Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:43
Hallo tweakers,

Wij hebben elke nacht na 0:00 uur enorme last van knallen uit de cv en tikken uit de leidingen echter kunnen wij er maar niet achter komen hoe dit komt.

Op zolder staat een cv met direct een splitsing naar links en rechts (beide leidingen)

De linker aftakken gaat naar de twee linker slaapkamers en er is een aftakking naar beneden (daar staat 1 nood radiator die altijd uitstaat)

Die naar rechts gaan zijn verboden naar de 2 voorste slaapkamers en badkamer. Die van de badkamer staat altijd op standje 1 (handdoeken radiator).
Vervolgens is er een aftakking naar beneden die via de kruipruimte naar de gangkast gaat waar de vloerverwarming unit staat.

Alle radiatoren staan altijd dicht op die van de badkamer na. De vloerverwarming staat altijd aan op 35 graden ingesteld en de thermostaat staat altijd op 21 graden.

Ik heb een kantoor op zolder (zonder verwarming) en overdag horen wij niks. Geen knallen etc. Het begint echt standaard rond 0:00 uur.

Wij hebben homewizard aangeschaft en zien in de nacht ook een rare gas verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSCKGCK_FBJPSziPgWt5rNjzsLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2FlCMFEgCO53BlAgjXwoaQrC.png?f=fotoalbum_large

Alle radiatoren incl vloerverwarming zijn ontlucht en komt altijd een mooie straal uit. De druk van de cv is altijd mooi op het rode lijntje (1.5bar).

Het tikken van de verwarming gebeurd eigenlijk alleen maar in de slaapkamer rechts van het huis (waar de aftakking zit naar de badkamer).

Wie heeft nog een tip wat het kan zijn? Volgens de thermostaat hebben wij geen modus ingesteld qua nachtstand. Alleen die pieken die de hele nacht doorgaan kunnen wij niet verklaren

Even wat foto”s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgPK1iqUGbnkEhaFFA6rwn49k10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUjnyjMjWMaxmohaqSkV7WZA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSGZrmv67xzmxtMvHeM_-pZX3b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meBzHgOnrmWsYhRWCXDxCBlD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1mFFN67EWtz0Sa2KVgyGNrX4fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHk55BqoUmvIdjLJxobn6hW5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWUpP7PoJNJaLMG-zahOs7OzgaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9c9WQqrn5r9xN9UilbhOQnf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdtS5tRQD5Tq-iFbE_APBY6xIAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PF58IKdwGVZWTbOatSybVZH7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Jboy1991 op 16-01-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je verwarmt dus alleen 's-nachts als ik de grafiek goed begrijp? De pieken duiden op veel gependel van je CV ketel, het vermogen is te hoog of je hebt te weinig afgifte via je radiatoren/vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Jboy1991 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Alle radiatoren staan altijd dicht op die van de badkamer na. De vloerverwarming staat altijd aan op 35 graden ingesteld en de thermostaat staat altijd op 21 graden.
[...]
Staat de pomp van je vloerverwarming continu aan, of zit deze achter een tijdschakelaar wellicht? Als die 's nachts uitschakelt dan is er te weinig doorstroming en hoor je misschien bypass die open/dicht gaat :?
Als de pomp al wat ouder is en 24/7 draait dan zou ik dat ook aanpakken overigens, plaats een pompschakelaar: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Verder zou je eens nachtverlaging kunnen proberen. Bij vloerverwarming zijn de meningen erover verdeeld óf en hoeveel nachtverlaging je moet toepassen. Als je het 24/7 op 21°C wil hebben dan is het natuurlijk niet raar dat de CV ook 's nachts aanspringt, aangezien er ook dan gewoon warmtevraag is. Je zou eens kunnen proberen hoe het verbruik eruit ziet als je de temperatuur op 20°C zet 's nachts.

Verder zou je nog kunnen kijken naar de 'comfortstand' voor warm water. De ketel houdt dan 24/7 de boel warm zodat je snel(ler) warm water hebt. In principe kan dat 's nachts uit (via thermostaat meestal in te stellen) of helemaal uit als blijkt dat je met deze stand uitgeschakeld ook snel genoeg warm water hebt.

De radiator in de badkamer werkt verder naar behoren, heeft geen slimme thermostaatknop (die 's nachts uitschakelt?) en is niet recentelijk opgehangen/verbouwd? Ik weet dat een thermostaatknop die in de retour is geplaatst i.p.v. in de aanvoer ook een vreselijke herrie kan veroorzaken, alsof iemand met een hamer op de buizen aan het slaan is.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2022 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Wolly schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:41:
Je verwarmt dus alleen 's-nachts als ik de grafiek goed begrijp? De pieken duiden op veel gependel van je CV ketel, het vermogen is te hoog of je hebt te weinig afgifte via je radiatoren/vloerverwarming.
We hebben de thermostaat in de woonkamer altijd op 21 graden staan. Hier komen wij ook verder niet aan.
De cv heeft geen schemas ingesteld.

Maar wij vinden het echt vreemd dat wij alleen s nachts het lawaai hebben en overdacht niet.

Wat ik vergat erbij te vermelden:
Verwarmingsbuizen zijn geïsoleerd en Kruipruimte is ook geïsoleerd en we hebben overal dubbelglas (gaat dit jaar naar hr++ of +++).

Heeft nu energielabel A afgegeven eind okt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Een paar foto's van verdelers, badkamerradiator, leidingwerk onder de ketel e.d. zouden een goede toevoeging zijn overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
ThinkPad schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Staat de pomp van je vloerverwarming continu aan, of zit deze achter een tijdschakelaar wellicht? Als die 's nachts uitschakelt dan is er te weinig doorstroming en hoor je misschien bypass die open/dicht gaat :?
Er zit een regelaar tussen en een bypass op de vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgPK1iqUGbnkEhaFFA6rwn49k10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUjnyjMjWMaxmohaqSkV7WZA.jpg?f=fotoalbum_large

Update: even wat fotos toegevoegd.

De badkamer is recent verbouwd en wij wonen hier nu net 4 weken. En dus al 4 weken lang last van het lawaai.

Hoe kan ik zien of de badkamer radiator goed is aangesloten? Dit is namelijk op de vloerverwarming na de enige vernieuwde radiator

[ Voor 15% gewijzigd door Jboy1991 op 16-01-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Jboy1991 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:49:
De badkamer is recent verbouwd en wij wonen hier nu net 4 weken. En dus al 4 weken lang last van het lawaai.

Hoe kan ik zien of de badkamer radiator goed is aangesloten? Dit is namelijk op de vloerverwarming na de enige vernieuwde radiator.
Heb je in de badkamer naast de radiator ook vloerverwarming? Dan even checken of deze via een RTL ventiel is aangesloten, deze schijnen ook nog wel eens te tikken, vooral als ze qua stromingsrichting verkeerd om zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Nielson schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:44:
[...]
Heb je in de badkamer naast de radiator ook vloerverwarming? Dan even checken of deze via een RTL ventiel is aangesloten, deze schijnen ook nog wel eens te tikken, vooral als ze qua stromingsrichting verkeerd om zitten.
Nee echt alleen de radiator en beneden alleen vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 10:39
Druk vanavond op de knop met de pijl erop om te zien welke status code hij geeft als je het geluid hoor.

0: standy.
3: cv.
4: warm water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat de badkamer radiator verkeerd om zit aangesloten.
Zet de thermostaat hoog en kijk dan welke leiding het eerste warm wordt.
Dat zou de rechter moeten zijn.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 23:10
Als er knallen uit de cv ketel komen zal ik eerst eens beginnen met de ketel te ontluchten. Knallen betekent vaak dat het water in de ketel kookt ivm lucht. Zou er voor de zekerheid ook maar even een monteur naar laten kijken aangezien een kokende ketel blijvende schade kan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59

AMDFreak

Intel is zo..

Bij ons hoor je ook geregeld tikken uit de cv ketel komen, vooral hoorbaar tijdens de koude periodes.
Dat komt omdat het staal in de cvketel uitzet

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 09:22

CaDje

Framedrops for life

Als ik naar de gas verbruik grafiek kijk lijkt het erop dat er voornamelijk 's nachts verwarmd wordt? Als dit zo is kunnen de leidingen overdag afkoelen, en wanneer deze rond middernacht weer warm worden gaan tikken (metaal dat uitzet, wat ook @AMDFreak aangeeft.). Dit kan komen door de ophanging van de leidingen, deze kunnen soms ergens klem zitten en dan gaan tikken als ze uitzetten / schuren tegen de ophang punten. Er kan ook teveel voorspanning in de leidingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:52
Uit de huidige grafiek valt weinig te halen, want die is van zondag, tot het moment dat de post werd gemaakt. Verwachtbaar wordt er dus de hele dag gestookt en niet alleen 's nachts.
Heb je een opname van de hele dag? Eventueel ook met de warmtevraag/temperatuur in de woning en de ingestelde temperatuur.

De grote vraag is dus, want is er om 00:00 anders dat de rest van de dagen, waardoor er iets met de CV installatie gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je alle radiatoren open zet, heb je er dan nog steeds last van ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:59

M2M

medicijnman

Mag ik vragen waarom de verwarming 's nachts op 21 graden staat?

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:29
Iets anders: waarom zit de slang tussen de kraan en het bijvulpunt er nog tussen? Ik zou die er altijd tussenuit halen na het vullen. Je kunt nu niet zien of de kraan open staat. Stel dat je een keer vergeet de kraan dicht te draaien en de slang gaat lekken, dan heb je in het beste geval (bij een klein lek) een nat CV-hok en een nat plafond in de ruimte eronder, in het slechtste geval (als de slang barst) een enorme water-ravage.

Is mij zelf overkomen recent, met gelukkig slechts een klein lek en gelukkig geen vervolgschade nadat de boel weer was opgedroogd :X

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

offtopic:

Wtf, die vloerverwarming? Da's echt exact hetzelfde wat wij hebben. JK vloerverwarming toevallig? Mag ik
weten, als de VV draait. Op welke temperatuur dat metertje staat? Da's de aanvoertemp toch of de retourtemp?

edit: JK zie ik staan idd. Nice.

[ Voor 7% gewijzigd door NeFoRcE op 17-01-2022 16:24 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:42
M2M schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:51:
Mag ik vragen waarom de verwarming 's nachts op 21 graden staat?
Als je vloerverwarming hebt word het aangeraden om constant dezelfde temperatuur te hanteren. Het kost meer energie om de vloer weer op te warmen na een nachtverlaging dan hem op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 14:28
EPICOSAURUS schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Als je vloerverwarming hebt word het aangeraden om constant dezelfde temperatuur te hanteren. Het kost meer energie om de vloer weer op te warmen na een nachtverlaging dan hem op temperatuur te houden.
Daar over verschillen de meningen. Er zijn partijen die een verlaging van max 2 graden adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

loeberce schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Daar over verschillen de meningen. Er zijn partijen die een verlaging van max 2 graden adviseren.
dit dus. had eerst continu op 20 graden. merkte dat ie snachts toch kubjes ging verbruiken. nu snachts 18, overdag 19,5, en we zitten op 3-4 kub per dag nu ipv 4-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
loeberce schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Dat is bij mij ook idd, 's nachts gaat ie op 18, overdag 19,5. Ik ben redelijk gevoelig voor geluid maar hoor 'm 's nachts niet aanslaan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Glenfiddich schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:07:
Iets anders: waarom zit de slang tussen de kraan en het bijvulpunt er nog tussen? Ik zou die er altijd tussenuit halen na het vullen. Je kunt nu niet zien of de kraan open staat. Stel dat je een keer vergeet de kraan dicht te draaien en de slang gaat lekken, dan heb je in het beste geval (bij een klein lek) een nat CV-hok en een nat plafond in de ruimte eronder, in het slechtste geval (als de slang barst) een enorme water-ravage.

Is mij zelf overkomen recent, met gelukkig slechts een klein lek en gelukkig geen vervolgschade nadat de boel weer was opgedroogd :X
Goed dat je dit aanstipt! _/-\o_ Ik weet dat er namelijk verzekeraars zijn die een clausule hebben staan in de polis waarbij lekkage door een vulslang niet onder de polisdekking valt!

Zie bijv. Interpolis: https://www.interpolis.nl...-lekkage-is-dit-verzekerd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:29
ThinkPad schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Goed dat je dit aanstipt! _/-\o_ Ik weet dat er namelijk verzekeraars zijn die een clausule hebben staan in de polis waarbij lekkage door een vulslang niet onder de polisdekking valt!

Zie bijv. Interpolis: https://www.interpolis.nl...-lekkage-is-dit-verzekerd
Ik laat anderen altijd graag leren van mijn fouten :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:28

3DDude

I void warranty's

Ik heb ook dat die snachts staat te blazen, maar er zit een hok omheen en ik doe die deur gewoon dicht haha.
Heb 2 verdiepingen vloerverwarming en GEEN POMP nergens. dus daar zal het wel door komen.

Leuk he die nieuwe efficiente vloerverwarming systemen :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Kun je de knallen wat meer specificeren? Zelf heb ik een vergelijkbare ketel en de enige "knallen" die ik wel eens heb gehoord is een soort schok als de pomp stopt. En inderdaad testen met minimaal één radiator open om te kijken of het niet een probleem van de doorstroming is. Dus ben heel benieuwd of je het geluid kunt beschrijven

Sorry om een beetje offtopic te gaan maar de grijze buis voor aan/afvoer van lucht klopt volgens mij ook niet.
Geen expert op dat gebied maar ik zit vaak op bouwfoutjes te kijken en volgens mij moeten dat witte buizen zijn en is grijs voor hemelwaterafvoer of riool. Grijs lost op en gaat voor lekkage zorgen (zeer gevaarlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarschijnlijk is het overdag ook, maar hoor je het niet door dagelijks omgevingsgeluid. Maar ik zou zelf de verwarming uitzetten over de nacht, en wat lager stoken dan 21gr. spaart je ook veel gas, en je went snel aan de iets lagere temperatuur. Verder zie ik een foto van je systeem, is dat 24/7 zo, of wat dat een foto van het bijvullen. Je kunt na het bijvullen de slang weer verwijderen, en het bijvullen doe je met een koud systeem(je vult ook met koud water( koud water in warm systeem geeft lucht) dat zou de zgn knallen kunnen veroorzaken. Goed ontluchten dus.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 17:17
volgens mij is 1,5 bar de minimale waterdruk, ik zou er wat water bij doen. En wat voor knop zit er op de badkamerradiator, thermostaat of normaal? Als dat een th. knop is zitten alle rad. mogelijk tegelijk dicht en kan de ketel mogelijk de druk niet goed kwijt.

Verder ken ik 3 soorten geluiden die uit de cv kunnen komen
- zachte tikken (metalig) vanwege krimpen / uitzetten van de leidingen ivm temperatuur is niet erg
- harde metalen knallen (heb ik sinds kort, geen idee waar ze vandaan komen)
- doffe knallen uit de ketel > krijg je als de ontsteking van de ketel problemen heeft, als er meerdere ontstekingen niet lukken zit er te veel gas in de ketel en als de ontsteking dan wel lukt ontbrand alles tegelijk (monteur bellen!)

edit> laatste optie is eenvoudig vast te stellen, als de ketel start hoor je hem een aantal keer een programma doorlopen en afbreken

[ Voor 8% gewijzigd door Rrob op 18-01-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Rrob schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:26:
- doffe knallen uit de ketel > krijg je als de ontsteking van de ketel problemen heeft, als er meerdere ontstekingen niet lukken zit er te veel gas in de ketel en als de ontsteking dan wel lukt ontbrand alles tegelijk (monteur bellen!)
Deze ketel is al aardig op leeftijd aan de vergeling te zien. Dus optie 3 kan best wel een waar zijn.
Als hij dan 's nachts op een laag vermogen moet werken gaat ie constant aan en uit, als dat dan niet meer soepel werkt maakt dat best wat herrie.

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 18-01-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
jeroen3 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:31:
Deze ketel is al aardig op leeftijd aan de vergeling te zien. Dus optie 3 kan best wel een waar zijn.
Als hij dan 's nachts op een laag vermogen moet werken gaat ie constant aan en uit, als dat dan niet meer soepel werkt maakt dat best wat herrie.
Is het niet omgekeerd? Ik woon in een matig geisoleerd huis, maar met de huidige temperaturen schakelt de CV ketel overdag eigenlijk niet aan. Alleen 's avonds rond een uur of 18 begint-ie te stoken.

Als je dan ook nog eens geen nachtverlaging hebt, kan ik me voorstellen dat je die geluiden alleen 's nachts hoort - overdag hoeft de ketel immers niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
[...]
Vorige bewoner al geraadpleegd?
[...]
Door jullie of door de vorige bewoner?

Sowieso zou ik er een expert bij halen, zoals je het nu aangeeft lijkt mij dit niet goed voor de ketel. Ter lering en vermaak van ons wel graag de uitslag met ons delen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik kreeg geen bericht notificaties, dus had niet door dat hier inmiddels al verder op gereageerd was.

Het geluid is nu niet alleen 's nachts meer aanwezig maar ook rond 6-7 uur.

Vanochtend toen ik de knallen hoorde, kwamen zij niet uit de CV ketel maar uit een leiding. Ik heb zoals hierboven gevraagd is op de CV knop gedrukt en deze stond tijdens het bonken op 5 en tijdens het tikken op 3.

Ik zag dat de bypass op 0.3 ingesteld stond maar volgens google moet dit 0.2bar zijn. Dit dus teruggezet naar 0.2b. Ik hoor het helaas nog tikken.

Op de vloerverwarming zit een ontluchtingsventiel maar ik heb geen flauw idee hoe dat werkt. Dit is trouwens de enige unit die wij niet ontlucht hebben (ontluchting is gedaan door installatie bedrijf ruim 7 weken terug)

De CV ketel is inmiddels 15 jaar oud en laatste onderhoud was in 2020. Vanuit het bouwdepot hebben wij sowieso een bedrag voor een nieuwe CV-ketel begroot. Echter wachten wij nog op plannen vanuit de gemeente ivm aardgas vrij. Beetje zonde om nu rond de 1200-1500 euro uit te geven als over 2 jaren hier een warmte net komt.

Dit is trouwens het gas verbruik van een complete dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIsIC4fpJU1__RK-Ksd3f1UzdFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kklhdPhWr4iznZHQbE0Oct9S.png?f=fotoalbum_large

Wij hebben trouwens alle radiatoren dicht omdat de vloerverwarming genoeg warmte afgeeft en wij in de slaapkamer geen radiotoren open willen hebben. De radiator in de badkamer is dus de enige radiator die wel openstaat maar dit is een Thermostaatkraan.

[ Voor 57% gewijzigd door Jboy1991 op 20-01-2022 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
WON >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
cytherea schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:04:
Sorry om een beetje offtopic te gaan maar de grijze buis voor aan/afvoer van lucht klopt volgens mij ook niet.
Geen expert op dat gebied maar ik zit vaak op bouwfoutjes te kijken en volgens mij moeten dat witte buizen zijn en is grijs voor hemelwaterafvoer of riool. Grijs lost op en gaat voor lekkage zorgen (zeer gevaarlijk)
PVC buis voor luchttoevoer (en rookgasafvoer) is inderdaad niet toegestaan, het verbaast mij dat deze ketel in onderhoud is en dat de klant hier door loodgieter niet op gewezen wordt.
Alle onderdelen van een toe- of afvoersysteem die onderhevig kunnen zijn aan zonlicht moeten UV-bestendig zijn.
Deze eigenschap is herleidbaar uit de designation van het product. Het betreffende deel van het systeem moet dan de klasse LE (dat is een locatieklasse) dragen. Het gebruik van bijvoorbeeld een PVC-riolerings-, of -hemelwaterbuis als luchttoevoer voor een gesloten toestel is niet toegestaan.
Kwaliteitseisen voor het installeren van hoog rendement cv-ketels tot 100 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Dit is niet toegestaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX80Zkn4z8gQVW7eM5qyaf3D8Zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCLTL0heN27vW5zawoKQTxNw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat klopt, niet toegestaan, als de quote waar is. (waar ik vanuit ga)
Er kan niet veel mis gaan bij de luchttoevoer, maar gewoon PVC is NIET bestemd voor rookgas afvoer en aanvoer.

Je rookgasafvoer is ok en dat is gelukkig wel het belangrijkste.

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 20-01-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Hann1BaL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Dat klopt, niet toegestaan, als de quote waar is. (waar ik vanuit ga)
Er kan niet veel mis gaan bij de luchttoevoer, maar gewoon PVC is NIET bestemd voor rookgas afvoer en aanvoer.

Als ik dit topic doorneem Rookafvoer CV ketel zegt iemand dat het combineren van materialen in de afvoer ook niet mag, volgens mij is het ALU en daarna RVS maar weet ik niet zeker.
Aanvoer PVC is niet oke omdat er chloor inzit wat niet goed is voor de installatie. (als ik het topic mag geloven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

cytherea schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Als ik dit topic doorneem Rookafvoer CV ketel zegt iemand dat het combineren van materialen in de afvoer ook niet mag, volgens mij is het ALU en daarna RVS maar weet ik niet zeker.
Aanvoer PVC is niet oke omdat er chloor inzit wat niet goed is voor de installatie. (als ik het topic mag geloven)
Er zijn wel kunststoffen toegestaan bij de RGA. (materiaal PP en geen PVC)
Of het gebruik van verschillende materialen een probleem is durf ik niet te zeggen, maar je gebruikt bij de dakdoorvoer zelf ook een mix van materialen dus lijkt het me niet zo'n probleem eerlijk gezegd. Je zou best gelijk kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Jboy1991 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:47:
[...]
Wij hebben trouwens alle radiatoren dicht omdat de vloerverwarming genoeg warmte afgeeft en wij in de slaapkamer geen radiotoren open willen hebben. De radiator in de badkamer is dus de enige radiator die wel openstaat maar dit is een Thermostaatkraan.
Is het geluid weg als je een radiator openzet voor een dagje? Ik vermoed toch iets met doorstroming.
Een thermostaatkraan knijpt de toevoer dicht als de ruimte op temperatuur is. Dat zou dus kunnen gebeuren bij de badkamer. Mogelijk kan de ketel z'n warmte dan niet goed kwijt alleen aan de vloerverwarming.

In plaats van een radiator openzetten zou je ook even de plastic knop van de thermostaatkraan in de badkamer eraf kunnen halen, dan blijft hij continu verwarmen zolang de ketel stookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:54:
Wij hebben hetzelfde gehad met nieuwbouw huis. Wel met warmtepomp als bron maar ook met vloerverwarming in hele huis met knallen in de nacht.
Bleek omgewisselde aansluiting te zijn van af- en aanvoer dus misschien simpele check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Hann1BaL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Beide buizen (toevoer & afvoer) zijn ook niet gebeugeld, lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Als de afvoer bijv. loszakt dan komt er koolmonoxide in de ruimte... Je ziet ook wel eens dat ze er parkers in draaien, mag ook niet!

https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

@ChiMan hieronder: de foto's waren eerder nog niet geplaatst. Lijkt inderdaad een vrij recente pomp dus dan voegt een pompschakelaar niet zoveel meer toe nee.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
ThinkPad schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Als de pomp al wat ouder is en 24/7 draait dan zou ik dat ook aanpakken overigens, plaats een pompschakelaar: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Volgens mij heeft TS een A+ pomp, heeft het nut om een pompschakelaar te gebruiken?
NeFoRcE schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:10:
[...]

dit dus. had eerst continu op 20 graden. merkte dat ie snachts toch kubjes ging verbruiken. nu snachts 18, overdag 19,5, en we zitten op 3-4 kub per dag nu ipv 4-5.
Heb je dit gemeten met continue hetzelfde buiten temperatuur?
Via mindergas.nl kan je je verbruik bijhouden over een langere periode i.c.m. graaddagen.
Bij mij is de situatie dat continue hetzelfde temperatuur minder gas verbruikt (op basis van graaddagen).

@Jboy1991 Op welke stand draait je vloerverwarmingpomp (welke van de 3 leds knippert)?

[ Voor 30% gewijzigd door ChiMan op 20-01-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
ChiMan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:11:
[...]

@Jboy1991 Op welke stand draait je vloerverwarmingpomp (welke van de 3 leds knippert)?
Er zit een optimizer op de pomp. Pomp staat dus niet 24/7 aan (ik denk alleen wanneer de aanvoer heet wordt?).

Heb je iets aan de fotos hieronder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvljDUNRJYr2A7iQavE8yjW8CDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otx2krK2zg3qV9MbgNcTC7K3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDbEiR35mS7EAKAvnnsXi_byWUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzl0JlmIFQwXioQsenqnzgdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRWWJxqR0PVXpbiQSRvPPsT4AtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIonchLnW0JVfTbdgyABaMx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68dOvO1qveRVK3lhGcio37652a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2brX9hxadDYZJRWq0tEE7WZ.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvullend daarop:
Ik werk 3 dagen thuis van 7:30 - 17:00 uur op zolder (met zolderdeur open). Ik hoor de hele middag geen geluid van de CV. Het gebeurd dus alleen s'nachts

[ Voor 16% gewijzigd door Jboy1991 op 20-01-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Je vloerverwarmingpomp staat goed ingesteld (constant druk).

Probeer eens zonder een pompschakelaar.

Ik heb dezelfde vloerverwarmingpomp van Wilo en dit is hun advies omtrent een pompschakelaar:

______________________________________________________________________________________
“Pompschakelaars” in c.v verwarming systemen.
Een pompschakelaar wordt vaak aangeschaft om energie te besparen op basis van het gegeven dat een draaiende pomp meer energie kost dan een stilstaande.
(De pompschakelaar zal zelf natuurlijk ook iets moeten gebruiken om te functioneren.)
De pomp wordt hierdoor periodiek aan/uitgeschakeld aan de hand van de warmtevraag.
In de zomerperiode zal er geen warmtevraag zijn, dus hoeft de pomp niet te draaien.

U zal het besparingspotentieel van de pompschakelaar moeten nagaan ;(aanschaf)kosten/baten.
Mocht er toch worden besloten om een pompschakelaar toe te gaan passen ,dient er met onderstaande informatie rekening gehouden te worden.

De A-Label pompen van Wilo zijn allen voorzien van elektronische pompregeling daarom ;de Pomp uitsluitend met sinusvormige wisselspanning gebruiken.
∙ Het schakelen van de pomp via triacs/halfgeleiderrelais indien nodig controleren.
∙ Rekening houden met schakelfrequentie:
- In-/uitschakelingen via netspanning ≤ 100/24 h.
- ≤ 20/h bij een schakelfrequentie van 1 min. Tussen in-/uitschakelingen via netspanning

Schade aan elektronica van de pomp;
Gepulseerde netspanning kan schade aan de elektronica veroorzaken.
∙ Pomp uitsluitend met sinusvormige wisselspanning volgens typeplaatje gebruiken.
∙ Pomp nooit met pulsbreedte modulatie gebruiken.
∙ Bij toepassingen waarbij niet duidelijk is of de pomp met gepulste spanning wordt gebruikt, door de fabrikant van de regeling/installatie laten bevestigen dat de pomp met een sinusvormige wisselspanning wordt gebruikt!
∙ In- / uitschakelen van de pomp via triacs/halfgeleiderrelais indien nodig controleren.
______________________________________________________________________________________

Wat is trouwens je aanvoertemperatuur op je CV?

[ Voor 6% gewijzigd door ChiMan op 20-01-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36
Ongeveer alles wat je verkeerd kan doen, is hier verkeerd gedaan.
Niet beugelen, 3 verschillende materialen voor de rookgasafvoer (staal, rvs en kunsstof) en verkeerde materiaal voor de luchttoevoer + gebruik van tape.

Als die ketel 15 jaar oud is, zou ik hem zo snel mogelijk vervangen eventueel in combinatie met een hybride warmtepomp (krijg je subsidie op). Wellicht direct te combineren met hr++ glas (ook subsidie in combinatie met warmtepomp).
Ik zou niet op de gemeente gaan wachten, zeker niet als het een warmtenet gaat worden. Ik hoor enkel slechte verhalen over warmtenetten en stadsverwarming (vooral veel duurder, zeker de vaste kosten).
Los van het feit dat zo'n warmtenet er niet direct ligt, kan zomaar 5 jaar nog duren.

Zou lekker inzetten op isoleren, maximale hoeveelheid zonnepanelen op je dak gooien + warmtepomp. Als overbrugging eerst CV+ Hybride en op termijn helemaal over op de warmtepomp.
Feit blijft dat CV-ketels nog gewoon erg goedkoop zijn in verhouding.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 20-01-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
chrisborst schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Ongeveer alles wat je verkeerd kan doen, is hier verkeerd gedaan.
Niet beugelen, 3 verschillende materialen voor de rookgasafvoer (staal, rvs en kunsstof) en verkeerde materiaal voor de luchttoevoer + gebruik van tape.

Als die ketel 15 jaar oud is, zou ik hem zo snel mogelijk vervangen eventueel in combinatie met een hybride warmtepomp (krijg je subsidie op). Wellicht direct te combineren met hr++ glas (ook subsidie in combinatie met warmtepomp).
Ik zou niet op de gemeente gaan wachten, zeker niet als het een warmtenet gaat worden. Ik hoor enkel slechte verhalen over warmtenetten en stadsverwarming (vooral veel duurder, zeker de vaste kosten).
Los van het feit dat zo'n warmtenet er niet direct ligt, kan zomaar 5 jaar nog duren.

Zou lekker inzetten op isoleren, maximale hoeveelheid zonnepanelen op je dak gooien + warmtepomp. Als overbrugging eerst CV+ Hybride en op termijn helemaal over op de warmtepomp.
Feit blijft dat CV-ketels nog gewoon erg goedkoop zijn in verhouding.
Zonnepanelen hebben geen nut. We hebben een schuin aflopende puntdak die afloopt noordwesten. Opbrengst is enorm minimaal is ons verteld.

Hr++ komt dit jaar. Hebben nu dubbelglas overal.

Maar cv hybride is voor nu dus aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jboy1991 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Zonnepanelen hebben geen nut. We hebben een schuin aflopende puntdak die afloopt noordwesten. Opbrengst is enorm minimaal is ons verteld.
Uhm. Nee. Je hebt wel minder opbrengst dan puur op het Zuiden maar het is niet enorm minimaal.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

AMDFreak schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:14:
Bij ons hoor je ook geregeld tikken uit de cv ketel komen, vooral hoorbaar tijdens de koude periodes.
Dat komt omdat het staal in de cvketel uitzet
Dat is bij ons ook, en ook de leidingen hoor je tikken. Maar dat is wat anders dan knallen.
Dat kan de knallen wel verklaren, als hij zijn warmte niet kwijt kan is er misschien iets kapot. Ik heb dat jaren geleden ook gehad in een huurappartement dat ik knallen hoorde. Toen uitleg gekregen dat ik sommige radiatoren niet dicht mocht draaien (ik weet niet meer wat er dan precies kapot was, dit is 20 jaar geleden ofzo :p ).

[ Voor 48% gewijzigd door Marzman op 20-01-2022 12:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36
Jboy1991 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Hr++ komt dit jaar. Hebben nu dubbelglas overal.

Maar cv hybride is voor nu dus aan te raden?
Als je minder gas wil gebruiken is een hybride warmtepomp een mooie tussenstap richting van het gas af, zeker als je al primair met een vloerverwarming je huis warm houdt. Een warmtepomp is erg efficiënt als die constant draait en water op een relatief lage temperatuur warm moet houden.
In combinatie met zonnepanelen is het natuurlijk helemaal mooi. Dus ik zou zeker kijken of er echt geen mogelijkheden zijn. Sommige mensen leggen bijv. panelen op hun overkapping aan het einde van de tuin.

ps; je krijgt 53 euro per m2 subsidie op HR++ glas als je dit in combinatie doet met isolatie of warmtepomp.

pps; ik begrijp dat dit geen antwoord is op je vraag. Maar ik zou je eerder focussen op een compleet nieuwe installatie ipv. zoeken naar het probleem.
Helemaal omdat ik niet zou vertrouwen op het onderhoud wat is gedaan, want geen enkel installateur die goed is, zou je ketel zo laten draaien met pvc buizen etc.

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 20-01-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ChiMan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Volgens mij heeft TS een A+ pomp, heeft het nut om een pompschakelaar te gebruiken?

[...]

Heb je dit gemeten met continue hetzelfde buiten temperatuur?
Via mindergas.nl kan je je verbruik bijhouden over een langere periode i.c.m. graaddagen.
Bij mij is de situatie dat continue hetzelfde temperatuur minder gas verbruikt (op basis van graaddagen).

Dit nog niet nee, heb sinds december m'n dsmr gekoppeld aan mindergas. Als er genoeg gegevens zijn daar, zal ik het eens testen. Misschien komende winter weer :)

edit:
heb de boel op Home ASsistant aangesloten, hierdoor is het nu een aan/uit ketel ipv modulerend. Dat zal ook wel wat gas extra kosten denk ik. Wel staat de ketel op 60C.

[ Voor 10% gewijzigd door NeFoRcE op 20-01-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
NeFoRcE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Dit nog niet nee, heb sinds december m'n dsmr gekoppeld aan mindergas. Als er genoeg gegevens zijn daar, zal ik het eens testen. Misschien komende winter weer :)
Je kan via oude jaarrekeningen je meterstand invoeren om zo een betere beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 21:12
Zelfde probleem gehad, bonken en tikken, heel onduidelijk waar het vandaan kwam. Bleek dat de badkamer radiator (ook zo'n handdoek ophang model) verkeerd om was aangesloten. Draai die eens dicht voor een dag en een nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31
jeroen3 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Zou niet moeten kunnen. Dit soort zaken zijn beveiligd en normaliter moet er eerst geventileerd worden als er geen vlamsignaal binnenkomt.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
lijkt me niet de modernste ketel, maar als hij op comfort staat voor warm water kan het dan misschien de legionella bescherming zijn?
in mijn vorige huis had ik zo'n ketel, en eens in de zoveel tijd werd het boilertje in de ketel opgestookt naar iets van 70 graden als ik me goed herinner. als dit hier ook is dan kan misschien de inlaatcombinatie niet meer helemaal goed zijn waardoor het overdrukventiel telkens met een klap opengaat.
ik kan hem niet zien op de foto, zit er wel een inlaatcombinatie. lijkt een gewone kraan! draai eens een hele slah rechtsom aan de grote knop van de inlaatcombinatie. gaat dat makkelijk? stroomt er dan water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

edsandje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:54:
Heb je dit al gecontroleerd?
Rrob schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:26:
volgens mij is 1,5 bar de minimale waterdruk, ik zou er wat water bij doen. En wat voor knop zit er op de badkamerradiator, thermostaat of normaal? Als dat een th. knop is zitten alle rad. mogelijk tegelijk dicht en kan de ketel mogelijk de druk niet goed kwijt.

Verder ken ik 3 soorten geluiden die uit de cv kunnen komen
- zachte tikken (metalig) vanwege krimpen / uitzetten van de leidingen ivm temperatuur is niet erg
- harde metalen knallen (heb ik sinds kort, geen idee waar ze vandaan komen)

edit> laatste optie is eenvoudig vast te stellen, als de ketel start hoor je hem een aantal keer een programma doorlopen en afbreken
Dat laatste kan niet, na een mislukte ontsteking gaat de ketel eerst weer ventileren.
Explosief ontsteken van een Remeha Avanta is vaak verkeerde afstelling/vervuiling.
Nee voldoet niet aan de huidige eisen.
Maar om nu meteen de ketel van de muur te trekken is ook niet nodig, het heeft 15 jaar zo gewerkt, een paar maanden meer kan dan ook wel.
Monteer voor de zekerheid een koolmonoxidemelder.
Op de slangen die de vloerverwarming voeden zit geen ontluchtingspunt.
Draai alle radiatoren eens open en zet de thermostaat hoog, laat een poosje draaien en dan stekker er uit, paar minuten wachten en dan ontluchten.
PetervdM schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:50:
lijkt me niet de modernste ketel, maar als hij op comfort staat voor warm water kan het dan misschien de legionella bescherming zijn?
in mijn vorige huis had ik zo'n ketel, en eens in de zoveel tijd werd het boilertje in de ketel opgestookt naar iets van 70 graden als ik me goed herinner. als dit hier ook is dan kan misschien de inlaatcombinatie niet meer helemaal goed zijn waardoor het overdrukventiel telkens met een klap opengaat.
ik kan hem niet zien op de foto, zit er wel een inlaatcombinatie. lijkt een gewone kraan! draai eens een hele slah rechtsom aan de grote knop van de inlaatcombinatie. gaat dat makkelijk? stroomt er dan water?
Inlaatcombinatie zit er gewoon. Niet draaien aan de ontlastklep als deze al zo oud is, kans dat hij blijft lopen.
Aan de kalk afzetting te zien doet hij het wel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Gisteren het volgende gedaan
- Thermostraat van 21 naar 20 graden
- Radiator in loge en troepkamer open gedraaid

Vannacht geen geknal gehad. Wel getik.

CV is gevuld tot het rode streepje, maar begrijp dat het op 2 Bar moet zijn?

Ook is de workaround geen oplossing voor ons. Dit omdat de kamers erg warm zijn nu de verwarming ook daar aanstaat. Is er een manier om dit werkend te houden zonder de dat de radiatoren open moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
En waar staat dat rode streepje?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Jboy1991 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:45:
[...]CV is gevuld tot het rode streepje, maar begrijp dat het op 2 Bar moet zijn? [...]
Zie https://www.feikencv.nl/v...moet-een-cv-ketel-hebben/
1.5 is een prima ondergrens (als het systeem koud is). 2 is de max.
Het is overigens vaak niet zo erg als het er iets bovenkomt, dus bij warm systeem dat het 2.1 of 2.2 ofzo is. Bij een echt te hoge druk (3+) gaat er een overdrukbeveiliging werken. Systeem schakelt uit en een teveel aan water gaat, als het goed is, via een drukventiel naar de afvoer.
Zelfde bij een te lage druk, rond de 1, dan zal de CV ketel meteen in storing schieten.

Overigens als jouw meter op een andere verdieping zit dan je CV ketel, bijv. een verdieping lager, dan kan het best zijn dat je meter 2.3 aangeeft, maar dan is het bij de CV-ketel dus 2.0-ish. Niet direct erg dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 21-01-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
ron321 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:58:
En waar staat dat rode streepje?
1.5b zie ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Nu online
Oke ik was bang dat het rode streepje bij 3 bar stond.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 01-04 11:24
Jboy1991 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:45:
Gisteren het volgende gedaan
- Thermostraat van 21 naar 20 graden
- Radiator in loge en troepkamer open gedraaid

Vannacht geen geknal gehad. Wel getik.

CV is gevuld tot het rode streepje, maar begrijp dat het op 2 Bar moet zijn?

Ook is de workaround geen oplossing voor ons. Dit omdat de kamers erg warm zijn nu de verwarming ook daar aanstaat. Is er een manier om dit werkend te houden zonder de dat de radiatoren open moeten staan?
Is het dan niet gewoon een kwestie van een bypass toevoegen of de werking van de bestaande bypass controleren?

Ik heb overigens bij de verhuizing een onderhoud contract afgesloten bij de plaatselijke c.v. installatie toko (dus niet zo'n landelijke organisatie) die komen elk jaar even kijken en geven altijd gratis tips. Kost me 100 euro per jaar, maar ook in het weekend komen ze als het ding het niet doet en verder betaal ik alleen de onderdelen bij onderhoud ( branderpakkingen / drieweg kleppen en dat soort dingen) Ketel is nu 15 plus jaar en tot nu toe gaat ie prima

[ Voor 25% gewijzigd door raymonvdm op 22-01-2022 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
cytherea schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Aangezien er enkel lucht door deze leiding gaat is het geen enkel probleem. Die chloor atomen komen niet zomaar vrij uit het PVC.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
raymonvdm schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:03:

Ik heb overigens bij de verhuizing een onderhoud contract afgesloten bij de plaatselijke c.v. installatie toko (dus niet zo'n landelijke organisatie) die komen elk jaar even kijken en geven altijd gratis tips. Kost me 100 euro per jaar, maar ook in het weekend komen ze als het ding het niet doet en verder betaal ik alleen de onderdelen bij onderhoud ( branderpakkingen / drieweg kleppen en dat soort dingen) Ketel is nu 15 plus jaar en tot nu toe gaat ie prima
Gezien de leeftijd, heb je al eens het expansievat gecontroleerd?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Als je de ketel wil vervangen maar niet weet wat de toekomst brengt, er zijn CV ketels te huur, na een jaar is de huur maandelijks op te zeggen, ideaal voor mensen met voornemen om op termijn van het gas af te gaan

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 01-04 11:24
Lardman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:27:
Als je de ketel wil vervangen maar niet weet wat de toekomst brengt, er zijn CV ketels te huur, na een jaar is de huur maandelijks op te zeggen, ideaal voor mensen met voornemen om op termijn van het gas af te gaan
En voor mensen die teveel willen betalen, want ik gok dat je ketel voor de verhuurder binnen 1.5 jaar uit de kosten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
De aanvoer temperatuur van de cv naar radiator stond op 70 graden. Deze inmiddels verlaagd naar 45. Ook zat er in het expansiefat aardig wat lucht.

Hopelijk brengt dit wat rust in huis qua lawaai. We gaan het beleven vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2022
Ergens een radiator verkeerd-om aangesloten icm met een thermostaatknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:58

MieJuul

3970Wp

Caelorum schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Zelfde bij een te lage druk, rond de 1, dan zal de CV ketel meteen in storing schieten.
Beetje off-topic, maar onze remeha quinta 28c gaat echt niet uit onder de 1 bar.
Die doet het bij 0,5 bar nog steeds :X
(expantievat was kaputski......)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Nu online
@MieJuul Dat klopt, die ketel geeft alleen een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 09:20

bert pit

asdasd

De remeha ketel begint hoogstwaarschijnlijk op zijn maximale vermogen te stoken. Dat kan helaas niet anders. Na een halve minuut zal deze terug moduleren. Echter zit er dan wel zeer heet water in de leiding. Als de leidingen koud zijn en er komt heet water in, zetten deze uit en gaan ze knallen, knarsen etc.

Om er achter te komen waar het zit (klusidee.nl):
Zet alle radiatoren dicht.
Zet de radiator die het dichtst bij de ketel zit open.
Zet de thermostaat hoog, zo dat die niet afslaat!
Laat de radiator flink heet worden.
Zou hij nu al gaan tikken dan weet je dat het tussen de ketel zit en radiator.
Je hoort niets. Zet nu de 2e radiator open, dichtst mogelijk bij de eerste radiator.
Op die manier ga je de hele installatie af, net zolang totdat het tikken van de
leiding begint.
Als je de lokatie heb gevonden, laat dan nog even de installatie afkoelen, en
doe het dan nog 1x om zeker te zijn dat je het heb gevonden.
Nu zul je zien, dat de leiding of radiator niet vrij zit om te bewegen.

Heb je de locatie gevonden dan kun je verschillende dingen doen. Zijn het twee kruisende leidingen (vanaf T-stuk) die elkaar raken, probeer de leidingen iets uit elkaar te duwen en zet er een glad plastic plaatje tussen (stukje van een cd doosje oid). Is het een muuranker waarin de leiding tikt, vervang het muuranker door een met eer rubber zitting of draai het anker een beetje los.

PS. van gependel is overigens geen sprake. Althans niet op de grafiek te zien. Dit is normaal aan/uit gedrag dat 6X per uur aan en uit gaat.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Pagina: 1