Rookafvoer CV ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knocker88
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:55
Ik had gisteren een loodgieter over de vloer i.v.m. het verplaatsen van wat leidingen om een wasmachine te kunnen aansluiten. Deze wasmachine staat in dezelfde ruimte als de CV ketel. Hij gaf toen aan dat de rookafvoer (linker buis op de foto's) van de CV ketel op een niet toegestane en gevaarlijke manier was geplaatst. Hij gaf aan dat deze aluminium buis niet zo schuin mocht lopen en ook niet los(?) in de buis mocht overlopen(?). Bij een onderhoudsbeurt zou deze CV ketel volgens hem gelijk worden afgekeurd / uit worden geschakeld. De CV ketel zelf is in april dit jaar door de vorige eigenaar vervangen. Nu was de vorige eigenaar een 'huisjes flipper' dus weet ik niet of dit door een kundig installatie bedrijf is gedaan.

De loodgieter gaf aan dat hij het voor ca. € 250,- via het dak kon zorgen dat deze rookafvoer recht zou lopen. Nu ben ik pas sinds kort voor het eerst eigenaar van een woning, heb ik totaal geen verstand van CV ketels en is dit ook de eerste keer dat ik met dergelijke vaklui te maken heb. Ik vroeg mij dus af of er hier toevallig wat mensen zijn die hier meer ervaring en kennis in hebben en kunnen aangeven of deze loodgieter inderdaad gelijk heeft, of dat hij vooral een mogelijkheid voor zichzelf zag om extra te verdienen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UXkSIIB0Sp6g2W0nLQg6RZ-cXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7SaIsyUSs4JiuHljQaaYfgB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0sFt4_D13FRCV6wcbEKWWvnlWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjU9fGRd9oD8pVtvFyvVMyQW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:44
Een losse buis in een buis lijkt me niet de bedoeling. Bij mij zijn een aantal buisverbindingen naast een slangklem ook nog eens hermetisch dichtgetapet... Of een buis schuin mag of niet durf ik niet te zeggen, Volgens mij lopen ze bij mij haast horizontaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 10:01
weet je zeker dat de buis niet gewoon als een soort mantelbuis is gebruikt en hij op het dak niet normaal is aangesloten?
Over het rechtomhoog lopen durf ik niets te zeggen, bij ons is hij iig zonder bocht aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Bij mij gaat ie gelijk naar rechts de gevel uit? Maar goed, als ie daadwerkelijk los in de buis zit, dan is dat sowieso foute boel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is een flexibele rookgas buis (panflex) die door een andere buis loopt, beugel zou geen kwaad kunnen, belangrijker is of deze helemaal doorloopt naar buiten met een schoorsteen top of rookgas kap.
Als het een losse buis zou zijn in een andere gestoken had je nu wel lekkage gehad van condenswater.
De lucht toevoer is van pvc en dat mag niet.

Als de ketel vervangen is zou de rookgas ook vervangen moeten worden, beetje lastig te zien of de flex buis nieuw is.

[ Voor 15% gewijzigd door edsandje op 17-09-2021 13:43 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 10:01
Overigens los van of het allemaal mag, blijkbaar niet met pvc, is het wel grote beunhazerij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43

Reptile209

- gers -

@Knocker88 heb je bij de koop van het huis een bouwkundige keuring laten uitvoeren? Zo ja, dan staat daar vast wat over in het rapport. Is volgens mij wel een standaard puntje dat ze dan bekijken. Zo nee, volgende huis wel laten doen :+.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Qua bochten mag je alleen bochten van 45graden gebruiken.
nu weet ik hiet hoeveel graden die flexbuis is..

Maar gaat die flexbuis tot aan je dakafvoer?
Ik twijfel of die grijze PVC buizen ook voor deze doeleinden gebruikt mag worden.. Volgens mij zijn hier "speciale" CV buizen voor.

Verder zou de afvoerbuis ook gebeugeld moeten worden. die gaat geheid in de loop der tijd zakken, door zijn eigen gewicht.

Verder is € 250,- niet heel erg onredelijk..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De loodgieter heeft gelijk, dit is niet fris.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Het ziet er heel teundebeun uit.

250 om het goed te fixen is geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knocker88
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:55
Bedankt voor de reacties allemaal! Het betreft een appartement die volledig was opgeknapt. Dat in combinatie met dat het meeste onderhoud voor rekening van de VVE is maakte dat ik destijds, wellicht wat naïef, geen bouwkundige keuring heb laten uitvoeren / opnemen in mijn bod. Doordat het een appartement betreft, weliswaar op de bovenste verdieping met balkon, kan ik dus ook niet zomaar zelf op het dak klimmen om daar de situatie te bekijken.

Het lijkt mij in ieder geval al duidelijk dat dit zo geen lang leven gaat leiden (en indien er giftige rookgassen vrij komen ik ook niet :+). Dat die luchttoevoer van PVC is en dat ook niet mag is dan weer iets waar de loodgieter niet mee kwam, maar goed om te weten. Ik vermoed dat zoiets vervangen voor beter toegestaan materiaal ook niet de kosten zullen zijn als hij toch al bezig is. Fijn dat het ook geen vreemd hoge bedragen zijn naar jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
AMDFreak schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:58:
Qua bochten mag je alleen bochten van 45graden gebruiken.
nu weet ik hiet hoeveel graden die flexbuis is..

Maar gaat die flexbuis tot aan je dakafvoer?
Ik twijfel of die grijze PVC buizen ook voor deze doeleinden gebruikt mag worden.. Volgens mij zijn hier "speciale" CV buizen voor.

Verder zou de afvoerbuis ook gebeugeld moeten worden. die gaat geheid in de loop der tijd zakken, door zijn eigen gewicht.

Verder is € 250,- niet heel erg onredelijk..
Die flexbuis mag wel gebruikt worden bij renovaties, zolang het maar helemaal door het kanaal zit en juist is afgemonteerd op het dak. Wat betreft die bochten, "alleen 45" lijkt me heel raar. Hoe wil jij een dak van 30 of 60 graden aansluiten op een ketel als dat met alleen 45 mag? Er zijn 3 soorten bochten, 30, 45 en 90, waarbij 90 wordt afgeraden ivm weerstand. De bochten die de flexbuis maakt zijn minder dan 45 graden en gewoon toegestaan.

Enige wat 100% fout is hier: de PVC aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Ik ben installateur, Deze situatie is afkeur.

Bij de lucht toevoer is HWA 80mm gebruikt deze is niet lucht.

Bij de Rookgas afvoer zijn verschillende materialen gebruikt o.a. aluminium en rvs dit gaat niet goed samen.

De leidingen zijn niet gebeugeld.

Ik vraag me af hoe het verder op het dak aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Opperbeun panflex heeft ook RVS bochten om dat alu ding te vervangen, maar krijg je dan uiteindelijk niet hetzelfde probleem in de ketel zelf? Die warmtewisselaar is aluminium...

Verder zie je idd maar de helft, die flexibele renovatiebuizen zie je ook heel vaak terug bij bouwfoutjes... meestal iets met ontbrekende kapjes en inregenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
_JGC_ schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:16:
@Opperbeun panflex heeft ook RVS bochten om dat alu ding te vervangen, maar krijg je dan uiteindelijk niet hetzelfde probleem in de ketel zelf? Die warmtewisselaar is aluminium...
Alu icm RVS gaat om galvanische corrosie. Zolang de 2 materialen niet in contact staan (ook niet dmv een waterfilm bijv!) dan kan het prima.

Ik ken dit specifieke toestel niet, maar dikke kans dat de interne rookgasafvoer van plastic is, daarmee staat dus de RVS panflex niet in verbinding met de alu wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_JGC_ schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:16:

Verder zie je idd maar de helft, die flexibele renovatiebuizen zie je ook heel vaak terug bij bouwfoutjes... meestal iets met ontbrekende kapjes en inregenen.
Het is een Avanta, die heeft rvs wisselaar.

Please state the nature of the technical emergency

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:46
De rookgas afvoer mag hier en daar wel een beugeltje hebben.
Deze manier is wel vaak gezien in renovatie projecten.
Zolang de rookgas afvoer vanaf de aansluiting naar boven volledig afsluit is daar niet veel mee mis. Het ziet er niet heel mooi uit.

De luchttoevoer mag ook wel een beugeltje hebben.
PVC pijp gebruiken is not done. In PVC zit chloor wat in je ketel kan komen en is een risico en ook van invloed op de levensduur van je ketel.

Galvanische corrosie is altijd een probleem bij gebruik van verschillende materialen tenzij deze geïsoleerd zijn van elkaar.

Je kan hierover ook je VvE inschakelen wellicht kunnen zij de installateur om advies vragen en correctie uitvoeren. Omdat de mv en VC installatie door een heel gebouw gaat was dat bij ons binnen het VvE contract collectief.

Vraag ook eens aan de installateur of het expansie vat niet ergens anders kan hangen. Als ie nu lek slaat hangt ie boven een wandcontactdoos.
Pagina: 1