Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-04 13:17
Beste tweakers,

Graag willen wij ons huis verduurzamen, echter zie ik momenteel door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer. Ik hoop daarom door deze post op Tweakers wat meer onafhankelijk advies te krijgen.

Situatieschets: wij wonen met veel plezier in een vrijwel vrijstaand jaren 50 huis, van rond de 150 m2 woonoppervlak. Met de stijgende energieprijzen willen wij ons huis energiezuiniger maken en daarnaast een boost aan het wooncomfort geven, We lopen tegen het volgende aan:

Gevel
-De gevel is geschilderd met niet vochtregulerende verf. Hierdoor schijnt het isoleren van de spouw lastig te zijn. Isoleren vanaf de buitenkant gaat niet, vanwege dat het huis voor een groot deel direct op de gemeente grens staat. Isoleren vanaf de binnenkant doen we liever niet, vanwege dat alle muren zijn afgewerkt en dit esthetisch niet uitkomt met ons balkenplafond. Zou isoleren met EPS parels in de spouw toch veilig zijn?

Vloer
-Onduidelijk is of de begane grond een kruipruimte heeft, er is ruimte(te zien aan roosters vd gevelmuur) maar onduidelijk is hoe diep. De vorige bewoner heeft meerdere vloeren op elkaar gelegd, hierdoor is onduidelijk of er een luik is.

Verwarming/zonnepanelen/pelletkachel/infrarood etc
Ik heb begrepen dat eerst het huis geisoleerd moet zijn alvorens je moet denken aan zuinige energiebronnen Gezien de obstakels waar we tegenaan lopen met de gevel en de vloer, weten we niet waar we verstandig aan doen.

Heeft iemand advies naar aanleiding van het bovenstaande verhaal?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Jacko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:21
Begin met dakisolatie en zonnepanelen.
Ook de kozijnen kan je controleren of die al aan vervanging toe zijn en of er al HR++ glas in zit.

Voor de kruipruimte zou je de oorspronkelijk bouwtekeningen kunnen opvragen. Anders wordt het graven via de buitenkant helaas of in de hoek van de kamer ouderwets een gaatje boren.

[ Voor 18% gewijzigd door D-dark op 17-01-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
Bedankt voor je reactie D-dark. We hebben vorig jaar overal HR++ glas laten plaatsen. De zolder moet inderdaad nog geïsoleerd worden, dat staat op de planning. Zonnepanelen daar zitten we aan te denken, maar het zou mooi zijn als er ook verwarmd kan worden als de zon niet schijnt. Heeft iemand hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:58
Waar verwarmen jullie momenteel op? Is dat op gas? Hoeveel hebben jullie verbruikt het afgelopen jaar?

Wat voor afgifte systeem ligt er momenteel (radiatoren/vloerverwarming). wat voor radiatoren?

De antwoorden hierop maken nogal een verschil namelijk welke richting je op kan. Duurzame bronnen van verwarming zijn meestal lage temperatuur. Mocht het gasverbruik laag zijn en het afgifte systeem het toelaten dan is er meer mogelijk dan je nu misschien denkt.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gevel
-De gevel is geschilderd met niet vochtregulerende verf. Hierdoor schijnt het isoleren van de spouw lastig te zijn. Isoleren vanaf de buitenkant gaat niet, vanwege dat het huis voor een groot deel direct op de gemeente grens staat. Isoleren vanaf de binnenkant doen we liever niet, vanwege dat alle muren zijn afgewerkt en dit esthetisch niet uitkomt met ons balkenplafond. Zou isoleren met EPS parels in de spouw toch veilig zijn?
wat is veilig? soms zijn er vocht problemen na isoleren, maar de oorzaak daarin zit hem meer in een brakke ventilatie dan dat isoleren dit veroorzaakt. ik ben geen groot fan van blind meuk de spouw in spuiten, maar van alle systemen heb ik een voorkeur voor die grijze eps korrels met bindmiddel om ze op hun plek te houden. dat het verfwerk /stucwerk van de muur kan komen vallen is gewoon rekening mee te houden. geglazuurde stenen moet je wel echt mee oppassen dat is niet zomaar te repareren. Veilig is dus niets doen O-)
Vloer
-Onduidelijk is of de begane grond een kruipruimte heeft, er is ruimte(te zien aan roosters vd gevelmuur) maar onduidelijk is hoe diep. De vorige bewoner heeft meerdere vloeren op elkaar gelegd, hierdoor is onduidelijk of er een luik is.
een huis met kruipruimte kopen zonder deze te inspecteren bij verkoop, daar kunnen nog een paar leuke lijken liggen, ik zou hier prioriteit van maken.
Verwarming/zonnepanelen/pelletkachel/infrarood etc
Ik heb begrepen dat eerst het huis geisoleerd moet zijn alvorens je moet denken aan zuinige energiebronnen Gezien de obstakels waar we tegenaan lopen met de gevel en de vloer, weten we niet waar we verstandig aan doen.
IR is leuk voor op een werkplekje of bij de bank, vooral als je met lage temp gaat verwarmen of op een lage ruimte temp. bv bij een wp missen sommige mensen de boost van even lekker warmte voelen (wat je normaal hebt bij radiatoren) hier wil je echt je huis niet mee verwarmen dan ga je failliet. Alles op hout zou ik ook afstrepen ivm met fijnstof e.d. blijft eigenlijk alleen de warmtepomp nog over. en uiteraard zonnepanelen om je eigen stroom op te wekken. in basis zou je een eind moeten komen met dakisolatie en HR++ glas hoe je e.e.a. gaat inrichten zou ik laten afhangen wat je onder de vloer gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
@kevinppo, dank je wel voor je reactie. We hebben een gas CV van 2005, dus daar valt winst de halen denk ik. Zat zelf te denken aan een hybride oplossing. Onze radiatoren in de woonkamer zien eruit als op de foto's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6rS-bG9_hWossZ0ONnY7_O2yqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVGrfEEYIBvvT9XfBcTjM14r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo_IrInZPLxHJ5m-wPr4AoBkyIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPQrq1tvu5KrCHCRy50SW1Kd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
@twain4me, bedankt voor je verhelderende reactie. Binnenkort willen we een aannemer laten komen om te kijken of het mogelijk is om een luik te maken in de vloer. Kan je uitleggen wat je bedoeld met wat we onder de vloer aantreffen en wat we dan voor vervolgstappen kunnen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Dat is zo te zien oude radiatoren.
Voor de bovenverdiepingen wil je die vervangen door nieuwere types welke ook op lage temperaturen werken.

In de kruipruimte lopen normaal gesproken ook de afvoerleidingen voor water welke op het riool is aangesloten. Je wil graag weten dat deze nog in goede staat zijn en niet lekken of dat de bodem onder je huis aan het verzakken is waardoor de onderkant van de muren erg vochtig wordt.

Ook is dat een mooie gelegenheid om te zien of alles droog is en niet vochtig.
De onderkant van je vloer kan je dan ook inspecteren om te zien wat voor materiaal het is.
Afhankelijk van de ruimte kan er bepaald worden wat de beste optie is.

Voor de lange termijn wil je het liefste vloerverwarming in je huiskamer hebben. Maar om je niet scheel te stoken is een geisoleerde kruipruimte wel vereist.

paar topics ter inspiratie
Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JackoHKZ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:19:
@twain4me, bedankt voor je verhelderende reactie. Binnenkort willen we een aannemer laten komen om te kijken of het mogelijk is om een luik te maken in de vloer. Kan je uitleggen wat je bedoeld met wat we onder de vloer aantreffen en wat we dan voor vervolgstappen kunnen zetten?
water/vocht/rot/schimmel/zwam/ongedierte/bouwafval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
@D-dark, is het haalbaar om in mijn huis radiatoren te hangen die op lage temperaturen werken? Ivm dat ik heb begrepen dat het alleen zinvol is bij zeer goed geisoleerde huizen, denk niet dat die mate van isolatie haalbaar is voor ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Met het oog op de toekomst is het beter daar een warmtepomp liever op een zo laag mogelijke temperatuur werkt. Maar iets modernere en ruim bemeten radiators met een thermosstaat kraan die werken op een aanvoer temperatuur van 35 a 50 graden is ook al een verbetering. Dan kan je cv ketel op een lagere stand werken en meer moduleren wat het rendement ten goede komt. Combineer je dat met vloerverwarming dan heb je een goede combinatie. Idealiter wil je verwarming hebben welke op nog lagere temperaturen werkt. convectoren met ventilators zoals Jaga's. Maar dat heeft alleen zin als de rest er ook op afgestemd is.

Je hoeft niet meteen naar het andere uiterste te gaan van nieuwbouwnormen.
Maar er is genoeg mogelijk zonder al te grote investeringen te doen.

Glas heb je al vervangen.
-Spouwmuren gaat met vrijstaand ook behoorlijk schelen.
- Dak is voor nu 1 van de grootste verliezen qua verwarming
- Kruipruimte als het kan zijn ook de kosten niet.

Vooral met een vrijstaand huis met een bijbehorend gasverbruik kom je al snel in de situatie terecht dat een warmtepomp rendabel wordt.

Afbeeldingslocatie: https://www.muurisolatie.eu/wp-content/uploads/2017/06/isolatie-warmteverlies.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:12

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

JackoHKZ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:06:
Gevel
-De gevel is geschilderd met niet vochtregulerende verf. Hierdoor schijnt het isoleren van de spouw lastig te zijn.
Gevel laten stralen en daarna eventueel een dampdoorlatende coating toepassen een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
@D-dark, dank je wel. Ik heb de topics snel gelezen, binnenkort ga ik ze wat grondiger lezen.
Ik heb het idee dat wel/niet isoleren met een geverfde gevel tussen de voor- en tegenstanders zo'n 50/50. Ik vind het een enorm lastige afweging.

@Jan Workum, bedankt voor je reactie. Complete gevel laten stralen gaat enorme kosten met zich mee brengen, toevallig heb ik daar een paar jaar terug naar gekeken. Daarnaast begrepen dat al schildert men met een vochtregulerende verf, wanneer er laag over laag komt deze gaat afsluiten.

Ik twijfel met het idee om een onafhankelijk energieadviseur naar ons huis te laten kijken, wat zijn hier de ervaringen mee, is dit bijv. zonde van het geld of heeft het een duidelijke meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
JackoHKZ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:55:
@D-dark, dank je wel. Ik heb de topics snel gelezen, binnenkort ga ik ze wat grondiger lezen.
Ik heb het idee dat wel/niet isoleren met een geverfde gevel tussen de voor- en tegenstanders zo'n 50/50. Ik vind het een enorm lastige afweging.

@Jan Workum, bedankt voor je reactie. Complete gevel laten stralen gaat enorme kosten met zich mee brengen, toevallig heb ik daar een paar jaar terug naar gekeken. Daarnaast begrepen dat al schildert men met een vochtregulerende verf, wanneer er laag over laag komt deze gaat afsluiten.

Ik twijfel met het idee om een onafhankelijk energieadviseur naar ons huis te laten kijken, wat zijn hier de ervaringen mee, is dit bijv. zonde van het geld of heeft het een duidelijke meerwaarde?
Het voordeel van een onafhankelijk adviseur is dat die helpt bepalen wat wijsheid is en wat er mogelijk is.
Zelf had ik ook al behoorlijk wat gelezen op het gebied van isolatie en dan is het prettig om te sparren met iemand die er met een nuchtere blik naar kijkt. Gevolg daarvan was aanbevelingen wat de beste optie zou zijn in mijn situatie en mogelijke alternatieven. Die kan je ook op weg helpen naar lokale bedrijven die betrouwbaar zijn.

Bekijk het zo. Voor verduurzaming ben je een groot bedrag kwijt als je het goed wil doen. Dan vantevoren eerst advies inwinnen om een goed plan te trekken is dan een kleine investering.

Je zou eens bij je gemeente kunnen informeren of zij met een bureau samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
Vandaag is een isolatie bedrijf langs geweest, het merendeel van de isolatiebedrijven raad spouwmuurisolatie af ivm de niet vochtregulerende verf die op de gevel zit. Mijn vrouw en ik neigen daarom naar de spouw open laten. De muren via binnen isoleren is te kostbaar, zie eerdere posts en via buiten mag niet. Onze gevel heeft zeer veel ramen en daar zit hr++ glas in, verder hebben we voor de meeste ramen rolluiken.

Concreet betekend dit dat we de de vloer en zolder gaan isoleren. Mijn vraag aan jullie is, wat voor verwarmingssysteem raden jullie aan? Ook met het oog op de toekomst.

Denk hierbij aan hoge temperatuur warmtepomp, HR CV met hybride warmtepomp, zonnepanelen, zonneboiler, infrarood of airco als bijverwarming, buitenom de bestaande radiatoren..kortom ik heb het overzicht niet meer omdat ieder bedrijf min of meer zijn eigen product promoot.

Bij voorbaat dank jullie antwoorden Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
Ter aanvulling op mijn vorige post, wat we zeker weten is dat we zonnepanelen willen vanwege dat ons dak daar zeer geschikt voor is.
Pagina: 1