Inductiekookplaat met 2N-1l aansluiten op Perilex 2L-2N

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-04 21:59
Ik heb een nieuwe (2e hands) kookplaat (type KKT Kolbe - IND5904FZ-V3) gekocht omdat de oude het heeft begeven.

Nu is de nieuwe geleverd met een kabel met 2x fase (bruin & zwart), 1x (met aderhuls gekoppelde nul blauw & grijs) en aarde (groen/geel).
.
Volgens de beschrijving van de kookplaat mag ik blauw & grijs niet loshalen. Kan dit veilig aangesloten worden op een normale 2L-2N Perilex aansluiting door slechts 1N te gebruiken?

Gevoelsmatig moet ik ook beide N gebruiken om de retourstroom te verdelen zodat er geen overbelasting plaats vindt?

Link naar handleiding, zie pagina 24 voor aansluitschema: https://www.google.com/ur...Vaw0Ki6V0QmMEe7BokvrYamir

NB. ik heb wel een
3 fase huisaansluiting maar geen kabel hiervoor naar de keuken lopen.

EDIT:
Ik heb ook dit topic gevonden: Kan inductiekookplaat Siemens EH875MP17F aangesloten worden?
Echter de TS aldaar heeft een perilex stopcontact met 3 fases, dan snap ik de ene N wel omdat de fases verschoven zitten t.o.v. elkaar. Daarbij geldt dus aansluitschema B uit de post met 1N.

Bij mij zijn het echter twee groepen van dezelfde fase die vanaf de meterkast op de perilex zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Zimonia2 op 17-01-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar het juiste forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
Zimonia2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:08:
Kan dit veilig aangesloten worden op een normale 2L-2N Perilex aansluiting door slechts 1N te gebruiken?
Nee absoluut niet. Je kunt dan inderdaad de nulgeleider overbelasten.
Volgens de beschrijving van de kookplaat mag ik blauw & grijs niet loshalen.
Tja, die handleiding richt zich dan ook niet op de Nederlandse markt en wij zijn de enige gekken die zo'n kookgroep kennen. Mogelijk is deze draden scheiden de enige mogelijkheid om de kookplaat correct aan te sluiten, maar mogelijk doet dit meer kwaad dan goed.

Als je deze draden niet mag scheiden is de conclusie simpel: de kookplaat is niet geschikt voor jouw aansluiting.
Bij mij zijn het echter twee groepen van dezelfde fase die vanaf de meterkast op de perilex zitten.
Dit aanpassen zodat de kookplaat wel op 2 fasen kan worden aangesloten lijkt me de meest voor de hand liggende optie.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
De kookplaat zal er van uit gaan dat 2 fasen van een 3fasig net gebruikt worden, en wil zeker zijn dat de blauwe en zwarte draad op hetzelfde potentieel (de N) hangen.
In jou geval zou het electrisch gezien niet uitmaken, je kan de draden splitsen zolang ze daadwerkelijk in de meterkast aan dezelfde aansluiting hangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
naftebakje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:05:
In jou geval zou het electrisch gezien niet uitmaken, je kan de draden splitsen zolang ze daadwerkelijk in de meterkast aan dezelfde aansluiting hangen.
Maar zonder te weten hoe de kookplaat intern is opgebouwd, weet je dan nog steeds niet of het goed is aangesloten.

Je hoopt dat beide nuldraden dan ongeveer de helft van de stroom voeren. Maar met wat pech is 1 draad de nul voor alle 4 de pitten en de andere draad de nul van het bedieningspaneeltje ofzo...

(Ik verwacht het niet, maar zeker weten doe ik het ook niet en je gaat wel tegen duidelijke fabrikantinstructies in door het toch zo aan te sluiten. Persoonlijk zou ik dan tenminste even uitzoeken of iedere nuldraad inderdaad voor 2 pitten wordt gebruikt. Nee, wacht, persoonlijk zou ik bij aanwezigheid van 3-fasen het ding gewoon zoals voorgeschreven aansluiten. :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-04 21:59
Bedankt voor de reacties.

3 fasen aansluiten was bij nader inzien niet mogelijk in mijn situatie. Ik heb de draden gesplitst en één en ander nagemeten, dit gaat prima zo. Intern is de kookplaat netjes opgedeeld in 2x 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Zimonia2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:31:
Intern is de kookplaat netjes opgedeeld in 2x 2.
In dat geval zou het zo prima moeten zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Doe dan echt de goede ;), in DEI staan er tig aansluittopics voor kookplaten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1