Toon posts:

Welke SCART-poort ondersteunt RGB op LG 32LE2R-ZJ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:36
Mijn oude vertrouwde Sony LCD waarvan ik zeker wist dat SCART1 RGB-ondersteuning had is plots defect geraakt. Er komt nu een oude LG 32LE2R-ZJ als vervanging.

Het is mij echter nog niet duidelijk welk v/d SCART-aansluitingen op deze LG 32LE2R-ZJ een RGB-signaal ondersteunt. In de handleiding wordt niks erover gemeld:
https://gscs-b2c.lge.com/...fileId=KROWM000141094.pdf

Ik heb echter ook een service manual gevonden die wat meer info lijkt te verschaffen, maar die begrijp ik niet helemaal:
https://www.manualslib.co...113/Lg-32le2r.html?page=6

Er staat bij SCART I/O:
1 "FULL(CVBS/L/R,1H-RGB/L/R,TV_OUT)"
1 "HALF(CVBS/L/R,S-VHS,MNT_OUT)"

Betekent "1H-RGB" gewoon RGB-ondersteuning? En bij welke poort is dat?

Beste antwoord (via Josefien op 12-01-2022 21:46)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:18

Major_ton

Shoot!

@Josefien De eerste is inderdaad RGB zoals je wilt, de 2de komt niet verder dan S-Video.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:20
Je kunt het ook vrij duidelijk zien aan de beeldkwaliteit toch? Teksten zijn vooral beter leesbaar. :)

IBM 5x85c 100@120 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Dual Celeron 433 (2000) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q9550 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:18

Major_ton

Shoot!

@Josefien De eerste is inderdaad RGB zoals je wilt, de 2de komt niet verder dan S-Video.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Josefien
@Major_ton Ik heb de TV net aangesloten, is inderdaad alleen SCART1 met RGB :D

@PD2JK De TV was toen nog niet binnen :P Dat zichtbare is ook niet zo uitgesproken. Er hangen alleen 2 oude spelcomputers aan. Bij de PS2 is het vrij duidelijk zichtbaar bij dunnere tekst inderdaad en rechte lijnen in spelletjes worden scherper.

Maar bij de Wii is dat niet zo uitgesproken zichtbaar. Ik heb het idee dat het beeld v/d Wii van zichzelf al wat wazig is, vooral in het hoofdmenu. Alleen in bijv. het nieuwskanaal kan je zien dat bij RGB er in horizontale lijnen minder trillingen zijn en bepaalde artifacts rond draaiende zaken niet aanwezig zijn. En bij egale vlakken heeft RGB minder ruis. Het is niet echt een wereld van verschil zoals bij de PS2.

De aangesloten PC is wel een stuk scherper, maar dat komt omdat dit scherm VGA-input heeft, waar bij de vorige TV de PC via een VGA-composiet adaptertje was aangesloten :P

[Voor 10% gewijzigd door Josefien op 12-01-2022 21:53]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:14
Je kunt de consoles ook nog via component aansluiten, heb je wel nieuwe kabels voor nodig.

• Josefien
@hcQd De TV heeft maar 1 component-ingang, dan heb ik ook nog een andere switch nodig, wordt nogal duur voor een geringe kwaliteitsverbetering.

Voor de Wii heb ik overigens wel een componentkabel liggen, maar niet in gebruik. Want de verbetering zit vooral in de mogelijkheid tot progressive scan, maar dan gaat 'ie ook naar 60Hz (480p) en worden sommige spelletjes sneller/moeilijker :P Natuurlijk kan 576i@50Hz ook over component, maar dan heeft het weinig meerwaarde boven RGB.

• Josefien
Josefien schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:35:
Natuurlijk kan 576i@50Hz ook over component, maar dan heeft het weinig meerwaarde boven RGB.
Op dit zinnetje kom ik terug... want het blijkt wèl uit te maken. Bij de Wii is 576i over component wel degelijk wat scherper dan 576i over RGB :o Net geprobeerd en goed vergeleken.

Ik moet wel zeggen dat ik sterk het vermoeden heb dat het komt omdat de RGB-output v/d Wii nogal matig is qua scherpte. Want de PS2 op dezelfde RGB-ingang is wel echt haarscherp. Tekst v/d PS2 over RGB is zelfs scherper dan tekst v/d Wii over component :o

Dus ik houd de PS2 op RGB en zet de Wii op component, kost me niks extra :D Wel jammer nu dat als ik naar m'n zus ga met de Wii ik geen component-kabel meer heb en terug naar composiet moet :P Maar hun TV heeft veel betere beeldverwerking, elke input is scherper dan waar ik op Wii :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee