Toon posts:

HTPC/NAS/Homeserver Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rubyrubyruby
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-06-2022
Ik merkte vandaag dat mijn (voor gemak refereer ik de thuisserver als NAS) NAS niet meer bereikbaar was en ging ervanuit dat deze op een of andere manier uitgegaan was. Op de aan/uitknop reageerde hij niet en de ventilator stond uit.
Dan maar de stekker eruit. Het valt me nu op dat de lichte brom in mijn werkkamer ineens wegvalt. Stekker er weer in en weer proberen (ik blijf een Windows man :9 ). Nu hoor ik het overslaan van een vonk als ik de aanknop inhoud. Case open en de boel even schoonmaken mogelijk komt het door stof (weleens eerder gehad bij een andere pc). En nu valt mij de brandplek op het moederbord op.. dus helaas moet ik mededelen dat mijn NAS het na 7 dienstjaren de geest heeft gegeven....

Mooi tijd voor een upgrade! :P

Hierbij een overzicht van de paperweight:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 5350 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock AM1H-ITX€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate NAS HDD, 4TB€ 142,54€ 142,54
1BehuizingenFractal Design Core 500€ 71,79€ 71,79
1Geheugen internKingston HyperX Fury black HX318C10FB/8€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston SSDNow V300 60GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,33

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik had het systeem oorspronkelijk gebruikt als HTPC en NAS. Dit zal hij in de toekomst ook moeten doen echter draaide ik nu ook een viruele server (ik haalde echt alles uit die Athlon).
Dit ging momenteel redelijk, maar daar was ook alles mee gezegd.
Omdat hij op mijn werkkamer staat moet hij stil zijn.

Een energiezuinig systeem is ook gewenst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen €300-€500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, dat scheelt allemaal in het budget! De kast (waardoor alleen Mini-ITX & mini-DTX moederborden beschikbaar zijn)
2 8gig ddr3 sticks.

Maar mocht het behoud van de componenten betekenen dat ik een minder systeem voor meer geld aan het bouwen ben dan ben dan kunnen onderdelen uiteraard vervangen worden.

Voor een kast vind ik het handig dat er een dvd speler in geplaatst kan worden. Zoals iedereen maak ik geen gebruik meer van cd's maar af en toe is het handig om een oude cd/dvd te kunnen lezen.
Door een speler in een NAS te plaatsen en de drive aan het netwerk te hangen, kan ik de CD's overal vandaan openen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vanwege het HTPC gebruik wens ik wel een cpu met ingebouwde graphics card of een dedicaded videokaart.

Ik heb door het huis ook cat6a kabels getrokken voor een toekomstige 10 gBit switch tussen mijn PC en de NAS
Dus een 10 gigabit aansluiting op het moederbord of een vrije pci slot hiervoor is gewenst.
Ook een NVME slot is gewenst op dit moederbord.

Verder gaat mijn voorkeur uit naar minimaal 4 sata-300 poorten

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al een beetje rondgekeken voor onderdelen en de volgende componenten gevonden.
Doordat het vorige moederbord een 24 volt aansluiting had, heb ik nu geen voeding.
Destijds leek dit een goed idee, maar er konden maar 2 schijven gevoed worden vanuit dit moederbord.
Dus er dient een voeding bij te komen. Nu heb ik de volgende voeding gevonden die mij een goede kandidaat lijkt:

1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 113,74€ 113,74
Totaal€ 433,16

Bij de Core 500 staat de voeding voorin de kast, 90 graden rechtsom gedraaid vanboven af gezien vergeleken met een normaal systeem.
Doordat de voeding vrij kort is, is er voldoende ruimte om de kabels netjes in de kast te leggen.
Aangezien het systeem altijd aanstaat is een platinum rating ook niet verkeerd (ookal zal het systeem zo weinig gebruiken dat het verschil waarschijnlijk te verwaarlozen is, maar ik heb slechte ervaringen met low rated voedingen)
Dus dit lijkt mij een goede optie!

Verder heb ik ook al een beetje rondgekeken voor een proccessor
ik kwam de e3-1240LV3 tegen. Dit is een goede upgrade vergeleken met de Athlon en met een TDP van 25W ook een goede zuinige optie.
Hij is ook vrij goedkoop op ebay rond de 55 euro.
Nu zal voor deze processor een videokaart nodig zijn, dus ik vermoed dat er mogelijk betere opties bestaan, maar dit geeft denk ik wel een goede indicatie voor de performance die ik wens.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tja, zie hierboven eigenlijk. Hardware acceleration en goede ondersteuning voor virtualisatie.

Ga je overklokken?
Nope. Ook niet undervolten.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben bekend met game pc's hardware maar een leek in server / htpc hardware. Ik ben op zoek naar advies in deze markt. Wat oudere hardware is niet erg, en ik ben ook niet vies van Ebay. Echter moet de prijs voor het component dan wel gebudgetteerd zijn voor een as new part.

Beste antwoord (via Rubyrubyruby op 21-01-2022 10:42)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:44
Die Xeon is 7 jaar oud en heeft geen onboard graphics (specs), en kost bij ali nog steeds €100. Een moderne i3 fietst deze er qua prestaties uit en heeft wel een ingebouwde GPU. Bij thuisservers is vooral het idle verbruik van belang, niet zozeer de TDP, dat geldt ook voor voedingen- platinum/gold zegt iets over efficiëntie onder load, niet in idle. Zie ook Het grote zuinige server topic - deel 3. Omdat je je server ook als HTPC gebruikt is een desktop moederbord een beter idee dan een zuinig server moederbord, ik zou eens kijken naar iets als
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 115,95€ 115,95
1MoederbordenAsus Prime H410I-Plus/CSM€ 98,75€ 98,75
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 61,87€ 61,87
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 48,99€ 48,99
Totaal€ 473,88

Let bij het moederbord wel op de BIOS versie, versie 1101 is nodig. Helaas zijn er voor de onlangs verschenen nieuwste generatie Intels nog geen voordelige mini ITX moederborden, als je geduld hebt zou je daar nog op kunnen wachten, fabrikanten zijn momenteel druk bezig hun aanbod uit te brengen.

DDR3 geheugen werkt helaas niet met moderne CPU's/moederborden

[Voor 11% gewijzigd door martyw op 17-01-2022 11:11. Reden: mITX mobo]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:44
Die Xeon is 7 jaar oud en heeft geen onboard graphics (specs), en kost bij ali nog steeds €100. Een moderne i3 fietst deze er qua prestaties uit en heeft wel een ingebouwde GPU. Bij thuisservers is vooral het idle verbruik van belang, niet zozeer de TDP, dat geldt ook voor voedingen- platinum/gold zegt iets over efficiëntie onder load, niet in idle. Zie ook Het grote zuinige server topic - deel 3. Omdat je je server ook als HTPC gebruikt is een desktop moederbord een beter idee dan een zuinig server moederbord, ik zou eens kijken naar iets als
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 115,95€ 115,95
1MoederbordenAsus Prime H410I-Plus/CSM€ 98,75€ 98,75
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 61,87€ 61,87
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 48,99€ 48,99
Totaal€ 473,88

Let bij het moederbord wel op de BIOS versie, versie 1101 is nodig. Helaas zijn er voor de onlangs verschenen nieuwste generatie Intels nog geen voordelige mini ITX moederborden, als je geduld hebt zou je daar nog op kunnen wachten, fabrikanten zijn momenteel druk bezig hun aanbod uit te brengen.

[Voor 11% gewijzigd door martyw op 17-01-2022 11:11. Reden: mITX mobo]

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-01 08:09
Het ligt er natuurlijk aan wat je allemaal met die server van plan bent, als je alleen maar een fileserver (NAS) functionaliteit en HTPC nodig hebt om muziek te luisteren of filmpjes te pakken dan zou je de setup kunnen overwegen die ik ook heb:

NAS:
Raspberry Pi 4 (4Gb) met Externe T5 SSD van Samsung; kost circa 200,- met 1 Tb SSD; dit werkt supersnel!
Naast de fileserver heb ik ook nog PiHole draaien (geen reclame meer voor het gehele huis :+ ) en OpenVPN draaien op die Pi zodat ik altijd een veilige connectie naar huis kan maken!
Tevens heb ik er een FTP server op draaien voor de scanner.
Die Pi kan dat met 2 vingers in de neus! Voordeel is dat die superzuinig is! Kost nog geen 10,- per jaar aan energie!

HTPC:
Een nVidia Shield Pro (2019) die kost 200,- (of de niet pro, kost 150,-);
Hierop draait in ieder geval Kodi (voor muziek/films/foto's), NLZiet (voor TV), F1 Pro, Canal Digitaal (voor ESPN voetbal), Smarttubenext (dat is Youtube zonder reclame :+ ) en Netflix
Ook deze is superzuinig en je kunt je TV abbo eruit gooien als je dat nog hebt.
Bovendien kun je nog veel meer doen met die Shield!

Dan ben je voor rond de 400,- klaar. Heb je te weinig opslag, hang dan nog een externe HDD aan de Pi (wel een met eigen voeding!) bv:
https://tweakers.net/pric...op-storage-4tb-zwart.html
Totaal plaatje met 5 Gb opslag is dan 500,-.
De Pi gooi je bij de router in de meterkast, scheelt weer geluid en de Shield hang je aan je TV!

Arriving Somewhere but not here....

• Rubyrubyruby
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-06-2022
Bedankt voor de reacties _/-\o_

@martyw
Bij thuisservers is vooral het idle verbruik van belang, niet zozeer de TDP
Ik had hier niet goed bij stil gestaan ik nam aan dat als het systeem zuinig is onder load, het ook heel zuinig moet zijn bij idle. maar een moderne CPU kan natuurlijk nog zuiniger zijn. Bedankt voor de tip en de link! (ik was helemaal vergeten dat dit topic bestond 8)7 )
Dat geldt ook voor voedingen- platinum/gold zegt iets over efficiëntie onder load, niet in idle
Ik wil hier geen discussie aangaan, maar voor een brons rating bij 20% load moet een voeding 82% efficient zijn. Voor een gold rating is 87% vereist. Dit is natuurlijk uiteindelijk in verbruik maar een marginaal verschil, maar zegt wel iets over de effiëntie.
Helaas zijn er voor de onlangs verschenen nieuwste generatie Intels nog geen voordelige mini ITX moederborden, als je geduld hebt zou je daar nog op kunnen wachten, fabrikanten zijn momenteel druk bezig hun aanbod uit te brengen.
Ik heb de NAS echt nodig dus dit gaat mij niet lukken, maar nogmaals bedankt voor de tip.
Ik hoopte om met wat oudere hardware aan de slag te gaan en het geheugen te hergebruiken, ik meer systeem voor me geld kon bouwen, maar jouw systeem voorstel ziet er top uit, dus ik denk dat ik daar voor ga (met enig tweaking :P ).

@Joop_Klepzeiker
Ik heb momenteel al enkele jaren FreeNAS (nu TrueNAS Core) draaiend, en dit bevalt mij erg goed. Ik wil dit systeem graag weer werkende hebben. Leuke setup heb je, ik moet mijn Raspberry ook maar weer eens uit de mottenballen halen. Je kan er altijd meer uit halen dan je denkt!

Ik was ook van plan om in de toekomst een Shield aan te schaffen, maar had me nog niet verdiept in zijn functionaliteit (wij hebben een Atmos surroundsound set, en de enige tv die LG in recente jaren heeft geproduceert die geen Atmos out ondersteund |:( een shield lost dit voor ons op). Ik dacht dat een shield meer een gesloten systeem zou zijn zoals een telefoon, maar als ik jou tekst zo lees, is er veel meer mogelijk met een shield! Goed om te weten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee