Toon posts:

Verhuizen naar een gasloos huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 12:00

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Topicstarter
Op dit moment woon ik met mijn gezin (2 vw, 2 kleine kinderen) in een huis met stroom- en gasaansluiting. Dat is een 2 onder 1 kap woning van 132 m2 uit 2006 met een A-label.

We gaan eind mei echter verhuizen naar een nieuwbouwwoning (hoekwoning) van 195 m2 met alleen stroomaansluiting, 11 zonnepanelen en een bodemwarmtepomp.

Ons energieverbruik sinds 12 april (de ingang van ons jaarcontract bij onze huidige energieleverancier) tot 1 januari 2022 is:
Stroom: 2759 kWh
Gas: 838 m3

Bij het aangaan van ons huidige energiecontract (per 12 april 2021) zijn we uitgegaan van een stroomverbruik van 1950 kWh laag en 2300 kWh hoog en een gasverbruik van ca 1500 m3.

Ik ben me nu aan het oriënteren op een energiecontract voor de nieuwe woning, maar ik vind het lastig om mijn stroomverbruik in te schatten in die nieuwe woning.

Hoe reken je het huidige verbruik aan gas om naar stroom?
En hoe houd ik rekening met die zonnepanelen?

Welke tips hebben kunnen jullie geven?

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:21
Wat ik in het begin heb gedaan is het termijnbedrag hoog zetten, om vervolgens per maand/per 3 maanden te controleren op de site van energieleverancier of het termijnbedrag goed is en dan bijstellen indien nodig. Je moet wel rekening houden met de winter die meer stroom kan vragen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Lelletje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:45:
Wat ik in het begin heb gedaan is het termijnbedrag hoog zetten, om vervolgens per maand/per 3 maanden te controleren op de site van energieleverancier of het termijnbedrag goed is en dan bijstellen indien nodig. Je moet wel rekening houden met de winter die meer stroom kan vragen.
Dat is het meest veilige inderdaad. Je kan dat niet echt goed omzetten namelijk. en helemaal niet als je naar een ander huis gaat.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb het bedrag van de vorige eigenaar overgenomen toen ik in mijn huis kwam. Had ook geen idee, kwam uit een appartement.

Tegenwoordig kun je het vrij goed met een slimme meter monitorren dus ik zou dat gewoon in het begin doen, dan kun je het maandelijkse voorschot altijd nog aanpassen (je moet er ook rekening mee houden dat je start in de winterperiode, in de zomer zal je verbruik minder zijn en misschien zijn er ook zonnepanelen?). Veel te veel betalen is ook niet handig in een periode waar energieleveranciers failliet gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:16
Lelletje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:45:
.... het termijnbedrag hoog zetten...
in de tijd dat energiebedrijven als dominosteentjes omvallen lijkt me dat niet 't beste advies. Een redelijk zelfstandig iemand kan toch beter reserves zelf bijhouden, dan deze zonder enig rendement en mèt risico bij een leveranciers parkeren?

Eerste vraag is het een energieneutrale woning of een nul-op-de-meterwoning? Gezien 't aantal panelen denk ik aan 't eerste, maar misschien met een deel overproductie voor eigen gebruik.
En daarmee naar de tweede vraag, 11 panelen, met welke opbrengst/Wp?

[Voor 14% gewijzigd door PROnline op 13-01-2022 11:58]

• Jos_M

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Topicstarter
PROnline schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:51:
[...]
...
Eerste vraag is het een energieneutrale woning of een nul-op-de-meterwoning? Gezien 't aantal panelen denk ik aan 't eerste, maar misschien met een deel overproductie voor eigen gebruik.
En daarmee naar de tweede vraag, 11 panelen, met welke opbrengst/Wp?
Het is een energieneutrale woning, met een EPC 0.

De panelen hebben een Wp per paneel van 300

[Voor 30% gewijzigd door Jos_M op 13-01-2022 12:04]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

418O2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Dat is het meest veilige inderdaad. Je kan dat niet echt goed omzetten namelijk. en helemaal niet als je naar een ander huis gaat.
Geld sparen op de rekening van je energieleverancier is niet erg veilig zoals we de afgelopen maanden hebben gemerkt :X

Zelf rekening mee houden met een lager maandbedrad, opzij zetten en na een paar maanden checken hoe de verhouding is lijkt me een stuk slimmer :)

[Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2022 12:03]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:16
Helder, dan zou ik 't grootste deel van 't gasverbruik gewoon buiten beschouwing laten en je elektraverbruik als richtlijn nemen.
2759 / 9 maanden * 12 = 3678kWh.

Misschien nog wat lager nemen en dan wat @Marzman zegt bijstellen. Maar dan conservatief (laag) beginnen.

• 418O2
YakuzA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Geld sparen op de rekening van je energieleverancier is niet erg veilig zoals we de afgelopen maanden hebben gemerkt :X

Zelf rekening mee houden met een lager maandbedrad, opzij zetten en na een paar maanden checken hoe de verhouding is lijkt me een stuk slimmer :)
De tweede tip: niet bij discutabele partijen gaan zitten ;) En ik bedoel niet dat je moet gaan sparen, maar 20 euro teveel betalen elke maand is prettiger dan 250 euro moeten bijbetalen na een jaar.

[Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 13-01-2022 12:10]

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-02 20:14
Mag je niet je huidige contract meenemen en gas laten vallen? Waarschijnlijk heb je dan veel gunstigere tarieven dan je nu gaat krijgen. Je betaalt dan wel een afkoopsom maar die is wettelijk vastgesteld en niet zo hoog.

Als dat mag moet je alleen even inschatten hoeveel stroom je ongeveer gaat verbruiken.

• Jos_M

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Topicstarter
O88088 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:22:
Mag je niet je huidige contract meenemen en gas laten vallen? Waarschijnlijk heb je dan veel gunstigere tarieven dan je nu gaat krijgen. Je betaalt dan wel een afkoopsom maar die is wettelijk vastgesteld en niet zo hoog.

Als dat mag moet je alleen even inschatten hoeveel stroom je ongeveer gaat verbruiken.
Nouja, ik ga niet van de ene op de andere dag over. Het nieuwe huis moet eerst bewoonbaar gemaakt worden, en dan is het wel nodig dat we stroom hebben daar. Maar we moeten in de tussentijd wel in onze huidige woning kunnen stoken en lamp aanzetten

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02 20:58
418O2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:10:
[...]

De tweede tip: niet bij discutabele partijen gaan zitten ;) En ik bedoel niet dat je moet gaan sparen, maar 20 euro teveel betalen elke maand is prettiger dan 250 euro moeten bijbetalen na een jaar.
Vestzak, broekzak. Met als je het in de vestzak bewaard het risico is dat je het kwijt raakt. Voorschot laag zetten, verschil aan de kant zetten voor het eind van het jaar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• 418O2
LordSinclair schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Vestzak, broekzak. Met als je het in de vestzak bewaard het risico is dat je het kwijt raakt. Voorschot laag zetten, verschil aan de kant zetten voor het eind van het jaar.
Dat is je eigen keus, denk dat de meeste mensen liever wat terugkrijgen aan het eind van de rit.

En je raakt het echt niet zomaar kwijt, dat het mis ging bij de failliet gegane partijen kon je van mijlenver aan zien komen

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Jos_M schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Nouja, ik ga niet van de ene op de andere dag over. Het nieuwe huis moet eerst bewoonbaar gemaakt worden, en dan is het wel nodig dat we stroom hebben daar. Maar we moeten in de tussentijd wel in onze huidige woning kunnen stoken en lamp aanzetten
Gewoon bij je huidige leverancier aangeven dat je gaat verhuizen en een 2e overeenkomst wil aangaan onder dezelfde voorwaarde, wel zonder gas en dat je binnen x maanden het eerste contract overgezet wil hebben naar het nieuwe adres

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02 20:58
418O2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:37:
En je raakt het echt niet zomaar kwijt, dat het mis ging bij de failliet gegane partijen kon je van mijlenver aan zien komen
Vandaar dat er topics vol klagende mensen zijn die hun voorschot zien verdampen. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• 418O2
LordSinclair schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Vandaar dat er topics vol klagende mensen zijn die hun voorschot zien verdampen. ;)
Ik ga daar verder niet op in, want offtopic en ik wil niet publiekelijk slecht praten over mensen :)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Jos_M schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Dat is geen probleem. Ik ben zelf 2 maanden na aankoop verhuisd en heb 2 maanden op 2 adressen mijn eigen energiecontract gehad.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:09
Ik ga met wat simpele aannames op basis van eigen verbruik rekenen.

1m³ gas komt ongeveer overeen met 10kWh. Aanname is dat je verbruik om te warmen ca. 2,5kWh per graaddag is. Een jaar heeft ongeveer 2500 graaddagen, dat komt neer op 6250kWh aan energie voor verwarming.

Ik heb 6 zonnepanelen, deze leveren iets minder dan 1800kWh per jaar. Voor 11 zonnepanelen kan je 3000kWh teruglevering verwachten, conservatief ingeschat.

Dat komt dan neer op:
Verwarming: 6250kWh
Overig verbruik: 3000kWh
Zonnepanelen: -3000kWh
Totaal: 6250kWh

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
418O2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Dat is heel persoonlijk..
De enige partij waarbij ik het prettig vind om aan de veilige kant te zitten qua voorschieten is de overheid.

[Voor 13% gewijzigd door Makkelijk op 13-01-2022 13:14]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-02 10:17
Met EPC 0 wekken je panelen toch evenveel op als je huis verbruikt voor verwarming en ventilatie?
Ik zou zeggen pak je huidige verbruik, plus het iets (je gaat groter wonen en moet rekening houden met het maken van SWW). Denk dat je dan aardig in de richting zit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee