Kan inductiekookplaat Siemens EH875MP17F aangesloten worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaareenzet
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb een inductiekookplaat gekocht (Siemens EH875MP17F) ter vervanging van een kapotte inductiekookplaat.
Er is in ons huis een drie fasen aansluiting aanwezig (nagevraagd bij de netbeheerder).

Ik vraag mij af of ik de nieuw gekochte kookplaat wel kan aansluiten gezien de drie voorbeelden die worden genoemd in de handleiding respectievelijk onder de kopjes (met daarbij hoe de draden moeten worden aangesloten):
A. 220 - 240V 1N~ (1/2 --> L; 3/4 --> N; 5 --> aarde)
B. 220 - 240V/380 - 415V 2N~ (1 --> L1; 2 --> L2; 3/4 -->N; 5 --> aarde)
C. 220 - 240V/380 - 415V 2L/2N~ (1 --> L1; 2 --> L2; 3 --> N1; 4 --> N2; 5 --> aarde)

Het snoer van de inductiekookplaat bevat de volgende draden:
1. Bruin
2. Zwart
3. Blauw
4. Grijs
5. Groen-geel

1. en 2. zitten bij elkaar geknepen; idem voor 3. en 4. (afhankelijk van de situatie zal je die wel/niet moeten losmaken van elkaar; zie bij A, B en C)).

Ik heb een perilex aansluiting waarbij op L1, L2 en L3 spanning staat en op de N niet; en een aarde aansluiting (voor de Groen-geel).

Beste antwoord (via doemaareenzet op 04-05-2017 18:12)

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 15:58
Volgens mij moet je dan gewoon stand B hebben. En uiteraard de ongebruikte fase niet aansluiten in de perilex stekker.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Volgens mij moet je dan gewoon stand B hebben. En uiteraard de ongebruikte fase niet aansluiten in de perilex stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaareenzet
Hoi Xiphalon, dat zou goed kunnen; maar ik wil het zeker weten omdat ik bang ben de kookplaat kapot te maken als ik de aansluiting niet goed doe.

De oude kookplaat (Fagor) kende twee blauwe draden die op de N zaten en twee aarde draden die op de 'aarde' zaten aangesloten en een bruine en een rode draad die respectievelijk op L1 en L2 zaten.

Schema B komt daarmee overeen ... zoals gezegd ik wil het zeker weten; ik wacht op wellicht nog een reactie ter bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaareenzet
Als je op de wikipedia kijkt Wikipedia: Installatiedraad dan zou je denken 1, 2 en 4 op L1, L2 en L3; 3 op N en 5 op 'aarde'; maar dat schema wordt niet vermeld in de installatiehandleiding. En zoals gezegd B komt overeen (alleen de kleuren niet) met hoe de oude kookplaat was aangesloten.

Vraag is dan waarvoor dient de grijze (4) draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
De kleurcodes bij kookplaten moet je negeren, die komen vaak niet overeen met de kleurcodes op de grijze/zwarte aders.

Zwart en grijs mag je namelijk voor andere opties gebruiken dan L2 en L3, en daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt, hierbij zijn dan respectievelijk L2 en N2.

Je wil duidelijk optie B hebben.
Hierbij zijn blauw en grijs beide een nul, en gaan gezamelijk aan de N van de perilex.

Dit is overigens een heel normale manier om een kookplaat aan te sluiten.

Ps: We hebben een edit knop, dat heeft de voorkeur boven 2x achter elkaar een bericht plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaareenzet
Tx! SA007, ik ga het zo proberen. Ik zal nog laten weten hoe het afloopt. En die edit-knop is een goede suggestie.

En gelukt met schema B.

Bedankt Xiphalon en SA007.

[ Voor 20% gewijzigd door doemaareenzet op 04-05-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Xiphalon schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:50:
Dit dus: Blauw en grijs netjes aan elkaar laten zitten en op de N aansluiten, Bruin op L1, Zwart op L2.

Gebruik trouwens wel adereindhulzen op de soepele aders. Op het paar blauw/grijs en op de geel/groene draad zal waarschijnlijk al een huls zitten, bruin en zwart zul je van een nieuwe huls moeten voorzien als je deze los knipt.
doemaareenzet schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:27:
Als je op de wikipedia kijkt Wikipedia: Installatiedraad dan zou je denken 1, 2 en 4 op L1, L2 en L3; 3 op N en 5 op 'aarde';
Dit NIET doen daarmee sloop je direct je kookplaat...
Vraag is dan waarvoor dient de grijze (4) draad?
Als tweede nuldraad. Die wil je dus absoluut niet aan een fase (L3) verbinden!

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 04-05-2017 16:19 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Xiphalon schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:50:
Is dat niet een kookgroep op 1 fase ? (achter een dubbel automaat)

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2017 16:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
@DukeBox , nee daarvoor is optie C.

Als het een enkele automaat (van 32A ofzo) zou zijn, is optie A de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaareenzet
Nog voor de duidelijkheid ik heb het met schema B gedaan en dat is in orde.
Tenminste hij gaat aan en ik heb water gekookt en hij doet het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht ter overvloede, bij alle inductieplaten die ik zover gezien heb zitten de linker 2 pitten op L1 en de rechter 2 op L2, mocht je problemen vinden is dat wellicht handige infomatie.
Pagina: 1