Toon posts:

Zelfbouw kast, welk hout geschikt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paultj
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-01-2022
Goedenavond,
Ik heb voor mezelf een schets gemaakt voor een kast in de woonkamer.
Deze hoeft maar 20 tot 25 cm diep te zijn, totale breedte x hoogte ca 375 x 220cm (wordt op enkele punten aan muur bevestigd). Max overspanning tussen twee staanders 98cm

Deze wil ik van hout maken en na voltooiing in een kleur naar keuze lakken.

Mijn idee is om balken/latten van 200*40 of 200*45 mm te gebruiken.
Heeft iemand van jullie ervaring met houtsoorten voor binnen? Dan voornamelijk qua sterkte materiaal en geschiktheid om ook op de 40-45 mm kant te boren/schroeven/deuvels te gebruiken?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Overspanning van 98cm is nog te doen maar dan is het wel even handig om te weten wat voor gewicht daarop komt te rusten.

Zelfs vurenhout (licht en goedkoop) kan hiervoor voldoen; ongeacht de houtsoort (en allicht overbodig) altijd de schroefgaten voorboren met een scherp bootje; dat maakt splijten van het hout tijdens bijna onmogelijk :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je hebt een schets gemaakt, waar kunnen wij die zien?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Gewoon hout , dan denk ik aan kromtrekken en doorbuigen.
Als je toch gaat schilderen, neem je dan niet beter gegronde MDF panelen? Daar heeft de timmerman bij ons wat omkastingen mee gemaakt; stevig en meteen klaar om te schilderen (kopse kanten wel FF primeren uiteraard), en superstrak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:52
MDF is heel slecht qua sterkte als het gaat om overspanningen zoals planken.
Multiplex is dan een veel betere keus.

Het ligt in ieder geval heel erg aan je budget, gereedschap en ervaring wat het handigst is.
Met beperkte middelen zou ik altijd plaatmateriaal zoals multiplex of MDF (of hdf) aanraden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-03 15:04
Doorbuiging kun je berekenen:
https://designerdata.nl/c...t-load-in-middle#solution

Daarvoor heb je traagheidsmoment (I in mm4) nodig
https://designerdata.nl/c...odulus/rectangle#solution

Tevens heb je de E-modulus nodig van de houtsoort waarvan je de doorbuiging wil weten. Hieronder wat voorbeelden + Google is je vriend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:41
Je maakt een kast van balken, en waar leg je de spullen?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Paultj
MAX3400 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:09:
Overspanning van 98cm is nog te doen maar dan is het wel even handig om te weten wat voor gewicht daarop komt te rusten.

Zelfs vurenhout (licht en goedkoop) kan hiervoor voldoen; ongeacht de houtsoort (en allicht overbodig) altijd de schroefgaten voorboren met een scherp bootje; dat maakt splijten van het hout tijdens bijna onmogelijk :)
Er komen wat boeken en mogelijk (want vrouw in huis) een plant. Qua gewicht, max 20 kg gok ik (meter boeken?)
bbbrumbrum schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:20:
Je hebt een schets gemaakt, waar kunnen wij die zien?
Die heb ik als wat lijnen op een A4. Zal straks even wat duidelijkers schetsen.
dragonhaertt schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:51:
MDF is heel slecht qua sterkte als het gaat om overspanningen zoals planken.
Multiplex is dan een veel betere keus.

Het ligt in ieder geval heel erg aan je budget, gereedschap en ervaring wat het handigst is.
Met beperkte middelen zou ik altijd plaatmateriaal zoals multiplex of MDF (of hdf) aanraden.
MDF was ook al geen optie.
rbaidjoe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:03:
Doorbuiging kun je berekenen:
https://designerdata.nl/c...t-load-in-middle#solution

Daarvoor heb je traagheidsmoment (I in mm4) nodig
https://designerdata.nl/c...odulus/rectangle#solution

Tevens heb je de E-modulus nodig van de houtsoort waarvan je de doorbuiging wil weten. Hieronder wat voorbeelden + Google is je vriend.

[Afbeelding]
Damn. Dat is handig. Dank je.
Makkelijk schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:08:
Je maakt een kast van balken, en waar leg je de spullen?
Hoe bedoel je?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:52
Paultj schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:58:

MDF was ook al geen optie.
[...]
Multiplex ook niet?
Alternatief zou je vuren kunnen gebruiken (haal het aub bij een groothandel, niet bij de gemiddelde 'bouwmarkt' zoals gamma/praxis/karwei)

Zelf ben ik meer fan van Douglas. Dat kan je ook wel krijgen bij veel houthandels zoals Jongeneel en is vaak zelfs goedkoper (al heb ik de laatste prijsontwikkelingen niet gevolgd)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Paultj

Dit is dus het idee dat ik voor ogen heb.
Misschien in het midden gedeelte nog een ligger/plank extra. Maar dat moet ik nog zien.

• Paultj
dragonhaertt schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Multiplex ook niet?
Alternatief zou je vuren kunnen gebruiken (haal het aub bij een groothandel, niet bij de gemiddelde 'bouwmarkt' zoals gamma/praxis/karwei)

Zelf ben ik meer fan van Douglas. Dat kan je ook wel krijgen bij veel houthandels zoals Jongeneel en is vaak zelfs goedkoper (al heb ik de laatste prijsontwikkelingen niet gevolgd)
Zelf heb ik zowel, vuren, grenen als douglas al bekeken. Ook Eiken bekeken.
maar gelet op de prijzen en het feit dat ik het af ga lakken, dan lijkt me eiken zonde, want bij eiken vind ik dat je de structuur best mag zien.

• Paultj
Als ik het goed begrijp en uitreken
zou een eiken balk/lat van 40 mm dik op een lengte van 970 mm met een gewicht van 20 kg qua puntbelasting 0,0011 mm doorbuigen?

F = 200 N
l = 485 mm
E = 9800 MPa
I = 75173333 mm4
x = 20 mm

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:26

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Maat van me heeft een ombouw rondom de tv gemaakt. Deze 'zweeft' van de muur, en erachter zit rondom een Hue ledstrip. De tv kastjes etc zit onder de tv (dat stuk is dus dieper dan de wand rondom de tv). Ziet er echt schitterend uit. Allemaal gemaakt van mooi steigerhout.

Kan het van harte aanraden! Geeft je een wat robuust idee ook.

Professioneel Heftruck Syndroom

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-03 15:04
Paultj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Als ik het goed begrijp en uitreken
zou een eiken balk/lat van 40 mm dik op een lengte van 970 mm met een gewicht van 20 kg qua puntbelasting 0,0011 mm doorbuigen?

F = 200 N
l = 485 mm
E = 9800 MPa
I = 75173333 mm4
x = 20 mm
nvm, ik moet eerst nog ff goed kijken

l (kleine letter L, dus niet hoofdletter i) moet 970 zijn. Check de links nog maar eens goed, en ook de beschrijving bij de berekening:

"Supported beam, point load in middle
Use this calculator to determine deflection of a profile with second moment of inertia I, length l and Young's Modulus E under influence of load F.

Optionally x can be used to determine the deflection at a specific point along the axis of the profile."

m.a.w. x kan je dus op 485 zetten of evt leeg laten. Of als je de doorbuiging op een specifiek ander punt wil weten, vul je die x in.

[Voor 52% gewijzigd door rbaidjoe op 12-01-2022 20:14]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Paultj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:53:
[Afbeelding]

Dit is dus het idee dat ik voor ogen heb.
Misschien in het midden gedeelte nog een ligger/plank extra. Maar dat moet ik nog zien.
Ik denk dat je van je tv idee nogal spijt gaat krijgen .. als je te weinig ruimte er omheen laat (ventilatie en nieuwe formaat tv word een uitdaging denk ik )

ik zou 3 rechthoek bv 1m x 206(lees 2m) en "standaard" kast boven de tv .. waarbij de "tv" of het middengedeelte bestaat uit een achterwand met 2 zijplanken (links en rechts) achterwand sterk genoeg voor een tvbeugel ofzo ..

Daarom waarom "moeilijk" doen ? je kan een bestaande meubelboer kast pakken, of meubelpaneel dat betreft en je kast daar van opbouwen ..

De foto van de kast is in het midden is grijze een ikea ding en de panelen eromheen zijn bij de hornbach.. (3d printer, printer en computermeuk) la verbouwd tot "werkplek" zaagwerk was machinaal bij de Hornbach .. dus haaks

Met bv ijzeren hoekprofiel / U profiel kan je de planken verstevigen en met 3mm fineer of 3mm wandplaten kan je een "goedkope" kast redelijk robuustmaken ..

En als je toch gaat verbergen c.q een meubel als basis gebruikt is 2de hands vele malen goedkoper .. hout is tegenwoordig niet goedkoop.

ik zeg niet dat je idee verkeerd is of je anders MOET bouwen ;) alleen wat idee-en geven ter inspiratie en mocht je die kant op willen er is genoeg youtube (upcycle) materiaal.. wendel/diresta(oudere filmpjes) 2 startpunten diresta in zijn oudere (3 a 4 jaar terug) was meester in upcylclen oid .. recent is minder spannend zeg maar.

Tja vanalles

• Paultj
vso schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Ik denk dat je van je tv idee nogal spijt gaat krijgen .. als je te weinig ruimte er omheen laat (ventilatie en nieuwe formaat tv word een uitdaging denk ik )

ik zou 3 rechthoek bv 1m x 206(lees 2m) en "standaard" kast boven de tv .. waarbij de "tv" of het middengedeelte bestaat uit een achterwand met 2 zijplanken (links en rechts) achterwand sterk genoeg voor een tvbeugel ofzo ..

Daarom waarom "moeilijk" doen ? je kan een bestaande meubelboer kast pakken, of meubelpaneel dat betreft en je kast daar van opbouwen ..

De foto van de kast is in het midden is grijze een ikea ding en de panelen eromheen zijn bij de hornbach.. (3d printer, printer en computermeuk) la verbouwd tot "werkplek" zaagwerk was machinaal bij de Hornbach .. dus haaks

[Afbeelding]

Met bv ijzeren hoekprofiel / U profiel kan je de planken verstevigen en met 3mm fineer of 3mm wandplaten kan je een "goedkope" kast redelijk robuustmaken ..

En als je toch gaat verbergen c.q een meubel als basis gebruikt is 2de hands vele malen goedkoper .. hout is tegenwoordig niet goedkoop.

ik zeg niet dat je idee verkeerd is of je anders MOET bouwen ;) alleen wat idee-en geven ter inspiratie en mocht je die kant op willen er is genoeg youtube (upcycle) materiaal.. wendel/diresta(oudere filmpjes) 2 startpunten diresta in zijn oudere (3 a 4 jaar terug) was meester in upcylclen oid .. recent is minder spannend zeg maar.
Wat betreft ruimte tv, links en rechts 1 cm, gemonteerd op een tweedelige arm die ca 40 cm naar voren kan komen. Oftewel geheel uit de kast. Warmte zal daarom geen probleem zijn.

Maar thx voor de info. Zal diresta eens opzoeken 👍👍

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Paultj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:16:
[...]

Wat betreft ruimte tv, links en rechts 1 cm, gemonteerd op een tweedelige arm die ca 40 cm naar voren kan komen. Oftewel geheel uit de kast. Warmte zal daarom geen probleem zijn.

Maar thx voor de info. Zal diresta eens opzoeken 👍👍
Kan of gaat komen ? ;) .

na een "merkloze" 40,- en nu de geredomeerde merk tv beugel te hebben gehad is zeker de laatste (thin wall variant) een droom op op gehangen (diy) .. als je kast maakt met een zwakke/onbekende muur is het goed om rekening te houden met waar je de beugel op schroeft .. oversized tv beugel bv 100" voor een 50" tv kan wellicht wat toekomst bestendiger zijn ..

Daarbij is bv stroom/netwerk/ oftewel al je kabel meuk zodanig aanleggen dat je makkelijk toegang hebt en/of kabels (met stekker) door kan voeren zonder schelden een added bonus . zeker gezien soms de stroom stekker bv vast (ja ook aan zeer dure tv's) wilt zitten .. en met een beugel heb je al veel lengte nodig om de arm uit te draaien.

zelf zit ik aan een wandkast te denken waarbij de tv verborgen word .. maar dat het zowel open/als dicht net lijkt alsof het zo hoort, Dit omdat de men meer en meer op zijn eigen device dingen bekijkt ..

Tja vanalles

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:16
als je bij ikea een soort gelijke kast uitzoek en je kijk daar de hout diktes van af.

Als je daar de pax kledingkast van 100cm breed heb dan is alles gemaakt van 18mm gelamineerd spaanplaat.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee