Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuantumCat
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-07-2023
Wellicht een rare vraag, maar ik ben ook een beetje een n00b op dit gebied:

Ik wilde mijn Subwoofer aansluiten, nu doe ik dat sinds jaar en dag via één stekker, omdat dat bij mij voorgaande versterker zo het geval was. Dit was een Harman Kardon -de speakers en de originele sub, horen bij deze versterker.
Omdat de versterker en later de Sub kuren kregen zijn deze vervangen door:
een Denon AVR2300X
en
een Jamo J12 Sub.

Bij het vervangen van de versterker heb ik de oude sub aangesloten op sub 1 aan de versterker zijde en de (enkele) ingang op de sub zijde,

Bij het vervangen van de Sub heb ik die kabel op LFE aangesloten (zie sub 1 op bijgevoegd JAMO plaatje) zonder er verder bij na te denken.

Nu heb ik laatst mijn audio/TV meubel gronding onderhanden genomen en realiseerde ik mij, dat er een pre-out op de AVR zit, volgens de tekst op de achterzijde.

Dan kan ik de sub aansluiten zoals op het linker Jamo Plaatje, alleen het verwarrende is dat dit niet duidelijk in de handleiding van de Denon staat hoe de pre-out dan aangesloten moet worden en wat dan "R" of "L" moet worden.
Dit zou impliceren dat de ene kabel op Sub 1 en de ander op Zone 2 (naast Sub 1), maar omdat dit niet duidelijk in de handleiding staat, durf ik het niet zomaar aan te sluiten.

Als ik het goed begrijp betekent dat als je sub "op" pre-out aansluit je het versterken door de Sub laat doen en daarmee de versterker ontlast?

1. Wat voor winst haal je daar uit?
2. Omdat de AVR handleiding niet aangeeft hoe je de sub met pre-out moet aansluiten:
A: kan dit überhaupt wel?
B: Zo ja? Hoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBcH5EYseiIv1jKl7spUl-JFXGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1xJesYG7LpzxdTlN5o9wKAl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xzqVLddNa_GUUdZvXuSDp2IWA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Pyh6v5YXF6Oc7bSXYhXyYYl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door QuantumCat op 10-01-2022 12:40 ]

Beste antwoord (via QuantumCat op 10-01-2022 13:19)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:47
QuantumCat schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:39:
Dan kan ik de sub aansluiten zoals op het linker Jamo Plaatje, alleen het verwarrende is dat dit niet duidelijk in de handleiding van de Denon staat hoe de pre-out dan aangesloten moet worden en wat dan "R" of "L" moet worden.
Je kan niet aansluiten zoals op het linker Jamo plaatje. De Denon heeft niet de genoemd Pre Outs voor het Linker en het Rechter kanaal, alleen Pre Out voor Subwoofer 1 en Subwoofer 2.
Dit zou impliceren dat de ene kabel op Sub 1 en de ander op Zone 2 (naast Sub 1), maar omdat dit niet duidelijk in de handleiding staat, durf ik het niet zomaar aan te sluiten.
Check de handleiding. Zone 2 is niet voor het aansluiten van een subwoofer. Zone 2 is, zoals de naam al doet vermoeden, voor audio in een andere Zone/ruimte.

Verder is het niet zo moeilijk als je het maakt:
De Jamo heeft twee aansluitingen. L/LFE en R. Als je via de Subwoofer Pre Out aansluit gebruik je L/LFE en als je via de Pre Out Links en Rechts aan zou sluiten gaat links "L/LFE" en rechts op "R".
Die gedachtegang volg ik niet.
Als ik het goed begrijp betekent dat als je sub "op" pre-out aansluit je het versterken door de Sub laat doen en daarmee de versterker ontlast?
Versterken gebeurt waar de versterker zit. Als je een actieve subwoofer hebt, zoals de Jamo, dan heeft deze een eigen versterker en stuurt de receiver er alleen signaal naar toe. Hoe je de subwoofer ook aansluit. Actieve subwoofers zal je hebben in 99,99% van deze markt.
2. Omdat de AVR handleiding niet aangeeft hoe je de sub met pre-out moet aansluiten:
Vooral vraag 2A (en daarmee ook 2B) zijn in deze belangrijk: nee, het kan niet met genoemde receiver.

Zou het wel kunnen dan zou daar alsnog mijn voorkeur niet naar uit gaan. Door de subwoofer op de Subwoofer Pre Out aan te sluiten kan je de receiver gebruiken om alles in te stellen qua dat kanaal. Je stelt in dat er een subwoofer aanwezig is (op de Subwoofer Pre Out) en daarmee komen opties als crossover tevoorschijn. Als je de subwoofer aan zou sluiten op de Pre Out van Links en Rechts (die jouw Denon dus niet heeft) dan ziet de receiver niet dat er een subwoofer is. De subwoofer wordt dan onderdeel van de Front Left en Front Right speaker. Crossover en volume regel je dan ook op de subwoofer zelf. Zie ook Het Grote Subwoofer Topic

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 10-01-2022 13:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:47
QuantumCat schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:39:
Je kan niet aansluiten zoals op het linker Jamo plaatje. De Denon heeft niet de genoemd Pre Outs voor het Linker en het Rechter kanaal, alleen Pre Out voor Subwoofer 1 en Subwoofer 2.
Check de handleiding. Zone 2 is niet voor het aansluiten van een subwoofer. Zone 2 is, zoals de naam al doet vermoeden, voor audio in een andere Zone/ruimte.

Verder is het niet zo moeilijk als je het maakt:
De Jamo heeft twee aansluitingen. L/LFE en R. Als je via de Subwoofer Pre Out aansluit gebruik je L/LFE en als je via de Pre Out Links en Rechts aan zou sluiten gaat links "L/LFE" en rechts op "R".
Die gedachtegang volg ik niet.
Versterken gebeurt waar de versterker zit. Als je een actieve subwoofer hebt, zoals de Jamo, dan heeft deze een eigen versterker en stuurt de receiver er alleen signaal naar toe. Hoe je de subwoofer ook aansluit. Actieve subwoofers zal je hebben in 99,99% van deze markt.
Vooral vraag 2A (en daarmee ook 2B) zijn in deze belangrijk: nee, het kan niet met genoemde receiver.

Zou het wel kunnen dan zou daar alsnog mijn voorkeur niet naar uit gaan. Door de subwoofer op de Subwoofer Pre Out aan te sluiten kan je de receiver gebruiken om alles in te stellen qua dat kanaal. Je stelt in dat er een subwoofer aanwezig is (op de Subwoofer Pre Out) en daarmee komen opties als crossover tevoorschijn. Als je de subwoofer aan zou sluiten op de Pre Out van Links en Rechts (die jouw Denon dus niet heeft) dan ziet de receiver niet dat er een subwoofer is. De subwoofer wordt dan onderdeel van de Front Left en Front Right speaker. Crossover en volume regel je dan ook op de subwoofer zelf. Zie ook Het Grote Subwoofer Topic

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 10-01-2022 13:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuantumCat
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-07-2023
Thanks!
Mijn dank voor de snelle reactie.