Toon posts:

Tweedehands SolarEdge vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik heb pak-m-beet 7kWp aan zonnepanelen, allemaal bij elkaar gesprokkeld en draait nu prima.

Maar er zijn wat panelen die schaduw krijgen* en hiervoor heb ik een gebruikte SE3680H gekocht**.
Nu heb ik ook wat gebruikte P405's op het oog.

Vragen:
- hoe installeer ik die SE3680 uiteindelijk? Met de setup app lees ik, maar heeft dat ding wel wifi? Want dat is toch optioneel? Ook heb ik hier in het SolarEdge draadje wel eens gelezen dat je niet vrij-verkrijgbare software nodig hebt om een en ander aan de praat te krijgen/te resetten? Op kan het ook bedraad via UTP of zo?

P405 is voor dunne-film panelen maar doen het toch ook prima met (enkele) gewone panelen? Huidige P405's zijn tot 11A maar de oude wellicht maar tot 10,1A (zag ik hier in een ander draadje op Tweakers). Ik wil twee 185Wp panelen (5,43Asc, 45Voc) in serie (indien 10,1Amax op de P405) of parallel (indien 11A) op de P405 zetten. En een enkele 235Wp 8,56Asc op een andere P405. En nog andere ouwe paneeltjes (<5A) die helemaal in de hoekjes van het dak liggen.
De 235Wp panelen die overdag nooit schaduw hebben, blijven gewoon op de oude inverters doordraaien.

Er komt vast nog iets bij maar op basis van de huidige panelen moet het volgende ongeveer op de SE3680H komen:
12 x 185Wp NW met schaduw van een lantaarnpaal die ik niet om mag zagen... 6 stuks P405
2x139Wp zuid met schaduw na 17:00 uur 1x P405
2x235Wp zuid met schaduw na 17:00 uur 2xP405
2x139Wp noord met schaduw in de winter 1xP405
2x150Wp noord met schaduw in de winter 1xP405
Misschien nog 2x 165Wp Solyndra (93,9Voc) panelen 1xP405

* huidige panelen op de slechtste plekken zitten nu op meerdere PSI300 Philips inverters (de kleine 139Wp en 150Wp panelen). Beetje het micro-inverter idee maar ik zou *nog* meer kabels moeten trekken (en nog meer PSI300/500's moeten kopen) om dit nog optimaler te krijgen. Dan is de switch naar SE uiteindelijk denk ik makkelijker en slimmer.
** de SE3680 ligt nog bij een vriend die hem heeft opgehaald, dus nog niet fysiek in mijn bezit.

[Voor 13% gewijzigd door R-P op 10-01-2022 01:27]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37
SetApp omvormers kunnen voor beheer via de app kortstondig een beheersnetwerk opzetten. Deze heeft maar een paar meter bereik. Dit staat los van de eventuele Wifi verbinding met het monitoring platform.
SetApp kan niet via bedraad UTP.

Zoals je het schrijft zou alles goed moeten gaan op de p405s.

Om alles helemaal af te maken zul je jezelf als installateur moeten registreren bij SolarEdge. Na het doen van volgens mij de 'Advanced' cursus in Edge academy kun je installateurs toegang aanvragen. Cursus is gratis en niet lastig, maar kost een goede 3 uurtjes.

Een groot deel van je vragen zal ook in die cursus aan de orde komen.

Succes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• R-P
Inmiddels een leuk gesprek met SolarEdge achter de rug (mijn serienummer wordt niet herkend, ook niet als ik online resterende garantie opvraag, zodra ik een en ander aangesloten heb helpen ze me verder, serienummer is wel gewoon bij hen bekend (11 maanden in gebruik, niet 1 zoals de advertentie vermeldt...)).

Inmiddels ook aan de cursussen bezig (basis afgerond, midden in advanced).

Hier kwam ik deze 'slide' tegen. Wat bedoelen ze met "overdimensioneren van poweroptimizers is niet toegestaan"? Geen twee 235Wp panelen op één P405? Of geen 20 P405's op één SE3680H (ook als er maar één 235Wp per P405 zit)? Of nog wat anders?

Ga nog wel puzzelen of twee strings of één string het handigst is (één string met 6x P405 NW met 2x185Wp per optimizer). Wist niet dat designtool vanuit Maps werkt, scheelt een hoop invoerwerk, panelen zijn al zichtbaar in Maps ;)
(9 panelen NW worden er 12 in 3x4 configuratie)

[Voor 15% gewijzigd door R-P op 12-01-2022 22:36]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overdimensioneren van optimizers, dan moet je denken aan een vette 450wp bifacial op een brave p300.

Wise enough to play the fool

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37
@teacher heeft de korte uitleg ;-)

Bij stringomvormers mag je meer vermogen aan de omvormer hangen dan hij kan verwerken: Overdimensioneren.

Aan een optimizer mag dat niet.
Alle optimizers samen mogen weer wel meer vermogen geven dan de omvormer kan. Met grenzen.

En ja Solaredge support lijkt dikke prima... dan snap je waarom installateurs zo met hen weglopen... Dat is voor hun ook veel waard.

[Voor 20% gewijzigd door Ronald op 12-01-2022 23:06]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er gaan bij mij allerlei alarmen en sirenes draaien in mijn hoofd bij het lezen over de beruchte p405.

Van de concullegas
https://community.fritts....ewisseld-door-leverancier
Ook op tweakers zijn er een aantal gevallen bekend met defecte optimizers.

SF175 en P405 was al niet meer toegestaan. Waarschijnlijk defecten door hoge spanningspieken.
Of het voor jou geld weet ik niet, maar ik wil je er toch even op wijzen.
Verder weet ik niks over solaredge,

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2022 04:43]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• R-P
Nuttige info dat de 405 'berucht' is. Wist ik niet. Niet uitgesloten dat deze op marktplaats preventief vervangen zijn en daarom worden verkocht.

Ik dacht dat schoonouders SP170 en P370's hebben, maar weet ik niet zeker (Dan 26x + 13x optimizer en SE4000 (oude, hoge, met dislay, maar qua specs kan dat eigenlijk niet dus ook P405's?)). 1 optimizer uitgevallen in 5 of 6 jaar. Buren hebben volgens schoonpapa dezelfde installatie (paar panelen minder) en hebben al veelvuldig optimizers gewisseld.en ander gerommel. Ga dat toch eens navragen.

Overigens zal ik qua spanning veel en veel lager blijven (max. 90Voc bij serieschakeling, 45 bij parallel vs 112V bij SP170), dus als dat het zwakke punt is, is er geen probleem.

[Voor 12% gewijzigd door R-P op 13-01-2022 08:33]

• R-P
Nog een vraag voor de kenners...
Kunnen oude omvormers en nieuwe HDwave omvormers met elkaar kletsen via RS485? Oftewel, is mijn SE3680H de toegang en kan is daar twee SE3500's (zonder "H") aan hangen op dezelfde fase (nu) of op andere fasen (toekomst) en het geheel via de set-app installeren? (En via de Solaredge website inzien?) Of kun je de oude, wat 'afronde' behuizing 1-fase met display niet met de nieuwe combineren?

(Ik heb nog geen 3 fasen maar na alle horrorverhalen hier, heb ik een voorkeur om langzaam 3 aparte 1 fase omvormers bij elkaar te sprokkelen. Is ook eenvoudiger met de huidige 1 en 2 fase omvormers die ik nu heb en dan hoef ik alleen een en ander om te pluggen wanneer ik wel 3 fasen krijg (ivm koken en eventuele elektrische auto zit dat er wel een keer aan te komen).

[Voor 40% gewijzigd door R-P op 17-01-2022 18:13]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik vermoed dat je ze zonder problemen aan elkaar kunt koppelen.
Paar weken geleden heb ik mijn beide oude pre-HD omvormers vervangen door nieuwe "SetApp"-HD omvormers.

Ik had zowel de oude als de nieuwe ingesteld als "SolarEdge-Slave" (of "Follower" zoals dat tegenwoordig heet) via RS485. Op mijn raspberry pi draait programmatuur die een SolarEdge-Master nabootst. Protocol is ongewijzigd, dus de monitoring-data van al je omvormers krijg je zeker binnen.

Je kunt dus ook 1 van je omvormers als master ("Leader") aanwijzen en die met internet verbinden. Dan krijg je in de monitoring-portal via die ene netwerk-koppeling de data van al je omvormers binnen. Staat op zich duidelijk in de solaredge-documentatie.

De nieuwere SetApp-features waarmee je een hele site (meerdere omvormers) tegelijk in gebruik kunt nemen of in kunt stellen zal vermoedelijk niet met de oude omvormers werken, maar lijkt me geen grote beperking. Dat soort features zijn meer bedoeld voor het gemak van de installateur die een grote installatie met heel veel omvormers in moet stellen. En eenmaal ingesteld hoef je er nooit meer wat aan te veranderen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee