Microfoon voor opname via muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Nee hoor, ik ben niet een of andere creep. Helaas wel iemand die al een half jaar in een extreem vervelende situatie zit met een agressieve en verwarde buurvrouw. Omdat elke vorm van praten niet meer mogelijk is komt het nu aan op net zo lang dossier opbouwen bij verschillende instanties totdat iemand eindelijk eens iets gaat doen. Die dossier opbouw vindt momenteel plaats bij politie, sociale instanties, en de woningbouw. (wij hebben gekocht. Zij huurt). Verder details en discussie wil ik graag buiten dit topic houden.

Ik woon in een jaren 30 huis waar alles redelijk gehorig is. Daarbij gaat het om contact geluiden (slaan met deuren, rondstampen, op muren slaan) maar het gaat ook om scheldpartijen rare random geluiden, etc. Vaak zijn deze met het oor redelijk goed te verstaan, maar opname maken gaat erg lastig.

Ik heb 2 wat betere aliexpress recorders geprobeerd, telefoon, etc. Soms pikken deze wel iets op, maar dan moet je ze wel op het juiste moment klaar hebben en eigenlijk ook tegen de muur houden. Het volume dat deze apparaten kunnen opnemen zonder alleen maar ruis over te houden is gewoon niet zo hoog. Je hebt daarvoor denk ik een speciale microfoon opstelling nodig, of een apparaat met een extreem hoog dynamische bereik.

Eén van de recorders heeft een jack input dus ik zou eigenlijk graag een geschikte microfoon hebben die ik op de muur kan bevestigen en hierin kan pluggen. Daarbij zou het mooi zijn als deze geluiden vanaf onze kant van de muur enigszins gedempt zijn.

Goed, een beetje rare vraag, en geen idee waar ik deze zou moeten stellen, maar ik hoop dat iemand kan helpen! De situatie is hier namelijk zacht gezegd niet prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toevallig net een topic met dezelfde strekking geweest: Welke microfoon voor opnemen geluidsoverlast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:16
@SuperKris: Dit past denk ik beter in Audio & HiFi, dus ik schop het daar even naartoe :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Heb je speciale muurmicrofoons voor.
Zoiets dus: https://nl.grandado.com/p...jdFZhcmlhbnQ6MTg2NzY5Mzk0

geen idee of dit type of bedrijf iets is overigens. Puur ter illustratie

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 13-01-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mocht je willen opnemen via de muur, dan moet de microfoon zo stijf mogelijk gekoppeld worden aan de muur. Het behang moet er dan plaatselijk af. Ik denk dat de microfoon gelijmd of (bij een stenen muur) geschroefd zal moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 15:13

w00Dy

Make soap, not war

In deze situatie zou ik kijken naar een grensvlakmicrofoon.
Al bestaat het risico dat bij opname je eigen doen en laten veel harder gaat doorkomen in die opname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenackwurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-05 12:56

Kenackwurst

LiquorSnurf

Ik heb een camera(tje) van Arenti in de huiskamer staan, op een kleine uitbouw van de gangkast.
Deze staat niet in verbinding met de muur van de buren. Er zit een kozijn tussen met wat glas en de deur van de huiskamer maar meer niet.

Maar als hun in de kamer naast onze huiskamer zitten, praten, dingen doen...
Dan kan ik ze via de cameramicrofoon horen praten, terwijl als ik in de huiskamer zit niet eens het stemgeluid hoor.

Misschien een idee?

https://www.bol.com/nl/nl...mdGAQ.2_9.15.ProductTitle
Diverse merken met hetzelfde model, hij komt ook nog wel eens op iBood voorbij.

Kwaed weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Als je echt bonken/kloppen op de muur op wilt nemen dan kun je bijvoorbeeld piezo contactmicrofoons op je muur plakken. Deze nemen alleen de vibraties op uit de muur en niet het omgevingsgeluid. Zie: https://www.google.com/sh...15536917045421894868,cs:1

Zie ook mijn reactie in het andere gelinkte topic.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Bedankt allemaal voor de reacties! Sorry voor mijn late reactie, maar de energie is er momenteel even niet altijd en ik was een weekendje weg gelukkig!

De ellende gaat hier volop door. Eindelijk is de woningbouw langs geweest. De buurvrouw ontkent alles, en tegen ons vertellen ze dat we vooral moeten blijven rapporteren, maar dat het sowieso zinloos is eigenlijk. Ze kunnen apparatuur neerzetten, maar daar moet eerst een heel bureaucratisch traject voor gestart worden.

Alles volledig volgens verwachting eigenlijk, maar je hoopt toch op betere verhalen... Hoe dan ook, daar is dit topic niet voor. Het gaat mij echt om de opname mogelijkheden.
Thanks, ik heb het allemaal even gelezen en zal daar ook wat vragen stellen. Overlast is voor iedereen anders en wat de één als overlast beschouwd is voor de ander normaal leefgeluid.

De ellende begon voor ons een jaartje terug met heel vreemd (soms heel hard) "zingen" wat de hele dag doorgaat en waar je soms helemaal gek van wordt. Hier zou je nog van kunnen denken dat zijn leef geluiden. Zo stonden we daarin totdat ze begon random op de muren te bonken. Eerst nog lang gedacht dat dit wellicht een onbewuste actie was, maar ze heeft in ons enige gesprek uitgelegd dat ze dan de tafel van de muur trekt en deze tegen de muur aanschuift. De reden hiervoor is dat ze last zou hebben van een bepaalde kastlade. Dat zou heel goed kunnen, maar we gebruiken deze amper. Soms een hele week niet, en er is ook geen (tijds)relatie tussen het gebruik van die lade en haar gebonkt. Na ons gesprek is ze hier mee gestopt, en overgegaan op andere manierem om herrie te maken.

Het gaat mij dan ook niet om overlast door hard muziek draaien, het singen, of andere rare geluiden die ze maakt. Het gaat om heel gerichte agressie richting ons. Afgelopen week nog toen mijn vriendin om 9 uur 's ochtends het gordijn open deed bijvoorbeeld. Dat kon ze blijkbaar horen, en dat was voldoende voor een flinke scheldpartij met hele nare woorden richting mijn vriendin. Afhankelijk van hoe haar humeur is als ze wakker wordt, kan je niets van haar horen, of ze loopt expres zo hard mogelijk te stampen en met deuren te slaan (absoluut bewust). Het absolute dieptepunt was toen ze een aantal weken geleden met een hamer (?) zondagochtend op de muur liep te slaan en te schreeuwen dat ze ons kapot wou maken.

Inmiddels zijn we door al haar scheldpartijen, gebonk, en ander agressief gedrag natuurlijk extreem alert, en horen wij alles. Ook midden in de nacht als ze niet kan slapen en rare geluiden gaat maken, of om welke reden dan ook stampvoetend rond loopt.

TLDR: Het gaat in eerste instantie om het bewijzen van haar agressieve gedrag richting ons. De overlast van excessieve leef geluiden is secundair, maar het scheiden daarvan is inmiddels lastig. We willen dan ook beide gebruiken voor dossierbouw.
blissard schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:13:
Heb je speciale muurmicrofoons voor.
Zoiets dus: https://nl.grandado.com/p...jdFZhcmlhbnQ6MTg2NzY5Mzk0

geen idee of dit type of bedrijf iets is overigens. Puur ter illustratie
Ik ben deze ook al op aliexpress vinden voor 3 a 4 euro. Ik ben echter bang dat deze alleen in staat zijn om echt mechanische "geluiden" op te nemen zoals bonken, en dan tot een vrij lage frequentie.

Heb echter toch maar zo'n ding besteld om te proberen: https://nl.aliexpress.com/item/1005003735278960.html
TBTL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:56:
Mocht je willen opnemen via de muur, dan moet de microfoon zo stijf mogelijk gekoppeld worden aan de muur. Het behang moet er dan plaatselijk af. Ik denk dat de microfoon gelijmd of (bij een stenen muur) geschroefd zal moeten worden.
Ik heb een paar WCD dozen die los zitten. Wellicht kan ik deze verwijderen en een microfoon daar achter plaatsen en vervolgens zo veel mogelijk mijn kant isoleren. Heb je advies over elke (compacte) microfoon bruikbaar zouden zijn?
w00Dy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:51:
In deze situatie zou ik kijken naar een grensvlakmicrofoon.
Al bestaat het risico dat bij opname je eigen doen en laten veel harder gaat doorkomen in die opname.
Zou dat een microfoon zoals één van deze zijn? https://www.bax-shop.nl/p...ofoon&o=score&c%5B%5D=830

Als ik het zo lees heb ik vooral een microfoon nodig met een extreem lage ruisvloer, of zit dat meer in de elektronica daarachter? Daarnaast heb ik vooral een microfoon nodig die goed is met hele lage geluidsniveaus ofwel wel een hele hoge efficiëntie. Ik zie dat veel van dit soort microfoon juist bij ene hoog volume worden gebruikt.
Kenackwurst schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:45:
Ik heb een camera(tje) van Arenti in de huiskamer staan, op een kleine uitbouw van de gangkast.
Deze staat niet in verbinding met de muur van de buren. Er zit een kozijn tussen met wat glas en de deur van de huiskamer maar meer niet.

Maar als hun in de kamer naast onze huiskamer zitten, praten, dingen doen...
Dan kan ik ze via de cameramicrofoon horen praten, terwijl als ik in de huiskamer zit niet eens het stemgeluid hoor.

Misschien een idee?

https://www.bol.com/nl/nl...mdGAQ.2_9.15.ProductTitle
Diverse merken met hetzelfde model, hij komt ook nog wel eens op iBood voorbij.
Ik volg je volgens mij niet helemaal... Je kan zelf het geluid niet horen, maar de camera wel? Dan is deze echt extreem gevoelig. Niet wat ik zou verwachten van een dergelijke goedkope camera. Ik heb ook enkele IP cameras rondslingeren, dus ik kan eens proberen of ik hier meer me kan opnemen.
Daam schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:16:
Als je echt bonken/kloppen op de muur op wilt nemen dan kun je bijvoorbeeld piezo contactmicrofoons op je muur plakken. Deze nemen alleen de vibraties op uit de muur en niet het omgevingsgeluid. Zie: https://www.google.com/sh...15536917045421894868,cs:1

Zie ook mijn reactie in het andere gelinkte topic.
Het gaat dus ook zeker net zo goed om stemgeluid, en ook als combinatie van beide. Maar ik zal eens een dergelijke microfoon bestellen. ze zijn toch niet al te duur zie ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenackwurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-05 12:56

Kenackwurst

LiquorSnurf

SuperKris schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:54:

[...]

Ik volg je volgens mij niet helemaal... Je kan zelf het geluid niet horen, maar de camera wel? Dan is deze echt extreem gevoelig. Niet wat ik zou verwachten van een dergelijke goedkope camera. Ik heb ook enkele IP cameras rondslingeren, dus ik kan eens proberen of ik hier meer me kan opnemen.
Kan mijzelf soms slecht uitleggen textueel |:(
Maar inderdaad, dat is dus wel wat ik bedoel.
Als ik de beelden dan terugkijk via de app dan hoor ik meer dan met 'het blote oor'.

Misschien als je 1 van jouw camera's strak op de muur monteert dat je de geluiden nog beter kan opvangen.

Al met al wens ik je veel sterkte toe, kan me niet indenken wat dit met je gemoedsrust doet.

Kwaed weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
SuperKris schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:54:
Ik ben deze ook al op aliexpress vinden voor 3 a 4 euro. Ik ben echter bang dat deze alleen in staat zijn om echt mechanische "geluiden" op te nemen zoals bonken, en dan tot een vrij lage frequentie.

[...]

Ik heb een paar WCD dozen die los zitten. Wellicht kan ik deze verwijderen en een microfoon daar achter plaatsen en vervolgens zo veel mogelijk mijn kant isoleren. Heb je advies over elke (compacte) microfoon bruikbaar zouden zijn?
Tot welke frequentie het geluid kan worden opgenomen, is afhankelijk van hoe stijf je de microfoon op de muur kan monteren. In een wcd lijkt me niet stijf genoeg, hij moet echt op de stenen zelf gelijmd zijn met een zo dun mogelijk laagje lijm. Isoleren voor geluid van jouw kant lijkt me niet nodig.
Ik heb verder geen verstand van specifieke microfoons en kan je dus niet eentje adviseren.
Wat wel mogelijk is bij oude huizen, is dat de buurvrouw tegenover jouw wcd ook een wcd heeft. In dat geval bevindt zich daar een geluidslek tussen jullie woningen. Dat is dan de ideale plaats voor een microfoon.

Piëzo's reageren op buiging en niet op versnelling. In hoeverre een piëzo de buiging van een muur kan opnemen, weet ik niet. Misschien zijn ze ook wel niet bedoeld om met het hele oppervlak vast te plakken, maar komt alle kracht op één punt binnen, waardoor ze alsnog buigen en dus gevoelig zijn voor versnelling van dat punt.
Een grensvlakmicrofoon is een microfoon die geluid, in de betekenis van trillingen in lucht, meet en toevallig een behuizing heeft die op een muur of tafel geplaatst kan worden. Dat is wat anders dan een microfoon die trillingen van de muur opneemt.

[ Voor 15% gewijzigd door TBTL op 18-01-2022 20:14 ]

Pagina: 1