Toon posts:

Koude slaapkamers en gang - wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VikaashVili
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-02 22:14
Mijn vraag
Situatie: appartement op de 1e. In december begon de temperatuur flink te zakken. Dat was goed te merken in de slaapkamers en gang: daar werd het onaangenaam koud o<:) . In de twee slaapkamers vormen vermoedelijk de ventilatieroosters het probleem. Er komt gewoon tocht langs, ook al zijn ze gesloten. In de gang komt de kou van het trappenhuis onder de voordeur door. Aanzetten verwarming heeft in die ruimtes nauwelijks nut, nog even afgezien van het feit dat de woonkamer met de thermosstaat vlot opgewarmd is en de CV dus afslaat. De slaapkamers en gang zijn binnen een mum van tijd weer koud, voor zover die opgewarmd waren. De woonkamer en keuken houden de warmte wel vast.

Wat zou ik het beste kunnen doen om die koude ruimtes aangenaam qua temperatuur te krijgen en te houden?

P.S. De slaapkamer met de groene muren is tevens mijn werkkamer waar ik dus hele dagdelen vertoef..

Hieronder nog wat foto's van de betreffende ruimtes:
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Mechanische ventilatie met afzuiging in badkamer, toilet en keuken.
  • CV Intergas Kombi Kompakt HR22 Bj. 2002
  • Dakisolatie, dubbel glas, muurisolatie en vloerisolatie - energielabel C
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • CV-monteur installatie laten controleren. Die functioneert verder prima. Zijn tip was om in de woonkamer en keuken de radiatoren half open te draaien en in de slaapkamers en gang vol. Op die manier zouden laatstgenoemde ruimtes dan ook de kans krijgen om op te warmen. Door de binnenkomende kou gaat dat echter niet op.
  • Tip van de buurman gekregen: Honeywell Home installeren, zodat elke ruimte afzonderlijk verwarmd kan worden.
  • Ventilatieroosters met dekens afgedekt.
  • Tochtstopper voor de voordeur gelegd.
  • In het artikel https://www.ad.nl/wonen/j...ms-op-23-graden~a87dc40c/ worden Duco ZR-ventilatieroosters als zaligmakend genoemd. Weet niet of dat zou helpen in mijn geval.
  • Wellicht dubbel glas upgraden naar HR++ of zelfs HR+++?
  • https://gathering.tweaker...ist_messages/2017090/last helemaal doorgelezen. Genoeg reacties over het nut en noodzaak van goede ventilatie. Een potdicht huis leidt tot ongezonde lucht met teveel CO2 en vochtigheid met schimmels tot gevolg. Met andere woorden: isolatie goed, maar niet ten koste van ventilatie.

[Voor 6% gewijzigd door VikaashVili op 15-01-2022 18:41. Reden: Toevoeging over slaapkamer als werkkamer en ventileren versus isoleren.]

Beste antwoord (via VikaashVili op 17-01-2022 19:45)

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-02 09:27

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Misschien is het handiger een thermografisch onderzoek en eventueel een blowerdoortest te (laten) doen.
Dan zie je waar de warmte wegtrekt, ook bij de muren aan de buitenzijde.

Zo'n onderzoek is niet goedkoop maar kan wel duidelijkheid geven en daarmee geld besparen in het nemen van maatregelen.

Het lijkt er namelijk op dat het hele rechterdeel van de woning problemen heeft met verwarmingsproblemen, als de rechterbuitenmuur teveel warmte weglekt kan je nog zoveel maatregelen nemen en alles dichtplakken maar dit zal behalve een slechtere luchtkwaliteit niets helpen.

Om te weten of de luchtkwaliteit nog voldoende is zou ik sowieso een CO2 meter aanschaffen zodat je dit kan meten na het nemen van een of meerdere maatregelen.

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:08
Eerst tocht aanpakken. Voor een deur heb je tochtstrips. Een rooster kun je (gedeeltelijk) afplakken als test. Als dat het oplost is vervanging een optie. Als de kappen eraf kunnen dan kun je ook aan de binnenkant van het rooster nog wat aanbrengen (ten koste van ventilatiecapaciteit).

Echter, tocht is vaak dodelijk voor comfort maar blokkeert verwarming typisch niet. Daarvoor is het energieverlies meestal niet groot genoeg (vaak kun je nog tegen een open raam stoken).

Stap twee is dus om te verwarmen. Installatie inregelen met knoppen/voetventielen beginnend met de suggestie van de installateur. Zie ook het topic hier op het forum. Als je dat goed doet dan warmen de ruimtes gelijkmatig op. Zorg dat je de massa opwarmt om ook het comfort omhoog te krijgen.

Als je echt verwarmingscapaciteit tekort komt dan kun je de huidige radiatoren van boosters voorzien (niet geschikt om bij te slapen) of vervangen.

Een isoleren is altijd een goed plan maar dat kun je beter gestructureerd aanpakken dan lukraak wat glas vervangen.

[Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 14-01-2022 23:10]

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voordeur voorzien van een deursnor, brievenbus ook een borstel geven.

Als je verwarming alleen de woonkamer pakt zou je die radiator kunnen knijpen en de koude kamers vol open kunnen zetten, zodat de thermostaat minder snel afslaat. En doe er van die radiatorventilatoren onder.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Waarom zou je een warme slaapkamer of een warme gang willen hebben? Dat kost alleen maar energie in een ruimte waar je vrijwel nooit bent - in het geval van de gang. Als je het in je slaapkamer onder de dekens 's nachts warmer wilt hebben kun je het beste een extra wollen deken over je dekbed heen leggen, dat merk je direct. Of maak gebruik van een waterkruik (te koop bij o.a. Blokker) of desnoods een elektrische deken. Of zet de radiator in je slaapkamer een uurtje voor je naar bed gaat aan en draai hem weer dicht zodra je daadwerkelijk gaat slapen. Dan loeit hij ook niet de hele nacht door. (Uiteraard moet je dan eerder al de woonkamertemperatuur hebben laten zakken om de CV überhaupt op gang te kunnen krijgen).

Overigens wordt juist overal aangeraden om de de temperatuur in de slaapkamer niet hoger dan 18 graden te laten worden:
https://www.essent.nl/ken...peratuur-in-de-slaapkamer
https://www.matrassen.nl/blog/Slaapkamertemperatuur/

Verder is het natuurlijk van belang om alle deuren in huis steeds te sluiten na het betreden van bijv. slaapkamer, badkamer, woonkamer- dit zodat de warmte van je woonkamer niet continu weglekt richting de koudere ruimtes in huis.

Ik zou ook oppassen met het al te rigoureus afsluiten/afplakken van ventilatieroosters, omdat je daarmee de vochtafvoer in huis belemmert en dat kan leiden tot schimmelvorming op bijv. je muren (zeker in slaapkamers, keukens en badkamers waar sowieso al veel vocht in de lucht vrijkomt).

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
VikaashVili schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:34:
• Mechanische ventilatie met afzuiging in badkamer, toilet en keuken.
... en toevoerroosters in de woonkamer en slaapkamers. Waarschijnlijk is het bewust dat deze niet helemaal gesloten kunnen worden, als er nergens verse lucht de woning in kan komen functioneert het ventilatiesysteem natuurlijk niet meer.

Ik zou het probleem dan ook niet daar zoeken, maar in de verwarming. De radiatoren in de ruimten die snel opwarmen knijpen zou inderdaad kunnen helpen. Beter is het hele systeem waterzijdig in (laten) regelen. Eventueel aangevuld met zoneregeling.

Tocht onder de voordeur lijkt me niet een bedoeld iets, dat zou ik wel op willen lossen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• VikaashVili
@Rukapul, @SmurkLink: Als ik het probleem tot de kern terug zou moeten brengen, dan is het de tocht danwel trek.
Knijpen van radiatoren in woonkamer en keuken hebben we geprobeerd en de kamers warmen dan iets op. Het is echter die tocht die a) m'n zoontje wegjaagt uit zijn kamer en b) ervoor zorgt dat ik in een soort eskimo-outfit (thermokleding) achter de PC m'n werkdagen in de slaapkamer doorbreng.
We hebben al dekens voor de ventilatie gehangen, maar dat helpt slechts deels. Afplakken kunnen we nog proberen bij het vinden van de bron van de tocht. Zelf eraan sleutelen zie ik niet zitten: wil het niet erger maken dan het al is - heb twee linkerhanden.
Borstel onder de deur lijkt me een prima idee. Moet daar een handige Harry voor zoeken.

@choogen: Goed punt. Heb m'n startpost bijgewerkt met de opmerking dat de slaapkamer met de groene muren ook mijn kantoor is. De slaapkamer van mijn zoontje is te koud om te spelen, dus die zit eigenlijk altijd in de woonkamer. Sterker nog: daar slaapt ie ook, want te tochtig in z'n slaapkamer. Slapen in koude temperaturen is geen enkel probleem (graag zelfs), maar tocht is een ander verhaal. We sluiten steevast de deur naar de woonkamer. De overgang qua temperatuur van de gang naar de woonkamer en vice versa is groot: alsof je van buiten naar binnen komt en andersom. We hebben in alle ruimtes behalve de badkamer ventilatieroosters. Idealiter gezien zou ik het liefst controle willen hebben over de mate van luchtdoorlating van buiten naar binnen. Met behulp van nog aan te schaffen CO2- en vochtigheidsmeters zou ik dan gecontroleerd roosters willen kunnen openen en sluiten. Indien gesloten, dan moet dat dan ook echt luchtdicht zijn.

@Xander: wij hebben centrale mechanische ventilatie, dus het is inderdaad met voorbedachte rade dat er door het hele appartement ventilatieroosters te vinden zijn. Waterzijdig inregelen... Mooi die kennis op GoT! Zoneregeling.. Is die door de buurman aangeraden Honeywell Home daar een voorbeeld van?

Ik zou graag mensen met verstand van zaken de tochtproblematiek bij ons aan willen laten pakken. Zou het inschakelen van een partij als https://ventilatieservicenederland.nl/ te overwegen zijn? Die geeft aan het systeem van de mechanische ventilatie schoon te kunnen maken en daarnaast ook de ventilatieroosters mee te kunnen nemen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Indien mogelijk: je mechanische ventilatie wat zachter zetten. Roosters van buitenaf ook afplakken? (deels)?
Monteer speedcomforts onder je radiatoren, daarmee forceer je lucht er doorheen wat een positief effect heeft. Verder: deuren dicht houden, dit voorkomt tocht en trek. Hoe is je ketel verder afgesteld? Want ook daar is mogelijk nog wat te verdienen qua comfort.
Met Honeywell Home zal je wel Honeywell Evohome bedoelen. Hiermee kan je inderdaad zonegericht verwarmen. Elke ruimte is dan een aparte zone met eigen temperatuurvoeler. Zo kan je een studeerkamer warm stoken zonder dat de woonkamer mee hoeft. Maar ... dit gaat je ws. weinig helpen als je niet eerst de tocht en isolatie op orde hebt, anders stook je je suf....

[Voor 32% gewijzigd door Microkid op 15-01-2022 22:46]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-03 20:14
Betreffende tocht, weet je zeker dat de ramen en deuren goed sluiten? Dus niet de ventilatie-roosters, maar echt de ruimte tussen het raam/deur en het kozijn.
Hier heb ik tochtstrips bij de buitendeuren en de ramen aangebracht en dat scheelde enorm. Het hout sloot niet netjes aan waardoor er altijd wel tocht binnen kwam.

Het ging van de tocht voelen tot niet tot nauwelijks (wind op het raam) merkbaar. Puur door een tochtstrip van een paar euro.

[Voor 18% gewijzigd door hackerhater op 15-01-2022 23:37]

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-03 13:32
Gezegd hebbende ventilatie is belangrijk...

Haal de tochtstrip voor de deur weg, je wilt dat de verse lucht daar grotendeels binnen komt (zodat je geen tocht hebt op de kamers).

Wacht bij voorkeur totdat het waait en koud is. Maak de binnenkant van je hand vochtig en ga voelen waar de tocht vandaan komt. Is het echt dat ventilatie rooster? Of toch je ramen?

MacGuyver: knutsel tijdelijk met wat dozen een buis aan het ventilatie rooster in werkslaaplamer zodat de luchtstroom langs je af gaat (super lelijk, hoeft niet perfect lucht dicht, is een test)

Laatste, als de centrale ventilatie op strandje hard staat gaan mensen de afzuiging afplakken. Dan gaat hij bij anderen nog harder, dus <enz>. Plak eens de afzuig openingen voor 80% af als test. Helpt dat wel?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:08
Taghorn schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:40:
Gezegd hebbende ventilatie is belangrijk...

Haal de tochtstrip voor de deur weg, je wilt dat de verse lucht daar grotendeels binnen komt (zodat je geen tocht hebt op de kamers).

Wacht bij voorkeur totdat het waait en koud is. Maak de binnenkant van je hand vochtig en ga voelen waar de tocht vandaan komt. Is het echt dat ventilatie rooster? Of toch je ramen?
Eens.

Alternatief, maak klein stokje met strookje folie van boterhamzakje eraan om tocht op te sporen. De folie weegt zo weinig dat het effectief gebruikt kan worden om toch op te sporen.

Buiten dit even nog een focus op de kinderkamer. Is dat de kamer rechtonder op de plattegrond? Ik zie daar:
• een groot rooster
• een enkelplaats radiator (?)
• een bedhoofd dat het grootste deel van de radiator afdekt -> geen mogelijkheid tot afgifte aan de lucht

De oorzaak/oorzaken in deze kamer moeten redelijk eenvoudig achterhaald kunnen worden met meest waarschijnlijke fix.

Met een IR thermometer zou je ook de koudste punten kunnen bepalen (alle oppervlakken, wel even stukje tape plakken voor je meet).

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:18
In de groene kamer blokkeer je de verwarming met je bed... Kan ook schelen...

• VikaashVili
Ik ga dat bed in die groene slaapkamer eens verschuiven, zodat de warmte beter verspreid kan worden. Daarnaast genoeg (MacGyver-)tips om de tocht op te sporen.

Ik hou me nog aanbevolen voor tips aangaande professionele partijen die bewezen vakwerk af kunnen leveren in dit vraagstuk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-02 09:27

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Misschien is het handiger een thermografisch onderzoek en eventueel een blowerdoortest te (laten) doen.
Dan zie je waar de warmte wegtrekt, ook bij de muren aan de buitenzijde.

Zo'n onderzoek is niet goedkoop maar kan wel duidelijkheid geven en daarmee geld besparen in het nemen van maatregelen.

Het lijkt er namelijk op dat het hele rechterdeel van de woning problemen heeft met verwarmingsproblemen, als de rechterbuitenmuur teveel warmte weglekt kan je nog zoveel maatregelen nemen en alles dichtplakken maar dit zal behalve een slechtere luchtkwaliteit niets helpen.

Om te weten of de luchtkwaliteit nog voldoende is zou ik sowieso een CO2 meter aanschaffen zodat je dit kan meten na het nemen van een of meerdere maatregelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee