Zonnepanelen zo-nw opbrengst of spreiding dag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalliebd
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-01-2022
Goedemiddag,

even een snelle vraag m.b.t. het laten plaatsen van zonnepanelen.

Mijn schuine dak ligt ZO en NW met dakhoek 30 graden. Op ZO helft kunnen 9 panelen.
Ik nijg er naar om 15 panelen te nemen, 9 op ZO en 6 op NW. optie 2 is 18 panelen 9 ZO, 9 NW.
zou eventueel ook nog wat panelen kwijt kunnen op het schuurdak ZO maar dat heeft niet de voorkeur.
Wat is nou de beste optie, ook gezien de toekomst:
1 alle panelen ZO voor maximale opbrengst,
2 een deel van de panelen op NW leggen om ook 's middags opbrengst te hebben.

Weegt de opbrengst in de middag op tegen lagere totaal opbrengst bij optie 2?

Foto van mijn huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMO7adfosGUuAUbFjxyAHX2WJx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yocRAomk5PCFxfWqx0zGdJnp.png?f=user_large

Offerte:

Producten Prijzen ex BTW na aftrek van de korting
• 15 x Trina 390 WP Full Black Vertex
Mono
• Totaal vermogen 5.850 WP
• Goodwe 3600 DNS
€ 4.795,95

• 18 x Trina 390 WP Full Black Vertex
Mono
• Totaal vermogen 6.660 WP
• Goodwe 4200 DNS
€ 5.799,95

hebben de 3 extra panelen uberhaupt zin gezien de meerprijs van €1000 ?

hoop dat iemand met meer verstand mij hierover kan informeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Besef de volgende punten:
1/ Zonnepanelen veranderen elke 2 jaar van standaard formaat. Dus als je nu een dakvlak niet helemaal vollegt, moet je in de toekomst er een ander soort bijleggen. Dat vinden de meeste mensen niet mooi
2/ Op dit moment zijn de energieprijzen zo hoog (alleen moeilijk te zeggen hoe dit in de toekomst zal zijn), dat j voor teruglevering (van overschot boven je verbruik) zo 0,35 EUR/KWH krijgt. Dan is die extra capaciteit snel terugverdient
3/ In de toekomst gaat je verbruik waarschijnlijk stijgen (van Gasverwarming naar elektra en van benzine / diesel naar EV).
4/ Huizen met lage energielasten zijn bij verkoop meer waard.

Ik zou dus
a/ altijd een dakvlak volleggen, en idd beginnen met je ZO dak
b/ als je de investering aankan ook NW gelijk volleggen (mooi verdienen, globale richtlijn is hier: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10
1000 WP levert ~ 0,85*0,66*1000 = 561kWh x 0,35 eur/kWh (afh. van je contract!) = eur 200 p jr. Dus TVT 5 jaar en gaat >> 10 jaar mee. Kassa :)

nb. van Gas naar E is ongeveer 1m3 gas is 2 tot 2,5 kWh (bij warmtepomp) en 1km rijden kost 0,2 kWh.

Ben zelf hierdoor van 4000 kWh per jaar naar 10.000-11.000 kWh per jaar gegaan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De eerste offerte is 320 euro per paneel, waarom kost drie panelen bij leggen dan 1000 euro extra? Je zou denken dat veel vaste kosten zoals bekabeling, installatie en voorrijkosten niet veranderen waardoor extra panelen goedkoper worden.

Normaliter zeg ik dak vol leggen juist omdat alle vaste kosten hetzelfde blijven en je dus puur wat extra per paneel betaald, echter is het bedrag per paneel nu wel erg hoog en de ligging dermate ongunstig dat ik me afvraag of je die 1000 euro snel terugverdiend.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-06 19:26
Maximaal gaan. 1000 euro voor 3 extra panelen is wel wat aan hoge kant, zou rond de 60 cent/wp moeten zitten bij SolarEdge systeem, en dus lager bij ander systeem. Tenzij er een grotere omvormer nodig is om die 3 panelen aan te kunnen, maar dat is meestal niet het geval.

Desalniettemin, maximaal gaan kost nog steeds ronde de euro/wp, dit kan sowieso financieel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Spreiding is bonus, niet doel.
Dus eerst dat ZO dak maximaal vol leggen.

Rekenen wat de marginale kosten zijn van uitbreiden op NW en zet dit af tegen de opbrengst. Bij goede offertes is dit rendabel. Een deel waarom de '3' nu relatief duur zijn is weinig panelen extra, maar wel een ander dakvlak erbij.

Neem mee in overweging wat het op lange duur biedt; kijk verder dan 'terugverdientijd'. Dat is korte termijn denken ;-) Panelen gaan langer mee dan dat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57
Er zijn eigenlijk twee vormen can spreiding. Spreiding binnen een dag. En spreiding over de seizoenen.
Als ik een keuze zou moeten maken dan zou ik opbrengst voor de winter kiezen voor de toekomst.
Maar zoals @Ronald al zegt opbrengst is bijna altijd belangrijker zo lang je niet in andere limieten loopt.
Gelukkig komen optimalisatie voor de winter en opbrengst overeen door eerst zuid te prioritiseren.

Los daarvan. Extra panelen bij leggen zou maar ongeveer de helft moeten kosten van de geplande set. En dan wordt heeel veel neerleggen al snel erg rendabel. Is voor zowel nu als de toekomst eigenlijk de beste optie.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Om het te visualiseren:

Loop met deze beide linkjes het jaar door:
15 ZO
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

9ZO/9NW
https://www.thomasberger....w2=3330&temp_coeff2=-0.48

Je krijgt dus zeker extra spreiding, maar dat is in de zomer. Totaal opbrengst, met name aan de donkere kant van het jaar is veel hoger als je alles ZO legt, bij lagere investering. Het beste is beide vol.

15 op NW geeft ruim 3000kWh (Deze tool is erg voorzichtig)
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
Bij nette offertes kost het andere dak ongeveer de helft extra; daarom kan het overall wel uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1