Toon posts:

Mijn split unit airco verwarmt niet goed, wat kan dit zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.591 views

Onderwerpen

Vraag

• robin17aa
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik heb zo'n half jaar geleden een split unit airco met 3 binnenunits laten plaatsen (merk LG). Helaas is het betreffende bedrijf failliet gegaan en kan ik niet bij hen terecht.

Mijn airco lijkt niet meer goed te verwarmen. Ik zie bijvoorbeeld op internet dat de uitblaaslucht zo'n 50 graden hoort te zijn, dat is het zeker niet. De airco staat eigenlijk heel de dag aan om het warm te krijgen in mijn onlangs geïsoleerde woning. In de nacht doe ik hem wel uit omdat ik in mijn slaapkamer de buitenunit kan horen, dus in de ochtend moet het systeem mijn woning van zo'n 13 graden verwarmen naar 20 graden (dit duurt een hele lange tijd). De koperen leiding naar de airco toe is dan wel weer gloeiend heet, dus dat snap ik niet helemaal. De leiding terug naar de buitenunit is op kamertemperatuur. Ook moet het systeem regelmatig defrosten omdat er ijs op de buitenunit zit.

Wat zou er mis kunnen zijn?

Alle reacties

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-02 23:57
Geen verstand van, maar ik denk dat het ook handig is om het specifieke type van de Airco te noemen, en het aantal m3 van de woning/ruimte die hij moet koelen/verwarmen.

Misschien ook een aantal foto's van de situatie?

Get Schwifty

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37
Je zou een ander bedrijf kunnen vragen wat ervaring heeft met deze units.

Als je hier meer info wil inwinnen dan zou ik iig beginnen met gedetailleerde informatie
Wat is de buitunit voor merk en type, evt revisie
Wat zijn de binnenunits voor merk en type, evt revisie.
Heb je een tekening hoe de units hangen?

Heb je zelf al de manuals erbij gezocht? staat daar iets in over defrosten en temp?
Evt kun je linken naar de precieze manuals voor jouw units

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:40
robin17aa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:15:
Ik heb zo'n half jaar geleden een split unit airco met 3 binnenunits laten plaatsen (merk LG). Helaas is het betreffende bedrijf failliet gegaan en kan ik niet bij hen terecht.

Mijn airco lijkt niet meer goed te verwarmen. Ik zie bijvoorbeeld op internet dat de uitblaaslucht zo'n 50 graden hoort te zijn, dat is het zeker niet. De airco staat eigenlijk heel de dag aan om het warm te krijgen in mijn onlangs geïsoleerde woning. In de nacht doe ik hem wel uit omdat ik in mijn slaapkamer de buitenunit kan horen, dus in de ochtend moet het systeem mijn woning van zo'n 13 graden verwarmen naar 20 graden (dit duurt een hele lange tijd). De koperen leiding naar de airco toe is dan wel weer gloeiend heet, dus dat snap ik niet helemaal. De leiding terug naar de buitenunit is op kamertemperatuur. Ook moet het systeem regelmatig defrosten omdat er ijs op de buitenunit zit.

Wat zou er mis kunnen zijn?
Onlangs geisoleerde woning, en dan een temperatuurverval van 7 graden over ~10 uur? :X 8)7

Ik had laatst een storing aan de CVketel. Na ruim 1,5 dag was de temperatuur nog tussen 15-16 graden...

[Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 11-01-2022 09:26]

the older I get, the better I was...

• robin17aa
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-01-2022
Zoo jullie zijn snel :)

LG 3 X PC09SQ (binnenunits) + MU3R21 (buitenunit).
Ik ben zo'n leek hiermee, maar ik ga even de handleiding opzoeken.
Het enige waar ik eigenlijk aan dacht is onvoldoende vloeistof?

Het is onlangs naar mijn idee goed geïsoleerd (10cm PIR platen overal), althans de vloer moet nog gedaan worden.
Het is wel een vrijstaande woning aan de kust met volle bak wind erop, dus wellicht heeft het temperatuurverval daarmee te maken?
In ieder geval betreft het zo'n 70 m2, verdeeld in 2 gelijke ruimtes waarbij er per ruimte 1 binnenunit wordt gebruikt.
De andere binnenunit is aangesloten op een aparte woning en staat eigenlijk vrijwel uit omdat die ruimte nu niet gebruikt wordt.

Zal zo kijken of ik een foto kan maken, ben nu aan het werk.

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-02 11:12
Ik heb een vergelijkbaar LG triple-split systeem: drie PC09SQ binnenunits en een MU3R19 buitenunit. Eén binnenunit hangt in de woonkamer (~35m2) en de andere twee units in slaapkamers (ieder ~m2). Het betreft een vrijstaande woning met enkel glas, geen spouwmuurisolatie, geen vloerisolatie maar wel dakisolatie. Temperatuurverlies is nog wel meer dan bij jou het geval is. Op dagen zoals vandaag krijg ik de woonkamer ook niet goed op temperatuur met alleen de airco. De slaapkamers wel. Heb ook regelmatig defrosts.

Binnenkort komt wel dubbel glas en ook spouwmuurisolatie dus ik hoop dat ik dan ook de woonkamer voldoende kan verwarmen met alleen de airco. Maar als dat met jouw bijna-volledig geïsoleerde woning niet lukt dan moet ik mijn verwachtingen mogelijk wat bijstellen :o

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 14:11
Vandaag 4-12-2022. Buitentemp 1 graad. Airco valt 2 keer uit in 1 uur (defrost waarschijnlijk). Uitblaas temperatuur is 37,8 graden. Veel meer gaat nooit echt worden en ik betwijfel of dat niet te weinig is. Ik denk dat de uitblaastemp bij warmtevraag tussen de 50 en 55 graden dient te zijn. Ik heb al de ingestelde temperatuur heel hoog gezet zodat het systeem niet gaat terug moduleren. Maar niets helpt.
Vandaag 4-12 om 0930 verwarmen aangezet. Binnentemeratuur was 16,5 en nu 5 uur later 18,5 graden !!
Mijn huis is goed geisoleerd. Ramen en deuren dicht.
De installateur is al een paar keer geweest en weet het ook niet meer. Toshiba monteur is erbij geweest en zegt dat het in orde is zonder dat hij serieus de zaak heeft onderzocht.
Wie kan er meer vertellen over het aantal defrosts wat acceptable dient te zijn en de uitblaastemperatuur voordat ik de rechter in moet schakelen?

Wat gegevens van de installatie: Geinstalleerd april 2022.
Merk Toshiba Model Kazumi
RAS-B07J2KVSG 2.0 - 2.5 kW 2 x voor de 2 grote slaapkamers (ieder 15 m2) A+++
RAS-B13J2KVSG 3.5 - 4.2 kW 1 x voor de woonkamer (35 m2) A+++
RAS-3M18U2AVG 5.2 - 6.8 kW 1 x buitenunit. (staat beschut opgesteld) A++

[Voor 30% gewijzigd door henk1957 op 04-12-2022 14:45]

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:28
@robin17aa
Zou je vraag in dit topic stellen, hier zitten de experts .
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:08
Kan het zijn dat er nog ergens 1 op koelen staat ipv verwarmen? Het is zeker niet normaal en je installateur moet dat echt wel kunnen oplossen.

[Voor 38% gewijzigd door BCC op 04-12-2022 16:08]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:02

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Een topic kicken van bijna een jaar oud met een toch iets andere vraagstelling is niet echt de bedoeling en kan beter in een eigen topic of in wat @tonny147 voorstelde. Dit topic sluit ik.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee