Ouder worden en gamen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 18:37
Roman_Craig schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:08:
Leuk, herkenbaarheid in dit topic :*)

38 hier. Ik speel vooral nog Oblivion, Skyrim en Fallout 3 (schaamteloos veel uren in zitten). Dan zwengel ik de console aan en ga ik gewoon wat rondlopen in de mooie werelden. Puur ontspannen met een biertje of wijntje erbij. Die singeplayers kun je ook makkelijk pauzeren, ook midden in een quest.
De laatste tijd ben ik wel nog begonnen aan oude point n click adventures die ik vroeger graag speelde, maar nooit aan toe gekomen ben (= geen geld als scholier). Je kunt ze op gog kopen voor een paar euro, maar meestal eindig ik op youtube voor de no commentary playthrough te kijken. Vaak zitten er verouderde controls en dead ends in. Toen wist je niet anders, nu is het frustrerend. Ook bij veel nieuwe games ontbreekt het geduld om te leren hoe het werkt gewoon.

Ik blijf wel nog altijd het game nieuws volgen. Je hoopt toch ooit nog eens die ' Half life"- ervaring te krijgen bij een nieuwe game. O+
Dan is Half-life Alyx wel iets voor jou, alleen heb je er, zonder mods, een VR bril voor nodig. Echt een geweldige ervaring wat je weer terug brengt.

Ik speel ook niet veel nieuwe spellen meer. Veel te veel gefocussed op verzamelen voor het verzamelen e.d.
Af en toe zit er nog een leuk spel tussen, maar ik moet echt goed de reviews doornemen om een teleurstelling voor te zijn.

Van wat oudere games op desbetreffende hardware kan ik nog steeds goed genieten. Dus ik denk dat het probleem vooral in de huidige generatie games ligt waarbij de focus echt anders is geworden.

MMO's hebben het een beetje aangezwengeld en veel nieuwe games (geen MMO's) spelen vooral in op de verslavende elementen. Voor mij zijn die verslavende elementen het echt niet, want je mist alle context.
Sfeer neerzetten was voor mij een van de belangrijkste elementen en dat wordt meer en meer naar de achtergrond gedreven.
Half-life Alyx is daar een grote uitzondering in en echt een pareltje. Alleen is die ondertussen ook niet erg nieuw meer, maar relatief gezien mag deze nog als huidige generatie gerekend worden.

De huidige generatie gamers vindt het verzamelen en eindeloos/doelloos rondlopen blijkbaar helemaal te gek. Dat wordt, financieel gezien heel logisch/slim, erg uitgebuit. De nieuwe generatie zal zijn geld vaker en in grotere getalen spenderen aan spellen.
Jammer voor de oudere generatie gamers ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Koldur op 03-04-2022 17:03 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 08:24
pfff 54 nu ... drukke baan , vrouw die ook werkt en ook dingen rond huis die gedaan moeten worden (gelukkig langer licht nu nog wat warmer worden....

Wat heb ik zo wie zo al gehad...
zx 80
zx 81
Zx Spectrum
Commodore 64
Commodore amiga
een PC van 386 tot div processoren
Playstation 1
Playstaton 2
Playstation 4
Playstation 5
Atary Lynk ook nog
Nintendo switch

Ik game nog steeds van shooters tot bv Rime , alleen snap ik niks van operators en blue prints en season pass gedoe bij de shooters... zoals Call of duty .... zal wel aan de leeftijd liggen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 15:32
Koldur schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:01:
[...]

Dan is Half-life Alyx wel iets voor jou, alleen heb je er, zonder mods, een VR bril voor nodig. Echt een geweldige ervaring wat je weer terug brengt.

Ik speel ook niet veel nieuwe spellen meer. Veel te veel gefocussed op verzamelen voor het verzamelen e.d.
Af en toe zit er nog een leuk spel tussen, maar ik moet echt goed de reviews doornemen om een teleurstelling voor te zijn.

Van wat oudere games op desbetreffende hardware kan ik nog steeds goed genieten. Dus ik denk dat het probleem vooral in de huidige generatie games ligt waarbij de focus echt anders is geworden.

MMO's hebben het een beetje aangezwengeld en veel nieuwe games (geen MMO's) spelen vooral in op de verslavende elementen. Voor mij zijn die verslavende elementen het echt niet, want je mist alle context.
Sfeer neerzetten was voor mij een van de belangrijkste elementen en dat wordt meer en meer naar de achtergrond gedreven.
Half-life Alyx is daar een grote uitzondering in en echt een pareltje. Alleen is die ondertussen ook niet erg nieuw meer, maar relatief gezien mag deze nog als huidige generatie gerekend worden.

De huidige generatie gamers vindt het verzamelen en eindeloos/doelloos rondlopen blijkbaar helemaal te gek. Dat wordt, financieel gezien heel logisch/slim, erg uitgebuit. De nieuwe generatie zal zijn geld vaker en in grotere getalen spenderen aan spellen.
Jammer voor de oudere generatie gamers ;)
Ziet er goed uit. Helaas geen game pc, maar dus alleen een console vanwege de weinige games die ik speel.
Maar ik bedoelde ook meer als voorbeeld Half life, dat gevoel dat je echt iets speciaals en baanbrekend aan het meemaken bent. Of zoals bij fallout 3 de eerste keer dat je uit de Vault komt. Zal allemaal wel met nostalgie te maken hebben denk ik.

Ben het met je eens van de huidige generatie games. Verhaal en sfeer is ingeruild tegen de meer verslavende aspecten van gamen te optimaliseren en uit te breiden. Alhoewel er nog wel eens pareltjes tussen zitten zoals Samorost of thimbleweed park (voor adventure fans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:29
Roman_Craig schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:08:
Leuk, herkenbaarheid in dit topic :*)

38 hier. Ik speel vooral nog Oblivion, Skyrim en Fallout 3 (schaamteloos veel uren in zitten). Dan zwengel ik de console aan en ga ik gewoon wat rondlopen in de mooie werelden. Puur ontspannen met een biertje of wijntje erbij. Die singeplayers kun je ook makkelijk pauzeren, ook midden in een quest.
De laatste tijd ben ik wel nog begonnen aan oude point n click adventures die ik vroeger graag speelde, maar nooit aan toe gekomen ben (= geen geld als scholier). Je kunt ze op gog kopen voor een paar euro, maar meestal eindig ik op youtube voor de no commentary playthrough te kijken. Vaak zitten er verouderde controls en dead ends in. Toen wist je niet anders, nu is het frustrerend. Ook bij veel nieuwe games ontbreekt het geduld om te leren hoe het werkt gewoon.

Ik blijf wel nog altijd het game nieuws volgen. Je hoopt toch ooit nog eens die ' Half life"- ervaring te krijgen bij een nieuwe game. O+
Heb nog een aanrader voor je: Dark Souls. Even doorbijten de eerste uren. En speel het 100% blind, alles is op ervaring uit te vinden. De reputatie dat het moeilijk is, klopt niet. Het is vooral rustig doen en nadenken. Spel zit vol met 'wow'-momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Ha, ik heb wel precies een tegenovergestelde evolutie dan menigeen hier.

Op mijn 13e beginnen met veelal Red Alert/AoE, online Delta Force Black Hawk Down.

16e met EVE Online (oh dear), tot en met mijn 27e met af en toe pauzes. Uiteraard tussendoor on the side ook wel dingen als Transport Tycoon (Deluxe), nieuwere games uit de C&C reeks, GTA uiteraard, en af en toe voor de quick fix Counter Strike Source.

Toen ben ik aan Factorio begonnen tot mijn 30e. Sinds anderhalf jaar in aanraking gekomen met CoD Warzone, en dat heeft alles wel getriggerd haha.

Als je Warzone vergelijkt met EVE Online/Factorio, zit je met 5 minuten in de actie, terwijl die andere games soms uren lang niets opleverden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 15:32
FlowSnake schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:25:
Ha, ik heb wel precies een tegenovergestelde evolutie dan menigeen hier.

Op mijn 13e beginnen met veelal Red Alert/AoE, online Delta Force Black Hawk Down.

16e met EVE Online (oh dear), tot en met mijn 27e met af en toe pauzes. Uiteraard tussendoor on the side ook wel dingen als Transport Tycoon (Deluxe), nieuwere games uit de C&C reeks, GTA uiteraard, en af en toe voor de quick fix Counter Strike Source.

Toen ben ik aan Factorio begonnen tot mijn 30e. Sinds anderhalf jaar in aanraking gekomen met CoD Warzone, en dat heeft alles wel getriggerd haha.

Als je Warzone vergelijkt met EVE Online/Factorio, zit je met 5 minuten in de actie, terwijl die andere games soms uren lang niets opleverden.
EVE online... pas een maandje gespeeld met omega. Wat een game, als ik die was gaan spelen op mijn 16de dan was het einde zoek denk ik :D Nu slurpt het me toch teveel tijd.
Ik denk trouwens dat de meeste van ons wel gamers blijven. MIsschien dat het genre veranderd, maar ik zie mezelf op mijn 80ste nog wel AoE spelen met m'n mede-ouderen.
Doet me denken aan een filmpje op youtube van een oudere dame die de hele dag Skyrim speelt op haar game pc in het bejaardenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 15:22

Thermomet3r

het is warm of koud

Vanuit mij, vroeger speelde ik met vrienden veel call of duty4: modern warfare, battlefield bad company 2, en wat andere shooters van die tijd.
Heb de spellen zelf nooit echt heel leuk gevonden (omdat ik voor geen meter kon richten).
ik speel vooral building games zoals Factorio, Stardew Valley als ik in mijn eentje speel.
voor mijn toch wel Co-Op/Multiplayer needs speel ik een persistant War game Foxhole, dit is (als je op zoek bent naar een goede MMO geinspireerd op WW1/2) een erg leuk spel met een leuke community.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zyxnor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 07:11
Leuk topic, Nick!

Ook bij mij neemt met het klimmen der jaren de behoefte aan shooters/actie af.
Vroeger toch vooral Sim City, Civilization 1, Wolfenstein, Doom en Lemmings gespeeld, later gevolgd door de diverse sequels en afgeleiden als Dune en Quake. De goeie ouwe DOS-tijd.

Tijdje Tribal Wars gespeeld, in de begintijd, maar daar ging te veel tijd in zitten en alle strategische mogelijkheden die het bevatte, vond ik op den duur te ingewikkeld: niet te doen naast een fulltime baan en een gezin (voor mij althans).

Me ook een poosje vermaakt met Guild Wars 1 en 2.

De laatste jaren neig ik meer naar rustigere games als American Truck Simulator, goeie mods voor Civ 4, Hot Wheels Unleashed, en wat puzzelgedoe. Niet heul veul actie meer dus – but hey, ik nader dan ook al de zes kruisjes 😉

Heb ook altijd wel een zwak gehad voor flippergames (en -kasten); ik start nog weleens een tafeltje op van Pinball FX3.

Maar vooral golf: de Links-reeks, al sinds 1990 ofzo (Links - The Challenge of Golf). Die speel ik nu nog steeds (versie 2003, de laatste - en ik heb alle tussenliggende gehad). Zo jammer dat MS dit na de overname heeft laten doodbloeden. Veel andere golftitels geprobeerd (o.a. PGA, Perfect Golf), maar niets kon tippen aan Links, waar veel mods voor bestaan, zoals complete soundfiles met BBC-commentaar bijvoorbeeld (o.a. Peter Elliss, Sam Torrance). En eindeloos veel courses die door gebruikers zijn gemaakt met de Arnold Palmer Course Designer die in de game zit, en die vrijwel allemaal gratis te downloaden zijn. De game is nog ergens voor een grijpstuiver te koop, met alle 48 door MS uitgebrachte (betaalde) courses. Het is m’n guilty pleasure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 20:25

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Action RPGs zoals Diablo heb ik vroeger met plezier gespeeld en vind ik nu echt helemaal niets meer aan. Ben voornamelijk van de turnbased RPG en verhalende games tegenwoordig.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 15:28

Mr. Freeze

¡GO!

Ik ben 57½, vroeger altijd shooters gespeeld, (Wolf3D tot aan Doom 2016) maar de laatste jaren is het eigenlijk alleen nog maar Forza Horizon op de Xbox Series S en PC, singleplayer als ook online.

Doom (2016) is de laatste die ik echt helemaal heb uitgespeeld, wat daarna kwam had voor mij veel te veel flauwekul aan boord, maar goed, dat zal wel de leeftijd zijn ;-)

Overigens heb ik ooit eens een poll op Reddit gemaakt voor leeftijden van Forza spelers en alhoewel de userbase van Reddit absoluut niet de bevolking vertegenwoordigd, waren er toch diverse spelers nog van 70+, dat schept dan weer hoop :)

Heb in de woonkamer ook nog een One X staan, maar eigenlijk meer als 4K blu ray speler en om FH 1&2 nog eens te kunnen spelen, maar 30fps gamen trek ik eigenlijk niet meer, krijg daar echt duizelingen van.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Freeze op 07-04-2022 08:31 ]

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Ik heb sinds dinsdag Lego SW binnen. Alleen word ik nu geplaagd door de griep.... Maar wat eigenlijk richting de kinder games gaat vermaak ik me toch echt wel met de game. Droge humor, niet te lastig en beetje puzzelen :)

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CompMakesMeCry
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-01-2023
een game die je even snel kunt oppakken en toch heel erg van lkunt genieten is The witcher 3:wild hunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:40

Vrijdag

De Zwarte

Ah leuk, een geitenwollensokkengamerstopic :+

Zelf geboren in 1980. Ik mocht geen spelcomputer kopen van mijn ouders (vriendjes hadden een NES, Gameboy, Amiga 500, C64 etc.) maar mijn vader nam in de vakanties altijd de MSX 1 en later 2 mee van zijn werk, hij was leraar op een basisschool. Daar heb ik heel veel op gespeeld. En bij die vriendjes natuurlijk. Toen kwam er een pc in huis (386) met spelletjes als Keen, Chrystal Caves, Secret Agent, Duke Nukem, Hocus Pocus, Cosmo, Jill of the Jungle etc. Veel platformers dus. Maar nadat ik daar een virus op had gezet (per ongeluk!) via het spelletje Crime Wave en mijn vader bijna al zijn leerlingadministratie daar aan kwijt was (gelukkig nog alles terug kunnen halen) mocht ik niet meer op de pc spelletjes spelen.
Dus kreeg ik een hele oude XT. Maar daar kon je natuurlijk geen ene moer op spelen :P

Gevolg: Na een jaar lang drie krantenwijken gelopen te hebben én de nieuwjaarskaartjes, kon ik zelf een pc kopen. Een Pentium 90, met 2mb werkgeheugen, 800mg hdd en een 14"svga beeldscherm. Geen losse GPU, die bestonden niet of waren absoluut niet te betalen, geluid was ook onboard met twee flutspeakertjes er aan gekoppeld. Maar hey, ik kon Wolfenstein en Doom spelen! Apentrots was ik op mijn machine 8)
Paar jaar later kwam er een Pentium 3 450mhz met een Voodoo 3 2000 GPU en een échte Soundblaster 128bit.

De spellen die ik speelde veranderden een beetje. Platformers speelde ik steeds minder, RPG's vond ik niks aan en race spellen waren ook niet mijn ding, behalve The Cycles, Deathtrack en Stunts. Nee, FPS, dát is wat ik speelde. De Doom en Quake serie, Duke Nukem 3d, Return to Castle Wolfenstein, Unreal en Unreal Tournament serie en Half Life (en de mods Counterstrike en Day of Defeat). Daarnaast de wat minder grote titels als Shadow Warrior, Star Wars Dark Forces, Blake Stone, Hexen, Rise of the Triad, Witchaven, Rune en Clive Barker's Undying. Later kwam daar ook nog de eerste Call of Duty bij. Battlefield vond ik niet zo boeiend trouwens, het was mij veel te groot, en Medal of Honour trok mij ook niet.
RTS vond ik ook niet leuk, behalve de Dawn of War serie en het onbegrijpelijk onbekende World in Conflict. Hoewel nooit zelf gespeeld (ik deed alleen de campaign) was de MP daarvan ook mooi verdeeld in verschillende rollen. En Diablo heb ik ook pas eens opgepakt met deel drie :P Ohja, Guild Wars 1 nog wel veel gespeeld. Maar toen mijn toenmalige vriendin er vandoor ging met een ander Guild member ben ik daar ook maar mee gestopt :+

Kortom, heel veel shooters. Begonnen op de pc, op een gegeven moment geswitcht naar de X360, toen op de PS3 en nu al jaren op de PS4. Ik speel nog steeds veel shooters, en met CoD kan ik nochtans eigenlijk prima meekomen. Hoewel ik Vanguard niet heb gekocht, maar dat komt omdat ik het niet eens ben met een hoop van de designkeuzes.

Ondanks dat ik een 40 urige werkweek heb, co-ouder ben van mijn 8 jarige zoontje (met vaste dagen en om het weekend bij mij) heb ik nog steeds tijd om te gamen. Op dit moment is dat Horizon Forbidden West, de Ezio collection, Soul Calibur VI, af en toe wat spellen uit de PS+ en soms samen met mijn zoontje Plants vs Zombies, een Lego spel of Minecraft Dungeons. Op de pc speel ik nooit meer, behalve misschien af en toe eens wat simpels uit mijn Steam of GoG library in een nostalgische bui. Heb al vier jaar geen dedicated GPU ook :P

Wel speel ik spellen als het kan op een eenvoudige moeilijkheidsgraad, omdat het mij (in singleplayer) vooral gaat om de toffe ervaring. Spellen als Elden Ring en de Soulsborne series vind ik er echt prachtig uitzien en ik zou ze eigenlijk wel willen spelen, maar de moeilijkheidsgraad houdt mij gewoon tegen. Racespellen vind ik saai, turnbased is niks voor mij en rpg's duren me te lang. Met anime-achtige spellen heb ik al helemaal niks. Spellen als Horizon, The Witcher, Tomb Raider, Spiderman en (sommige) Assassin's Creed vind ik dan weer prima.

Heb trouwens ook wel gemerkt dat ik spellen lang niet altijd uitspeel. Witcher 3 staat al jaren op iets van 80% ofzo. Het hoeft daarom voor mij ook niet honderden uren te duren, een mooie ervaring van een paar uur is ook prima, afhankelijk van het soort spel. Korte CoD campaigns vind ik wel best, da's toch gewoon een soort Michael Bayfilm en het meeste gaat in de MP zitten.

Hier in de kast liggen ook nog een GBA, PSP fat, Xbox1, Atari Lynx en PS2 (naast mijn X360 en PS3) maar die heb ik meer voor de nostalgie.

Kortom, ik game nog steeds en schaam mij daar als 40 jarige absoluut niet voor. Resulteert soms ook wel in opmerkelijke gesprekken:
Random persoon/collega: Wat doe jij in je vrije tijd?
Ik: Naast tijd doorbrengen met mijn zoontje, sporten en motorrijden? Schieten op virtuele vijanden, monsters verslaan, werelden redden, dat soort dingen...
Random persoon/collega: Gamen? Dat is toch voor kinderen? Wat saai en onvolwassen zeg, daar is toch niks leuks en sociaals aan, de hele avond achter een scherm zitten?
Ik: En wat doe jij zoal 's avonds na werk?
Random persoon/collega: Netflixen, kijken naar het journaal, realityseries, talkshows, Wie is de mol/random-talentenjacht enzo...
Ik: Maar dan zit je dus ook de hele avond naar een scherm te staren, en het is nog minder interactief dan wat ik doe?
Random persoon/collega: .......

:+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:40

Vrijdag

De Zwarte

Flagg schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Maar bovenal vind ik de online "community" echt verschrikkelijk, ik heb als laatste online game zo'n beetje UT instagib gespeeld en als ik midden in de nacht ergens een willekeurige server op zocht kwam ik 9 van de 10 met wel ergens een (vage) Amerikaanse of Canadese bekende tegen waar ika al eerder tegen gespeeld had.
Ohja, dat herken ik wel uit UT99. Had een aantal vaste servers (voornamelijk Nederlandse, Duitse en Franse) en dan kwam je vaak inderdaad dezelfde mensen tegen. Gebeurde regelmatig dat er iemand even AFK was voor wat dan ook (wc, sigaret, eten/drinken pakken etc.). Dan typte die dat in de chat en ging ergens in een hoekje staan. Andere spelers lieten hem (of haar, want er waren ook best veel dames die UT speelden) gewoon met rust. Totdat de speler weer "I'm back" typte. En na vrijwel elk potje riep iedereen "GG!". Mooie tijden O+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger speelde ik vooral online games zoals LOL en dota. Op de PlayStation vooral battlefield.

Maar nu mijn leven drukker is geworden heb ik niet altijd de tijd of zin meer om 40 minuten over 1 speelronde te doen.

Ik ben overgeschakeld naar single player games zoels uncharted en the last of us. Ik kan me er meer in ontspannen en moet me minder druk maken over het winnen of verliezen.

Een rondje LOL kan leuk zijn maar dan enkel als ik er echt de tijd voor heb en anders speel ik online rondes die meer quick play zijn.
Pagina: 1 2 Laatste