Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
C.a 40 M2, maar door dakramen erg ongunstig. Dak helling is na schatting wel meer dan 45 graden.Schaduw
Op de onderste laag links van de boom, middelste schoorsteen vlak ernaast en van dakkapel.Jaarverbruik
c.a 2000. in de toekomst 5+ jaar eventueel meer door koken elektra en auto opladen.Huidige elektriciteitsaansluiting
Meterkast in kelder, met digitale meter en nog 1 plek vrij voor een groep.Budget en doel
flexibel wat past in verhouding qua opbrengst.Wie gaat het project uitvoeren
Uitvoering door installatie bedrijf die de zonnepanelen leverenBijhouden van data
App zou fijn zijn voor de panelenReeds verkregen offertes
Zie tabel bij de afbeelding.Aangezien de panelen ook afnemen qua energieopbrengst, heb ik het idee dat met 6 a 7 panelen rond de 2200 KW per jaar, dit na een aantal jaar al onder de 2000KW zakt (afname van c.a 0,75% per jaar als ik het goed heb). En we dus vrij snel moeten bijplaatsen.
De micro omvormer lijkt het paneel 100% te benutten? Maar is dit ook echt zo, of is dit wel erg mooi geschetst?
En is een optimizer wel echt nodig, gezien de ligging/ weinig tot geen schaduw bij toepassen van 6/7 panelen.
Wij hebben wel een boom dicht bij het huis, maar deze komt niet hoog genoeg. Bij panelen op de onderste rij pannen wordt dit een ander verhaal (eventueel voor uitbreiding).
Daarnaast vindt ik de prijs van de DMEGC inverhouding met de Micro omvormer vrij hoog (zeker als een omvormer na c.a 12 jaar vervangen dient te worden?) Hierdoor zou de Prijs per KW zelfs nog veel hoger komen.
Regio
gelderland.Korte informatie
Wij wonen momenteel in een Jaren 30 woning met de tuin op het zuiden en krijgen binnenkort nieuwe pannen, Daarnaast vinden wij panelen toch wel interessant. Echter het oog wil ook wat...en op een oud huis vinden wij het zelf ook niet zo heel fraai, mits het wel netjes in 1 lijn wordt aangebracht.Helemaal vol leggen zien wij eigenlijk (nog) niet zo zitten, omdat de dakramen het lastig maken qua netheid.
Eventueel willen wij in de toekomst wat extra panelen plaatsen mocht dit nodig zijn.
Daarom lijkt ons een systeem wat uitbreidbaar(der) is handiger. Zoals de Micro omvormers.
Al met al zou ik graag jullie kijk en advies hierop willen.

[Voor 61% gewijzigd door Passie-m op 14-01-2022 15:55. Reden: Volgens basis stramien aangepast]