Toon posts:

Verhuizen, brak internet op nieuw adres: 5G router uitkomst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZombieDimebag
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-10-2022
Ik ga binnenkort noodgedwongen verhuizen naar een klein studioappartement waar een gedeelde Wi-Fi verbinding is (met maar liefst 15 andere mensen), welke nogal brak schijnt te zijn. Niet erg snel, valt soms weg, etc. Lastig voor thuiswerken en al helemaal lastig voor gamen. Ik kan hier geen eigen verbinding aanvragen.

Nu schijnt 5G razendsnel te zijn met zeer lage latencies (ik lees soms zelfs 1ms), vergelijkbaar met glasvezel. Ik overweeg dus om een 5G router met Onbeperkt Data SIM neer te zetten. Is een duur grapje, die routers kosten zo'n 600-800 euro, maar ik moet toch wat.

Ik heb voor de gein geprobeerd te gamen met mijn 4g+ telefoon als hotspot en dat ging niet helemaal lekker, moet zeggen dat het signaal waar ik nu woon ook niet zo goed is, maar het was nog best speelbaar (shooter). Ik mag hopen dat een dedicated router ook beter presteert dan een telefoon hotspot, en 5G schijnt een flinke sprong te zijn vergeleken met 4G+, vooral qua latency.

Er zijn "mi-fi" routers met batterij die je ook mee kan nemen.. klinkt super handig, maar ik vraag mij af hoe het signaal is. Er zijn ook reguliere routers aan netstroom, waar je evt een externe 5g antenne aan kan koppelen, wellicht dat die beter presteren. Ik woon ca. 250m van een 5G mast af.

Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er providers die onbeperkt 5g aanbieden zonder fair-use policy? Of iig bijna onbeperkt? Bijv 25GB per dag, ik noem maar wat. Ik kom op dit vlak vooral zakelijke abonnementen tegen, weet niet of ik die als particulier af kan sluiten. Aan de andere kant is het al zo duur dat een KvK registratie dan ook niet meer boeit. Kan ik het evt nog van de belasting aftrekken.

De apparaten die hier op aangesloten worden zijn een desktop PC, een laptop, een Google Nest en evt een Intel NUC server. Er zal maar 1 apparaat tegelijk intensief gebruik maken van het internet. De wens is om vloeiend te kunnen gamen, 4k te kunnen streamen en snel te kunnen downloaden. Mijn gemiddeld verbruik ligt waarschijnlijk lager dan 5GB per dag maar ik wil niet dat er gepiept wordt als ik een keer eeen game van 100GB download.

[Voor 14% gewijzigd door ZombieDimebag op 11-01-2022 23:07]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee waar het topic gebleven is maar enige tijd geleden heb ik op 1 adres gewoon een Android-telefoon als hotspot ingericht. Particulier KPN Unlimited erin. 's Ochtends even 20x in de app op "data toevoegen" klikken en je had 50GB per dag te verstoken.

Hou je er rekening mee dat sommige games / game-servers mogelijk niet werken via een xG-verbinding; mogelijk omdat bepaalde protocollen / poorten niet allemaal 1-op-1 naar jouw verbinding kunnen worden opgezet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ZombieDimebag
MAX3400 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:07:
Geen idee waar het topic gebleven is maar enige tijd geleden heb ik op 1 adres gewoon een Android-telefoon als hotspot ingericht. Particulier KPN Unlimited erin. 's Ochtends even 20x in de app op "data toevoegen" klikken en je had 50GB per dag te verstoken.

Hou je er rekening mee dat sommige games / game-servers mogelijk niet werken via een xG-verbinding; mogelijk omdat bepaalde protocollen / poorten niet allemaal 1-op-1 naar jouw verbinding kunnen worden opgezet.
Wat bedoel je precies met dat laatste? Is dat niet iets wat een fatsoenlijke 5G router op zou moeten kunnen vangen? Lijkt mij dat je dat niet kan vergelijken met een telefoon hotspot.

Voor je PC geldt internet = internet, toch? Misschien dat peer-to-peer wat issues geeft maar daar heb ik een seedbox voor.

De hoofdzorg qua stabiliteit is gaming. Ik wil niet dat mijn ping tussen de 10 en de 300 schommelt tijdens een fast-paced shooter.

[Voor 4% gewijzigd door ZombieDimebag op 11-01-2022 23:09]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:00

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heb je toegang tot de router? Kun je zelf een kabel naar je studio trekken?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ZombieDimebag
Jeroenneman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:10:
Heb je toegang tot de router? Kun je zelf een kabel naar je studio trekken?
Nee, de router zit letterlijk op slot in een doos, wat het signaal niet bepaald bevordert. Maar ja, anders gaan mensen ermee rommelen, of stelen.. Voor zover ik weet zit er een 500mbit of meer verbinding op dat ding, maar de wi-fi is gewoon brak en het pand is erg groot. Er hangen hier en daar wat wi-fi boosters maar met 15 woningen is de rek er een beetje uit, het is ook echt een groot gebouw. Mensen klagen over lage snelheden, instabiliteit en soms valt het ff helemaal weg. Voor de meesten geen probleem maar als gamer wel jammer.

Verhuurder is een huisjesmelker dus die gaat niks wijzigen. Hoewel ik in theorie een zelfstandige woning heb (alles voor mijzelf), is het niet mogelijk mijn eigen aansluiting te krijgen. Dit heb ik al gecheckt. 5G lijkt mijn enige uitweg te zijn.. Het internet is vooral 's avonds instabiel omdat iedereen er tegelijk op zit. Maar is het wel een uitweg?

Ik zou het natuurlijk kunnen testen.. je hebt altijd retourrecht op apparatuur en bedenktermijn bij mobiele abonnementen.

[Voor 19% gewijzigd door ZombieDimebag op 11-01-2022 23:18]

• ZombieDimebag
https://www.coolblue.nl/p...y92Pufu_JHeoaAvJaEALw_wcB

Zoiets zou het dus zijn.

Of:

https://www.coolblue.nl/p...mdl9uOcEF-r8aAtxvEALw_wcB

De tweede is portable, vraag me wel af of de prestaties OK zijn.

EDIT: De Netgear M5 biedt de mogelijkheid om een exteren antenne aan te sluiten voor beter bereik. Blijft wel een duur grapje.

https://www.bol.com/nl/nl...GlpY0LO1sn3YaAsCwEALw_wcB

Deze ben ik ook tegen gekomen, is goedkoper, maar ken de prestaties niet en er kan geen externe antenne op.

Los van de apparatuur moet ik natuurlijk ook een goed 5G internet abbo hebben.. de meesten hanteren een fair use policy, en de dedicated data-only SIMs zijn vaak voor zakelijke klanten. Weet niet hoe goed het werkt als ik gewoon voor 30 euro pm Red Unlimited neem bij Vodafone en de SIM in zo'n apparaat stop.

[Voor 35% gewijzigd door ZombieDimebag op 11-01-2022 23:24]

• MAX3400

MAX3400

Heb je al eens geinformeerd bij een telco naar een geschikte simkaart? Want niet elke "gewone simkaart" mag in een router. Andersom, bepaalde simkaarten kunnen ook niet in een smartphone.

Je zegt bijvoorbeeld ook dat je niet wil dat je ping schommelt. Maar dat is wel een gegeven / onzekerheid want op 4G/5G (mobiel) heb je maar te doen met de drukte op de mast etc. Ik denk wel dat je van een koude kermis kan thuiskomen alhoewel jouw posts nogal overtuigend overkomen en dat ze mast enkele honderden meters verderop "wel aankan" wat je denkt dat het kan.

• ZombieDimebag
MAX3400 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:23:
Heb je al eens geinformeerd bij een telco naar een geschikte simkaart? Want niet elke "gewone simkaart" mag in een router. Andersom, bepaalde simkaarten kunnen ook niet in een smartphone.

Je zegt bijvoorbeeld ook dat je niet wil dat je ping schommelt. Maar dat is wel een gegeven / onzekerheid want op 4G/5G (mobiel) heb je maar te doen met de drukte op de mast etc. Ik denk wel dat je van een koude kermis kan thuiskomen alhoewel jouw posts nogal overtuigend overkomen en dat ze mast enkele honderden meters verderop "wel aankan" wat je denkt dat het kan.
Nee, mijn ervaring met de gemiddelde Telco klantenservice is dramatisch, dus ik dacht ik vraag het eerst ff hier.

Ik ben bang dat hetgeen wat ik wil alleen zakelijk verkrijgbaar is..

Of ik moet zoiets als dit proberen:

https://evenwifi.nl/onbep...y9xOYkSgQLGBoCxhAQAvD_BwE

[Voor 5% gewijzigd door ZombieDimebag op 11-01-2022 23:28]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Staar je ook niet blind op die theoretische 1ms latency. Dat is met 5G standalone op hogere frequenties dan nu beschikbaar, met vol bereik. Met het huidige 5G non-standalone gaat alles via de 4G-core en heb je rond de 30ms latency als je mazzel hebt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• MAX3400

MAX3400

ZombieDimebag schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Nee, mijn ervaring met de gemiddelde Telco klantenservice is dramatisch, dus ik dacht ik vraag het eerst ff hier
Oke. Tja, ik was tevreden met KPN. Maar jij hebt een mening over hotspots. Kan. Dus KPN is dan geen optie voor je.
Of ik moet zoiets als dit proberen:

https://evenwifi.nl/
Als vuistregel kun je aanhouden dat je tot 500GB per maand geen problemen veroorzaakt. Tussen de 500GB en de 750GB is het meestal geen probleem, tenzij je bijvoorbeeld heel veel gebruikt in korte tijd (meer dan 100GB op een dag bijvoorbeeld) want dan ben je het netwerk alsnog aan het overbelasten. Boven de 1000GB is er een zeer grote kans dat je het netwerk overbelast, niet doen dus. Een gemiddeld gezin verbruikt normaal gesproken niet meer dan 250GB, je kunt ervan uitgaan dat je bij normaal gebruik geen problemen veroorzaakt. Zolang je gemiddeld gezien niet meer dan 25GB per dag gebruikt, en geen extreme uitschieters hebt (bijvoorbeeld 100GB op één dag), dan blijf je binnen de grenzen van fair use.
Denk niet dat je dat gaat bevallen ;)

• ZombieDimebag
FooLsKi schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:27:
Staar je ook niet blind op die theoretische 1ms latency. Dat is met 5G standalone op hogere frequenties dan nu beschikbaar, met vol bereik. Met het huidige 5G non-standalone gaat alles via de 4G-core en heb je rond de 30ms latency als je mazzel hebt.
30ms is ook prima. Ik wil vooral niet dat mijn internet ineens uitvalt midden in een game of een film.

• ZombieDimebag
MAX3400 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:29:
[...]

Oke. Tja, ik was tevreden met KPN. Maar jij hebt een mening over hotspots. Kan. Dus KPN is dan geen optie voor je.

[...]

[...]

Denk niet dat je dat gaat bevallen ;)
25GB per dag en 500-750GB per maand is geen enkel probleem. Zo'n grootverbruiker ben ik nou ook weer niet.

Ze zijn wel erg duur dus ik hoop dat er een soort bedenktermijn is..

Watbetreft hotspots, ik geloof gewoon niet dat een hotspot op een telefoon dezelfde prestaties biedt als een router. En al helemaal niet dezelfde features (UTP poort, antenne, allerlei instellingen etc)

[Voor 25% gewijzigd door ZombieDimebag op 11-01-2022 23:32]

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-03 00:54
Even over een andere boeg. Je zegt dat je medebewoners ook klagen. Kan je niet o.b.v. Ubiquiti oid (genoeg topics op het forum hier) een netwerk voor het gebouw ontwerpen, en dan kijken of je buren bereid zijn in de kosten daarvan te delen? Zo ja, stappen jullie met jullie klachten én dat plan naar de huisjesmelker, voor hem is het dan gratis en hoeft hij alleen akkoord te geven.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ZombieDimebag schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:29:
[...]

30ms is ook prima. Ik wil vooral niet dat mijn internet ineens uitvalt midden in een game of een film.
Heb je al gekeken welke provider er het beste bereik en een 5G-abonnement heeft wat je in een router kan/mag gebruiken? Lijkt me ook erg verstandig om te controleren ivm indoor-dekking. Externe antennes bij dat soort modems klinkt leuker dan dat het in werkelijkheid verschil maakt, is mijn ervaring.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• ZombieDimebag
Lrrr schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:32:
Even over een andere boeg. Je zegt dat je medebewoners ook klagen. Kan je niet o.b.v. Ubiquiti oid (genoeg topics op het forum hier) een netwerk voor het gebouw ontwerpen, en dan kijken of je buren bereid zijn in de kosten daarvan te delen? Zo ja, stappen jullie met jullie klachten én dat plan naar de huisjesmelker, voor hem is het dan gratis en hoeft hij alleen akkoord te geven.
Ik weet dat dit Tweakers is en dat mensen graag allerlei oplossingen bedenken, dat stel ik op prijs, maar geloof me dat het hier gewoon echt niet mogelijk is. Van de 15 bewoners zijn er 11 expats en het rouleert enorm veel. De verhuurder heeft duidelijk gemaakt dat er niets gaat veranderen aan de situatie.

• ZombieDimebag
FooLsKi schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Heb je al gekeken welke provider er het beste bereik en een 5G-abonnement heeft wat je in een router kan/mag gebruiken? Lijkt me ook erg verstandig om te controleren ivm indoor-dekking. Externe antennes bij dat soort modems klinkt leuker dan dat het in werkelijkheid verschil maakt, is mijn ervaring.
Nee, daar zou ik me in moeten verdiepen. Zowel KPN, Vodafone en T-Mobile hebben 5g masten in de buurt.

Ik weet ook niet of ik als particulier een zakelijk abonnement aan kan vragen, waar dit soort constructies vaak wel onder vallen.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ZombieDimebag schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Nee, daar zou ik me in moeten verdiepen. Zowel KPN, Vodafone en T-Mobile hebben 5g masten in de buurt.

Ik weet ook niet of ik als particulier een zakelijk abonnement aan kan vragen, waar dit soort constructies vaak wel onder vallen.
Let dan op de 4G-frequenties/banden die de provider beschikbaar heeft icm 5G en of die matchen met wat je potentiële router ondersteunt (EN-DC).

De meeste 5G-telefoons (zeker de high-end en flagships) ondersteunen vaak meer/grotere bandcombinaties dan routers. Wellicht is een hotspot op een 5G-telefoon wel interessanter.

[Voor 15% gewijzigd door FooLsKi op 11-01-2022 23:43]

• ZombieDimebag
FooLsKi schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:40:
[...]

Let dan op de 4G-frequenties/banden die de provider beschikbaar heeft icm 5G en of die matchen met wat je potentiële router ondersteunt (EN-DC).

De meeste 5G-telefoons (zeker de high-end en flagships) ondersteunen vaak meer/grotere bandcombinaties dan routers. Wellicht is een hotspot op een 5G-telefoon wel interessanter.
Een hotspot op een telefoon voor 24/7 gebruik lijkt mij geen oplossing. Mijn telefoon wordt snel heet als er veel data doorheen gaat. Bovendien betaal ik dan net zoveel als een router, die veel meer opties biedt qua intern netwerk, die ik ook nodig heb.

Ik moet inderdaad goed opletten dat ik niet het verkeerde in huis haal maar in principe kan ik altijd nog retourneren. Ook al is het internet daar brak, het is iets, dus ik zit ook niet helemaal zonder terwijl ik dit uitvogel.

[Voor 14% gewijzigd door ZombieDimebag op 11-01-2022 23:48]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik met de huisjesmelker gaan praten, bedenk daarbij jij wilt iets en je medebewoners waarschijnlijk ook. Huisjesmelkers hebben over het algemeen een hekel aan twee dingen gezeik en geld uitgeven. Kom dus met een plan dat hij geen gezeik meer heeft maar dat hem zo min mogelijk kost. Daarnaast heeft hij er waarschijnlijk geen verstand van en wil hij zich er ook niet in verdiepen.
Kortom presenteer hem een SMART plan en zie waar het toe leid. Overigens als het normale zelfstandige woningen zijn met officiele huisnummers heb je er ook recht op volgens mij.
Daarnaast kijk of er echt lokaal 5G is en investeer hierin.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZombieDimebag schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:34:
[...]

Ik weet dat dit Tweakers is en dat mensen graag allerlei oplossingen bedenken, dat stel ik op prijs, maar geloof me dat het hier gewoon echt niet mogelijk is. Van de 15 bewoners zijn er 11 expats en het rouleert enorm veel. De verhuurder heeft duidelijk gemaakt dat er niets gaat veranderen aan de situatie.
Betaal je ook voor de "dienst"? Zo ja kun je hem gewoon in gebreke stellen. Persoonlijk zou mijn insteek daarbij zijn om toegang te krijgen om het zelf te (laten) fixen, maar als hij daar absoluut niet aan mee wil werken moet hij het gewoon zelf op orde krijgen. Dat kun je afdwingen.

Soittakaa Paranoid!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik zou geen internet willen delen met anderen, vanwege security en verantwoordelijkheid, laat staan zo'n groot aantal en dan ook nog een groot deel expats. Als die wifi netwerken zorgvuldig gescheiden zijn, dan misschien wel. Als huisjesmelker zou ik het ook niet willen (want het staat op zijn naam)
Ik zou op zoek gaan naar een prive verbinding met de juiste mogelijkheden, en eventueel mijn gebruikswensen omlaag aanpassen.Het is volgens mij niet anders.

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-03 22:09

jurroen

Security en privacy geek

Allereerst: wat vervelend dat je noodgedwongen moet verhuizen, ongeacht welke reden erachter zit. Als een internetverbinding zo zwaar meeweegt, staat de locatie al vast? Ik ken de situatie verder niet; voor het gemak ga ik er even vanuit dat je naar deze studio toe gaat omdat het snel tot je beschikking stond.

Een stukje ongevraagd advies: als de locatie nog niet vast staat, wellicht is antikraak dan een oplossing. Dit heb ik zelf een jaar of tien geleden gedaan en ze wisten mij toen ook te vertellen dat de woning een jaar of twee gebruikt kon worden. Dat gaf genoeg tijd om een permanentere woning te vinden :) Was ook allemaal vrij snel geregeld, volgens mij zat er een maandje tussen het op zoek gaan en daadwerkelijk verhuizen.

Maar goed, terug on topic: wellicht zijn er ook nog andere oplossingen waar je naar zou kunnen kijken, het is (gelukkig) niet alleen de vaste verbinding van de huisjesmelker of 4G/5G. Bijvoorbeeld WiMax; dus dat je de daadwerkelijke verbinding elders afneemt en deze door de lucht naar de bestemming gooit. Of zoiets als Starlink, zeker als je met 4G/5G vergelijkbare kosten hebt (aanschaf apparatuur plus maandelijks abonnement).

Plus, als je het ook voor werk gebruikt zou je kunnen nagaan of je werkgever bereid is (een deel) te vergoeden.

• ZombieDimebag
Ik moet idd op morte termijn verhuizen en ivm de woningnood is dit alles wat ik binnen die termijn kon vinden. Het is overigens echt een prima studio, het internet is letterlijk het enige wat crap is.

Heb vodafone gebeld en ik mag idd geen SIM bedoeld voor een telefoon in een router stoppen. Vodafone Zakelijk biedt wel data-only sims aan maar tot max 30GB per maand. Apart, aangezien ik nu een databundle van 100GB heb op mijn telefoon. Dus er is data zat zou je zeggen..

Ik zal met verschillende telco's bellen.

Overigens, de mensen van https://evenwifi.nl/ hebben mij gemaild en bevestigd dat het inderdaad mogelijk is, MAAR dat de router die zij leveren standaard op NAT type 3 staat, oftewel online gamen zit er niet echt in. Ik vraag me af of dat met de router te maken heeft of evt met de 5G provider? Want ik kan zelf een losse router aanscahffen..

Zij raadden mij een 4G router aan, blijkbaar heeft die het NAT Type 3 issue niet, maar het verschil in snelheid en vooral latency tussen 4g en 5g is zo groot dat ik bang ben dat een 4g router teveel lag veroorzaakt in games. Heb met mijn telefoon als hotspot gegamed en dat was geen fijne ervaring. Kan me voorstellen dat een dedicated router beter presteert maar betwijfel of het goed genoeg is om consequent met <75ms te kunnen gamen.

Starlink.. lijkt mij dat je dan al helemaal veel latency hebt via satteliet, niet?

Daar gaat het mij dus vooral om: latency. Rauwe snelheid boeit mij minder, ik kan met 50mbits al vooruit, ik wil gewoon dat het stabiel genoeg is voor games.

[Voor 8% gewijzigd door ZombieDimebag op 12-01-2022 18:03]

• W1ck1e
  • Nu online
Kijk eens naar 4g voor thuis van t-mobile
"onbeperkt" door basis hoeveelheid afhankelijk van locatie/postcode + aanvullen met gratis bundeltjes
mijn postcode geeft een basis van 500 GB per maand
looptijd 1 of 2 jaar
ik heb er geen ervaring mee, maar wellicht is het iets voor jou.

• ZombieDimebag
https://www.t-mobile.nl/z...pr=FOR07,TFB74,TFB5G&lp=1

T-Mobile is de enige provider die unlimited data-only SIM aanbiedt.. Weet alleen niet wat de kleine lettertjes zeggen qua verbruik.

evenwifi.nl werkt ook met t-mobile.

• ZombieDimebag
W1ck1e schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:12:
Kijk eens naar 4g voor thuis van t-mobile
"onbeperkt" door basis hoeveelheid afhankelijk van locatie/postcode + aanvullen met gratis bundeltjes
mijn postcode geeft een basis van 500 GB per maand
looptijd 1 of 2 jaar
ik heb er geen ervaring mee, maar wellicht is het iets voor jou.
4G is zeer waarschijnlijk niet goed genoeg om mee te gamen. Het verschil in latency tussen 4G en 5G is enorm. Als ik mijn 4g+ telefoon als hotspot gebruik is het onspeelbaar.. Terwijl de rauwe snelheid wel goed is.

• W1ck1e
  • Nu online
en als je de binnenrouter kiest (kost 144 euro) ?
dat zal waarschijnlijk beter werken en handiger dan je telefoon

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:49
Als het ADSL is, kun je dan zelf nog kabel erbovenop nog erbij bestellen? (of vice verca).

• ZombieDimebag
Hendrickz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:20:
Als het ADSL is, kun je dan zelf nog kabel erbovenop nog erbij bestellen? (of vice verca).
Nee, is Ziggo, en als ik mijn postcode, huisnr en toevoeging invul geeft Ziggo zelf ook aan dat er niks mogelijk is. De situatie in het pand blijft echt echt ongewijzigd. Ik weet waar ik aan begin.

De uitrol van 5G is nog niet helemaal klaar.. ik wil een 4g+ router best een kans geven.. Maar ben sceptisch. Gelukkig kan ik zoiets wel 14 dagen proberen.

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:55
Ik gebruik zelf mijn iPhone 12 mini met 5G van T-Mobile, ping in Apex 30-40ms, Fortnite 25-35ms, rainbow six siege 30-45ms, CSGO 40-50ms, Warzone 25-30ms. Snelheden zijn veder perfect 2.4ghz wifi hotspot modus tussen de 40 en 50mbps en met de 5Ghz wifi hotspot modus 150 tot 200+mbps. Nadeel is dat je 8Gb +2 hebt en daarna steeds 2GB moet bij vullen de de My T-mobile app.

• ZombieDimebag
dion_b schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:58:
[...]

Betaal je ook voor de "dienst"? Zo ja kun je hem gewoon in gebreke stellen. Persoonlijk zou mijn insteek daarbij zijn om toegang te krijgen om het zelf te (laten) fixen, maar als hij daar absoluut niet aan mee wil werken moet hij het gewoon zelf op orde krijgen. Dat kun je afdwingen.
Ik betaal 5 euro per maand voor dat internet. Daar ga ik niet moeilijk over doen. Ik weet waar ik aan begin. Bovendien heb ik een huurcontract voor 1 jaar wat alleen wordt verlengd naar onbepaalde tijd als ik geen zeikerd ben.
Roy Tollenaar schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:08:
Ik gebruik zelf mijn iPhone 12 mini met 5G van T-Mobile, ping in Apex 30-40ms, Fortnite 25-35ms, rainbow six siege 30-45ms, CSGO 40-50ms, Warzone 25-30ms. Snelheden zijn veder perfect 2.4ghz wifi hotspot modus tussen de 40 en 50mbps en met de 5Ghz wifi hotspot modus 150 tot 200+mbps. Nadeel is dat je 8Gb +2 hebt en daarna steeds 2GB moet bij vullen de de My T-mobile app.
Ja dat continu bijvullen zag ik ook voorbij komen, daar zou ik me dood aan ergeren!

Maar jongens, er is een klein beetje hoop. Heb het contract getekend, heb gevraagd of ik op eigen kosten Ziggo een kabel door kan laten trekken, en dat was een hele dikke nee. Schijnt ook niet mogelijk te zijn ofzo.

Echter, hij benoemde tot mijn grote verbazing dat koper wel kan! Eerst hoorde ik (via een tussenpersoon) dat het gewoon echt echt niet mogelijk is je eigen internet te hebben. Heb KPN gebeld en ook zij beweren dat koper kan, specifiek op mijn toevoeging, en dat er geen monteur hoeft te komen. Was wel Sales die dat zei natuurlijk. Maar de postcodechecker geeft het iig aan.

Ik heb sterke twijfels of het zo simpel is. De koperlijn zal vast ergens binnen komen, maar waar is nog maar de vraag, misschien moeten er kabels getrokken worden, evt dingen open gebroken in gezamelijke ruimtes, dan moet de verhuurder toestemming geven / aanwezig zijn, etc. Het was vroeger geen bewoond pand, die losse studio's hebben ze later gemaakt.

Volgens de KPN medewerker zou er zelfs een ISRA punt in mijn studio moeten zitten, heb die zelf niet gezien maar ik geef toe dat ik er ook niet op gelet had. Ik vermoed een grote kans dat er kabels getrokken moeten worden of evt laswerk / nieuw ISRA punt aanmaken, hetgeen iets van 400 euro kost. Maar dat heb ik er voor over. Dan kan ik 175mbits down / 20-30mbits up krijgen, wat prima is (alleen VDSL, pairbonding was niet mogelijk helaas). Belangrijkste is gewoon dat ik mijn eigen verbinding heb, met een eigen netwerk. Zoals iemand al zei, ivm security redenen wil ik gewoon niet op dat netwerk zitten met 15 man.

Dusja.. misschien komt het goed. Maar ik heb zelf bij KPN gewerkt en het gebeurt vaak genoeg dat het systeem alles een thumbs up geeft en de sales persoon z'n target haalt, maar een monteur vervolgens concludeert dat er niks mogelijk is en ik naar mijnaansluiting.nl moet omdat die ooit is verwijderd.

Ik heb KPN iig aangevraagd per 1 Feb, misschien heb ik extreem geluk en kan ik het zelf gewoon aansluiten en werkt het, en anders komt er vast een reeks monteurs en een flinke rekening, maar als het eindresultaat prima is, geen probleem.

Ben alleen bang dat er monteurs moeten komen, die dan ergens bij moeten waarvoor de beheerder aanwezig moet zijn. De Ziggo aansluiting zit namelijk ook achter slot en grendel.

Wellicht kan ik het gastennetwerk van de nieuwste KPN box met 1 of 2 buren delen en daar geld voor vragen. :P

[Voor 11% gewijzigd door ZombieDimebag op 13-01-2022 20:01]

• W1ck1e
  • Nu online
ZombieDimebag schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:28:
[...]
...
Belangrijkste is gewoon dat ik mijn eigen verbinding heb, met een eigen netwerk. Zoals iemand al zei, ivm security redenen wil ik gewoon niet op dat netwerk zitten met 15 man.
.....
Wellicht kan ik het gastennetwerk van de nieuwste KPN box met 1 of 2 buren delen en daar geld voor vragen. :P
Ik zou het niet gaan delen.

• ZombieDimebag
W1ck1e schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Ik zou het niet gaan delen.
Ligt eraan wie het is en hoe goed ik die persoon ken. Wil er ook best een contract voor opstellen. Ik heb eerder 1 verbinding gedeeld met 3 andere mensen in zo'n woonhuis-to-4xstudio-melkconstructie en ik was eigenlijk de enige significante gebruiker, heb nooit gemerkt dat er anderen op zaten. Boeit mij niks als iemand op Youtube zit of z'n collegestof doorleest ofzo. En aangezien de globale wifi in het pand merkbaar brak is en soms volledig weg valt is er best een kans dat 1 of 2 naaste buren liever op mijn netwerk zitten. Met 175mbits download kan ik wel wat missen. En als het goed is kan ik zelfs hun snelheid cappen.

Maar ik zou het idd niet delen met iemand die dan gaat torrenten oid. En sowieso een op het gastennetwerk. En als ze niet betalen kap ik het meteen af.

Was maar een gedachte om evt wat bij te verdienen. KPN koper is helaas best duur vergeleken met Ziggo als je kijkt naar de snelheden. Ik heb bij Ziggo 500mbits down/50 up en bij KPN krijg ik 175mbits down / 20-30 up voor pretty much hetzelfde geld.

[Voor 22% gewijzigd door ZombieDimebag op 13-01-2022 19:59]

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-03 00:54
Over DSL heb je natuurlijk ook goedkopere providers dan KPN, denk dan aan T-Mobile Thuis, Budget Thuis, Online.nl, Youfone, EDPnet, CheapConnect. Het wordt dan waarschijnlijk wel weer meer gedoe, omdat je gekozen provider dan weer een KPN monteur moet gaan aansturen voor je IS/RA. (Of je neemt in eerste instantie KPN en stapt over zodra het is opgeleverd)

[Voor 3% gewijzigd door Lrrr op 14-01-2022 03:38]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• ZombieDimebag
Lrrr schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 03:36:
Over DSL heb je natuurlijk ook goedkopere providers dan KPN, denk dan aan T-Mobile Thuis, Budget Thuis, Online.nl, Youfone, EDPnet, CheapConnect. Het wordt dan waarschijnlijk wel weer meer gedoe, omdat je gekozen provider dan weer een KPN monteur moet gaan aansturen voor je IS/RA. (Of je neemt in eerste instantie KPN en stapt over zodra het is opgeleverd)
Klopt, maar ik heb zelf jaren geleden bij KPN gewerkt en het had echt flinke voordelen om tegelijkertijd ook de netbeheerder te zijn. Ook al mocht het in theorie niet, in de praktijk kan KPN de provider makkelijker schakelen met KPN de netbeheerder dan een andere provider.

Bovendien boeit een tientje meer of minder mij niet zo. En als ik overstap naar KPN voor m'n mobiel krijg ik best veel extra's 👌

Ik heb al een mail gekregen dat er een ISRA punt aangemaakt moet worden. Ik hoop echt dat de koper lijn fatsoenlijk toegankelijk is en dat er niks open gebroken hoeft te worden. Of dat de monteur achter de gigantische IKEA PAX kast moet zijn die in de kamer staat en nergens anders heen kan ofzo 😂

De monteur komt 1 feb in de ochtend al, to be continued..

Ik vroeg of het modem per se in de meterkast moest, want dat meende ik mij wel te herinneren van toen ik er werkte, wat voor veel mensen een probleem was qua wifi, maar de medewerker verzekerde mij ervan dat dat alleen bij Glasvezel zo is.

Maar goed, dit was een frontoffice medewerker en toen ik bij de backoffice afdeling Levering Koper zat was ons #1 probleem foute beloftes van de frontoffice, dus ik blijf sceptisch.

Op de 31e als ik de sleutel heb zal ik de technische dienst bellen, kijken of ze me kunnen helpen zoeken naar de koper lijn en of het modem idd op mijn kamer kan (anders wordt ie gestolen of gevandaliseerd, ik vertrouw 11 roulerend expats niet). Scheelt me ook weer aanschaf van een router. De KPN box 12 is voldoende voor alles wat ik in 20m2 kan proppen.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-03 15:56
Heb je in eigen appartement een wifi booster of iets in die trant? Zo ja, zit die met een kabel aangesloten, want dan kun je die kabel eventueel gewoon doortrekken naar je eigen appartement.

• ZombieDimebag
timmert26 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:38:
Heb je in eigen appartement een wifi booster of iets in die trant? Zo ja, zit die met een kabel aangesloten, want dan kun je die kabel eventueel gewoon doortrekken naar je eigen appartement.
Nee. Er zit 1 basic Ziggo modem/router in een glazen doos achter slot en grendel ergens midden in het pand, die via Wi-Fi 15 mensen bedient op 1 SSID. Er is verder geen enkele moeite in gestoken. Hij zit op slot in een doos omdat mensen er anders aan gaan rommelen, wat ze dus doen omdat hij brak is. Omdat er zoveel expats wonen en rouleren krijg je soms rare types en ik snap ook wel dat de verhuurder niet wilt dat mensen ermee kutten.

Absurde situatie, vandaar dat ik direct een alternatief zoek. Ik betaal nog steeds 5 euro per maand voor de Ziggo verbinding conform mijn huurcontract maar so be it. Heb ik iets om op terug te vallen als ik storing heb ofzo.

Sommige mensen hebben wel wi-fi boosters heb ik begrepen, maar dat verandert niet dat je het met 15 man deelt.. dan stop ik liever geld in een eigen verbinding. Ondanks het feit dat er een 500-1000mbit verbinding in zit haalde ik maar 30mbits met de speedtest op mijn kamer, erg zwak signaal van het Ziggo kastje. En dat was vroeg in de middag, laat staan als iedereen massaal 's avonds gaat streamen, downloaden etc.

Ik wil ook smartlampen ophangen, en nog meer wi-fi devices, het gaat niet alleen om 1 laptop oid.

[Voor 26% gewijzigd door ZombieDimebag op 14-01-2022 17:42]

• ZombieDimebag
Update:

Ivm de monteursafspraak op 1 feb heb ik de verhuurder, die mij nota bene getipt heeft over DSL, gevraagd of ik standaard toegang heb tot de meterkast, of dat daar bijv een sleutel voor is. Just in case.

Verhuurder (werkt bij groot vastgoedbedrijf) schoot meteen in de verdediging, dat er niks gewijzigd mocht worden, ook geen kabelgoten etc etc. Ik mag alleen DSL hebben als er niks ingrijpends hoeft te gebeuren. (Sorry maar als er in mijn kamer iets weggebroken moet worden dan geef ik gewoon toestemming.. fix ik later wel weer, of ik ben wat borg kwijt).

Ik hou mijn hart vast.. hopelijk hoeft er alleen iets simpels in mijn woning te gebeuren en werkt het gewoon. Dat is wat de KPN Frontoffice zegt,. maar die zeggen zoveel wat niet klopt.

Worst case scenario is dat er gegraven moet worden om een kabel naar binnen te brengen, en dat klinkt een stuk heftiger dan het is, duurt meestal maar een paar uurtjes, maar lijkt me lastig verkopen aan de verhuurder. Zeker als er een vergunning nodig is.

Verhuurder blijft benadrukken dat iedereen thuiswerkt zonder problemen en het internet super snel is, terwijl de bewoners zelf zeggen dat het langzaam is en met regelmaat weg valt. :') Ik weet wel wie ik moet geloven. Ik heb tegen de verhuurder gezegd dat het ivm mijn werk bij een bank en security niet wenselijk is dat ik met 15 vreemden een netwerk deel. Als DSL niet lukt zal ik naar 4G/5G kijken.

Vraag:

Wi-fi boosters versterken het bereik.. maar dan zit je volgens mij nog steeds op hetzelfde netwerk? Bestaat er iets wat, net als een router, via wi-fi signaal ontvangt van het modem en vervolgens een eigen netwerk met apart SSID creëert? Wellicht heb ik dan toch voldoende stabiel internet, zonder dat ik op 1 netwerk zit met de rest. Moet ik wel zorgen dat niemand mijn router jat als deze bijv in de gang moet staan.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35

FreakNL

Well do ya punk?

Een degelijke LTE router hoeft geen 800 euro te kosten hoor!

Je abbo is een grotere uitdaging.

[Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 20-01-2022 20:08]

• ZombieDimebag
FreakNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:07:
Een degelijke LTE router hoeft geen 800 euro te kosten hoor!

Je abbo is een grotere uitdaging.
Ik heb ze niet goedkoper gezien dan 550 euro.. van Fr!tzbox. Maar dan praat ik over 5g compatible routers, 4g routers zijn waarschijnlijk goedkoper ja.

Er zijn wel goedkopere Mi-fi routers maar ik heb zo'n vermoeden dat ze wat slechter bereik hebben en ook minder opties qua netwerk.

Btw:

https://www.t-mobile.nl/z...pr=FOR07,TFB74,TFB5G&lp=1

Is er iets wat mij als particulier tegen houdt een zakelijk abbo te nemen? 3 tientjes per maand voor onbeperkt (fair use) 5G internet klinkt niet verkeerd. Helaas zijn de 5G varianten alleen zakelijk verkrijgbaar. Het gebrek aan consumentenrechten vind ik niet zo erg aangezien het maandelijks opzegbaar is. Dan gebruik ik de 5G voor gaming en videobellen, en de brakke Ziggo wifi voor downloaden etc.

Kan natuurlijk altijd een KvK nummer aanvragen voor 50 euro, kan sowieso altijd nog van pas komen als ITer, maar ben gewoon benieuwd, is er een juridisch obstakel om als particulier gewoon een zakelijk abonnement te nemen? Of mag het gewoon, mits T-Mobile het goed vindt?

[Voor 9% gewijzigd door ZombieDimebag op 20-01-2022 20:33]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja maar waarom moet je perse een 5g router?

Je bent toch vooral op zoek naar fatsoenlijk internet? Dan volstaat een goeie 4G router met bijbehorend abonnement.

Dat laatste is overigens de grootste uitdaging. Ik denk dat je het beste af bent met T-Mobile, mits de dekking goed is.
ZombieDimebag schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:55:
..

Vraag:

Wi-fi boosters versterken het bereik.. maar dan zit je volgens mij nog steeds op hetzelfde netwerk? Bestaat er iets wat, net als een router, via wi-fi signaal ontvangt van het modem en vervolgens een eigen netwerk met apart SSID creëert? Wellicht heb ik dan toch voldoende stabiel internet, zonder dat ik op 1 netwerk zit met de rest. Moet ik wel zorgen dat niemand mijn router jat als deze bijv in de gang moet staan.
Ja dat bestaat. Heet WISP.

De router heeft dan Wireless als WAN en deelt op de LAN-kant zijn eigen segment en ook nog zijn eigen WiFI… ik gebruik dat vaak in hotels.

Maar als je dit pad opgaat kun je beter een Wireless bridge pakken (die het WiFi signaal oppakt en omzet in een UTP kabeltje) en daarachter een eigen router waar je ook je eigen smartzooi aan hangt. De all-in-one WISP routers zijn leuk voor in een hotel of op reis maar de WiFi wordt natuurlijk wel verdeeld (zenden en ontvangen tegelijk)… Dan kun je dat beter uit elkaar trekken…

Dat jij niet met anderen op 1 netwerk wilt zitten snapt ik maar is verder geen argument want daar zijn echt voldoende oplossingen voor.

Mensen (andere huurders) die met repeaters aan de gang gaan maken de zooi alleen maar brakker…

Ik zou in jouw geval een wifi bridge kopen, RUT-950 4G router en een access point (of 2)…

De WiFi bridge hang je aan dat ziggo network.
De RUT geef je 2 verbindingen (vanaf de WiFi bridge en een simkaart) waarbij je de WiFi bridge als primary instelt.
Vanaf de RUT sluit je ook nog een AP aan (de WiFi van die RUT is niet geweldig).

Wifi to LAN Bridge

Grote kans overigens dat al die particulieren vooral met 2.4ghz elkaar het pand uitdrukken. Als jij op 5GHz only gaat zitten (zeker in je eigen appartement) zal je daar minder last van hebben. Probeer je bridge ook op 5GHz only te doen…

[Voor 94% gewijzigd door FreakNL op 21-01-2022 06:37]

• ZombieDimebag
FreakNL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 06:13:
Ja maar waarom moet je perse een 5g router?

Je bent toch vooral op zoek naar fatsoenlijk internet? Dan volstaat een goeie 4G router met bijbehorend abonnement.

Dat laatste is overigens de grootste uitdaging. Ik denk dat je het beste af bent met T-Mobile, mits de dekking goed is.

[...]

Ja dat bestaat. Heet WISP.

De router heeft dan Wireless als WAN en deelt op de LAN-kant zijn eigen segment en ook nog zijn eigen WiFI… ik gebruik dat vaak in hotels.

Maar als je dit pad opgaat kun je beter een Wireless bridge pakken (die het WiFi signaal oppakt en omzet in een UTP kabeltje) en daarachter een eigen router waar je ook je eigen smartzooi aan hangt. De all-in-one WISP routers zijn leuk voor in een hotel of op reis maar de WiFi wordt natuurlijk wel verdeeld (zenden en ontvangen tegelijk)… Dan kun je dat beter uit elkaar trekken…

Dat jij niet met anderen op 1 netwerk wilt zitten snapt ik maar is verder geen argument want daar zijn echt voldoende oplossingen voor.

Mensen (andere huurders) die met repeaters aan de gang gaan maken de zooi alleen maar brakker…

Ik zou in jouw geval een wifi bridge kopen, RUT-950 4G router en een access point (of 2)…

De WiFi bridge hang je aan dat ziggo network.
De RUT geef je 2 verbindingen (vanaf de WiFi bridge en een simkaart) waarbij je de WiFi bridge als primary instelt.
Vanaf de RUT sluit je ook nog een AP aan (de WiFi van die RUT is niet geweldig).

Wifi to LAN Bridge

Grote kans overigens dat al die particulieren vooral met 2.4ghz elkaar het pand uitdrukken. Als jij op 5GHz only gaat zitten (zeker in je eigen appartement) zal je daar minder last van hebben. Probeer je bridge ook op 5GHz only te doen…
4G biedt inderdaad redelijk goede snelheden, maar de latency is nogal brak. Heb geen zin om te gamen met 50-200ms all over the place. En ik speel vooral shooters.

Het schijnt dat 5G zo extreem veel sneller is dat je een ping van 1ms kan hebben. Iig vergelijkbaar met bekabeld internet. Daarom zit ik zo op 5G te focussen. Het is qua snelheid echt een enorme sprong vooruit.

Ik heb geen toegang tot de Ziggo modem, ook geen login details of wat dan ook, alleen het wifi wachtwoord. Die Ziggo box zit letterlijk in een glazen doos met een hangslot erop. Dus een wifi booster, bridge, whatever installeren lijkt mij best lastig? Of hoef je daarvoor niet in je modem settings te zijn?

We lopen nu een beetje vooruit op de zaken, ik schat mijn kansen nog steeds 50/50 in dat ik VDSL krijg, maar een plan B is altijd goed. Heb voor de eerste paar weken mijn telefoon hotspot als nood maar uiteindelijk moet er een definitieve oplossing komen.

Ik zal anders even afwachten wat er met KPN gebeurt. Als dat niet lukt kom ik weer terug in dit topic :) Afspraak staat gepland op 1 feb in de ochtend. Dank voor de tip mbt WISP, kende die term niet, ik hou dit zeker in gedachten.

[Voor 7% gewijzigd door ZombieDimebag op 21-01-2022 19:32]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee daarvoor hoef je niks te weten behalve het WiFi wachtwoord:

Zie bovenstaand plaatje. Alleen in jouw geval zet je rechts geen switch maar een Router. Touwtje van de bridge stop je in de WAN poort vd router. In de lanpoorten vd router stop je wat je maar wilt.

Koop een router als de RUT950 maar dan een 5G variant en je kunt de 5G en de bridged connectie load-balancen of als primary en secondary zetten.

• ZombieDimebag
FreakNL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:39:
Nee daarvoor hoef je niks te weten behalve het WiFi wachtwoord:

[Afbeelding]

Zie bovenstaand plaatje. Alleen in jouw geval zet je rechts geen switch maar een Router. Touwtje van de bridge stop je in de WAN poort vd router. In de lanpoorten vd router stop je wat je maar wilt.

Koop een router als de RUT950 maar dan een 5G variant en je kunt de 5G en de bridged connectie load-balancen of als primary en secondary zetten.
De vraag is alleen.. hoe effectief is dit als ik op mijn studio maar 30mbits down en 8 mbits up haal met een speedtest?

Dan heb ik wel een eigen netwerk, maar het blijft enorm traag..

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja ik zeg ook niet dat het DE oplossing is.

Maar het kan onderdeel zijn. Je kunt (als je het echt goed inricht) bijvoorbeeld gamen via 4G/5G en je legale downloads, gastenwifi, browsing etc over de andere lijn laten lopen. Want er zijn wel “ongelimiteerde” data abbos maar stiekem zijn ze toch niet blij als je daar 200gb/maand overheen jaagt.

Dat kun je trouwens ook op de “makkelijke/domme” (lees: niet automatische) manier doen; ga je gamen zet je je 4G/5G op primary, daarna zet je WiFi bridge verbinding weer op primary :)

[Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 21-01-2022 19:47]

• ZombieDimebag
FreakNL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:45:

Maar het kan onderdeel zijn. Je kunt (als je het echt goed inricht) bijvoorbeeld gamen via 4G/5G en je legale downloads en browsing over de andere lijn laten lopen. Want er zijn wel “ongelimiteerde” data abbos maar stiekem zijn ze toch niet blij als je daar 200gb/maand overheen jaagt.
5G data-only schijnt dus alleen zakelijk beschikbaar te zijn :/ Heb ik een KvK nummer nodig. Het is niet toegestaan je prive 5G simkaart van je telefoon in een router te stoppen. Wel goedkoop, 30 euro ex BTW voor "onbeperkt" data van T-Mobile.

Als ik de mobiele kant op ga zou ik sowieso idd niet-urgente downloads via de brakke wi-fi laten gaan.

Maar goed, eerst kijken of KPN lukt. Dan heb ik 175mbits down en 30 mbits up. En mn eigen netwerk.

[Voor 4% gewijzigd door ZombieDimebag op 21-01-2022 19:48]

• Roy Tollenaar
FreakNL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:45:

Maar het kan onderdeel zijn. Je kunt (als je het echt goed inricht) bijvoorbeeld gamen via 4G/5G en je legale downloads en browsing over de andere lijn laten lopen. Want er zijn wel “ongelimiteerde” data abbos maar stiekem zijn ze toch niet blij als je daar 200gb/maand overheen jaagt.

Dat kun je trouwens ook op de “makkelijke” (lees: niet automatische) manier doen; ga je gamen zet je je 4G/5G op primary, daarna zet je WiFi bridge verbinding weer op primary :)
Voor data verbruik hoef je echt niet meer bang te zijn, heb in de periode van 23 december 2021 tot aan nu 1600GB verbruikt bij T-mobile.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

ZombieDimebag schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:47:
[...]

5G data-only schijnt dus alleen zakelijk beschikbaar te zijn :/ Heb ik een KvK nummer nodig. Het is niet toegestaan je prive 5G simkaart van je telefoon in een router te stoppen. Wel goedkoop, 30 euro ex BTW voor "onbeperkt" data van T-Mobile.

Als ik de mobiele kant op ga zou ik sowieso idd niet-urgente downloads via de brakke wi-fi laten gaan.

Maar goed, eerst kijken of KPN lukt. Dan heb ik 175mbits down en 30 mbits up. En mn eigen netwerk.
Zou ook voor een eigen lijn opteren hoor. Maar in de door mij geschetste oplossing (bridge en router erachter) heb je OOK je eigen netwerk. Want je sluit de bridge aan op de WAN poort van je eigen router.

Dus dat is geen argument. Verder zijn alle andere argumenten voor een eigen lijn natuurlijk WEL valide.

[Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 21-01-2022 19:49]

• Roy Tollenaar
ZombieDimebag schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:47:
[...]

T-mobile heeft ook 097 nummers met Unlimited, die staan onder de tablet abonnementen. https://www.t-mobile.nl/s...=acq&dr=24&pr=GOT41,GAT43

• ZombieDimebag
Roy Tollenaar schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:49:
[...]

T-mobile heeft ook 097 nummers met Unlimited, die staan onder de tablet abonnementen. https://www.t-mobile.nl/s...=acq&dr=24&pr=GOT41,GAT43
50 euro / maand voor de 5G variant.. wel met Netflix.. geen slechte deal! Die had ik zelf nog niet gevonden, thanks.

Toch vraag ik me af of die dan wel in een router gestopt mag worden? Blijkbaar kunnen ze dat zien als provider.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee