Hulp bij keuze hybride warmtepomp Elga ace 4 of 6 kw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-br
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 10:31
Voor mijn woning ben ik opzoek naar een hybride warmtepomp en uitgekomen bij de Remeha Elga Ace.
Ik heb al een Remeha calenta hangen van 2020 dus die kan nog even mee.
Nu heb ik contact gehad met meerdere leveranciers en is er niet een eenduidig antwoord over welk vermogen de warmtepomp moet hebben.
De ene installateur raad aan om de 4kw versie te nemen zodat de pomp altijd vol vermogen draait wat het gunstige rendement oplevert en veelvuldig start stoppen voorkomt.
De andere installateur pleit voor de 6kw versie omdat de buitenunit anders veelvuldig bevriest doordat de unit altijd vol vermogen draait.
Gezien de geringe meerprijs mede dankzij de subsidies zou mijn voorkeur dan ook uitgaan naar de 6kw.

Ik hoop dat hier mensen zijn die mij nog van advies kunnen voorzien, of die zelf ervaring hebben met deze systemen.

Het huis is een vrijstaand huis gebouwd in 2006. Energielabel A.

Het gasverbruik met huidig stookgedrag is ongeveer 1700m3 op jaarbasis.
We hebben de verwarming vaak op 19,5 of 20 graden overdag, wisselende tijden ivm thuiswerken en vanaf 22:30 naar 17 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Tom-br op 03-08-2022 12:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
Optie C: geen van beide?

Waarom? Hybride is een tussenstap. Reële kans dat je woning gewoon gaat werken met een full-electric oplossing. Hiervoor afgiftesysteem inventariseren op capaciteit (alle radiatoren in de Radson tools gooien met maximaal 45/40/20, liever lager)

Nachtverlaging is een ding wat sowieso niet handig is, ook zeker niet met een hybride... Dan ga je aanwarmen op de CV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-br
Dat is uiteraard een kwestie van budget.
Nachtverlaging kan natuurlijk uit het programma wanneer er een warmtepomp tussen zit maar nu met enkel gas is dat zo ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:59
Met dat gasverbruik kan je de 6 KW versie wel gebruiken.
Die kan dan langer volledig electrisch draaien.

Gooi ik je cijfers in de koevlaas formule (1700 * 8 / 1650) dan kom ik uit op 8,2 Kw
Een 8,5 a 9 Kw warmtepomp is dan benodigd voor je huis.

Maar eigenlijk is dat zonde want je woning en gasverbruik zijn perfect geschikt voor volledig van het gas af.
En wil je dat over een tijdje dan is de Elga niet geschikt om uittebreiden. Dan hang je aan volledige vervanging.

Maar ja, met de huidige gasprijzen heb je die investering van de Elga er in een paar jaar uit en dan kan je alsnog verder kijken wat er op de markt is en zijn de warmtepompen mogelijk iets betaalbaarder.

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 11-01-2022 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Je hebt de slechts iets duurdere geschikt voor full-electric er ongeveer net zo snel uit (Meer gasbesparing!)... En dan wil je niet binnen een paar jaar een andere.

Het dak ligt al vol zonnepanelen toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-05 22:07
Ronald schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:21:
Je hebt de slechts iets duurdere geschikt voor full-electric er ongeveer net zo snel uit (Meer gasbesparing!)... En dan wil je niet binnen een paar jaar een andere.

Het dak ligt al vol zonnepanelen toch?
Is niet eerst even de vraag wat de onderverdeling is tussen verwarming en gas voor warm water? Als bijna al het verbruik voor verwarming is dan zou misschien de hybride pomp ook kunnen volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-br
D-dark schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:51:
Met dat gasverbruik kan je de 6 KW versie wel gebruiken.
Die kan dan langer volledig electrisch draaien.

Gooi ik je cijfers in de koevlaas formule (1700 * 8 / 1650) dan kom ik uit op 8,2 Kw
Een 8,5 a 9 Kw warmtepomp is dan benodigd voor je huis.

Maar eigenlijk is dat zonde want je woning en gasverbruik zijn perfect geschikt voor volledig van het gas af.
En wil je dat over een tijdje dan is de Elga niet geschikt om uittebreiden. Dan hang je aan volledige vervanging.

Maar ja, met de huidige gasprijzen heb je die investering van de Elga er in een paar jaar uit en dan kan je alsnog verder kijken wat er op de markt is en zijn de warmtepompen mogelijk iets betaalbaarder.
Bedankt, denk dat ik inderdaad voor de 6kW versie ga.
De netto investering is door de hoge subsidie op de 6 kW elga 'slechts' 2900 euro inclusief installatie. Wanneer ik kijk naar een 8,5+ kW warmtepomp dan komt daar toch echt nog wel een hoop geld bij.
@Ronald Heb inderdaad 18 350 wp zonnepanelen liggen, hier komen nog 10 395 wp bij.
@mathijshooi In de zomermaanden wanneer de verwarming helemaal niet draait stoken we gemiddeld ongeveer 8 m3 gas per maand voor het warme water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Tom-br

Even voor de geïnteresseerden. Wat betaal je nu voor de Elga Ace 6 kW en wat voor alternatief zat je naar te kijken, en wat kost dat alternatief. Want qua installatiekosten ben je hetzelfde kwijt voor beide toestellen zou ik denken.

De Elga Ace 6 kW is volgens mijn bronnen duurder dan een Panasonic die tot 9 kW kan leveren :S

https://www.cvtotaal.nl/remeha-elga-ace-6kw-warmtepomp.html
https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html (monobloc)
https://www.rjtec-shop.eu...aquarea-kit-WC09J3E5.html (split unit zoals Elga Ace)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Tom-br schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Bedankt, denk dat ik inderdaad voor de 6kW versie ga.
De netto investering is door de hoge subsidie op de 6 kW elga 'slechts' 2900 euro inclusief installatie. Wanneer ik kijk naar een 8,5+ kW warmtepomp dan komt daar toch echt nog wel een hoop geld bij.
@Ronald Heb inderdaad 18 350 wp zonnepanelen liggen, hier komen nog 10 395 wp bij.
@mathijshooi In de zomermaanden wanneer de verwarming helemaal niet draait stoken we gemiddeld ongeveer 8 m3 gas per maand voor het warme water.
Waar je ook rekening mee moet houden is de lange termijn.
Met de Elga ga je terug naar laten we zeggen zo'n 300 a 600 m3 gas per jaar.

Zonder gas bespaar je 250 a 300 euro per jaar aan vastrecht voor gas. Over 15 jaar 3000 a 4500 euro.
Dan hebben we nog de kosten voor gas die je jaarlijks vervangt door electriciteit wat goedkoper is en vooral met al je zonnepanelen rendabeler is dan terugleveren.

Initiëel veel duurdere kosten maar op de middellange tot lange termijn goedkoper in gebruik.

Het is dat je een heel recente ketel hebt dat een Elga een optie is.
Maar bekijk toch eens of de som mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Gasketel is juist nu nog wel wat geld waard op marktplaats haha.

Maar gasloos hoeft niet. Zowel je huis als je geest moet daar wel aan toe zijn. Een CV-ketel is voor tapwater voor sommige mensen een prettig gevoel.

Mijn vraag is wel: waarom koop je een 6 kW terwijl je voor minder geld een toestel koopt dat meer vermogen geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-br
@Dre voor de Elga ace heb ik een offerte inclusief installatie van 5600 euro. Op de Elga zit 2700 euro subsidie dus kom je netto uit op 2900 euro.
de link die jij stuurt is ook een optie, en dan een installateur benaderen die alleen de installatie wil doen. Dan kom je waarschijnlijk uiteindelijk rond hetzelfde bedrag uit aangezien er op de Panasonic nog 150 euro meer subsidie zit.
Maar hier zal wel nog een boilervat bij moeten als je het als full electric wil gebruiken.
Voor een volledig elektrische warmtepomp had ik nog geen offerte maar dat zal ik toch nog even doen.
Wat je zegt over het warmwater is inderdaad wel zo. Wij hebben twee badkamers met stort douche en bad en ik ben toch huiverig dat die warmtepomp dat niet bijhoudt.

@D-dark uiteraard is op de langere termijn de volledig elektrische warmtepomp de betere keuze en kijkend naar de warmtepomp voorgesteld door dre is het qua prijs misschien toch niet heel gek. Ik ga eens een aantal offertes opvragen. Er zijn alleen erg veel opties dus soms is het niet heel duidelijk.
Die besparing door de gasaansluiting weg te halen is natuurlijk wel een forse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Tom-br

Ik zou die paar knaken extra uitgeven om een iets zwaarder model warmtepomp te kiezen. Ik denk dat 8 kW al wel voldoende is. En laat de vloerverwarming-verdeler ombouwen naar pomploze versie, dat schijnt een stuk beter te werken met een warmtepomp en is zuiniger (lees: goedkoper).

Waarom niet in 1x goed doen dus. Anders ga je over 5 jaar weer alles moeten vervangen als je toe bent aan all-electric.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 12-01-2022 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:45
@Dre @D-dark @Ronald

Even aanhakend op bovenstaande onderwerp (en geen afbreuk willen doen aan het eerder gegeven advies). Stel je hebt al een Elga Ace hangen, die nu bivalent staat opgesteld met een cv-ketel, zoals de topic starter overweegt. Als je ketel in de toekomst de geest geeft en het vermogen van de Elga is toereikend (bijv. omdat je sinds plaatsing de isolatie en het afgifstesysteem nog verder hebt verbeterd), dan is het toch een kwestie van een oplossing vinden voor je SWW, omdat een Elga in principe ook solo kan draaien? (En nogmaals, daarmee bedoel ik niet dat dat financieel een betere oplossing is, maar het kan wel toch?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
PVPaneel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:41:
@Dre @D-dark @Ronald

Even aanhakend op bovenstaande onderwerp (en geen afbreuk willen doen aan het eerder gegeven advies). Stel je hebt al een Elga Ace hangen, die nu bivalent staat opgesteld met een cv-ketel, zoals de topic starter overweegt. Als je ketel in de toekomst de geest geeft en het vermogen van de Elga is toereikend (bijv. omdat je sinds plaatsing de isolatie en het afgifstesysteem nog verder hebt verbeterd), dan is het toch een kwestie van een oplossing vinden voor je SWW, omdat een Elga in principe ook solo kan draaien? (En nogmaals, daarmee bedoel ik niet dat dat financieel een betere oplossing is, maar het kan wel toch?)
In theorie is het antwoord Ja, dat kan. Maar niet simpel en gemakkelijk
Er zijn wat kanttekeningen en instellingsproblemen.
In onderste voorbeeld is er nog een achtervang, als je echt creatief wil worden zou je daarvoor een fop circuit moeten maken.
https://www.familie-klein...a-ace-solo-laten-draaien/

Grootste nadeel is dat bij erg lage temperaturen -15 de Elga zichzelf uitschakeld en er bij -10 een bijverwarming verwacht wordt!
Dat zou je evt kunnen oplossen met een electrische cv ketel als backup of ouderwetse electrische kachels.
(Wel Cop 1)

Blijft over het maken van warm water in huis.
Daarvoor zou je in het topic voor warmtepompboilers kunnen kijken.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Maar je kan niet kiezen voor een regulier boilervat die je door je warmtepomp laat opwarmen.

En met bovenstaande heb je het grote bezwaar van de Elga ace te pakken.
Je kan niet gemakkelijk doorschakelen en uitbreiden naar een volledige overgang op de warmtepomp.
(wat niet in het belang van de leverancier is)
Als hulpmiddel om gas te besparen voor woningen welke er niet klaar voor zijn om van het gas aftegaan en goede communicatie met bestaande cv is het uitstekend.

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 31-01-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
D-dark schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:55:
[...]

Waar je ook rekening mee moet houden is de lange termijn.
Met de Elga ga je terug naar laten we zeggen zo'n 300 a 600 m3 gas per jaar.

Zonder gas bespaar je 250 a 300 euro per jaar aan vastrecht voor gas. Over 15 jaar 3000 a 4500 euro.
Dan hebben we nog de kosten voor gas die je jaarlijks vervangt door electriciteit wat goedkoper is en vooral met al je zonnepanelen rendabeler is dan terugleveren.

Initiëel veel duurdere kosten maar op de middellange tot lange termijn goedkoper in gebruik.

Het is dat je een heel recente ketel hebt dat een Elga een optie is.
Maar bekijk toch eens of de som mogelijk is.
Precies dit een hybride warmtepomp is een tussenstap die je beter kan overslaan, je gasverbruik wordt iets minder en je stroomverbruik een stuk hoger en je zit dus nog steeds aan het gas vast.
Dan kun je beter gelijk naar een goede warmtepomp overstappen dan ben je op lange termijn een stuk goedkoper uit.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:45
@D-dark Helder. Dan zou je, als je van Remeha houdt, liever de aangekondige Mercuria Ace (r-32) kunnen ophangen als je hybride wilt beginnen (omdat je ketel er net hangt). Die is wel stand alone te gebruiken als de ketel het begeeft.
Verder eens met de conclusies. Ik snap dat het wegvallen van vastrecht gas de kers op de taart is die per saldo de duurdere aanschaf van een all electric oplossing ruimschoots compenseert. Bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Wat is het geworden. Sta nu voor zelfde keus.

Medicijnman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-01 06:50
pj schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:45:
Wat is het geworden. Sta nu voor zelfde keus.
Sinds begin december hebben wij de Remeha Elga 4 kw hybridewarmtepomp. De 6kw werd afgeraden vanwege het geluid van de buitenunit. We wonen in een nieuwbouwwijk.
In het begin is het wel wennen aan de geleidelijke opwarming van de woonkamer/keuken/ hal. Boven alleen de badkamer verwarmd. De instelling is na 10 dagen verandert door de installateur. We kregen het niet warm. Daarna zag ik o.a. deze site en dat de CV aanvoertemperatuur naar 50 graden teruggezet kan worden. De ketel stond op 70. Het bleef warm genoeg nadat ik de temperatuur terug had gezet naar 50 graden. Op 27 december ben ik hiermee gestart. Wel moet gezegd worden dat de temperaturen sindsdien vrij hoog waren.

Mede door de zachte winter hebben we een laag gasverbruik tot nu toe. (Al zie ik hier dat het nog veel lager kan).
December en januari gemiddeld 74 m3. December was 25% meer gas. Na verandering instelling en CV op 50 graden gezet werd het gasverbruik een stuk minder.
Februari 27 m3 verbruikt
Maart 16 m3
April tot nu tot 9 m3

Het stroomverbruik is enorm omhoog gegaan. 1040 Kwh in december en januari tezamen. Hier schrok ik wel van. Ik las ergens dat een hybridepomp 4000 Kwh per jaar verbruikt, wat neerkomt op 333 Kwh per maand.

Ook hebben we 6 extra zonnepanelen geplaatst. We hadden er 14.
Deze moeten het stroomverbruik op jaarbasis naar nul brengen hoop ik. Nu lopen we nog enorm achter, maar de maand maart heeft al een deel van de achterstand weggewerkt en april tot nu toe nog meer. De hybridepomp zal vanaf mei nog nauwelijks aanspringen en het gas is bijna nul. Alleen tapwater.

Wij gaan ervan uit dat we jaarlijks alleen het gas moeten betalen. Ik schat 500 m3 tegen € 1,50 gemiddeld nu maakt € 750.00 / 12 maanden = € 62,00 energiekosten per maand. Ik schreef dit voor de nare Oekraïne oorlog was begonnen. De gasprijs is daarna nog meer gestegen tot absurde hoogtes.

CV vanaf 9.30 op 19 graden tot 21.00 uur. Daarna op 15 graden tot de volgende ochtend.

Voorschot nu stapsgewijs met 60 euro omlaag. Op advies van onze energieleverancier. Van 130 in oktober tot 70 nu in april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 21:38
Johan14 schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:02:
[...]

Het stroomverbruik is enorm omhoog gegaan. 1040 Kwh in december en januari tezamen. Hier schrok ik wel van. Ik las ergens dat een hybridepomp 4000 Kwh per jaar verbruikt, wat neerkomt op 333 Kwh per maand.

Deze moeten het stroomverbruik op jaarbasis naar nul brengen hoop ik. Nu lopen we nog enorm achter, maar de maand maart heeft al een deel van de achterstand weggewerkt en april tot nu toe nog meer. De hybridepomp zal vanaf mei nog nauwelijks aanspringen en het gas is bijna nul. Alleen tapwater.
Vergeet inderdaad niet dat je vooral in de wintermaanden stroom gaat verbruiken.
Dus je kunt het maandelijkse verbruik niet bepalen door je jaarverbruik door 12 te delen.

Hier een voorbeeld van de verdeling van gasverbruik over maanden. Die factoren kun je hanteren voor de verdeling over het jaar. Er zijn uiteraard duizend tabellen te googelen.
https://creatiefdenken.co...eld_gasverbruik_per_maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Johan14 schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:02:
[...]

Sinds begin december hebben wij de Remeha Elga 4 kw hybridewarmtepomp. De 6kw werd afgeraden vanwege het geluid van de buitenunit. We wonen in een nieuwbouwwijk.
In het begin is het wel wennen aan de geleidelijke opwarming van de woonkamer/keuken/ hal. Boven alleen de badkamer verwarmd. De instelling is na 10 dagen verandert door de installateur. We kregen het niet warm. Daarna zag ik o.a. deze site en dat de CV aanvoertemperatuur naar 50 graden teruggezet kan worden. De ketel stond op 70. Het bleef warm genoeg nadat ik de temperatuur terug had gezet naar 50 graden. Op 27 december ben ik hiermee gestart. Wel moet gezegd worden dat de temperaturen sindsdien vrij hoog waren.

Mede door de zachte winter hebben we een laag gasverbruik tot nu toe. (Al zie ik hier dat het nog veel lager kan).
December en januari gemiddeld 74 m3. December was 25% meer gas. Na verandering instelling en CV op 50 graden gezet werd het gasverbruik een stuk minder.
Februari 27 m3 verbruikt
Maart 16 m3
April tot nu tot 9 m3

Wij gaan ervan uit dat we jaarlijks alleen het gas moeten betalen. Ik schat 500 m3 tegen € 1,50 gemiddeld nu maakt € 750.00 / 12 maanden = € 62,00 energiekosten per maand. Ik schreef dit voor de nare Oekraïne oorlog was begonnen. De gasprijs is daarna nog meer gestegen tot absurde hoogtes.

CV vanaf 9.30 op 19 graden tot 21.00 uur. Daarna op 15 graden tot de volgende ochtend.

Voorschot nu stapsgewijs met 60 euro omlaag. Op advies van onze energieleverancier. Van 130 in oktober tot 70 nu in april.
toon volledige bericht
Vergeet ook de vaste leveringskosten en aansluitkosten op die kleine hoeveelheid van 500m3 te delen. Dit maakt die laatste kosten van het gas per kuub absurd hoog helaas.

Kijk ook of je op jaarbasis onder de 500m3 kan uitkomen, dan kan je in een lagere tariefgroep geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-01 06:50
mathijshooi schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:44:
[...]

Vergeet ook de vaste leveringskosten en aansluitkosten op die kleine hoeveelheid van 500m3 te delen. Dit maakt die laatste kosten van het gas per kuub absurd hoog helaas.

Kijk ook of je op jaarbasis onder de 500m3 kan uitkomen, dan kan je in een lagere tariefgroep geplaatst worden.
Wat moet ik delen? Ik denk dat we onder de 500 m3 komen dit jaar. De maanden oktober en november waren nog zonder de WP. Ik zit nu op 424 m3 tot 30-9-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Johan14 schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:43:
[...]

Wat moet ik delen? Ik denk dat we onder de 500 m3 komen dit jaar. De maanden oktober en november waren nog zonder de WP. Ik zit nu op 424 m3 tot 30-9-22
Stel je prijs voor gas is 1,50 en je verbruikt 1000m3 per jaar en de vaste kosten zijn 300 euro per jaar.

Dan zijn je kosten 1500 euro plus 300 euro =1800 euro en dus effectief je m3 prijs 1,80.

Nu is na de wp je verbruik nog 500m3. Kosten zijn dan 750 euro plus 300 euro = 1050 euro. Je m3 prijs is nu dus effectief 2,10 per m3.

Lukt het je onder de 500 m3 je blijven dan kan je in een ander leveringstarief komen en dat scheelt dan weer een beetje.

Dit is een van de grote redenen om naar een all electric oplossing te kijken omdat die laatste m3 steeds duurder en duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotenstein
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik zoek advies rond de volgende situatie.

Ik overweeg een Remeha Elga Ace WP aan te schaffen voor mijn woning van 1990, 6 kamers,160m2, 545 m3, matig-goed geïsoleerd, verbruik gas 1600 m3/jaar.

De installateur beveelt een 6KW model aan op basis van mijn huidige gasverbruik en hogere besparing.

Remeha beveelt een 4KW model aan en beweert dat een 6KW te veel warmte produceert en vaak een storing gaat krijgen.

Hoe kom ik hier tot een wijze conclusie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Naar Remeha luisteren: WP gaat anders pendelen.

Medicijnman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Rotenstein schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:06:
Ik zoek advies rond de volgende situatie.

Ik overweeg een Remeha Elga Ace WP aan te schaffen voor mijn woning van 1990, 6 kamers,160m2, 545 m3, matig-goed geïsoleerd, verbruik gas 1600 m3/jaar.

De installateur beveelt een 6KW model aan op basis van mijn huidige gasverbruik en hogere besparing.

Remeha beveelt een 4KW model aan en beweert dat een 6KW te veel warmte produceert en vaak een storing gaat krijgen.

Hoe kom ik hier tot een wijze conclusie ?
de conclusie is dat je een 8 a 9kW warmtepomp (all electric) moet kopen en die gasketel gewoon wegdoen.

die remeha dingen zijn gewoon knudde. goedkope chinese troep die buitenunits. gewoon iets simpels als een panasonic 9kW monoblok en je bent voor een fractie van het geld klaar als je zelf een bacho vast kan houden.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 29-01-2023 19:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotenstein
Wat is de verwachte extra stroom verbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotenstein
Wat is het geworden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEKKIE
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik wil een keuze maken voor een hybride warmtepomp, graag advies.
Ons huis is uit 1800, dus muren niet geïsoleerd, wel veelal goed geïsoleerde ramen en overal vloerverwarming. Woonoppervlakte 350 m2, 600 m3 , huidige gasverbruik ca 2750 m3, stroomverbruik 10.000 KwH en teruglevering van 23 zonnepanelen 4200Kwh (2022 hebben we 8000 Kwh zelf geproduceerd met de zonnepanelen) Ik heb de keuze tussen 2 leveranciers:
1. Daikin Intergas Hybride 8kw
2. Remeha Elga ace 6kw

Beiden hebben bijna de zelfde offerte, ik wil de juiste keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DEKKIE schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:53:
Ik wil een keuze maken voor een hybride warmtepomp, graag advies.
Ons huis is uit 1800, dus muren niet geïsoleerd, wel veelal goed geïsoleerde ramen en overal vloerverwarming. Woonoppervlakte 350 m2, 600 m3 , huidige gasverbruik ca 2750 m3, stroomverbruik 10.000 KwH en teruglevering van 23 zonnepanelen 4200Kwh (2022 hebben we 8000 Kwh zelf geproduceerd met de zonnepanelen) Ik heb de keuze tussen 2 leveranciers:
1. Daikin Intergas Hybride 8kw
2. Remeha Elga ace 6kw

Beiden hebben bijna de zelfde offerte, ik wil de juiste keuze maken.
wat gaat hybride voor meerwaarde bieden als je overal al vloerverwarming hebt? een 12kW warmtepomp kan het alleen zonder ondersteuning, kan die hele gasaansluiting meteen weg. scheelt je zoizo al 300 euro netto aan vastrecht per jaar. onder de streep een stuk goedkopere oplossing dan onnodig met gas door blijven emmeren.

is je dat wel goed uitgelegd door de verkopers dat je met jouw installatie zonder problemen zonder gasketel kan en volledig op een warmtepomp kan draaien? dit is nogal belangrijk omdat een niet-hybride oplossing goedkoper is en hybride je dus onnodig geld gaat kosten.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 03-04-2023 22:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEKKIE
  • Laatst online: 08-05-2023
Je hebt een punt.
Een adviseur en beiden instalateurs adviseren hybride omdat warmtepomp het niet trekt
2 jr geleden was er al iemand die zei dat ik er niet aan moest beginnen 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DEKKIE schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:51:
Je hebt een punt.
Een adviseur en beiden instalateurs adviseren hybride omdat warmtepomp het niet trekt
2 jr geleden was er al iemand die zei dat ik er niet aan moest beginnen 🤷‍♂️
Adviseur is niet wat het zijn. Het zijn verkopers. En als je een echte onafhankelinke adviseur langs hebt gehad had die beter moeten weten.
En de verkopers zijn gasketelinstallateurs die niet weten wat ze verkopen.

Er is absoluut geen reden om een gasketel te houden als je vloerverwarming hebt. Met vloerverwarming zit je op 30 graden water, dat is meer dan perfect voor een wamrtepomp om te doen. Je hebt alleen een correct bemeten systeem nodig. Dat is in dit geval Een warmtepomp van 12kW en nieuwe verdeler zonder pomp en eN de leiding tussen de verdelet en warmtepomp dient 32mm te zijn. Dan nog een tank erbij voor je warm water en klaar ben je. Kost je dik onder de 10k aan materiaal.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 05-04-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
  • Laatst online: 20-07-2024
Dag allemaal,

Graag wil ik jullie advies inwinnen voor een huis uit 1992 dat alleen met de beneden verdieping verbonden is aan de buren en 1ste verdieping en zolder vrijstaand in een punt vorm. Het huis is prima geïsoleerd en wij zijn van plan de kozijnen te vervangen met +++ glas en op de beneden en boven verdieping vloerverwarming te leggen.
Het huis is ongeveer 130m2 en wonen er momenteel nog niet dus verbruik heb ik nog niet inzichtelijk.
Nu lees ik hier dat mensen adviseren om naar een all electric warmtepomp te gaan wat ook mijn voorkeur heeft maar klopt het dat je huis daar de allerbeste isolatie voor nodig heeft? Jaar 2000+

Verder wil ik jullie advies wat de beste hybride/all electric warmtepomp is? Zelf zat ik te kijken naar Remeha maar lees hier dat het Chinese troep is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mybaks lees de recente reacties van @flippy .
Enige verschil in jouw situatie is vermogen van de benodigde warmtepomp.

Goed aangelegde Vloerverwarming is de gouden oplossing voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
Ronald schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:47:
@Mybaks lees de recente reacties van @flippy .
Enige verschil in jouw situatie is vermogen van de benodigde warmtepomp.

Goed aangelegde Vloerverwarming is de gouden oplossing voor een warmtepomp.
Hi @Ronald @flippy ,
Bedankt voor jullie informatie, als ik het goed begrijp als er beneden en boven vloerverwaming ligt kan je een 100% elektrische warmtepomp nemen ipv een hybride? als iemand dan wil douchen kan die dat makkelijk aan? en stel we willen onze zolder nog ombouwen naar een slaapkamer met een kachel, moet dat ook lukken?
Verder las ik dat als je 100% elektrisch wil dat je huis goed geisoleerd moet zijn, onze komt uit 1992 en ik weet dat we vloer, spouw en dak isolatie hebben, is dat voldoende?

Alvast bedankt _/-\o_ ,
Mybak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Mybaks schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:16:
als iemand dan wil douchen kan die dat makkelijk aan? en stel we willen onze zolder nog ombouwen naar een slaapkamer met een kachel, moet dat ook lukken?
Verder las ik dat als je 100% elektrisch wil dat je huis goed geisoleerd moet zijn, onze komt uit 1992 en ik weet dat we vloer, spouw en dak isolatie hebben, is dat voldoende?

Alvast bedankt _/-\o_ ,
Mybak
warm water gaat via boilertank die de warmtepomp opwarmt (of een losse warmtepompboiler) dus douchen is geen factor.

isolatie heeft er niks mee te maken. isolatie zegt hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt.

jouw vloer kan het geen bal schelen of het water warm word gemaakt door een gasketel, een warmtepomp of jomanda staat in de kast het water in te stralen.... de hoeveelheid warmte verandert niet door je manier van warmteproductie te veranderen.

je pakt dus gewoon het gasverbruik van de afgelopen jaren maal 8 en delen door 1650. dan weet je exact hoe sterk de WP moet zijn. dus 100 kuub per jaar komt uit op een 4.8kW warmtepomp. dus even afronden naar 5.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 30-04-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
Heel duidelijk, nogmaals bedankt :)
We wonen er nog niet dus gasverbruik kunnen we nog niet inschatten. jij zegt dat we dus gewoon een volledig elektrische warmtepomp kunnen aanschaffen en compleet van het gas af kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk-123
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik ben ook op zoek naar een warmtepomp en uitgekomen bij de elga ace 6 kw. Nu geven de specs alleen een COP aan bij W35 en niet bij W55. Is deze dan niet rendabel bij W55? :? Ik heb thuis vloerverwarming in de keuken en LT verwarming (jaga) in de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melle Smit
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-05 17:42
Ik heb een Elga Ace 4kw monoblock gekocht en wilde deze zelf gaan plaatsen.

Na een aantal weken deze forums gelezen te hebben kom ik er achter dat ik 4 extra lange lussen in mijn 10 groeps verdeler heb zitten die 120, 130,140 en 150 meter lang zijn. Vloerbuisdikte 15,16 mm

Volgens een techneut van de Robot vloerverwarmingverdelerfabriek kan ik het wel vergeten om de vloer met een warmtepomp op te warmen. De lussen zijn gewoon te lang en hij zal zijn flow niet kunnen halen. Hebben jullie nog een idee of oplossing voordat ik de warmtepomp weer terug stuur?
Pagina: 1