Toon posts:

[trapledverlichting] onduidelijke lampspecs

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41
trapverlichting gezocht

Ik wil in een trap een paar lampjes aanbrengen, daar heb ik deze voor gekocht

https://nl.aliexpress.com...b515748448094b179bfc66934

Inmiddels heb ik de lampjes binnen, maar ze branden veel te fel. Dus ik wil ze dimmen.

De lampjes (5 stuks) zijn geleverd met een 220v-12v driver ("A") die niet dimbaar is (volgens specs van Ali). Op de lampjes zelf staat vreemd genoeg 85-265v, wat mij vreemd lijkt omdat de drivertjes 3-12v leveren (ik meet 7v DC)

Dus nu heb ik het volgende geprobeerd:

Met een Shelly dimmer 2 (leading/trailing edge 220v dimmer) met "lampje 1":

- originele leddriver A dimmen, werkte natuurlijk niet
- bij gebrek aan een dimbare 12v driver: aangesloten op een Shelly RGWB waar nu een 12v ledstrip aan hangt: geen licht
- lampje 1 weer aangesloten met originele driver op 220v (geen dimmer dus): geen licht

Inmiddels heb ik een dimbare leddriver ("B") ontvangen:
- https://www.ecobright.nl/...-trafo-12v-dimbaar-0-25w/
- lampje 1 rechtstreeks op de driver B aangesloten: brandt heel zachtjes
- driver B aangesloten op Shelly dimmer: brand heel zachtjes, dimmen werkt niet
- lampje 2 aangesloten op driver B: brand heel fel. Dimmen met Shelly dimmer werkt niet: lampje gaat hard knipperen
- lampje 2 weer rechtstreek op driver B zonder Shelly dimmer: geen licht (kapot?)

Ik was er vanuit gegaan dat deze lampjes geen eigen "electronica" hebben (aangezien er een separate leddriver bij zit). Ik was er ook vanuit gegaan dat een ledlampje dan altijd dimbaar is, mits de juiste driver er bij is... Is dat fout?

Vreemd genoeg doen beide lampjes het niet meer op de originele drivertjes, terwijl ik daar 7v meet op de uitgang.

Heb ik alsnog een verkeerde driver voor dit soort lampjes? (op de website van de 12v leddriver staat : "Let op dat er in 12V zowel AC als DC bestaat. Deze dimbare led trafo is dus geschikt voor 12VDC led lampen."

Iemand een idee wat ik kan doen? Ik heb nu nog 2 lampjes waar nog niks mee gebeurd is (ik heb er maar 2 nodig uiteindelijk) maar als ik ze niet kan dimmen ga k ze niet gebruiken

[Voor 7% gewijzigd door Stefke op 10-01-2022 16:55]

• Stefke
Iemand een idee wat het probleem met deze lampjes is?

• Stefke
Niemand die wat verlichting kan brengen? :+

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:57
Je had de lampjes moeten aansluiten op een dimbare constant current voeding die 300mA afgeeft en dan de lampjes in serie moeten aansluiten.

Inmiddels heb je door verkeerde spannening de boel waarschijnlijk definitief om zeep geholpen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Stefke
@Ivow85 Ok, niet bekend met dat type voeding.

https://www.ledsupply.com...tant-voltage-led-drivers/

Dat baseer je dan op de 300ma 3-12v spec van de originele driver neem ik aan?

Dan heb ik ws. een constant voltage voeding gekocht? :? Die dan 12v levert wat teveel is/was voor de lampjes correct? Hoe moet ik de aanduiding op de lampjes dan interpreteren?

Is dit dan een geschikte driver?
www.elektroshop.nl/led-di...tant-current-dimbaar.html
Instelbaar op 300ma
edit: het is ook zo ongeveer de enige die ik kan vinden bij een NL webshop (al zoek ik mogelijk niet goed)

En waarom moeten de lampjes in serie bij zo'n driver? (edit: omdat de current dan door beide lampen 300ma is correct? bij parallel denk ik dat t dan 150ma is?)

(Ik heb nog 2 werkende lampjes en er ook maar 2 nodig dus so far geen punt)

[Voor 43% gewijzigd door Stefke op 13-01-2022 21:15]

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:07
De stroom door de serie lampen is dan 300ma, het max toegestane voltage van de leddriver mag dan alleen niet overschreden worden, maar de driver die je nu selecteerd mag tot 54 volt. Met 2 ledmodules geen probleem dus.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:14
Ja. Alleen kun je deze niet dimmen met een conventionele dimmer, je moet er een 1-10V dimmer op aansluiten. Geen idee of dat bezwaarlijk is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Stefke
Hmm..nu snap ik er niks meer van ;) Ik heb beperkt kennis van stroom.

@Xander Deze driver krijgt 220v voeding, geeft 3-54v aan de ledlamp, en het dimmen moet met 0-10v... Betekent dat dan ook dat de lampen nooit naar 0 gedimd kunnen worden? (3v minimum)? En in het geval van bovenstaande lampjes ze waarschijnlijk nog steeds vrij fel branden? Ik meet nl. 7v DC op de uitgang van de originele dimmers - maar wellicht meet ik ook al verkeerd - , dus 3v is 50%, mag ik dat zo rekenen?

Overigens moeten de lampen permanent gedimd worden (maar initieel wel ingeregeld kunnen worden op het juiste niveau) dus als ik bij wijze van spreken een leddriver die permanent minder - maar het juiste - voltage levert ben ik er ook?
Alleen geen idee welk voltage dat dan zou moeten zijn, dus dan moet ik toch iets van een dimmer hebben

Schakelen zou ik willen doen via mijn Homey, dus wellicht met een Shelly 1 of zo (dat is gewoon een aan/uit relais met wifi besturing) de driver aan/uit zetten.

@TweakHm wat bedoel jij met 2 ledmodules? Ik snap niks van wat er op mijn lampjes staat

edit: deze dan
https://www.leddirect.nl/...700ma-max-4w-3-6v-dimbaar

Teveel stroom (700ma), maar als ik dan de lampjes parallel aansluit? Mijn logica zou dan zeggen dat ze de helft van de stroom krijgen, en in ieder geval zacht branden (want relatief laag voltage)

[Voor 14% gewijzigd door Stefke op 14-01-2022 12:00]

• Stefke
Contact gehad met Electroshop en bovenstaande driver zou niet meer leverbaar zijn

Deze wel na enig zoekwerk van de winkelmedewerker;
https://www.elektroshop.n...2w-se-12-100-400-w1a.html

Instelbaar op 300ma, twee van de lampjes lampen in serie zou moeten werken (>10v) , en volgens de medewerker zou ik deze ook met een pulsdrukker moeten kunnen aan-/uitzetten en dimmen (dus geen extra dimmer nodig).

Ze je dan gewoon een pulsdrukker tussen de DIM+ en Dim- aansluitingen?

(in plaats van een pulsdrukker zou ik dan een Shelly 1 nemen, die kan als relais op DC werken)

[Voor 21% gewijzigd door Stefke op 14-01-2022 17:39]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee