De afgelopen weken heb ik verschillende offertes opgevraagd bij leveranciers van zonnepanelen. Op basis hiervan zijn er nu twee overgebleven. Zij bieden het volgende aan;
Leverancier 1
Investering (netto): 5.586,00
Paneel: 11x REC 365TP4 Black
Omvormer: Enphase IQ7+
Totaal vermogen: 4015 Wp
Verwachte opbrengst: 3691 kWh
Leverancier 2
Investering (netto): 5.273,00
Paneel: 10x Monokristallijn Fullblack SunPower 375Wp
Omvormer: Enphase IQ7A
Totaal vermogen: 3750 Wp
Verwachte opbrengst: 3648 kWh
De verwachte opbrengst vind ik overigens lastig te vergelijken, omdat de rekenmethode van beide partijen zal verschillen en had ik het idee dat leverancier 1 wat voorzichtiger te zijn.
Hiermee zou ons dak vol liggen (er blijft een gat over voor een toekomstige dakkapel). Verder wat nog wat info over de situatie;
Jaarlijks verbruik: +- 4200 kWh
Orientatie dak: ZW
De reden voor mij om voor leverancier 1 te gaan is het hogere totale vermogen, echter had leverancier 2 een goed verhaal over o.a. garantie (direct bij SunPower, ook geen voorrijkosten etc.) en dat dit een paneel dat bij bijv. een vogelpoepje maar minimaal verlies zal hebben.
Wat zou jullie advies zijn?
Edit: Ik weet niet of het de bedoeling is om namen van bedrijven te posten, dus deze even vervangen.
Leverancier 1
Investering (netto): 5.586,00
Paneel: 11x REC 365TP4 Black
Omvormer: Enphase IQ7+
Totaal vermogen: 4015 Wp
Verwachte opbrengst: 3691 kWh
Leverancier 2
Investering (netto): 5.273,00
Paneel: 10x Monokristallijn Fullblack SunPower 375Wp
Omvormer: Enphase IQ7A
Totaal vermogen: 3750 Wp
Verwachte opbrengst: 3648 kWh
De verwachte opbrengst vind ik overigens lastig te vergelijken, omdat de rekenmethode van beide partijen zal verschillen en had ik het idee dat leverancier 1 wat voorzichtiger te zijn.
Hiermee zou ons dak vol liggen (er blijft een gat over voor een toekomstige dakkapel). Verder wat nog wat info over de situatie;
Jaarlijks verbruik: +- 4200 kWh
Orientatie dak: ZW
De reden voor mij om voor leverancier 1 te gaan is het hogere totale vermogen, echter had leverancier 2 een goed verhaal over o.a. garantie (direct bij SunPower, ook geen voorrijkosten etc.) en dat dit een paneel dat bij bijv. een vogelpoepje maar minimaal verlies zal hebben.
Wat zou jullie advies zijn?
Edit: Ik weet niet of het de bedoeling is om namen van bedrijven te posten, dus deze even vervangen.
[Voor 22% gewijzigd door BrightSun op 20-01-2022 16:28]