en daarmee de energierekening omlaag brengen. Hierbij willen we gaan voor een langdurige oplossing. Voor kwaliteit zijn we bereid iets meer te betalen.
Wie gaat het project uitvoeren
Nader te bepalen, zoals eerder beschreven.
Bijhouden van data
Ons huis is nagenoeg volledig smart home. Een mogelijke implementatie met Homey zou de voorkeur hebben.
Reeds verkregen offertes
Zie mijn openingspost. De eerdere offertes zijn afgevallen omdat 1 partij pas op zeer lange termijn tijd had. Andere partij bood, naast wat ik in de openingspost heb geschreven, het onderstaande aan. Hier twijfelen we over omdat de ruimte voor een toekomstig dakkapel vrij klein is.

Paneel: 11x Hyundai HiE-S400VG All Black
Omvormer: Q7A-72-2-INT micro omvormers
Netto investering: 5.681,00
Geschatte opbrengst zou 4111 kWh zijn.
Regio
Gelderland

Mochten er nog vragen zijn, stel deze dan gerust.

• Ronald
Ik ben persoonlijk redelijk anti-fan van dakkapellen; zeker excuus-dakkapellen waarmee je geen daadwerkelijke ruimte creëert. Ooit 1 gezien op de verdieping van een bungalow: 2 kamers breed incl trappenhuis, volle verdieping hoog. Raampartij trappenhuis zelfs de volle woning hoog; dat was waanzinnig gaaf en gaf echt ruimte en licht.

Hoe concreet is de wens? Op welke termijn? Het is doodzonde panelen niet te leggen als het nog ver weg is.
Je kunt altijd panelen terugleggen op dakkapel, mits je dat gewoon op een goede manier doet :D en/of op de garage ;-)

Die Hyundai's zijn mooie panelen. Ik zou ze aan een simpele string-omvormer hangen... Dan verdien je het systeem bijna terug voor je dakkapel uitgesproken hebt (Met de huidige tarieven gaat het echt schrikbarend snel).

• BrightSun
Ronald schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:42:
Ik ben persoonlijk redelijk anti-fan van dakkapellen; zeker excuus-dakkapellen waarmee je geen daadwerkelijke ruimte creëert. Ooit 1 gezien op de verdieping van een bungalow: 2 kamers breed incl trappenhuis, volle verdieping hoog. Raampartij trappenhuis zelfs de volle woning hoog; dat was waanzinnig gaaf en gaf echt ruimte en licht.

Hoe concreet is de wens? Op welke termijn? Het is doodzonde panelen niet te leggen als het nog ver weg is.
Je kunt altijd panelen terugleggen op dakkapel, mits je dat gewoon op een goede manier doet :D en/of op de garage ;-)

Die Hyundai's zijn mooie panelen. Ik zou ze aan een simpele string-omvormer hangen... Dan verdien je het systeem bijna terug voor je dakkapel uitgesproken hebt (Met de huidige tarieven gaat het echt schrikbarend snel).
De zolder is een gigantische ruimte, waar makkelijk twee ruime slaapkamers van gemaakt zouden kunnen worden. Probleem is alleen dat er nu de hele ruimte maar een klein raam in zit (voorzijde), waardoor het erg donker is en je eigenlijk nergens naar buiten kunt kijken. Met een dakkapel gaan we dit binnen nu en 5 jaar oplossen.

Hieronder nog de foto van de Hyundai panelen waarvan ik me afvraag of het gaat passen. Aangezien jij enthousiast bent over deze panelen zal ik ze nog eens bellen met wat vragen.

• Ronald
@BrightSun Voornaamste van de dakkapel-rant: Doe het gewoon goed, creëer extra leefruimte, niet alleen wat licht (excuus-dakkapel ~= dakraam). Door echt extra leefruimte te maken mag je ook meer m² in je verkoopadvertentie zetten, dus goed voor de waarde van huis.
En grote dakkapel passen gewoon je panelen weer :D

Yes de Hyundai panelen zijn echt wel technisch mooi. Je moet echter wel opletten hoe je ze gebruikt naast schaduwobjecten: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Ze werken wezenlijk anders dan... zo goed als alle anderen.

• BrightSun
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:23:
@BrightSun Voornaamste van de dakkapel-rant: Doe het gewoon goed, creëer extra leefruimte, niet alleen wat licht (excuus-dakkapel ~= dakraam). Door echt extra leefruimte te maken mag je ook meer m² in je verkoopadvertentie zetten, dus goed voor de waarde van huis.
En grote dakkapel passen gewoon je panelen weer :D

Yes de Hyundai panelen zijn echt wel technisch mooi. Je moet echter wel opletten hoe je ze gebruikt naast schaduwobjecten: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Ze werken wezenlijk anders dan... zo goed als alle anderen.
Bedankt voor de link. Deze panelen naast de dakkapel leggen lijkt me dan niet heel handig, aangezien later op de dag schaduw op een gedeelte van de panelen zal vallen. Ik heb zojuist een belafspraak gemaakt met deze leverancier en zal het eens voorleggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Het kan dus wel, maar waar je een traditioneel paneel liefst portrait naast een dakkapel wil, wil je de Hyundai in landscape.

De bypass diodes in een traditioneel paneel knippen het paneel in 3 repen van ~33 bij 170-200+
In de Hyundai zitten 2 diodes, voor de onderhelft en bovenhelft (dus 2x ~114 bij ~85)

De beschreven stroken-powerpoints zijn lastig in residentiele systemen aan een string omvormer. Maar heel gaaf in een beduidend duurder optimizer of micro-omvormer systeem.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Met de IQ7+ ga je in geen geval die opbrengst halen, deze piekt namelijk bij 296 watt, terwijl de REC 365 in een dergelijke opstelling met gemak 95% van zijn rendement pakt op zonnige dagen. De keus voor de IQ7A vindt ik persoonlijk logischer, echter is deze micro omvormer duurder maar loopt wel door tot 366 Watt. Bij kans pakt de omvormer dan wel alle stroom die het paneel kan genereren.

Maar los van alles, ik zie eigenlijk geen reden voor micro omvormers aangezien er nu geen gebruik word gemaakt van 3 of meer dak oriëntaties.

De bypass diodes verdelen het traditionele paneel niet in 3 maar in 6 delen, in combinatie met de halve cel techniek. Paneel boven en onderzijde en dan vervolgens 6 stroken van +/- 33 á 35 cm x ... afhankelijk van de lengte van het paneel.

• BrightSun
Bedankt voor alle tips. Het heeft geholpen om wat kritische vragen te stellen en uiteindelijk een beter passende aanbieding te krijgen die we inmiddels hebben geaccepteerd.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

BrightSun schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:52:
Bedankt voor alle tips. Het heeft geholpen om wat kritische vragen te stellen en uiteindelijk een beter passende aanbieding te krijgen die we inmiddels hebben geaccepteerd.
mooi maar dan is het ook wel leuk voor de posters om te weten wat het dan geworden is toch?

• BrightSun
Barrycade schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:57:
[...]

mooi maar dan is het ook wel leuk voor de posters om te weten wat het dan geworden is toch?
De Hyundai panelen in landscape orientatie naast de toekomstige dakkapel, zoals hierboven aangedragen. Daarnaast uiteraard ook panelen op de rest van het dak.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee