Docsis modem Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Architect_Kev
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-04 01:33
Hey ik zit ergens mee

Ik ben in de markt voor een eigen modem aangezien Ziggo dit toe gaat staan en mijn technicolor TC7210 (16x4 kanaals) het helaas bijna niet meer bij kan benen. Aangezien de connectbox van Ziggo complete troep is door de Intel Puma 6 chipset zou ik graag een eigen modem willen gebruiken. Nou ben ik tot de conclusie gekomen dat de enige echte reële optie een modem uit Amerika importeren is aangezien hier in Nederland (Europa) het gewoon heel lastig is aan een modem te komen. Nou zat ik met het volgende

Is een Amerikaans docsis modem geschikt voor Ziggo met eurodocsis

Het zou dan hoogstwaarschijnlijk de Motorola MB8600 (MB8611)

Ik ben mij bewust van de verschillen in frequenties en had hier al enegzins rekening mee gehouden dat dit niet mogelijk zou zijn.

Aangezien er nergens echt een duidelijk antwoord is kom ik maar hier heen met mijn vraag

Hoop te horen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Nou uhm, https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-6660-cable }) deze zou ook moeten voldoen.
En die komt gewoon uit europa(duitsland).

pricewatch: AVM FRITZ!Box 6660 Cable

en deze is iets duurder, pricewatch: AVM FRITZ!Box 6591 Cable

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en wat is er mis met een UBC1318ZG dan? dat die geen WIFI heeft?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 11:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Uit nieuwsgierigheid: waar loop je tegenaan met de connectbox? De mijne is behoorlijk betrouwbaar, gaat al best effe goed. Maar ik heb de wifi op het ding uit staan en gebruik het ding alleen als modem en DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
Architect_Kev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:01:
en mijn technicolor TC7210 (16x4 kanaals) het helaas bijna niet meer bij kan benen.
Hoe merkt je dat dan?
Ik heb hem hier ook al jaren draaien en haal strak 600/40 mbit zonder problemen.
En 1 Gbit zou ook prima met dit model kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@chrisborst TC7210 is inderdaad een fijn modem.. :) ruil hier was omdatie geen ipv6 doet in bridge :) dus nu een UBC1318ZG die het wel zou moeten kunnen.. nou me zelf nog upgraden met ipv6 skillz :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Architect_Kev
Die gebruikt helaas de Intel Puma 7 die met hetzelfde probleem kampt al de Puma 6

https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_6660_Cable

[ Voor 4% gewijzigd door Architect_Kev op 12-01-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Architect_Kev
sebastius schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:16:
Uit nieuwsgierigheid: waar loop je tegenaan met de connectbox? De mijne is behoorlijk betrouwbaar, gaat al best effe goed. Maar ik heb de wifi op het ding uit staan en gebruik het ding alleen als modem en DHCP server.
Ik ben een gamer en de Intel puma 6 is gewoon bellaberd slecht met zijn netwerk latency en heb het al diverse keren gehad dat ik uit de game gegooid ben door de hoge latency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Architect_Kev
chrisborst schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Hoe merkt je dat dan?
Ik heb hem hier ook al jaren draaien en haal strak 600/40 mbit zonder problemen.
En 1 Gbit zou ook prima met dit model kunnen.
Hij is op het moment wel voldoende maar ik wil alvast voorbereid zijn op de hogere upload aangezien de TC7210 met zijn 4 downstream kanalen maar ongeveer 120 (als ik dit mij goed herinner) maximaal kan hebben. En aangezien dat het in de toekomst niet gaat doen zou ik toch naar een ander modem willen kijken. Helaas het andere docsis 3.1 modem wat Ziggo aanbied, de hitron CGNV4 is hoogstwaarschijnlijk ook uitgerust met een Intel Puma dus die valt helaas ook af anders had ik ziggo wel om die gervaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
Architect_Kev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Hij is op het moment wel voldoende maar ik wil alvast voorbereid zijn op de hogere upload aangezien de TC7210 met zijn 4 downstream kanalen maar ongeveer 120 (als ik dit mij goed herinner) maximaal kan hebben. En aangezien dat het in de toekomst niet gaat doen zou ik toch naar een ander modem willen kijken. Helaas het andere docsis 3.1 modem wat Ziggo aanbied, de hitron CGNV4 is hoogstwaarschijnlijk ook uitgerust met een Intel Puma dus die valt helaas ook af anders had ik ziggo wel om die gervaagd
Nou, voordat ziggo je 120mbit upload gaat aanbieden zijn we wel een poos verder. Wellicht heb je dan al glasvezel in de straat liggen :P
Zou dan gewoon voorlopig lekker het met je huidige modem blijven doen. Beetje nutteloos om je nu al druk te maken voor een situatie die nog vele jaren ver weg zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dan zitten we op docsis 4.0 :D

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Of 5.0, of is Ziggo al gestopt met coax :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Architect_Kev
chrisborst schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:37:
[...]

Nou, voordat ziggo je 120mbit upload gaat aanbieden zijn we wel een poos verder. Wellicht heb je dan al glasvezel in de straat liggen :P
Zou dan gewoon voorlopig lekker het met je huidige modem blijven doen. Beetje nutteloos om je nu al druk te maken voor een situatie die nog vele jaren ver weg zal zijn.
Fair point maar mocht het onverhoopt toch sneller gaan dan ben ik nog steeds nog steeds nieuwsgierig of een docisis modem werkt met eurodocsis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Architect_Kev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Fair point maar mocht het onverhoopt toch sneller gaan dan ben ik nog steeds nog steeds nieuwsgierig of een docisis modem werkt met eurodocsis.
Kwestie van wachten tot Ziggo alle relevante informatie publiceert. Dan kun je de specificaties naast elkaar leggen en dan bepalen of het kan of niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sinds 3.1 is het toch eigenlijk geen eurodocsis meer :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Architect_Kev
SMSfreakie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:42:
sinds 3.1 is het toch eigenlijk geen eurodocsis meer :?
Sinds 3.1 niet meer nee maar nee aangezien we dan over frequentie bundeling hebben. Maar wat ik me af vraag als je een 3.1 modem gebruikt gebruikt hij altijd standaard de 3.1 banden of heeft hij een backup op de 3.0 banden. Want dan zou je bij wijze van spreken wel gewoon een Amerikaans modem met 6mhz frequentie intervallen kunnen gebruiken aangezien hij de 6mhz kanalen niet gebruikt maar enkel het 192mhz gebundelde kanaal. Ik weet niet of dit zo werkt maar als het zo zijn zou dat heel mooi zijn aangezien ik nu nog afhankelijk ben van 3.0.

[ Voor 3% gewijzigd door Architect_Kev op 12-01-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-06 12:27
"This doesn't look too good" :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1Et0kMET62UargX7uBYeoiloho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jewxigqwGRvowKpTX5Xjndd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus ook zo'n dramatisch Ziggo modem met puma chipset en volg dit topic met grote interesse.. Je kan bij dslreports.com zelf testen of je er ook last van hebt. Volgens Ziggo hebben firmware updates het probleem gefixt trouwens, hoe dat eruit ziet kan je in m'n screenshot van hierboven zien.

Meer info:
Intel’s Puma 6 chipset included in several cable modems is defective as it allows high spikes in network latency quite often (slow web page loading, for example). These severe network latency spikes interfere with online gaming, streaming video, or simply surfing the web. Network jitter (variable latency) also causes problems.

[ Voor 18% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 12-01-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Architect_Kev
nelizmastr schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Kwestie van wachten tot Ziggo alle relevante informatie publiceert. Dan kun je de specificaties naast elkaar leggen en dan bepalen of het kan of niet.
Dan lijkt me dat inderdaad het handigste om te doen. Ziggo kennende zullen ze dat op laatste dag doen aangezien ze er fel op tegen zijn maar het toch moeten van de ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Architect_Kev
AllesIsVoorbij schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:53:
"This doesn't look too good" :7
[Afbeelding]

Ik heb dus ook zo'n dramatisch Ziggo modem met puma chipset en volg dit topic met grote interesse.. Je kan bij dslreports.com zelf testen of je er ook last van hebt. Volgens Ziggo hebben firmware updates het probleem gefixt trouwens, hoe dat eruit ziet kan je in m'n screenshot van hierboven zien.

Meer info:

[...]
Ze zeggen inderdaad al tijden dat firmware updates het probleem hebben opgelost maar een heel groot deel blijft er last van hebben waaronder ik. De Puma 7 zou dit gefixt hebben doormiddel van hardware aanpassingen maar ook van de Puma 7 komen de eerste reports binnen van hetzelfde probleem.

Mocht je overigens willen weten welk modem welke chip gebruikt hier een lijst met de verschillende modems en chipsets. Eigenlijk de modems die interessant zijn zijn de Broadcom chipset modems

http://en.techinfodepot.s...st_of_DOCSIS_Cable_Modems

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWlega7PSop2j1e2m4pDp1dXL3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/leTJnPZW8u9fGFEPBefyaldF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Architect_Kev op 12-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vreemd, ik krijg een heel ander resultaat. Wellicht is het ook locatie afhankelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcmPLZ-Tx6-A059EG-P503H1IKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JASoihrZLRa1a7SrzeXPeiSS.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterTe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34
Van wat ik weet:
Op dit moment is nog niet overal Docsis 3.1 uitgerold. Dit rolt Ziggo uit voor Giganet, vooral in steden. Naast Docsis 3.1 wordt nu parallel gebruikt gemaakt van EuroDocsis 3.0.

De Amerikaanse modems maken gebruik van Docsis 3.0 en Docsis 3.1. In theorie zouden de kanalen die Ziggo beschikbaar stelt via Docsis 3.1 kunnen werken.

Bij de gebieden waar Docsis 3.1 is uitgerold zijn echter alleen OFDM (downstream) kanalen beschikbaar. Op enkele plekken wordt nu geëxperimenteerd met OFDMA (upstream) kanalen.

Mocht het inderdaad lukken met een Amerikaanse modem dan is er waarschijnlijk alsnog geen upstream kanaal beschikbaar.

Ik verwacht dat Ziggo rond 27 januari de specificatie bekend gaan maken en dan zal er meer duidelijkheid zijn wat mogelijk is.

Qua modems die zowel EuroDocsis 3.0 als Docsis 3.1 ondersteunen is op dit moment alleen de Fritz!Box 6591/6660/6690 voor consumenten beschikbaar. Geen andere fabrikant heeft hiervoor plannen gemaakt.

Vanwege de eigen modem keuze vanaf die datum kan het natuurlijk zijn dat er op termijn meer beschikbaar komt, maar of dat daadwerkelijk gebeurd? De keuze voor een eigen modem is al een tijdje mogelijk in Duitsland en daar zie je dat er ook geen andere keuzes mogelijk zijn. Duitsland is een veel grotere afzetmarkt als Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
Ziggo heeft aangekondigd dat ze op 28 januari 2022 de specificaties voor eigen modems vrij zullen gaan geven.
Tot die tijd is het gewoon speculeren wat je zou kunnen aansluiten wat ook gaat werken.
Het zou mij niets verbazen als dan zou blijken dat de nu op de markt zijnde docsis modems daar niet aan voldoen.

Tot voor kort werd bijvoorbeeld de limitering van de bandbreedte die bij je abbo horen door de Ziggo modems gedaan.
Je kreeg een firmware gedownload en geïnstalleerd die bij jouw abbo hoort.
Daar moeten ze in ieder geval een oplossing voor hebben.

Persoonlijk lijkt het me volkomen onzin om een prima Modem/Router/Accesspoint waar je voor betaalt te gaan vervangen door dure apparatuur die je zelf moet kopen en onderhouden (security patches) terwijl je er al voor betaald in je abbo.
Ziggo blijft (net als KPN) je gewoon een ConnectBox sturen en als je storingen hebt zullen ze eerst vragen die weer aan te sluiten voor ze er maar naar gaan kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Architect_Kev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:59:
Mocht je overigens willen weten welk modem welke chip gebruikt hier een lijst met de verschillende modems en chipsets. Eigenlijk de modems die interessant zijn zijn de Broadcom chipset modems

http://en.techinfodepot.s...st_of_DOCSIS_Cable_Modems
Dank ik heb Ziggo Vrije modemkeuze eind januari 2022 geupdatet met link naar je lijstje

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
PeterTe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:22:
Van wat ik weet:
Op dit moment is nog niet overal Docsis 3.1 uitgerold. Dit rolt Ziggo uit voor Giganet, vooral in steden. Naast Docsis 3.1 wordt nu parallel gebruikt gemaakt van EuroDocsis 3.0.

De Amerikaanse modems maken gebruik van Docsis 3.0 en Docsis 3.1. In theorie zouden de kanalen die Ziggo beschikbaar stelt via Docsis 3.1 kunnen werken.

Bij de gebieden waar Docsis 3.1 is uitgerold zijn echter alleen OFDM (downstream) kanalen beschikbaar. Op enkele plekken wordt nu geëxperimenteerd met OFDMA (upstream) kanalen.

Mocht het inderdaad lukken met een Amerikaanse modem dan is er waarschijnlijk alsnog geen upstream kanaal beschikbaar.

Ik verwacht dat Ziggo rond 27 januari de specificatie bekend gaan maken en dan zal er meer duidelijkheid zijn wat mogelijk is.

Qua modems die zowel EuroDocsis 3.0 als Docsis 3.1 ondersteunen is op dit moment alleen de Fritz!Box 6591/6660/6690 voor consumenten beschikbaar. Geen andere fabrikant heeft hiervoor plannen gemaakt.

Vanwege de eigen modem keuze vanaf die datum kan het natuurlijk zijn dat er op termijn meer beschikbaar komt, maar of dat daadwerkelijk gebeurd? De keuze voor een eigen modem is al een tijdje mogelijk in Duitsland en daar zie je dat er ook geen andere keuzes mogelijk zijn. Duitsland is een veel grotere afzetmarkt als Nederland.
dus als giganet actief is..kan je pas docsis 3.1?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40
Hier een Fritz 6591 op een Vodafone kabel aansluiting. Vrijwel alles groen. Wellicht ook nog een idee?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Ik zou het inderdaad eens proberen met een Connectbox Giga .. die doet Docsis3.1 , maar is backwards compatible met Docsis3.0

alstie OFDM in jou regio kan tunen zit je spontaan in een gans ander spectrum ,wat problemen kan oplossen of bij-creeeren.. zo zit 4G instraling in belgie in het docsis 3.0 spectrum (rond de 840/850mhz)
Afhankelijk waar ze die OFDM drager op de kabel hebben gesmeten in NL kan je bv dus meer last krijgen van water in je kabel.
Bijkomstig is de Puma7 wel een stuk sneller met bv slechte checksums herberekenen, en OFDM kan echt een stuk beter om met verstoorde downloadcarriers.

mijn verhaal is dus eigenlijk dat een hardware wissel geen slechte RF signalen gaat oplossen (waar je vermoedelijk last van hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:56
Architect_Kev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Nee. Docsis werkt niet met eurodocsis. Pas vanaf docsis 3.1 is dit gelijk. Koop je straks een modem, koop dan een eurodocsis compatibel docsis 3.1 modem! Docsis 3.1 is nog niet overal, en bovendien dient eurodocsis nu nog als fallback.

[ Voor 11% gewijzigd door valkenier op 14-01-2022 02:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
Vraag via het community forum of Twitter om een Ubee connectbox zonder wifi en je hoeft geen modem te kopen. Heb afgelopen maand zo'n ding ontvangen om een Cisco EPC3212 te vervangen, werkt super zonder het gezeik dat ik tot nu toe gezien heb bij Arris em Compal connectbox modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ijske schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:15:
Ik zou het inderdaad eens proberen met een Connectbox Giga .. die doet Docsis3.1 , maar is backwards compatible met Docsis3.0

alstie OFDM in jou regio kan tunen zit je spontaan in een gans ander spectrum ,wat problemen kan oplossen of bij-creeeren.. zo zit 4G instraling in belgie in het docsis 3.0 spectrum (rond de 840/850mhz)
Afhankelijk waar ze die OFDM drager op de kabel hebben gesmeten in NL kan je bv dus meer last krijgen van water in je kabel.
Bijkomstig is de Puma7 wel een stuk sneller met bv slechte checksums herberekenen, en OFDM kan echt een stuk beter om met verstoorde downloadcarriers.

mijn verhaal is dus eigenlijk dat een hardware wissel geen slechte RF signalen gaat oplossen (waar je vermoedelijk last van hebt)
mijn UBC1318 welke ook 3.1 kan heeft nu nog gewoon 32 download kanalen :? wel lijkt het een aan een gesloten blok te zijn van in totaal 256mhz breed beginnende op 602mhz tot 850mhz op het laatste kanaal.. dus zou die het spectrum van 602 tot 858mhz gebruiken voor zn downlink.. lijkt mij nog geen Docsis 3.1 toe maar gewoon 3.0 :?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
SMSfreakie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:46:
[...]

mijn UBC1318 welke ook 3.1 kan heeft nu nog gewoon 32 download kanalen :? wel lijkt het een aan een gesloten blok te zijn van in totaal 256mhz breed beginnende op 602mhz tot 850mhz op het laatste kanaal.. dus zou die het spectrum van 602 tot 858mhz gebruiken voor zn downlink.. lijkt mij nog geen Docsis 3.1 toe maar gewoon 3.0 :?
Ziggo is gewoon Eurodocsis 3.0 met in sommige gebieden een Docsis 3.1 OFDM carrier voor de download. Dat zijn de gebieden waar ze Gbit aanbieden.

Volledig Docsis 3.1 zal in de toekomst nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
Microkid schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:10:
Vreemd, ik krijg een heel ander resultaat. Wellicht is het ook locatie afhankelijk?
[Afbeelding]
Locatie, gebruikte apparaat, verbindingmethode, etc. In dit geval deed ik de test vanaf m'n telefoon op de 2,4Ghz WiFi band (vanaf een meter of 5 zonder obstructies). De WiFi op de connectbox is ook niet al te best, dus in dit geval tellen de problemen op waarschijnlijk. Bekabeld naar m'n laptop ziet het er meer uit zoals jouw screenshot.
Ben(V) schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:46:
Persoonlijk lijkt het me volkomen onzin om een prima Modem/Router/Accesspoint waar je voor betaalt te gaan vervangen door dure apparatuur die je zelf moet kopen en onderhouden (security patches) terwijl je er al voor betaald in je abbo.
Mee eens, het probleem is dat het niet "prima" is voor veel mensen. Alleen een eigen router eraan hangen zou in mijn geval al veel schelen waarschijnlijk (WiFi op de connectbox is ook vreselijk), maar daarmee verdwijnen de problemen met Puma 6/7 chipset niet. De zaken die ik eerder al noemde irriteren me elke dag:
Intel’s Puma 6 chipset included in several cable modems is defective as it allows high spikes in network latency quite often (slow web page loading, for example). These severe network latency spikes interfere with online gaming, streaming video, or simply surfing the web. Network jitter (variable latency) also causes problems.
En Ziggo zegt niks anders dan "deze problemen zijn opgelost door firmware updates", terwijl het fundamentele hardware problemen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
@AllesIsVoorbij
Slechte wifi heeft niets met de connectbox te maken, de 2.4 kent gewoon veel verstoring

Als je puma issues wilt detecteren, ga dan bekabeld testen of als het echr niet anders kan op de 5ghz

Ik weet niet zo goed of dat openstellen van vrije modem keuze nu echt veel mensen gelukkiger gaat maken. Ik denk dat het voor veel mensen meer gedoe gaat opleveren, en dus meer contact service desk en dus hogere tarieven voor iedereen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
Wifi van de Connectbox is prima en zelfs beter dan de gemiddelde consumenten router.
En die Puma verhalen zijn vreselijk overdreven en inmiddels al lang opgelost.

Eigenlijk is die vrije modem keuze weer eens een onzin oplossing van de overheid.
Je gaan toch ook niet iets regelen zoals een vrij keuze voor een elektriciteit-, water- of gasmeter.

Wat ze hadden moeten doen is zoals het vroeger was.
De provider levert een modem (Kabel, Glas of DSL) en is verantwoordelijk een om UTP of glas aansluiting te leveren met de juiste snelheid en dat iedereen z'n eigen router en wifi zelf kan/moet verzorgen.

Een ding is zeker deze vrije modem keuze zal in alle gevallen de consument meer geld gaan kosten of hij nu een modem/router van de provider gebruikt of een eigen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
@laurens0619 5Ghz maakt geen verschil, bekabeld is beter maar nog steeds niet goed, en uiteraard wat lastig met een telefoon..

Voor veel mensen maakt vrije modemkeuze niet uit maar voor de Tweaker is het ideaal. Helemaal als de betreffende Tweaker problemen ervaart. Dat de problemen over het algemeen en voor de gemiddelde gebruiker zijn opgelost is leuk, maar dat neemt niet weg dat ik er nog wel last van heb en door vrije modemkeuze eindelijk een oplossing in zicht krijg.

Overigens ben ik niet de enige, ook in recente reviews klaagt men over instabiliteit, bugs, en WiFi problemen: pricewatch: Ziggo Connect Box

[ Voor 56% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 16-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je last van die puma chip had zou zich dat voordoen als hoge latency en jitter op je internet verbinding en dat heeft dus niets met je wifi of je lan te maken.

Dus doe een speedtest met een bekabelt device en kijk wat je latency en jitter is.
https://testmy.net/latency

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 16-01-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
.. ik ben degene die een paar posts terug de link heeft gepost naar een website die specifiek gemaakt is om Puma problemen te testen. Uiteraard heb ik in tienvoud verschillende apparaten, bekabeld vs WiFi, WiFi vs mobiel netwerk, elke mogelijke test doorlopen, met Ziggo aan de telefoon gehangen, en met instellingen zitten spelen.. maar dat is verder off-topic hier.

De conclusie is in elk geval dat mijn verbinding met de Ziggo connectbox niet stabiel is en dat Ziggo daar niks aan gaat doen. Op mijn vorige adres met XS4ALL glasvezel nooit problemen gehad met dezelfde apparaten.

Zoals gezegd, fijn dat jullie geen problemen hebben, ik heb wel problemen en die hoop ik nu op te lossen met een eigen modem.

Ik volg dit topic om informatie te krijgen over mogelijke modems die ik zou kunnen kopen, niet om met een paar topiccrashers de discussie aan te gaan of ik wel of geen problemen ervaar..

Als jullie de voor en nadelen van vrije modemkeuze willen bespreken kan je beter een eigen topic aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Niet zo gevoelig doen. Ik crash niets

Ik zeg alleen dat je bekabeld moet testen en je slechte wifi ervaring (los van dat buffer gedoe) weinig met connectbox en meer met 2.4 te maken heeft. Een connectbox Is geen slecht wifi apparaat. En ja misschien verkeerde aanname maar als iemand via een 2.4ghz verbinding gaat kijken hoe de kwaliteit van zijn verbinding/puma is, dan neem ik die niet echt serieus

Geloof best dat je bekabeld bufferbloat hebt hoor, maar post die resultaten dan :)

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2022 16:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik krijg met die testen van DSLreports ook gewoon een prima resultaat ongeveer gelijk aan wat @Microkid plaatst.
Dus ik vermoed dat je het probleem toch ergens anders moet zoeken dan in die puma chipset.
Als de boel aan de lan kant niet lekker zit krijg je natuurlijk ook dit soort resultaten, dat staat op die site van dsl reports er niet voor niets bij vermeld.

En misschien moet je gewoon niet zo heftig reageren als mensen het niet meteen met jouw conclusie eens zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 16-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Jitter zal je toch wel houden, maar heb het idee dat ze een groot deel van de ellende inmiddels weggewerkt hebben met firmware updates.
Ik heb zelf via het community forum een Ubee "connectbox zonder wifi" geregeld ter vervanging van mijn Cisco EPC3212, dat was wel een enorme verbetering.

Modem dat ze nog altijd niet gefixt hebben is dat Hitron Puma6 ding dat voorheen bij zakelijke abonnementen geleverd werd. Die wordt met een beetje actieve verbindingen best instabiel. Heb dat bij meerdere klanten gezien, van 50% packet loss tot volledig offline gaan of spontaan rebooten, en Ziggo kan niks vinden in het signaal of de logs. Nieuw modem (zelfde type) lost ook niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
de Hitron is zelfs aan particulieren geleverd in het verleden... idd ook niet de meest stabiele beestjes

* SMSfreakie vind zn UBC1318 heel fijn stabiel ism 300/30 abbo..

alleen nog even de coax kabel vervangen.. de huidige coaxkabel tussen het AOP, de tratec versterker en nog door naar t modem stampt nog uit t tijdperk van Essent Kabelcom en gezien ik nogal veel errors heb op 700+ mhz (4G.5G instraling) maar dat doe ik wel als ik mn NAS ga omwisselen.. genoeg ruimte over op de andere frequenties :+

834 en 842 voor 4G TMobile carrier
722 en 730 voor 5G KPN / Tmobile carriers

[ Voor 14% gewijzigd door SMSfreakie op 16-01-2022 23:01 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SMSfreakie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:57:
de Hitron is zelfs aan particulieren geleverd in het verleden... idd ook niet de meest stabiele beestjes

* SMSfreakie vind zn UBC1318 heel fijn stabiel ism 300/30 abbo..

alleen nog even de coax kabel vervangen.. de huidige coaxkabel tussen het AOP, de tratec versterker en nog door naar t modem stampt nog uit t tijdperk van Essent Kabelcom en gezien ik nogal veel errors heb op 700+ mhz (4G.5G instraling) maar dat doe ik wel als ik mn NAS ga omwisselen.. genoeg ruimte over op de andere frequenties :+

834 en 842 voor 4G TMobile carrier
722 en 730 voor 5G KPN / Tmobile carriers
Hier hetzelfde vanaf 834MHz, laatste 3 kanalen erg veel errors. Heb al eens eerder aangestuurd op een ander AOP, maar tot nu toe alleen een andere splitter gekregen. AOP zullen ze tegenwoordig monteur voor inschakelen, die heb ik 12 jaar geleden zelf nog mogen aansluiten (TRAS1000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:51
Architect_Kev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:25:
[...]

Ik ben een gamer en de Intel puma 6 is gewoon bellaberd slecht met zijn netwerk latency en heb het al diverse keren gehad dat ik uit de game gegooid ben door de hoge latency
Wellicht heb je dit al gedaan, maar het is alom bekend dat de Ziggo modems (meerdere generaties) hoge ping spikes geven. Waarom? Het kastje doet teveel (modem, router, Wifi) en kan dit niet aan.

Nu is hier ook al jaren een heel simpele oplossing voor: laat het modem in Bridge mode zetten. Even bellen met Ziggo, vragen naar de technische dienst, kastje in Bridge mode laten zetten, eigen (Wifi)router op poort 1 verbinden en tada.

Heb vroeger, met een ouder Ziggo modem, exact hetzelfde probleem gehad wat online gaming bij tijd en wijlen onmogelijk maakte; lange tijd 20-40ms pings, dan uitschieters naar 200, 500 of meer dan 1000ms. Het bovenste gedaan en daarna nooit meer problemen gehad, altijd lage pings. Na verhuizing een nieuw Ziggo modem (ook een Technicolor ding) toegestuurd gekregen, meteen met Ziggo gebeld en weer een eigen router erachter gehangen en nooit problemen gehad.

Mocht je dit nog niet geprobeerd hebben is het zeker de moeite waard, mits je al ergens een routertje ter beschiking hebt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Helaas moet ik je teleur stellen.
Het modem deel van een Connectbox heeft eigen hardware en daarnaast zit er een router/switch chip en een wifi chip in.
Dus die beïnvloeden elkaar helemaal niet.
Bridge mode zal dus geen enkel verschil maken om het modem deel en dat verhaal van spikes stamt uit de tijd dat er problemen met die puma chip waren, maar dat inmiddels al heel lang opgelost.

Helaas blijven verhalen uit het verleden zoals slechte modem/routers (Technicolor, UBee en bepaalde Cisco's) lang hangen, maar die Connectbox is een prima device met prima wifi
Als enige tekortkoming heeft hij dat je niet je eigen DNS server kunt instellen en de gebruikers interface nogal traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:56
@Ben(V) Het probleem met de puma6 chip is een hardware probleem, waar men met software omheen heeft proberen te werken. Daarmee is het verbeterd, maar niet "opgelost", want het zit in de hardware. De connectbox gaat nog steeds letterlijk op zijn bek bij torrrents (veel multipele connecties), en sommige VPN verbindingen lust hij ook niet. Het blijft een ding met problmene, maar ja als je er miljoenen van hebt besteld, als Liberty Global, push je ze gewoon de markt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
AVM staat te trappelen om de Nederlandse retail-markt voor kabelmodems te betreden. Ik had een mailtje voorbij zien komen waar ze een webinar voor retailers organiseerden.

Zelf denk ik ook die kant op. Zodra het mogelijk wordt, bestel ik ws. een 6660. Iedere keer dat ik in de interface van de Arris kom, dan sterft er een klein stukje van mijn ziel.
maar die Connectbox is een prima device met prima wifi
Als het toevoegen van een apparaat aan de DHCP-reserveringen tot onderbreking van het Wifi-signaal leidt, dan is het in mijn boek geen "prima" apparaat.

Als je er inderdaad nooit met je fikken aan wilt zitten en alle standaard-instellingen wel goed vind, ja, vooral zo laten. Maar als je ook maar een beetje wil Tweaken, is het een dramatisch ding.

"Zet 'em in bridge mode".

Goeie tip. Zeker doen, maar waarom zou ik een kastje 11 watt laten slurpen, alleen maar omdat het toevallig een modemfunctie heeft? Dan ga ik liever tweaken.

KPN en anderen hebben al bewezen dat "overbelaste helpdesk" onzin is met de vrije modemkeuze. Die vragen je gewoon de geleverde apparatuur terug te plaatsen voor ondersteuning/troubleshooting en dat is prima.

(Overigens heeft nota bene Ziggo zelf allang een pagina waar ze andere apparatuur ondersteunen voor Bridge-modus)

[ Voor 61% gewijzigd door Keypunchie op 17-01-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:51
Ben(V) schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:20:
Het modem deel van een Connectbox heeft eigen hardware en daarnaast zit er een router/switch chip en een wifi chip in.
Bridge mode zal dus geen enkel verschil maken om het modem deel en dat verhaal van spikes stamt uit de tijd dat er problemen met die puma chip waren, maar dat inmiddels al heel lang opgelost.

Helaas blijven verhalen uit het verleden zoals slechte modem/routers (Technicolor, UBee en bepaalde Cisco's) lang hangen, maar die Connectbox is een prima device met prima wifi
Als enige tekortkoming heeft hij dat je niet je eigen DNS server kunt instellen en de gebruikers interface nogal traag is.
Volgens mij schrijft de TS toch echt dat hij nog een ouder Technicolor modem heeft (dezelfde als die wij hier thuis hebben) en niet de nieuwe Connectbox. Mijn opmerking ging dus ook over dat Technicolor modem en ook de oudere UBEE modems (daar waren de problemen nog groter).
Bij de UBEE modems speelde het probleem met ping spikes zeer zeker wel, of het bij de Technicolor modems net zo erg, minder erg of bijna totaal niet meer speelt (met dezelfde achterliggende reden) weet ik niet maar het is vrij eenvoudig te controleren en aan te passen. Vandaar dat ik ook voorstelde om, indien TS dit nog niet geprobeerd heeft en nog een andere router heeft liggen, Ziggo eens te bellen om het modem in bridge-mode te zetten en zo eens te kijken of dit het probleem oplost. Lost dat niets op, bel je Ziggo weer om en zetten ze het weer terug. Zodoende kan je binnen een uurtje weten of dit helpt, zonder extra geld te moeten spenderen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het ging hier over de puma chip en die zit in in technicolor of Ubee modems, die hadden weer andere problemen.

En het verhaal was dat die puma chip de problemen op het docsis deel veroorzaakte en dan helpt in bridge mode zetten natuurlijk ook niets, dat modem deel wordt nog steeds gebruikt, alleen het router deel wordt een stukje van uitgezet.

Maar over het algemeen doet Ziggo niet moeilijk als je zegt problemen te ervaren en vraagt om een nieuw modem, dan krijg je een Compal Connectbox (ze faseren de Arris uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
valkenier schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:28:
@Ben(V) Het probleem met de puma6 chip is een hardware probleem, waar men met software omheen heeft proberen te werken. Daarmee is het verbeterd, maar niet "opgelost", want het zit in de hardware. De connectbox gaat nog steeds letterlijk op zijn bek bij torrrents (veel multipele connecties), en sommige VPN verbindingen lust hij ook niet. Het blijft een ding met problmene, maar ja als je er miljoenen van hebt besteld, als Liberty Global, push je ze gewoon de markt in.
Nee het probleem is software.
Er zat firmware in die processor die periodiek een high priority taak uitvoerde waardoor de andere taken op dat moment te weinig cpu tijd kregen en die lag spikes ontstonden.
Dat is inmiddels met firmware patches opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 14:29
Ben(V) schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:20:

Ik heb zelf sinds kort de ConnectBox Giga met Puma7, maar daar zitten nog altijd problemen in. Mijn ping tijden zijn structureel 5ms omhoog gegaan. En er zitten nog steeds pieken in de latency, maar niet zo dramatisch als in het verleden met Puma6.
Als je serieus gamed en lage latency nodig hebt, is ook de Puma7 geen goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
5ms ten opzichte van wat, wat had je dan eerst?
En latency wordt voornamelijk door andere zaken bepaalt.

En ik heb nieuws voor je 95% van alle op de markt zijnde Docsis modem hebben een puma chip, dus als je denkt dat het probleem daar zit zul je van docis af moeten.

Pagina: 1