Inhoud propaantank aflezen via Z-Wave/ZigBee sensor?t

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:29
Ik heb momenteel een propaantank staan in mijn tuin. En daarop een analoge meter.

Heeft er iemand ervaring met het uitlezen van een analoge meter ? Of iets waar ik mijn verbruik mee kan monitoren ?
Want in het weekend wakker worden zonder gas ( Lees : zonder verwarming) in het putje van de winter is niet leuk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
Heb je een foto van de analoge meter op de tank? Dan kunnen we kijken of er iets op valt te bedenken.
Topictitel heb ik ook wat verduidelijkt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:43
The Hook Up heeft eens een video gemaakt over het meten van de inhoud van een propaantank. Niet met behulp van een analoge meter, maar aan de hand van het gewicht. Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:29
ThinkPadd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:00:
Heb je een foto van de analoge meter op de tank? Dan kunnen we kijken of er iets op valt te bedenken.
[mbr]Topictitel heb ik ook wat verduidelijkt overigens.[/mbr]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8b-fPY20o8bHiExlnTymteZSZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gHAq3JLfUSOyK0DfccqQjfjI.jpg?f=user_large

het ziet er zo uit eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Faece met een kant-en-klaar zigbee-product een dergelijke meter uitlezen lijkt mij niet mogelijk.

In de zelfbouwhoek zul je misschien iets kunnen maken met een inductieve sensor die (bijvoorbeeld) geactiveerd wordt als de naald richting 20% wijst. Enigszins vergelijkbaar met het uitlezen van het metalen draaiwieltje van watermeters: Is deze watermeter uitleesbaar?.
Of iets op basis van een cameraatje en AI
Of op basis van een druksensor zoals @Telesto suggereerde.

Op Aliexpres / Alibaba zijn wel gasdruksensoren met Zigbee te vinden. Die zul je dan op je gasaansluiting moeten toevoegen, die meten echt de gasdruk zelf en doen niks met je analoge meter. Kost wel meteen $300.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 10-01-2022 17:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:51
Mogelijk zou je wat kunnen met een esp32-cam met AI software om zo verschillende ROI (region of interest) te programmeren welke100-80-50-40-20% vol triggeren in een domotica omgeving ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-05 22:36
Gizz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:29:
@Faece met een kant-en-klaar zigbee-product een dergelijke meter uitlezen lijkt mij niet mogelijk.

Op Aliexpres / Alibaba zijn wel gasdruksensoren met Zigbee te vinden. Die zul je dan op je gasaansluiting moeten toevoegen, die meten echt de gasdruk zelf en doen niks met je analoge meter. Kost wel meteen $300.
De gasdruk geeft geen informatie over de hoeveelheid (vloeibaar) gas in de tank. Deze druk is een functie van de temperatuur van het vloeibaar gas. De analoge meter werkt ook met een vlotter die op de vloeistof drijft. Ik denk ook eerder aan de ESP32 camera die de meterstand analyseert.
Pagina: 1