Toon posts:

LG OLED C1 of A1?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:28
Hi Tweakers,

Ik twijfel tussen de A1 en C1 van LG.
Ik gebruik een NR1508 receiver die HDMI 2.0 heeft, dat betekent max 4k60hz. Op deze receiver zijn m'n ziggo kastje, Nintendo switch en pc aangesloten. En ook twee vloerstaander speakers.

Voor zover ik kan zien is het grootste verschil tussen de C1 en A1 de max refreshrate van 60 vs 120 hz. Mijn vraag is of de C1 meerwaarde biedt als mijn receiver überhaupt max 60 hz aan kan? Ik ben niet van plan mijn receiver te vervangen op korte termijn.

Ik geloof dat de C1 ook een iets snellere processor heeft, ik vermoed dat dat vooral relevant is voor de smart TV functionaliteiten. Naar verwachting zal ik die niet heel veel gebruiken.

Enig advies wordt enorm gewaardeerd!

Beste antwoord (via Pazienza op 13-01-2022 13:52)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:39

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Pazienza schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:20:
Als ik het goed begrijp zou ik als ik de C1 zou nemen ook meteen mijn receiver moeten upgraden en het liefst dan ook de videokaart.
Die conclusie is mijns inziens hetzelfde als dat je altijd 300 km/u moet rijden in een Ferrari. Niets houdt je tegen om een C1 te halen en daar in 4K op 60 Hz op te spelen. Dat de C1 ten opzichte van de A1 120 Hz weer kan geven wil niet zeggen dat je het ook moet gebruiken. Zoals aangegeven kan je HDMI 2.1 bronnen (dus hogere versie dan de receiver) ook op de TV rechtstreeks aansluiten. HDMI ARC in plaats van eARC is in jouw geval nergens een belemmering aangezien je maar twee speakers hebt en dus aan 2.0 LPCM genoeg hebt. Daar kom je met S/PDIF al mee weg, eARC biedt geen meerwaarde. Dat wordt pas interessant als je surround hebt staan en geen genoegen neemt met Dolby Digital Plus.

Ergo:
Als je de C1 koopt kan je hetzelfde als de A1 en meer. Koop je ooit een betere grafische kaart, PS5 of XSX dan is de A1 de bottleneck, heb je de C1 kan je daar met de huidige receiver nog gewoon mee wegkomen. Alle bronnen naar de receiver is een optie, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Edit:
Bovenstaande alleen kijkende naar de 4K op 120 Hz die aan wordt gehaald, niet kijkende naar eventuele andere voordelen van de C1 ten opzichte van de A1. Persoonlijk zou alleen de CPU van de C1 mij al over de streep trekken, ik vind die in de G1 (idem aan C1) al traag en zou niet iets willen wat nog trager is :P

[Voor 32% gewijzigd door FeaR op 13-01-2022 12:34]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Voor je beschreven gebruik ben je voor de C1 alleen meer geld kwijt - verder win je er eigenlijk niets mee behalve toekomstbestendigheid mocht je ooit een future-gen console willen aansluiten voor gamen o.i.d.

Dit is wel goed leesvoer voor je beslissing: reviews: LG A1-oledtelevisie - De goedkoopste oled ooit

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 13-01-2022 12:05]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 21:49

DarkSide

theres no place like ::1

Je kunt ook een console of PC direct op de TV aansluiten wil je wel meer dan 60hz aansturen.

Voor consoles het het nog maar de vraag hoe populair dit word. Zijn nog weinig games die dat doen.
Verder heb je dan ARC ipv eARC. Maar ook dat is geen showstopper vind ik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Pazienza
Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik gebruik mijn pc ook wel om in 4k te gamen, maar niet competitief. 120hz haalt mijn pc ook niet in de meeste games op 4k. (Ik heb een RTX 3070 en R7 5800X.) Op mijn pc is ook een 4k monitor aangesloten op 60 hz. Ik dupliceer mijn desktop, volgens mij gaat dat dan ook niet lekker als je verschillende refreshrates gebruikt. (Dit weet ik niet zeker.)

De A1 is voor zover ik heb gelezen prima qua inputlag om op 60 hz te gamen.

Als ik het goed begrijp zou ik als ik de C1 zou nemen ook meteen mijn receiver moeten upgraden en het liefst dan ook de videokaart. Dan wordt het opeens een duur grapje alles bij elkaar. :+

Qua beeldkwaliteit ga ik er dan niet veel op vooruit, vooral qua refreshrate.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pazienza schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:20:
Als ik het goed begrijp zou ik als ik de C1 zou nemen ook meteen mijn receiver moeten upgraden en het liefst dan ook de videokaart.
Die conclusie is mijns inziens hetzelfde als dat je altijd 300 km/u moet rijden in een Ferrari. Niets houdt je tegen om een C1 te halen en daar in 4K op 60 Hz op te spelen. Dat de C1 ten opzichte van de A1 120 Hz weer kan geven wil niet zeggen dat je het ook moet gebruiken. Zoals aangegeven kan je HDMI 2.1 bronnen (dus hogere versie dan de receiver) ook op de TV rechtstreeks aansluiten. HDMI ARC in plaats van eARC is in jouw geval nergens een belemmering aangezien je maar twee speakers hebt en dus aan 2.0 LPCM genoeg hebt. Daar kom je met S/PDIF al mee weg, eARC biedt geen meerwaarde. Dat wordt pas interessant als je surround hebt staan en geen genoegen neemt met Dolby Digital Plus.

Ergo:
Als je de C1 koopt kan je hetzelfde als de A1 en meer. Koop je ooit een betere grafische kaart, PS5 of XSX dan is de A1 de bottleneck, heb je de C1 kan je daar met de huidige receiver nog gewoon mee wegkomen. Alle bronnen naar de receiver is een optie, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Edit:
Bovenstaande alleen kijkende naar de 4K op 120 Hz die aan wordt gehaald, niet kijkende naar eventuele andere voordelen van de C1 ten opzichte van de A1. Persoonlijk zou alleen de CPU van de C1 mij al over de streep trekken, ik vind die in de G1 (idem aan C1) al traag en zou niet iets willen wat nog trager is :P

[Voor 32% gewijzigd door FeaR op 13-01-2022 12:34]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:49
De Alpha9-processor van de C1 is krachtiger, maar dat uit zich in wat op het gebied van beeldverwerking mogelijk is, niet zozeer in de smart-functionaliteit, daar zul je het effect nauwelijks opmerken. Als je veel dingen doet waar beeldverwerking belangrijk is, zoals schalen, 24Hz films en deinterlacing, dan kan de C1 een wat mooier plaatje geven.

Let ook op dat de C1 meer kan dan alleen 120Hz. Ook VRR en de "game optimizer" zitten wel in de C1 en niet in de A1.

Dat gezegd, er is helemaal niets mis met de Alpha7-processor van de A1 en ik zou zelfs zeggen dat de kijkervaring op de A1 en C1 grotendeels overeenkomt. Ik denk dus dat in jouw geval het heel zinnig kan zijn om voor de A1 te gaan en het prijsverschil in je zak te houden.

• DarkSide

DarkSide

Het wordt dan idd een duur grapje.
Heb laatst alles geüpgraded naar HDMI 2.1 (lekker up to date) En dan komt daar weer een nieuwe optie bij die ik weer niet krijg vermoedelijk ;-)

Maar alles ondersteund nu 2.1 en ik kan DIRT5 op 120hz spelen.
Doe ik dat?. Nee, want hogere kwaliteit op 60 is voor mij genoeg (als is de game verder niet top)

Ik heb nu gebruik nu overigens wel earc voor films die op de NAS staan.

Het blijft altijd een lastige keuze qua Future Ready.
Heb mijn oude B6 ook zo'n 6 jaar met plezier gebruikt. En als ik niet met kerst niet een spontane upgrade gedaan had. Dan had hij nog steeds aan de muur gehangen met slechts HDMI 2.0 en de oude Alpha processor

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:06
Je levert met de A1 tov de C1 wel wat in qua peak brightness, als je graag UHD films kijkt of HDR-ondersteunende games speelt is dat ook nog een overweging.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DarkSide schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:29:
Ik heb nu gebruik nu overigens wel earc voor films die op de NAS staan.
Afhankelijk van de TV is eARC ook niet zaligmakend. Zo doet LG (ik weet niet of je weer een LG hebt) geen HD Audio voor de interne speler. Heb je films op de NAS die qua audio en video helemaal up to date zijn, speel je die af via de interne speler, heb je geen HD Audio. Dat had met HDMI ARC ook gekund...

Al die HDMI versies en codecs die wel, niet of half wordt ondersteunt. Het is toch wel een dingetje en erg verwarrend.

[Voor 18% gewijzigd door FeaR op 13-01-2022 12:37]

• DarkSide

DarkSide

offtopic: Gebruik Emby. En krijg iig Atmos te zien. En anders niet.
De height speakers worden iig ook aangestuurd. (kodi vanuit de ChromeCast doet dit niet)
De beleving is iig goed.

Maar eens al die "standarisaties" zijn ruk. HDMI, USB, CEC, Codecs.

[Voor 16% gewijzigd door DarkSide op 13-01-2022 12:40]

• Pazienza
FeaR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Ergo:

Edit:
Dankjewel voor je reactie!

Wat ga ik in de praktijk merken van de langzamere processor als ik de C1 of A1 op mijn receiver zou aansluiten? (4k60hz dus.)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pazienza schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Wat ga ik in de praktijk merken van de langzamere processor als ik de C1 of A1 op mijn receiver zou aansluiten? (4k60hz dus.)
Daar durf ik je geen antwoord op te geven. Ik ben zo uit het hoofd niet bekend met die verschillen. Ik wilde alleen aangeven dat een C1 kopen niet zulke "extreme" gevolgen heeft.

• Pazienza
FeaR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Daar durf ik je geen antwoord op te geven. Ik ben zo uit het hoofd niet bekend met die verschillen. Ik wilde alleen aangeven dat een C1 kopen niet zulke "extreme" gevolgen heeft.
Thanks.
Ik heb de review van Tweakers gelezen en het verschil in processor uit zich met name juist in de refreshrate. Het gebruikte paneel is verder hetzelfde.

Ik denk dat ik vooral ga kijken welk model er op een bepaald moment in prijs zakt. Zowel de C1 en A1 zijn op het moment 200 euro te duur tov de historisch laagste prijs. Degene die het eerst voor een reële prijs beschikbaar is gaat het worden. :)

Bedankt iedereen voor het meedenken!

• Niet online
Pazienza schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Thanks.
Ik heb de review van Tweakers gelezen en het verschil in processor uit zich met name juist in de refreshrate. Het gebruikte paneel is verder hetzelfde.

Ik denk dat ik vooral ga kijken welk model er op een bepaald moment in prijs zakt. Zowel de C1 en A1 zijn op het moment 200 euro te duur tov de historisch laagste prijs. Degene die het eerst voor een reële prijs beschikbaar is gaat het worden. :)

Bedankt iedereen voor het meedenken!
Naar welk formaat ben je op zoek? Ze zijn vaak net over de grens (BE of DE) goedkoper te krijgen als je een goede aanbieding vind.

• Pazienza
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Naar welk formaat ben je op zoek? Ze zijn vaak net over de grens (BE of DE) goedkoper te krijgen als je een goede aanbieding vind.
55 inch. Thanks voor de tip, ga ik bekijken.
Wel meer gedoe met garantie e.d. Natuurlijk.
Liefst zou ik de tv bij een coolblue oid kopen, heb ik goede ervaringen mee met garantie claimen.

• Niet online
Pazienza schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Liefst zou ik de tv bij een coolblue oid kopen, heb ik goede ervaringen mee met garantie claimen.
De 55 inch C1 is bijvoorbeeld voor 999 euro te verkrijgen bij Saturn momenteel, bij onze Duitse buren :)

https://www.saturn.de/de/...-oled55cx9la-2642050.html

Garantie kan je bij LG zelf natuurlijk ook wel krijgen, maar je hebt gelijk, als er iets fout gaat zou je theoretisch iets lastiger af kunnen zijn.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pazienza schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:42:
[...]
OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic al bekeken? LG Cash Back is er ook tot 28-02-2022, maar niet op de grootte die jij zoekt. En 100 euro cash back voor een 65" is ook niet echt om over naar huis te schrijven.

[Voor 12% gewijzigd door FeaR op 13-01-2022 13:49]

• Pazienza
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:44:
[...]

De 55 inch C1 is bijvoorbeeld voor 999 euro te verkrijgen bij Saturn momenteel, bij onze Duitse buren :)

https://www.saturn.de/de/...-oled55cx9la-2642050.html

Garantie kan je bij LG zelf natuurlijk ook wel krijgen, maar je hebt gelijk, als er iets fout gaat zou je theoretisch iets lastiger af kunnen zijn.
Maar dat is duurder dan bij de meeste Nederlandse winkels haha. :+

• Niet online
Pazienza schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Maar dat is duurder dan bij de meeste Nederlandse winkels haha. :+
Typo - het is de C1 niet de A1. Die is in NL toch 1299 voor zover ik kan zien?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:46:
[...]
Typo - het is de C1 niet de A1. Die is in NL toch 1299 voor zover ik kan zien?
Volgens internet mogelijk wel, ga je echter in contact met winkels dan duiken ze onder de 1200 euro.

• Niet online
FeaR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Volgens internet mogelijk wel, ga je echter in contact met winkels dan duiken ze onder de 1200 euro.
Dat is dan alsnog een prijsverschil van 20% met Saturn in Duitsland, vind ik toch aardig groot.

Dat is natuurlijk alleen nuttig als je in de buurt woont. Als je een halve dag + benzine kwijt bent schiet het niet op.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 13-01-2022 13:49]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Dat is dan alsnog een prijsverschil van 20% met Saturn in Duitsland, vind ik toch aardig groot.
Die onder de 1200 is wel een een 55C1, jij linkt naar een 55CX.

• Niet online
FeaR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Die onder de 1200 is wel een een 55C1, jij linkt naar een 55CX.
Ah! Pardon. Kleine lettertjes zijn te lastig blijkbaar :+

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:49
Ik vind overigens dat de B1 voor de prijs waar hij op dit moment voor in de Pricewatch staat, €1000, ook helemaal geen slechte koop. Nog steeds de Alpha7, maar HDMI 2.1 en 120Hz heeft 'ie dan wel gewoon.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee