Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 12:08
Beste,

Vorig jaar hebben wij onze intrek genomen in onze nieuwe woning, een standaard vrijstaande woning. We hebben bij de bouw ook bewust gekozen om te kiezen voor 'groene' energie en te investeren in een lucht/water warmtepomp van Bulex.

Er werd een Bulex (Vaillant /Awb stal) Genia Air monoblock 11kW voorgesteld en geplaatst. Bij een buitentemperatuur van -10° zou deze unit nog moeten voldoen.(lees: voldoende capaciteit hebben om de woning te verwarmen)
Het toestel op zich is een monoblock variant en is dus direct gekoppeld aan de vloerverwarming op GV/1EV, er wordt geen gebruik gemaakt van een buffervat. Dit is volgens de documentatie van Bulex ook een goede opstelling.

Aangezien ik hard bezig met met domotica in mijn woning ben ik de afgelopen maandag ook fanatiek bezig geweest met het stroomverbruik. In een van de weken viel op dat de pomp continu tegen de 4000watt verbruikte zonder minder; Het toestel bleef continu in een modulatie van 100% hangen en kende op zich geen modulatie. Hierdoor is dat stroomverbruik dan ook zo belachelijk hoog.

Na heel wat techniekers langs te komen heeft men op basis van de stuurmodule berekend wat de warmtevraag was waaraan het toestel op dat moment aan het voldoen was. Dat bleek op dat moment (buitentemperatuur was toen > 0°) iets van een 14kW te zijn. Ver boven de limieten van de 11kW block en dus logisch dat die op 100% bleef draaien.

1e conclusie: de warmtepomp is te klein gedimensioneerd voor de woning, er had een 15kW moeten staan. Andere techniekers die kwamen verklaarden ons voor gek aangezien 15kW blijkbaar voor zeer grote huizen was en gewoon overkill moet zijn voor onze woning.
Na heel wat discussie met Bulex heeft men uiteindelijk de 11kW warmtepomp komen wisselen door een 15kW module, daarbij hebben ze ook de binnenstuurmodule gewisseld zodat eigenlijk alles gewisseld is en dan zou het opgelost moeten zijn.. NOT

ondertussen draait die pomp anderhalve maand, en kan ik besluiten dat de pomp wel iets meer moduleert , maar dat het verbruik nog steeds gigantisch hoog is. Het verbruik ligt nog steeds tussen 2000-4000w (waarbij 4000 meer behaald is dan 2000) en ik weet eigenlijk niet meer wat ik nog kan doen.

Ik ben daarom opzoek naar gelijk gestemde zielen, zijn hier toevallig mensen met zo'n Bulex pomp in huis die zijn ervaring wil delen? Mogelijks mis ik ergens parameters, maar ik denk het niet meer echt aangezien er al tig techniekers zijn geweest...
Of is dit nu normaal gebruik voor zo'n pomp? Ik heb geen referentie om te vergelijken wat het lastig maakt.

Hieronder een plaatje met het verbruik van de pomp van vandaag. De dallen sterk naar beneden zijn steeds ontooi cycli van de buitenunit, die mijn inziens veel te veel gebeuren waardoor het rendement van de pomp gigantisch daalt; (watertemperatuur in de collector daalt op zo'n moment makkelijk 10 graden) telkens de pomp terug op zijn temperatuur is is daar een volgende ontdooi cycli..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iibGn9mo9LmgR_q33JWtdWEyC5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/42G6whftF16mjGYkW9fa70zi.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Heb je iets meer informatie voor ons?

Wat voor oppervlak en inhoud woning?
Bouwjaar? Isolatie?
Afgifte systeem in huis?
Welke temperaturen verwarm je op?
Welke temperatuur in huis?
Weet je de retour temperatuur?

Zelf verwarm ik een 213m2 woning met een 9kw warmtepomp prima, draait rustig na de instellingen wat beter gezet te hebben. 15 kw is echt voor "kastelen".

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
Ja zeker hoor,
Het betreft hier een nieuwbouw 2021. Qua isolatie is het boeltje zeer goed geisolleerd, buitenmuren 20CM bvb alsook gespoten PUR van 12cm.

Tot gisteren verwarmde ik op een max temperatuur van 37° en een stooklijn van 0,4, ik heb die gisteren verlaagd naar 27° en een stooklijn van 1.10 na informatie die ik hier in een ander topic had gevonden.
Delta T zit op 2°.

Initieel stond er een 11Kw, die is gewisseld door Bulex door een 15 omdat ze het niet opgelost krijgen maar ik ben ervan overtuigd dat het instelling gewijs is.

Na de aanpassingen van gisteren draat de pomp vandaag al de hele dag aan een vermogen van 2000watt en een modulatie van 25% (1 blokje op de binnen unit dus quasi nihil..).

Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat dit type pomp gewoon een minimum verbruik heeft van 2000 watt en dat je daar niet onder geraakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-05 08:41
Maak je ook Sanitair Warm Water met de WTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Ik heb zo eens een beetje rond geklikt en de getallen die je aangeeft zijn eigenlijk niet eens mogelijk met deze warmtepomp, tenzij er een elektrische weerstand aan staat.

Het is even belangrijk of je daadwerkelijk kijkt naar verbruik van de unit en geen thermische output.

Tevens even belangrijk om vast te stellen of je de optionele elektrische weerstand (backup heater) ook hebt. Die pakt als hij aan staat 2-4 of 6kW op zichzelf. Standaard zit er géén weerstand in de warmtepomp. Dan kan hij eigenlijk niet meer dan 3,X kW verbruiken als ik naar de specs kijk. En dat treedt pas op als het buiten -7 is ofzo en de pomp staat volle charge te stampen.

Met jouw woning, goed geïsoleerd, gematigde temperatuur van het water..... Dat kan die 15kW aan met 7 vingers in de neus. Zwaar overbemeten. Die gaat pendelen als een malle.

Met zo'n moderne woning verwacht je misschien 4-5kW thermisch vermogen met deze temperaturen. Dat moet hij met 1kW elektrisch vermogen kunnen halen.

Ik blijf het vergelijken met mijn woning. Forse (213m2 en 800kuub?) vrijstaande woning uit 2001 met veel mindere isolatie dan jouw woning. Ik draai met de 9kw nu op de helft van het vermogen, met plusminus 1kW verbruik.

Zaak is dat je woning in rust komt. De warmtepomp moet zo veel mogelijk continu bedrijf draaien en warmte in huis brengen en houden. Een warmtepomp is een warmhouder, geen verwarmer.

Als ik het zo hoor is de warmtepomp compleet verkeerd ingesteld.

Als jij de water temperatuur nu op 27 graden hebt staan dan kan hij never nooit 2kW verbruiken. Met een elektrisch verbruik van 2kW komt er met de huidige temperaturen minimaal 7kW thermisch uit en dan heb je gauw een sauna binnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Gieliovd520 op 27-02-2022 07:29 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:27
dT van 2 bij flow van ?
stel 2kW = 850l/u
stel 15kW = 6000l/u hoe krijg je dat erdoor? normaal voor een 7kw is 1400l/u
Lijkt erop dat wp volledig electrisch staat. Staat die in vloerdroogstand of zo?

cop van 4, x
15kwT => 3,x kwE
25% => <1kwE => 3,8 kwT

37C vloerverwarming, dan brand je toch je voeten?
Hoe zit je afgifte in elkaar?
radiatoren/vloerverwarming/muurverwarming/plafond?

[ Voor 42% gewijzigd door Dapdodo op 27-02-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
Allen,

Ik was deze een beetje uit het oog verloren.
De pomp staat niet in een droogstand ofzo en heeft zover ik weet geen elektrisch element.
Maar het klopt wel ik krijg die pomp niet onder controle.
Continu te warm, dan weer te koud .. kortom we zetten de thermostaat continu aan en uit.

Als ik de temperatuur compensatie op aan zet zodat hij gaat verwarmen op basis van buiten t en t binnen gemeten door thermostaat dan gaat de pomp gewoon door het lint.. Temperaturen tot 25° omgeving stookt ze zonder te stoppen..

Volgens de handleiding van vaillant zou ze moeten stoppen als de temp binnen gehaald is met een surplus van gevraagd - gemeten ofzo.

Ik ben die pomp kots beu, ik heb het gevoel dat ik alle parameters heb gehad en dat het gewoon niets uithaalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heyhey69
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-10-2024
hallo, hoe gaat het nu met je warmtepomp ervaringen?
ik was aan het overwegen om bij easykit een install pakket te gaan helen met bulex..
Dit geeft me toch een raar voorgevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sXRaider
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Zeer benieuwd naar hoe dit is afgelopen.
Was dit een structureel probleem of instellingen die fout waren?

[ Voor 71% gewijzigd door sXRaider op 05-12-2022 22:46 . Reden: Teveel onjuiste info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-02 11:18
Hoi,

Zit hier nog leven in deze topic?

Wij hebben recent een Bulex Genia Air Mono HA12-6 O 230V B2 laten plaatsen en zien een dagelijks verbruik van 100 kWh 8)7 8)7 8)7

Het is een redelijk grote woning maar deze verbruiken zijn ongezien.
De beneden verdieping is vloerverwarming met een deel radiatoren en boven zijn het ook radiatoren.
Het warme water laat ik maken door de gas condensatie ketel want die warmtepomp krijgt dat niet klaar.

Heb Bulex al enkele malen laten kijken naar het systeem het de enorme verbruiken blijven aanhouden.
Deze maand hebben we al meer dan €1000 aan gas en elektriciteit verbruikt #pleasekillmenow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-05 13:59
Dat slaat echt helemaal nergens op, tenzij het een woning van 500m2 ofzo is.

Ik heb een AWB GeniaAir Monoblock 5kW. Woning van 100m2, redelijk nageisoleerd maar absoluut niet naar moderne standaarden. Gister een verbruik van 10kWh ofzo. Staat er een backupheater aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Joehoe! Zit er nog leven in @Xeon03 ;) ? Stel je vraag anders eens hier: Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Is in wezen hetzelfde model.

[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 04-02-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-02 11:18
Gramser schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:34:
Dat slaat echt helemaal nergens op, tenzij het een woning van 500m2 ofzo is.

Ik heb een AWB GeniaAir Monoblock 5kW. Woning van 100m2, redelijk nageisoleerd maar absoluut niet naar moderne standaarden. Gister een verbruik van 10kWh ofzo. Staat er een backupheater aan?
Het is wel een grote woning inderdaad maar de EPC score is net B. Dus ik verwacht toch enige degelijke isolatie en dus minder energie kosten.

Ondertussen ook een P1 meter aangekocht van HomeWizard om het verbruik op te volgen.
In de koude maanden hebben we de installatie laten overschakelen op gas ipv elektriciteit omdat de warmtepomp het niet goed kan bekomen om te voorzien in de warmte vraag en warm water te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Als je gerichter een vraag stelt, kun je in elk geval beter worden geholpen. En dan is het ook nodig om wat meer over de installatie en het afgiftesysteem, woning zelf en isolatie te vertellen.
Pagina: 1