printer met dual extruder en gesloten behuizing: welk merk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DokterChaos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2022
Op mijn werk staat er een Prusa MK3S, waar ik intussen al zeer veel geprint mee heb. Prachtig materiaal, maar de Ikea Lack behuizing is absolute troep, en het is teveel gepruts om het filament boven de printer aan te voeren (en tegelijk kurkdroog te houden). Ook zijn nozzle swaps gewoon ellende op die E3D V6 hotends, vroeger of later komt de heatbreak los te zitten en mag alles weer uit elkaar.

We overwegen een upgrade, die zo'n 1500-2500 euro mag kosten. Ik ben wat op zoek naar een machine met dual extruder (Bowden of direct drive) zodat we oplosbare supports kunnen printen, en af en toe tweekleuren prints voor de lol. Volume moet zo'n 20x20x20 tot 25x25x25 zijn, niet te groot en niet te klein. Bij voorkeur mag het ook een stuk sneller kunnen printen. De printer moet in een kant-en-klare behuizing zitten zodat ABS en PC goed warm geprint kunnen worden. De behuizing in de Prusa krijg ik tot zo'n 40-55C bij ABS, maar de warmte is erg ongelijkmatig verdeeld... de Lack behuizing lekt overal warmte.

Nu: via webshops en Google vind ik wel genoeg opties, ik weet gewoon niet wat ik van een merk kan verwachten. Onze Prusa is een zeer populair model dat goed gedocumenteerd is, dus je kunt altijd vlotjes onderdelen, support en mods vinden. Ik veronderstel dat ik geen exotisch model printer wil dat niemand kent, en waar problemen of mankementen niet te herstellen zijn.

Flashforge lijkt wel geschikt (Creator 3 bvb), maar ik weet niet wat ik van zo'n Chinees merk mag verwachten. Ik vind bijvoorbeeld niet tot welke temperatuur de behuizing mag opgewarmd worden.
Ultimaker is een gekend merk, maar de S3 is nieuw te duur, en tweedehands zijn printers van +500 euro tamelijk zeldzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door DokterChaos op 16-01-2022 18:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-07 22:13
hier zijn zoveel factoren van toepassing, tegenwoordig is elke FDM printer wel goed. het is alleen wat jij er van verwacht wat een printer slecht maakt in jou ogen.

ook de chinese na maak clones zijn opzich goed, de compromie zit er hem in dat er vaak geen standaard slicer settings zijn die goed getest zijn (voor verschillende materialen) en daarbij zelf heel veel moet testen eventueel modden (maar goed dat is vaak wel zo met 3d printers) om het beste er uit te halen en dat kost tijd. daarnaast is het gevaar met clones dat onderdelen van mindere kwaliteit zijn en dat deze redelijk snel vervangen moeten worden (na 1 jaar trouwe dienst bijv). de vraag is dan altijd of de leverancier deze nog heeft (op ali weet je dat nooit)

ook speelt firmware/hardware een belangrijke optie hierin, voornamelijk wat er aan upgrade mogelijkheden zijn. Marlin, Repetier, Reprap, klipper (etc) zijn bijvoorbeeld firmwares wat bijna op elke board wel draaid maar allemaal net even wat anders zijn. in sommige gevallen kan dit invloed hebben op de printkwaliteit of gebruiks gemak. klipper gebruikt een raspberry pi om alle berekeningen te doen in plaats van op het board zelf. dit geeft als mogelijkheid om nog snellere bewegingen te doen (speed benchy).

wat ik wel afraad is om te gaan kijken naar Delta's tenzij deze een grote community base heeft. een groot probleem met delta's is het uitlijnen en uitrekenen van de 3 pilaren, deze wil je zo accuraad mogelijk hebben zodat je tijdens bed probing de minst mogelijke afwijkingen hebt (anders zie je een parabool in je bed mesh bijvoorbeeld) en dat je eerste laag gewoon niet goed is.(trust me i know, mijn eerste printer was een delta toen bed leveling nog in de kinderschoenen stond. heb de eerste layer nog nooit echt goed gekregen). ik weet niet of dat nog steeds zo is maar seemecnc delta's waren in mijn tijd een goede keuze

eigenlijk wat ik probeer te zeggen hoeveel tijd wil jij erin stoppen om je printer goed te krijgen?, als het antwoord niet meer dan een week is, kom je volgens mij niet verder dan wat Prusa te bieden heeft. voor die kennis betaal je dan wat meer. creality hoor ik ook wel goede verhalen over maar durf ik zelf niet veel over te zeggen. joel (the3dprinting nerd) maakt af en toe nog wel eens een stream waarbij hij een printer helemaal van A tot Z uitpakt en installeert. eventueel kun je dat nog gebruiken in je keuze.

Ik heb zelf nu een voron 2.4, dit is geen standaard of the shelf printer maar eentje die je zelf sourced. documentatie en de community is echt wel top. De rat V-core is opzich ook niet verkeerd. is een printer die je als kit kunt bestellen en zelf in elkaar kunt zetten en heeft ook wel een goede community (zover ik kan zien)

[ Voor 3% gewijzigd door juulius op 17-01-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DokterChaos
Hmm. De Prusa, die haalden we gewoon uit de doos en die werkte. Daarna was het gewoon een leercurve. Nu werkt die Prusa gewoon te omslachtig in die slechte behuizing, en ben ik er al teveel tijd mee verloren.
Ik zal eens wat beter kijken naar de driverbordjes. Die moet wel 32-bit zijn. Prusaslicer vind ik enorm fijn, dus zou ik ook graag gebruiken op de nieuwe printer.
Een Delta zou ik niet willen. Een vriend van me zag ik genoeg sukkelen met zo eentje.
Het is mogelijk dat ik alles gewoon mee naar huis neem, en daar monteer en afstel. Eens het mee naar kantoor komt, moet het gewoon werken. Op zich lijken Voron printers fantastisch, maar ik weet niet of die wel dual extruder ondersteunen. Een Voron kit wil ik wel monteren, maar niet vanaf 0 elk componentje zelf gaan opzoeken. Ik veronderstel ook wel dat die een goede community heeft.
Ik zal eens kijken naar printers die volledig als kit te krijgen zijn. Geen idee qua chinese kloons, van bvb een Ultimaker S3.
Een prusa XL is gewoon te duur, en nog minstens 12 maand veraf. Ik begin gewoon de indruk te krijgen dat ik beter een tweede Prusa koop in kit, een degelijke behuizing koop, en dan zie om een dual extruder te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-07 22:13
Schiet me in een keer te binnen, je zou nog kunnen kijken naar IDEX printers. (Independent Dual EXtruder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik heb zelf een Ultimaker S3, maar die valt helaas buiten je budget lees ik.
Ik ben er zeer tevreden over, al heb ik zelf spijt van dat ik ook een dual extruder wilde hebben.
Totaal zinloos. Je kunt er inderdaad dan PVA mee printen als oplosbaar support.
Maar wanneer heb ik dat nodig gehad? Nooit inderdaad.
Het met een dual extruder op 1 kop printen maakt het nog trager als het al is, want hij moet voor elke laag de printkop omzetten. Dat gebeurt met ene mechanisch hendeltje wat hij om kan zetten door de printkop ergens rechtsboven tegen een nok aan te drukken. Beetje knudde vind ik voor deze prijsklasse.
Ook het 2 kleuren printen lijkt leuk, maar ik heb het 2x gedaan. Ik vind toch nooit 2 mooi bij elkaar passende filament kleuren. Het is ene gedoe om je stl op te delen in een deel voor kleur 1 en voor kleur 2, en omdat je printer niet continu door kan printen met hetzelfde filament wordt je print gewoon een stuk minder strak.

Dus bedenk je goed of je het echt nodig hebt.
Qua support print ik alle support tegenwoordig altijd gewoon van hetzelfde resultaat en dat werkt voor mij veel beter en sneller. Het oplossen van die PVA duurt ook ongelofelijk lang.

Het is een leuke verkoop feature, maar de Ultimaker 2 connect was uiteindelijk net zo prima geweest voor me. Het enige voordeel dat ik er nu aan heb, is dat ik 2 veel gebruikte filament typen al geladen kan hebben zonder te wisselen, maar meer ook niet

Ik heb ook printers gezien die hebben 2 afzonderlijke printkoppen. Wellicht werkt dat beter.

[ Voor 8% gewijzigd door cowandchicken op 20-01-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht 1 van de modellen van flashforge? Ben niet bekend met hun printers, maar ik zie wel modellen in de gewenste prijsrange met gesloten behuizing en dubbele extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DokterChaos
cowandchicken schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:30:
Dus bedenk je goed of je het echt nodig hebt.
Hmm. Ja, ik zou 2 afzonderlijke printkoppen willen. Dat overschakelen lijkt me maar traag. Prusa heeft een MMU filament changer, maar pakweg 50% van de gebruikers krijgen dat ding NOOIT degelijk aan de praat. Met de Prusa heb ik al regelmatig dingen geprint waarbij ik het filament wisselde voor een andere kleur. Dat lijkt me wel leuk, en voor mijn werk zeker handig.

PVA printen lijkt belangrijker. Ik weet ergens een Kodak printer staan in een atelier die 2 verschillende filamenten kan printen. Binnenkort ga ik eens langs, en print ik eens wat testjes met PVA. Momenteel print ik reeds veel dingen die supports nodig hebben, Supports weghalen is erg veel gepruts, en bij een laagdikte van 0.3 en hoger (bij grotere nozzle) worden de supports echt wel taaier om weg te halen. Ook is de eerste laag bovenop een support bijzonder lelijk bij Prusa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DokterChaos
Railcore ondersteunt blijkbaar dual extruder, en zou een goede community hebben. Dat is een zelfbouw project. Voron is ook een zelfbouw, maar ondersteunt geen dual extruder.
Filastruder verkoopt een Railcore kit voor zo'n 1800 euro, plus BTW en kosten bij import. Iemand die in Europa kits verkoopt, die gaf een offerte voor een dual extruder kit ter waarde van 3200 euro (plus BTW). Dat was met allemaal aluminium onderdelen, en andere duurdere stukken omdat hij enkel deze importeert. Het eindproduct kan werken in een verwarmde kamer tot zo'n 70 graden. Dat is me wat te duur.
Ik zal intussen eens rondhoren of ik zelf een Railcore kit kan samenstellen voor een betere prijs, en dan zonder die aluminium stukken.

[ Voor 10% gewijzigd door DokterChaos op 25-01-2022 22:32 ]

Pagina: 1