Toon posts:

Floris' woning (verwarmen en PV)

Pagina: 1
Acties:

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 16:57
Gaandeweg zal ik dit topic blijven updaten, maar om te voorkomen dat ik in allerhande verschillende topics nu informatie geef en krijg en het hierdoor een zootje wordt besloten om het te gaan verzamelen. :)

We hebben een nieuw huis gekocht! Zelf vinden we het natuurlijk een prachtig pand en als je een andere mening hebt mag je die lekker voor je houden ;)

Plattegrondje BG. Het huis is op een paar graden na strak Zuid-Noord, waarbij de voordeur naar het zuiden wijst.

Vanwege de standaard redenen (milieu, geld) zouden we graag een warmtepomp willen hebben en de bestaande PV-installatie uitbreiden (of zelfs vervangen).

Ik zal in de volgende post een stuk schrijven over de perikelen met de verwarming, want da's een bijzonder verhaal. Later zal ik ook over PV wat schrijven, maar de verwarming (en warm water) heeft nu even prioriteit. :)

Bericht hierboven

• Floor-is

Heuj verwarming!

Het huis heeft een bijhuis van ±55m2, dat is gelijk met het huis gebouwd en bijna continue verhuurd geweest. Dit bijgebouw heeft een eigen CV-installatie en een heftig gebrek aan isolatie voor zover we weten. Omdat we er zelf nog niet wonen kunnen we mede hierdoor heel moeilijk tot een betrouwbaar gasverbruik komen voor het huis zelf. Maar nu, hup van wal!

Wat we zeker weten:
  • Houtskeletbouw huis, bouwjaar 2000. GBO 190m2, inhoud schat ik op ±525m3
  • Het dak (inclusief de dakkapellen) is met 120mm glaswol geïsoleerd (Rd 3.4)
  • Alle wanden zijn met 90mm glaswol geïsoleerd (Rd 2.55)
  • BG vloer van onderen geïsoleerd met PIR, flink dik (>12cm denk ik, Rd aldus minimaal 3.6; wellicht zelfs >4.8)
  • Binnenwanden zijn opgebouwd met CLS/vuren 95x44mm balken, daarop 12,5mm gipsvezel en dan afhankelijk van de ruimte behang, stuc of tegels
  • HR+ glas rondom, serre wellicht HR++ maar nog niet goed bekeken
  • Gasverbruik sinds bouw tot 29/12/21 = 79926m3. Dit is inclusief verwarmen en warm water voor het bijgebouw én de garage.
  • Drie gebouwen op het perceel, elk gebouw heeft een eigen CV ketel. Allen ‘gevoed’ vanuit dezelfde gasmeter in de meterkast van het huis.
Voor wat betreft de CV-installatie, weten we zeker:
  • Huidige CV is een Intergas Xtreme 36 met Intergas thermostaat in de woonkamer, op de muur tussen entree en woonkamer, zo'n 50cm van de hoek met de muur waar de gangdeur in zit
  • Tapwater is ingesteld op 60º
  • CV ingesteld op 65º
  • Er zijn twee verdelers onder de CV: eentje van 4 groepen en eentje van 10 groepen: ik heb deze helaas niet zelf gezien (omdat er een wasmachine en droger in de weg staan)
  • Er is een (stalen, geen pomp gezien) verdeler op de verdieping met een aantal groepen (ik meen me te herinneren dat dit er 4 of 5 zijn, maar ben niet zeker)
  • BG heeft 9 radiatoren, elk met een eigen thermostaat (zo'n standaard ding die je van * tot 7 in kunt stellen).
  • Verdieping heeft op de kamers radiatoren, waarbij de grootste slaapkamer er twee heeft en de badkamer een handdoek radiator (5 totaal)
  • De badkamer heeft vloerverwarming (oppervlakte <10m2)
Locatie van de radiatoren:
  • 2x onder raam aan zuidzijde in kantoor (die grote ruimte links) 100-120cm breed
  • 2x onder raam aan zuidzijde in woonkamer 100-120cm breed
  • 2x onder raam in Serre (zuidzijde, noordzijde) ik weet niet meer hoe breed maar zou zomaar 150 kunnen zijn
  • 1x tegenover deur toilet in 'bijkeuken' (ik schat 40cm breed, verticaal)
  • 1x tegen muur woonkamer tegenover trap in 'entree' ±100 breed
  • 1x in de keuken, op de muur tussen keuken en woonkamer aan de kant van de entree (ik denk 30cm breed, verticaal
  • 1x het toilet op BG: 40x50cm enkelplaat als ik het goed zag
Wat we op het moment van schrijven niet zeker weten is wat er op die twee verdelers onder de CV daadwerkelijk gebeurt. De huidige bewoners geven het volgende aan:
  • Er is vloerverwarming op BG aangelegd, behalve in de serre. HOH=10cm, 16mm buizen (±100m2, dus zou neerkomen op ±1000m buis)
  • De radiatoren zouden zijn geplaatst omdat de vrouw des huizes vloerverwarming geen fijne verwarming vindt
  • De radiatoren zijn bijverwarming, vloerverwarming is hoofdverwarming
  • Alle radiatoren op BG zouden een eigen groep hebben en er is een groep voor de gehele bovenverdieping, waaronder de aansluiting voor de vloerverwarming van de badkamer
  • De vloerverwarming zou op de verdeler met 4 groepen zitten
  • Te deduceren is dat de vloerverwarming verdeler niet voorzien is van een pomp, anders zou het overduidelijk zijn welke verdeler waarvoor is ingezet.
Het lijkt mij extreem onwaarschijnlijk dat elke radiator op de BG zijn eigen groep heeft, terwijl de gehele verdieping één groep delen moet. Uitleg achter mijn redenatie in nog meer bullets:
  • Op twee plaatsen zitten er radiatoren binnen een meter van elkaar, ga je dan echt dubbel buizen trekken naar de CV ketel?
  • De radiator op het toilet moet dan minstens wel gedeeld zijn met een ander, want er zijn 10 radiatoren op BG
  • Een vloerverwarming met 1000m buis, zonder pomp op de verdeler op 4 groepen, iets zegt me dat dat heftig problemen gaat geven. De gemiddelde CV heeft toch niet genoeg druk om dan afdoende flow te krijgen?
  • Volgens het display van de CV ketel was de aanvoertemperatuur voor de CV-installatie 47º toen het buiten ±3º was
  • Wij waren er gisterenavond, twee of drie radiatoren stonden niet verder open dan op standje 3 (2x woonkamer, wellicht in de keuken ook), anderen die ik heb gecontroleerd allemaal 2 of lager. Gezien de verwarming van 20 naar 21.5º werd gezet toen ik aankwam en de temperatuur ook daadwerkelijk toenam denk/hoop ik te deduceren dat de vloerverwarming hieraan heftig heeft bijgedragen.
  • Een tweepijp of parallel-systeem is toch al heel lang de norm? Ik meen dat men sinds de jaren 80 al van serie is afgestapt althans.
  • Het zou logisch zijn dat als er en tweepijp-systeem is, deze is onderverdeeld in: BG, Verdieping en de Serre (omdat deze later is aangebouwd en geen vvw heeft). Een vierde groep kan te verklaren zijn als voeding naar vv verdeler (op BG) of een opdeling van BG om de temperatuurval over de leiding te minimaliseren
Mocht tweepijp je niks zeggen, Vasco heeft uitleg, daar heb ik het ook vandaan natuurlijk :)

Het is me overduidelijk dat ik hier nog eens goed naar moet (laten) kijken, want de informatie die ik heb gekregen is op z'n minst twijfelachtig te noemen. Op dit moment kan ik in ieder geval niet echt verder met de informatie die ik heb. Okay die <50º aanvoertemperatuur is fijn te weten, maar dat was het ook haast ;)

[Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 15-01-2022 10:15]

Bericht hierboven

• Floor-is

PV installatie

Momenteel liggen er op de garage 12 panelen, we weten niet wat voor Wp, geen idee van merken/types en dergelijke. Ook de omvormer is in de garage geplaatst en daarvan weet ik niet meer dan dat het een prima merk is helaas. Laten we voor de sake of argument zeggen dat het 250Wp panelen zijn.

Het bijhuis is 8m55 lang en 6m33 breed, er ligt een bitumengedekt schuin (zadel)dak op, dat oversteekt op alle buitenmuren. Hierdoor is er minstens 60cm meer in de lengte beschikbaar en ook zo iets in de diepte van het dak. De dakhelling is 30º.

Op het bijhuis zou ik graag PV plaatsen, de helft van de zadel wijst naar het zuiden. Met simpel pythagoras kom ik met 3m15 diepte en de hellingshoek van 90 graden uit op een dakvlak van ±8m50 bij ±3m60. Gezien je rondom ruimte moet aanhouden reken ik met 8 bij 3,1m.

Op een vlak van 8x3,1 kan je in portrait één rij maken, 7-8 panelen breed. 7-8 panelen totaal dus.
Op een vlak van 8x3,1 kan je in landscape drie rijen maken, 4 breed, 3 hoog en dus 12 panelen.

12 Panelen is wel fijn, want meer opbrengst is beter :P

Nu kan ik een heftige berekening maken in Sunny Design, maar denk dat grove berekeningen voor nu wel afdoende zullen zijn. Ik ga uit van 365Wp panelen als we nieuw kopen :)

Bijgebouw wordt dan:
12x365Wp -> 4.380Wp
Denk dat we redelijk veilig kunnen stellen dat 90% hiervan een haalbaar aantal kWh moet kunnen zijn, stel even 3950kWh.

Eigenlijk zijn er drie routes, van goedkoop naar duur zijn deze:
1. Nieuwe panelen op het bijgebouw plaatsen (12st) en de garage laten zoals deze nu is
2. Nieuwe panelen op de garage, huidige panelen van de garage naar het bijgebouw
3. Nieuwe panelen op beide

1 -> ±3950kWh extra opbrengst. Totale opbrengst ±6650kWh. Kosten om 12 panelen te installeren.
2 -> 16 panelen op de garage (5250kWh), 12 panelen op het bijgebouw. Totale opbrengst 7950kWh. Kosten om 16 panelen te investeren en 12 panelen te verplaatsen
3 -> 16 panelen op de garage (5250kWh), 12 nieuwe panelen op het bijgebouw (±3950kWh). Totale opbrengst 9200kWh. Kosten om 28 panelen te installeren (en 12 te verwijderen)

Een inschatting van kosten kan ik op zich maken, maar een offerte brengt de werkelijkheid. :)

Het verbruik in ons huidige huis is niet helemaal vergelijkbaar, dus het is lastig te stellen hoeveel energiebehoefte er is voor bewoning. In het afgelopen jaar hebben we een aantal maanden EV gereden, de (niet geïsoleerde) schuur verwarmd en dus zijn de getallen die we hebben niet echt om van uit te gaan.

Het verbruik voor verwarming in het nieuwe huis kunnen we ook niet echt bepalen, ook niet als we wel het gasverbruik hadden zonder het bijgebouw. Dus het is een beetje giswerk waar we op uit zouden komen qua energiebehoefte. :)

Wel zou ik dus graag een WP willen hebben, we weten nu de R-waarden en ik denk dat ik daarmee tot een bijzonder grove inschatting kan komen voor de warmtebehoefte en behoefte aan SWW.

[Voor 21% gewijzigd door Floor-is op 14-01-2022 17:43]

Bericht hierboven

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Quote: 'De radiatoren zouden zijn geplaatst omdat de vrouw des huizes vloerverwarming geen fijne verwarming vindt'

Ik woon nu ruim een half jaar in mijn fonkel nieuwe woning, met vv uiteraard.
De ramen in de woonkamer zijn RG 1.1 van een goed merk (AGC), toch merk ik duidelijk bij koude buiten- temperaturen een koude trek in mijn nek als ik op de bank zit, raam roosters zijn dicht en ventilatie nog niet aan gelegd, bij de roosters voel ik echt niks tochten, wel onderaan het raam de koude trek.
Ik hoop dit met plisse's dit te kunnen verbeteren.
Achteraf had ik voor triple glas RG = 0.6 moeten kiezen.
Een radiator onder het raam voorkomt de koude trek naar beneden.

Quote: 'Het verbruik voor verwarming in het nieuwe huis kunnen we ook niet echt bepalen, ook niet als we wel het gasverbruik hadden zonder het bijgebouw. Dus het is een beetje giswerk waar we op uit zouden komen qua energiebehoefte'

Het is allerminst eenvoudig te bepalen wat het vermogen van de wp moet worden als de woning in de komende jaren nog verder geïsoleerd wordt.
Een bepaalde wp zal perfect zijn in een echt koude winterperiode, maar veel te zwaar blijkt zijn als het buiten pakweg 13-16° C is, de wp kan dan zijn minimale vermogen niet kwijt, kan beperkt worden door een groot buffervat te gebruiken, waarin de warmte wordt opgeslagen, maar ook die zal een keer opgewarmd zijn.

[Voor 33% gewijzigd door frisianstar op 14-01-2022 17:56]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-03 21:42
Ik zie heel veel daken, maak een eigen design en kijk hoeveel panelen er kwijt kunnen. Tegenwoordig is het zo dat maximaal vol leggen het meest gunstig is.

• Floor-is
mathijshooi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:43:
Ik zie heel veel daken, maak een eigen design en kijk hoeveel panelen er kwijt kunnen. Tegenwoordig is het zo dat maximaal vol leggen het meest gunstig is.
Ik heb m'n post over PV iets uitgebreid. :)

Liever plaats ik (nog) geen panelen op het huis, in theorie kunnen we naar 28 panelen als het moet met een opbrengst van >9000kWh.
Als we ook op het huis nog panelen zouden plaatsen wordt dat uiteraard meer, maar ik denk dat we met die ruime 9000kWh al heel ver komen.

Ja we kunnen op dat voorste kleine dak ook 6 panelen kwijt in O/W
Op die grotere er achter schat ik 8 stuks
En dan zouden we nog het dakdeel op het zuiden kunnen gebruiken (maar lelijk) en het dak van de serre op het oosten, maar veel schaduw.

Die 14 laat ik liever even buiten beschouwing, want dan moet ik denk ik ook na gaan denken over of dat wel binnen onze 3x25A hoofdzekering kan. (Ik kom dan grofweg uit op 15.500Wp, ik denk dat dat niet past)

[Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 14-01-2022 17:57]

Bericht hierboven

• Floor-is
frisianstar schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:35:
Quote: 'De radiatoren zouden zijn geplaatst omdat de vrouw des huizes vloerverwarming geen fijne verwarming vindt'

Ik woon nu ruim een half jaar in mijn fonkel nieuwe woning, met vv uiteraard.
De ramen in de woonkamer zijn RG 1.1 van een goed merk (AGC), toch merk ik duidelijk bij koude buiten- temperaturen een koude trek in mijn nek als ik op de bank zit, raam roosters zijn dicht en ventilatie nog niet aan gelegd, bij de roosters voel ik echt niks tochten, wel onderaan het raam de koude trek.
Ik hoop dit met plisse's dit te kunnen verbeteren.
Achteraf had ik voor triple glas RG = 0.6 moeten kiezen.
Een radiator onder het raam voorkomt de koude trek naar beneden.
Ja die koudeval die snap ik wel. Dat kan je deels ondervangen met gordijnen, maar een radiator gaat zeker helpen. Het is niet dat ik tegen radiatoren ben, maar wel moeite heb met een wazig verhaal :P

Bericht hierboven

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28
@Floor-is 3x25 kun je met gerust hart 17kW aan omvormer op hangen. En aan 17kW aan omvormer kun je afhankelijk van de opstelling rustig 22-25kWp aan panelen hangen.

Ofwel... je kunt erg ver gaan met het elektriciteitsproducent spelen... en het is nog een economisch gunstige bezigheid ook in deze tijd.

Maarruh... Wat een ... huis....
Nee serieus, klassieke stijl, relatief recent gebouwd... Kan ik zeker waarderen, gefeliciteerd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Floor-is
Ronald schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:17:
@Floor-is 3x25 kun je met gerust hart 17kW aan omvormer op hangen. En aan 17kW aan omvormer kun je afhankelijk van de opstelling rustig 22-25kWp aan panelen hangen.

Ofwel... je kunt erg ver gaan met het elektriciteitsproducent spelen... en het is nog een economisch gunstige bezigheid ook in deze tijd.
Oei ik heb me verrekend, 25A per fase en niet 16.
Dan is het 3 * (230*25) = 3 * 5750 = 17.25kW

En voor die 22-25kWp ga je dan uit van zowel eigen verbruik als verlies neem ik aan? Want ik mag toch hopen dat m'n omvormers geen ±22,5% verlies hebben :P
Maarruh... Wat een ... huis....
Nee serieus, klassieke stijl, relatief recent gebouwd... Kan ik zeker waarderen, gefeliciteerd.

Bericht hierboven

• Ronald
Floor-is schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:28:
[...]
En voor die 22-25kWp ga je dan uit van zowel eigen verbruik als verlies neem ik aan? Want ik mag toch hopen dat m'n omvormers geen ±22,5% verlies hebben :P
Nee hoor... het klinkt heel erg contra-intuatief... maar vrij pittig meer panelen aansluiten op een minder zware omvormer geeft ontzettend weinig verlies.

Diverse 'oorzaken'. Verschillende ligging zoals steil oost-west presteren natuurlijk niet tegelijk op hun piek.
En in de zomer werken panelen minder goed door hitte. Bij 60-70 graden paneeltemperatuur in de volle zon verlies je zo 20-30% van het vermogen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Floor-is
Ronald schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:32:
[...]

Nee hoor... het klinkt heel erg contra-intuatief... maar vrij pittig meer panelen aansluiten op een minder zware omvormer geeft ontzettend weinig verlies.

Diverse 'oorzaken'. Verschillende ligging zoals steil oost-west presteren natuurlijk niet tegelijk op hun piek.
En in de zomer werken panelen minder goed door hitte. Bij 60-70 graden paneeltemperatuur in de volle zon verlies je zo 20-30% van het vermogen.
Klinkt inderdaad contra-intuïtief, maar kan me het voorstellen wat je opschrijft.

Onze plaatsing op garage en bijgebouw zou overigens zuid zijn. Als we zouden uitbreiden op het huis, dan hebben we een O/W opstelling erbij :)

Bericht hierboven

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-03 21:42
Floor-is schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:39:
[...]

Klinkt inderdaad contra-intuïtief, maar kan me het voorstellen wat je opschrijft.

Onze plaatsing op garage en bijgebouw zou overigens zuid zijn. Als we zouden uitbreiden op het huis, dan hebben we een O/W opstelling erbij :)
Als je ook maar enigzins het idee hebt om binnen een jaar of 5 ook naar (hybride)warmtepompen te gaan kijken leg dan je daken maximaal vol.

Het is namelijk zo raar vandaag de dag dat je energiecontracten voor een jaar kan afsluiten waar je 40 cent de kwh terug krijgt voor elke kwh die je niet zelf gebruikt.

Ervan uitgaande dat die laatste extra panelen die je legt de marginale panelen zijn en dus het minste kosten (rond de 50-60 cent de kp) omdat de voorrijkosten en omvormerkosten je toch al hebt kan je die laatste panelen zeer snel terug verdienen.

Stel een 400wp paneel kost 240 euro om op je dak te leggen. 400wp * 0.8 eff. = 320 kwh per jaar * 0.4 cent is 128 euro verdient in 1 jaar.

128/240 = 53%. Meer dan de helft van de kosten op deze laatst panelen heb je dus in 1 jaar terug. Een ik zeg doen moment lijkt me zo.

Dit klinkt te gek voor oren maar dit is echt de werkelijkheid. Een collega van me heeft deze week offerte afgesloten (18 panelen @365wp en nieuw energiecontract (zelfs 50 euro overstapboete betaald) afgesloten. Heeft nu een energierekening van -1200 euro dit jaar...

• Floor-is
mathijshooi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:29:
[...]

Als je ook maar enigzins het idee hebt om binnen een jaar of 5 ook naar (hybride)warmtepompen te gaan kijken leg dan je daken maximaal vol.

Het is namelijk zo raar vandaag de dag dat je energiecontracten voor een jaar kan afsluiten waar je 40 cent de kwh terug krijgt voor elke kwh die je niet zelf gebruikt.

Ervan uitgaande dat die laatste extra panelen die je legt de marginale panelen zijn en dus het minste kosten (rond de 50-60 cent de kp) omdat de voorrijkosten en omvormerkosten je toch al hebt kan je die laatste panelen zeer snel terug verdienen.

Stel een 400wp paneel kost 240 euro om op je dak te leggen. 400wp * 0.8 eff. = 320 kwh per jaar * 0.4 cent is 128 euro verdient in 1 jaar.

128/240 = 53%. Meer dan de helft van de kosten op deze laatst panelen heb je dus in 1 jaar terug. Een ik zeg doen moment lijkt me zo.

Dit klinkt te gek voor oren maar dit is echt de werkelijkheid. Een collega van me heeft deze week offerte afgesloten (18 panelen @365wp en nieuw energiecontract (zelfs 50 euro overstapboete betaald) afgesloten. Heeft nu een energierekening van -1200 euro dit jaar...
Je hebt de titel en het topic niet echt gelezen?

Ik voel er weinig voor om 15k+ te investeren én m’n energiecontract nu aan te gaan in de hoop dat de energiemaatschappij niet het contract binnen een jaar aan banden legt. Zo’n grap (opzegging door de leverancier) heb ik vorig jaar ook meegemaakt en dat was geen goedkope. Ik mik op die twee daken, als dat echt niet toereikend is, kan ik altijd nog verder kijken, maar de primaire intentie is niet om producent te worden. :)

[Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 14-01-2022 21:06]

Bericht hierboven

• Floor-is
frisianstar schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:35:

Quote: 'Het verbruik voor verwarming in het nieuwe huis kunnen we ook niet echt bepalen, ook niet als we wel het gasverbruik hadden zonder het bijgebouw. Dus het is een beetje giswerk waar we op uit zouden komen qua energiebehoefte'

Het is allerminst eenvoudig te bepalen wat het vermogen van de wp moet worden als de woning in de komende jaren nog verder geïsoleerd wordt.
Een bepaalde wp zal perfect zijn in een echt koude winterperiode, maar veel te zwaar blijkt zijn als het buiten pakweg 13-16° C is, de wp kan dan zijn minimale vermogen niet kwijt, kan beperkt worden door een groot buffervat te gebruiken, waarin de warmte wordt opgeslagen, maar ook die zal een keer opgewarmd zijn.
Ik doelde er op dat wij het bijhuis niet gaan betrekken, dat wij met drie zijn en niet twee, dat we meer PV panelen zullen plaatsen, een warmtepomp hopen te plaatsen en dat ik vrij zeker durf te stellen dat we meer verbruiken voor SWW.

Voor de WP heb ik iemand benaderd die in het WP-topic zeer goed bekend staat, ik ga dat niet allemaal zelf kunnen bedenken en dus is een specialist erg welkom. Gelukkig kunnen warmtepompen vrij goed moduleren, waardoor deze in de zomer wanneer er niet verwarmd wordt wellicht kan koelen of gewoon dat deel van de installatie uitzetten als je daar de mogelijkheid toe hebt. :)

Bericht hierboven

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Floor-is schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:08:
[...]

Gelukkig kunnen warmtepompen vrij goed moduleren
Moduleren gaat gemakkelijk maar het bereik is heel matig: de 5 kW Mono van Panasonic kan maar tot 2.5kW terug moduleren, evenals de 7kW :
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Hier moet je terdege rekening mee houden bij het bepalen van het vermogen (de 5 kW H versie kon tot 1500 watt, daarom was die zo gewaardeerd hier op tweakers)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Floor-is
frisianstar schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Moduleren gaat gemakkelijk maar het bereik is heel matig: de 5 kW Mono van Panasonic kan maar tot 2.5kW terug moduleren, evenals de 7kW :
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Hier moet je terdege rekening mee houden bij het bepalen van het vermogen (de 5 kW H versie kon tot 1500 watt, daarom was die zo gewaardeerd hier op tweakers)
Met 5kW ga ik niet echt uitkomen hè ;)

Dit is mede waarom ik dit niet zelf ga verzinnen, de installateur wordt geacht hier zijn/haar kennis te gebruiken. :)

Bericht hierboven

• Floor-is
Vraag

Hoe betrouwbaar zijn de kengetallen in deze tabel?

Want als deze redelijk kloppen, dan kan ik wat met de tabel, anders is het een ‘ja leuk’ tabel ;)

Bericht hierboven

• Ronald
@Floor-is experts kunnen een warmteverliesberekening voor een woning maken. (Dat gebeurt ook bij nieuwbouw!). Zonder betrouwbare stookgegevens wordt het anders lastig.... Ik zou niet op kengetallen zo'n beslissing willen nemen.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Erg leuke woning en omgeving d:)b
Floor-is schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:48:
Hoe betrouwbaar zijn de kengetallen in deze tabel?
[Afbeelding]
Lijkt me onzin. Geen enkele woning tot bouwjaar 2004 geschikt voor warmtepomp, laat me niet lachen.
Verder geen idee of het over L/W, L/L, W/W, of wat dan ook gaat... Maar ik krijg mijn matig geisoleerde jaren '80 hok met 340m2 toch best wel warm met een aantal L/L warmtepompen hoor (naja, de ruimtes die effectief verwarmd zijn toch).

[Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 15-01-2022 12:46]

• Floor-is
Ronald schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:06:
@Floor-is experts kunnen een warmteverliesberekening voor een woning maken. (Dat gebeurt ook bij nieuwbouw!). Zonder betrouwbare stookgegevens wordt het anders lastig.... Ik zou niet op kengetallen zo'n beslissing willen nemen.
Nee, ik ben bang dat we geduld moeten gaan uitoefenen.. Is lastig! :P

Bericht hierboven

• Floor-is
Slonzo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:45:
Erg leuke woning en omgeving d:)b

[...]

Lijkt me onzin. Geen enkele woning tot bouwjaar 2004 geschikt voor warmtepomp, laat me niet lachen.
Verder geen idee of het over L/W, L/L, W/W, of wat dan ook gaat... Maar ik krijg mijn matig geisoleerde jaren '80 hok met 340m2 toch best wel warm met een aantal L/L warmtepompen hoor (naja, de ruimtes die effectief verwarmd zijn toch).
Thanks, leek me al dat er teveel variabelen als kengetal worden aangenomen :)

Bericht hierboven

• Ronald
@Slonzo L/L is ook in zekere zin makkelijk: Je hebt niets te maken met de moeizame warmteafgifte vanuit lauw water. Maar zelfs voor L/W ben ik het er niet mee eens. Ben redelijk overtuigd dat het gaat lukken in mijn '74-er. VV en hele dikke Jaga's boven.

@Floor-is Je kunt het :-)

• Floor-is
Weinig keus ook ;)

Bericht hierboven

• Floor-is
Heb het verbruik doorgekregen tot ~20:00 gisterenavond. Omdat ik deze ook heb tot ~14:30 op 19/12/21 heb ik het verbruik in die periode. Neem ik daar de graaddagen bij, dan kan ik (met wat breuken erin) gaan berekenen hoeveel graaddagen er in die periode waren om op een verbruik per graaddag uit te komen. Vervolgens kan ik dus bepalen hoeveel verbruik er in de afgelopen (kalender)jaren is geweest om zo tot een gemiddelde te komen. Die geeft me dan een verbruiksgetal, weliswaar met een stevige foutmarge, maar beter dan helemaal gissen ;)

Ik kom uit op een verwacht verbruik van 2576m3, (+/- 10% dus ergens tussen 2320 en 2830) op basis van de huidige bewoners, die alleen het huis nog bewonen. Hoewel flink meer dan gehoopt is dat een getal waar ik wat mee kan.

Zo lezend hier op het forum kan dat verbruik nog omlaag door de installatie beter in te regelen. Nu zal dat geen 20% verlaging opleveren, maar hey alle beetjes helpen!

Bericht hierboven

• Ronald
@Floor-is Bij welke gemiddelde etmaaltemperatuur? www.mindergas.nl is je vriend.

• Floor-is
Ronald schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:36:
@Floor-is Bij welke gemiddelde etmaaltemperatuur? www.mindergas.nl is je vriend.
Ik had mindergas.nl al gebruikt :)

Bericht hierboven

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee